Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Tuning in Belgie

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Tuning in Belgie

    Hallo iedereen, nieuw forumlid hier.
    Ik ben wat info aan het zoeken ivm vermogens-tuning in Belgie. Op de Belgische forums lijkt het me meer dat er een bende kinderen die dromen van een audi tegen mekaar omterstoerst bezig zijn... geeft me niet echt vertrouwen in de gekregen info :s Na een beetje gelezen te hebben lijkt het hier veel beter. Voor zover ik weet zijn de Nederlanders over t algemeen ook meer bezig met vermogen (ipv domme tienerbelg die zn wagen ombouwt tot 1 grote spoiler verbonden met paar stickers met carbon-fiber-printje met veel lawaai uit de uitlaat zonder dat hun wagen nog vooruitgaat ...)

    Ik ben namelijk van plan mn TT (2.0tfsi fwd) te laten opvoeren. In Belgie moet je elk jaar met de wagen langs de keuring, en als ze daar zien dat het vermogen niet overeenkomt met wat er op de papieren staat, zit je met een probleem. zelfde geval voor de verzekering ; als ze er bij een ongeval achterkomen dat er iets aan het vermogen gedaan is trekken ze zich volledig terug.
    Nu in het geval van onzichtbare tuning is er niet echt een probleem (zoals chiptuning) aangezien ze het vermogen niet testen op de rollenbank. Maar ze zien wel naar duidelijke vervangstukken (uitlaat, andere turbo, ...) en als ze die vinden geraak je niet door de keuring, tenzij je je papieren laat aanpassen en het voertuig terug inschrijft met de nieuwe papieren ( terug belachelijk dure inschrijvingstaks betalen etc ). Die hele papierhandel + diefstal vd staat wil ik niet maar uiteraard wel zoveel mogelijk POWERRR in mn kar

    hier mijn vraag : Wat zou ik eventueel buiten chiptuning nog aan mn wagen kunnen doen om het vermogen op te krikken zonder dat de keuring er moeilijk over zal doen? (maw zonder dat er duidelijk zichtbare stukken vervangen zijn) zijn er bv nog (uit het zicht zittende) onderdelen om de wagen/motor te versterken zodat het chiptunen verder dan normaal getrokken kan worden?

    In een andere thread wordt er met veel lof over een zekere Pedro gepraat voor kwaliteitstuning. Is dit nog steeds the place to be? Ik kom uit antwerpen maar zit er niets mee in een stukje om te rijden voor kwaliteit.
    Zijn er misschien nog belgen met ervaring in deze richting?

    alle info is welkom, alvast bedankt!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    Checken ze echt bij elke keuring of de originele turbo erop zit? Hebben ze daar bij ieder keuringsstation genoeg kennis voor?

    Het uiterlijk vrij standaard houden en alleen technische verbeteringen doorvoeren lijkt mij de kans om onopvallend rond te rijden.

    Hartog-tuning is ook beschikbaar bij Coen Donkers in Veghel, een als uitstekend bekend staande Audi-specialist in het zuiden van Nederland.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    42
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    Mja ze kijken wel eens onder de motorkap...
    Als je dr aankomt met een skyline met 800 pk terwijl er maar 250 op de papieren staat is geen probleem, die bakken zien er standaard qua motor al vrij ruig uit en dr kenne ze het verschil niet met de originele stukken.
    bij iets bekendere/meer voorkomende merken hebben ze met de jaren al wel wat kennis opgedaan en kom je dr niet zo makkelijk mee weg.

    ik veronderstel dat er nog wel andere aanpassingen aan de motor kunnen gebeuren die niet in het zicht liggen als je de motorkap opent. Het is niet zo dat ze op de keuring de helft van het blok uit mekaar halen ofzo, ze kijken gewoon snel onder de kap of er op het eerste zicht niets aan de motor is gedaan.

    Ik ben zoizo niet van plan veel aan het uiterlijk te doen, buiten misschien een ander velgje dr op te leggen... mooi zoals hij is
    Trouwens... Als ik van plan ben andere velgen te nemen (18 duim ipv de huidige 16duimer) kan ik dit dan best doen vooraleer ik laat chiptunen of maakt dit niet echt uit ?

  4. #4
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    Informeer eens bij Heinz tuning uit Aalst.
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

  5. #5

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    Zoude ni beter een beetje vriendelijker zijn i.p.v. zo'ne zever te typen van dat de Belgische forums kinderen zitten en alleen maar stoer doen met auto5 tape tuning.
    Om dan immo nog op een Nederlands forum te komen vragen of er nog belgen zijn met ervaring in die richting.

    1/3 van uwe post kunde wel achterwegen laten voor de wat is de frustratie van de dag topic.

    Er zijn hier in België ook genoeg tegenstanders en voorstanders van bepaalde tuners.
    JD is een naam dat regelmatig hoor opduiken waar mensen tevreden zijn.
    En op cleaned.be zit er iemand waar ik alleen maar goed over gehoord heb en zelf al gelezen heb dat hij echt wel weet met wat hij bezig is. "Dick tracey"
    Maar zoals jezelf al aanhaalt vanaf je met andere vorm van tuning gaat bezighouden (geen chiptuning) dan moet je er voor zorgen dat het niet zichtbaar is.
    En daar zullen de tuners zelf wel een antwoord op kunnen geven van wat wel en niet kan.


  6. #6
    Daro
    Guest

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    Ik zou zo weer naar JD Engineering gaan geen andere dokter komt er aan mijn Audi software......

  7. #7
    metalpat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    803
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning in Belgie

    op de keuring in België kijken ze in eerste instantie of het id plaatje niet vervangen of vervalst is en ook naar evt lekken die er zich evt kunnen voordoen, van grotere turbo's of dergelijke hebben zij niet de nodige kennis in huis of is in elk geval niet prioriteit bij de keuring.

    in je eerste post zet je idd dat je wel geld wil geven aan tuning maar dan niet de moeite neemt de nodige documenten aan de verzekering te bezorgen en een kleine extra bijdrage dient te betalen op je lopende verzekering. (verzekering doet hier dan helemaal niet moeilijk over bij een evt ongeval) het vermogen opvoeren heeft geen invloed op je jaarlijkse wegentaks enkel op de inschrijving (vandaar de 100 kW versie in België ipv van de 103 kW en tal van andere voorbeelden en dit om de helft van de BIV te betalen) wegentaks is op basis van cilinderinhoud, dus tenzij je er geen 2.5 van de RS gaat proberen in te wurmen zal deze hetzelfde blijven.

    in verband met je uitspraak over de Belgische tuner, mss eerst even je tekst herlezen ipv impulsief te posten. de categorie die je opnoemt bestaat idd maar zo is niet iedereen.

    Met hetgeen ik hier al heb gelezen op het forum, en ik de beslissing neem om mijn wagen te chiptunen zal ik het zeker niet nalaten een tripje naar Coen Donckers te ondernemen gezien de positieve reactie's hier (en het is uiteindelijk maar een uurtje rijden )
    Laatst gewijzigd door metalpat; 07-02-11 om 21:42. Reden: moest kW zijn ipv Pk
    Audi A6 - 4F Avant

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •