Kinderachtig...
Douane pakt rijders op zonnebloemolie hard aan
Pech voor dieselrijders die proberen te ontsnappen aan de alsmaar stijgende brandstofprijzen door op zonnebloemolie over te schakelen. Het rijden op alternatieve brandstoffen waarover geen accijns worden betaald, is verboden. De douane legt er boetes en naheffingen voor op van honderden euro's.
Als de douane dieselauto's betrapt met een tank vol zonnebloemolie, krijgt de bestuurder van de douane een boete van 4,53 euro per liter, waarschuwt De Telegraaf. Daarbij komt nog een naheffing van 374,91 euro per 1.000 liter.
Accijns
'Je bent verplicht om te rijden met brandstof waar accijns op wordt betaald. Wij controleren regelmatig in het land en wordt men betrapt met zogenaamde bio-brandstof in de tank, dan volgt er een boete en een naheffing', vertelt een woordvoerster van de douane in de ochtendkrant.
Bij het berekenen van boetes voor overtreders, kijkt de fiscus niet naar het daadwerkelijke aantal liters alternatieve brandstof dat een automobilist in zijn tank heeft zitten. De douane gaat uit van het bedrag van 4,53 euro per liter tankinhoud. Dat betekent dat een automobilist met een tankinhoud van 60 liter, 60 maal 4,53 euro betaalt, wat neerkomt op 271,80 euro.
Een woordvoerder van Natuur & Milieu Overijssel moedigt het gebruik van bio-brandstof in plaats van dieselbrandstof overigens wel aan. Het zou niet schadelijk zijn voor het milieu, reden waarom de overheid in Noord-Nederland een klein groepje automobilisten bij wijze van proef op koolzaadolie laat rondrijden.
Nah, mocht toch niet... een testgroep daargelaten...
Appie 8)
Wat het nu precies kost weet ik eerlijk gezegd niet,lijkt me iets van 30-40 eurocent.Oorspronkelijk geplaatst door mfellman
Octaan lijkt me wel in orde,maak me meer zorgen over het iets vettiger zijn.Oorspronkelijk geplaatst door mfellman
Heb het vroeger wel eens door de benzine gedaan en dat maakte het rijden iets goedkoper.
Ben benieuwd of iemand weet wat voor uitwerking het op de huidige inspuit/katalysator-motoren heeft.
Vanuit landen binnen de EU is het toegestaan om die hoeveelheid brandstof mee te nemen die past in de door de fabrikant van het voertuig gemonteerde tank(s). Ook mag er meestal een kleine jerrycan reservebrandstof meegenomen worden in het voertuig. Hoe groot deze mag zijn, weet ik zo niet. Meer is niet toegestaan.
Voor landen buiten de EU gelden dezelfde voorwaarden, echter met een maximum van 200 liter (belastingvrij). Voor een personenauto maakt dit dus niets uit, trucks mogen dus niet meer dan 200 liter belastingvrij mee de EU in nemen, tenzij ze bij het verlaten van de EU een bewijs bij de douane hebben gehaald waarop staat dat ze met bijv. 800 liter de EU verlieten, om maar 100 km of zo buiten de EU te rijden om vervolgens weer terug te komen.
Appie 8)
Als de douane je op de bon slingert wegens het ontlopen van brandstofaccijnzen, zullen ze ongetwijfeld een wettelijke basis hebben lijkt me...
Ik dacht ook dat het toegestaan was, maar blijkbaar niet dus... Nou ja, degenen die er anders over denken, zullen wel een proefproces beginnen, en dan weten we meer...
Appie 8)
Maar in Duitsland zijn er pompen met bio-diesel.....dus als je in duitsland je tank volgooit met bio-diesel en dan nederland binnenrijdt en aangehouden wordt door de duane, heb je een probleem? Lijkt me moeilijk hard te maken eerlijk gezegd, er zijn namelijk wel degelijk belastingen (accijnzen) betaald, echter in duitsland.....
http://www.ikrijopzonnebloemolie.tk/
het blijkt dus dat ze je niets kunnen maken als je op zonnebloem olie rijdt.. :P ben al bezig met het zoeken naar een ouwe diesel :wink:
Autorijden op Cyprus met een brandstoftank vol fruit
Cyprioten gebruiken de overvloed aan groente en fruit op hun eiland om hun auto te laten rijden. Het ministerie van Economische Zaken van Cyprus start eind dit jaar een project om biobrandstoffen te promoten.
Het doel van de Cyprioten is jaarlijks één procent van de brandstof voor hun totale wegtransport afkomstig te laten zijn van alternatieve energiebronnen om het milieu te sparen.
Eén van de biobrandstoffen die de eilandbewoners voor ogen hebben is alcohol. Dat kan worden gewonnen bij de gisting van fruit en groente. De autoriteiten op Cyprus gaan speciaal voor dat doel gewassen als graan en aardappels verbouwen. Cyprus maakt bij het winnen van alcohol gebruik van de ruime kennis die het daarmee heeft in de wijnbouw.
Rijden op alcohol
Alcohol kan als brandstof worden gebruikt in auto's die op reguliere loodvrije brandstof rijden. Als bio-alternatief voor diesel is onder meer zonnebloemolie bekend. Daarom gaat Cyprus ook extra zonnebloemen kweken.
'Biobrandstoffen worden al langer gebruikt in landen als de Verenigde Staten. Voor Cypus, en zelfs voor Europa, is het echter innovatief', stelt een medewerker van het ministerie voor Economische Zaken.
De Nederlandse overheid heeft vooralsnog een broertje dood aan milieuargumenten vóór het rijden op biobrandstoffen. Zolang daarover geen accijns worden betaald, dreigen hoge boetes, zo bleek vorige week.
Tsja...
Appie 8)