Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Goeie trek auto, Q5?

  1. #1
    GB-lude's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2006
    Posts
    195
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Goeie trek auto, Q5?

    Hallo beste Audi fans.

    Zoals sommige van jullie weten is mijn hobby autoracen (amateur , voorlopig alleen Time Attack en trackdays).
    Ik heb mijn eigen autotrailer gekocht want mijn cirquit auto is niet meer straat legaal.

    Nu wil ik deze ook kunnen trekken.

    Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een geschikte auto om mijn A3 sportback 1.4TFSI Pro-sline te vervangen.

    Landrover/Jeep/Q7/XC90 zijn allemaal te duur in de wegen belasting..


    Mijn oog is gevallen op een Q5 2008--> Het moet een benzine zijn en dus een trekhaak hebben. Buget is max 18000 euro.

    Ik heb flink wat spook verhalen gelezen over de 2.0TFSI (slechte zuigerringen dus olie verbruik)


    Wie kan mij tips geven? is de 3.0 wel betrouwbaar?
    Zijn er nog andere opties? (behalve een oudere S6)
    De auto uit duitsland importeren?
    Zijn er nog andere beetje luxe auto's die wat kunnen trekken maar niet 400 euro per kwartaal aan wegenbelasting kosten?


    Alvast bedankt voor de hulp en ideen!

  2. #2
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Goeie trek auto, Q5?

    De 3.0 TFSI staat als zeer betrouwbaar bekent. Deze kent het olieprobleem door de zuiger schraapveren dan ook niet
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  3. #3

    Standaard Re: Goeie trek auto, Q5?

    Die 3.0tfsi koop je alleen niet voor 18k, mocht je de 265pk 3.2FSI met motorcode CALA bedoelen dat is ook geen bijzonder degelijke motor die wil nog wel eens last krijgen van distributieproblemen zoals kettingen en nokkenasverstellers maar ook kantellende zuigers zijn deze motor niet vreemd. In Nederland weinig verkocht en daarom hoor je hier weinig over in Dld echter wel meer verkocht en bekend (zie sites als motor-talk.de). Ze worden in Dld regelmatig met motorschade aangeboden mij valt op vaak tussen de 60 en 140dkm (de A4 8K en de A5 8T de Q5 heeft dezelfde motor) in de A4 B7 en de A6 (2005-2008)was deze motor helemaal drama dus is deze licht gewijzigd (kreeg toen ook een andere motorcode) echter blijkbaar onvoldoende om hem degelijk te maken. Ik zou voor een gemodificeerde (nieuwe zuigers) 2.0tfsi gaan. Zo'n 3.2fsi lust ook nog wel een slokje benzine (1:7 / 1:8).

    http://www.motor-talk.de/forum/oelve...-t3893788.html

    http://www.motor-talk.de/forum/-erwi...-t5508820.html

    https://www.a4-freunde.com/forum/sho...n-mit-95000-km
    Laatst gewijzigd door JINXED; 26-04-17 om 20:02.

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Goeie trek auto, Q5?

    Wat mij betreft een prima keus, de Q5 mag 2000 kg trekken en doet het spelenderwijs. Heb de mijne nu drie jaar, 17.000 km mee gereden waarvan de meeste met een caravan van 1500 kg, mede dankzij de quattro aandrijving is dat erg plezierig rijden. Heb de bak altijd in "S" staan met de caravan erachter.

    En idd, je hebt gelijk vwb het olieverbruiksprobleem. Dus probeer er één te vinden die de nieuwe zuigers aantoonbaar al heeft. Of op z'n minst één met aantoonbaar gepleegde service vlgs fabrieksvoorschrift. Dan mag het (nu) kennelijk zelfs een importauto zijn, en wordt de reparatie zelfs na 9 jaar en 135.000 km tegenwoordig volledig onder coulance uitgevoerd, bij een olieverbruik van meer dan 1 liter / 2000 km. Bron: http://www.audiforum.nl/forum/techni...0-tfsi-63.html.

    Voor 18k € ga je geen 3.2 FSI vinden, daar zijn er sowieso niet veel van in NL, en al helemaal geen 3.0 TFSI - die zijn er pas vanaf de facelift in 2012 en verving destijds de 3.2.
    De 3.2 FSI heeft geen turbo en heeft zelfs een lager koppel dan de 2.0 TFSI (330 Nm / 3000 rpm tegen 350 Nm / 1500 rpm!), is echt old skool...

    Hoe dan ook, succes met de zoektocht!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    GB-lude's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2006
    Posts
    195
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Goeie trek auto, Q5?

    Ontzettend bedankt voor de nuttige informatie. Ik ga ook in Duitsland kijken.
    Heb ook een A6 met 2.8 op het oog daar.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •