Verplaatst naar het juiste subforum.
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Audi A3 1.6 uit 2004. De laatste tijd merk ik dat deze bij het wegrijden en achteruitrijden soms schudt en schokt, als ik het koppelingspedsaal op laat komen. Het linkervoorwiel trilt dan ook. Je hoort het met name als je buiten de auto staat. Daarnaast hoor ik een lichte ratel als ik het koppelingspedaal op laat komen.
Weet iemand wat dit is/kan zijn?
Groet,
Luuk
Vandaag de versnellingsbak opengelegd. Het blijkt te gaan om een gebroken drukgroep en kapotte (versleten) koppelingsplaten. Daarnaast was het vliegwiel aan vervanging toe, omdat dit onderdeel constant heeft moeten compenseren. Morgen wordt alles opnieuw ingebouwd en hopelijk rijdt hij dan als een zonnetje!
Hey Luuk,
Ik herken je klachten wel. Mijn auto gaat maandag naar de garage met hetzelfde probleem. Auto schud bij stationair lopen en schurend geluid bij uit laten rollen met koppeling ingedrukt.
Heb jij al een indicatie van de kosten die gemaakt gaan worden?
Ik ben benieuwd wat mijn garage zegt...
Grtz Joost
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zelf ook heb maar er tot nu toe nog niet bij stil heb gestaan dat dat een probleem kan zijn. Heeft het ook niet te maken met hoe je gas en koppeling doseert? Als ik alleen de koppeling laat opkomen schudt hij en hoor je het ook, maar als je het gaspedaal beroert hoef je het niet te hebben. Kan het überhaupt kwaad? Rijd er al 30.000 probleemloze kilometers zo mee binnen een jaar.
Gisteren de auto bij de garage opgehaald. Kosten €980,-!
Voor dit geld is er een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel ingelegd (50% materiaalkosten, 50% manuren --> bij de Audi Dealer). Een duur grapje, maar het is echt werkelijk een wereld van verschil met het rijden (optrekken) nu en voorheen. Ik had hier best nog even mee door kunnen rijden, maar ik hoorde continu geratel, geschok en geschud. Het was wachten op het moment dat hij het helemaal begaf. Ik ben erg blij dat ik alles heb laten vervangen. Ondanks de kosten. De koppeling pakt meteen op en hij rijdt weer geweldig! Ik meende altijd dat dit lag aan de kleine 1.6 motor. Dat deze te weinig trekkracht had. Maar als ik nu het verschil zie en ook voel dan heeft het hier absoluut niets mee te maken.
Overzicht kosten:
Bak uit en inbouwen €200,-
Vliegwiel €100
Koppelingsplaat €140
Drukgroep €90
manuren/overig €450
Mooi dat je probleem verholpen is. Bij mij dachten ze in eerste instantie aan de drukgroep maar als ze de boel toch los hebben dan kunnen ze beter direct alles vervangen wat er niet helemaal 100% uitziet.
Ik breng de auto maandag naar Ten Hove in Oldebroek. Ik laat wel weten wat de schade is en wat de bevindingen zijn.
beste,
Ik heb dat probleem ook bij het wegrijden. Best irritant als je optrekt en hij schokt. Hij doet dat alleen met een koude motor. Is dat bij jullie ook het geval en gaat het over als de motor warm is?
Begin aan mezelf te twijfelen, zou ik het gas en koppelingsmoment beter moeten doseren. Maar dan doe ik de dosering precies hetzelfde met een warme motor en dan merk ik niets.
Verder ben ik benieuwd naar het bj van jullie auto. Mijn is uit 2007, mag niet verwachten dat dan de kopp vervangen moet worden.
Mijn A3 is uit 2004. Ik had de problemen altijd, met koude en warme motor. Kort de problemen op een rijtje:
-bij stationair draaien een ratelend geluid (alleen hoorbaar buiten de auto)
-bij wegrijden in 1ste versnelling pakt de koppeling laat op, en schudt de auto als je de koppeling niet goed doseert
-bij achteruitrijden zelfde probleem als bij wegrijden in 1ste versnelling
-bij schakelen (bijvoorbeeld van 2 naar 3) hoorde ik tijdens het op laten komen van de koppeling een 'krakend' geluid.
Nu alles vervangen is kan ik alleen maar zeggen dat de koppeling meteen pakt als je hem al 2 mm op laat komen. Dit is hoe het hoort.
Hallo Raycing,
heb een A4 1.8T uit 2005 en het is al een aantal keer gebeurd dat tijdens het optrekken met koude motor het lijkt alsof je gas en koppeling verkeerd doseerd. Het lijkt wel alsof de motor wil afslaan. Het optrekken gebeurd dan schokkerig. Door snel de koppeling iets terug te nemen en meer gas te geven en de auto meer gang te geven verdwijnt het probleem. Het probleem treed alleen op bij koude motor en lijkt erg op het verschijnsel dat jij beschreef. Is het bij jouw opgelost en wat heb je eraan gedaan?
Hoi Materie,
Het probleem dat jij omschrijft is precies wat ik ook had. Ik heb er nieuwe koppelingsplaten door de dealer laten inzetten. Probleem verdween uit de auto naar ontstond in mijn portemonnee, 850,- euro. Maar hij rijdt nu weer super. Ik vind het wel heel gek dat een auto met 50.000 km 'versleten' kopp.platen heeft maarja. Drukgroep was nog goed en is niet vervangen.
succes.
Heel herkenbaar allemaal.
Mijn A3 Sportback 1.9TDI '07 (170.000km) schud en 'klappert' ook bij het optrekken en in de achteruit.
Daarnaast begint de koppeling nu ook soms te slippen onder het rijden (als ik de koppeling heb losgelaten en gas geef).
Het gekke is dat dit soms voorkomt na een snelwegrit. De koppelingspedaal werkt dan ook héél licht.
Ik ben bang dat ik ook diep in de buidel moet tasten, zoals altijd op een moment dat dat niet uitkomt
Idem probleem en word aanstaande maandag ook verholpen. Koppeling EN vliegwiel worden vervangen en daarmee zou het euvel verholpen moeten zijn. Is blijkbaar een ziekte en komt voor bij zowel originele als getunede wagens. Ben benieuwd naar het eindresultaat volgende week !