• Resultaten 1 tot 18 van de 18
    1. #1

      Standaard A3 benzine of diesel

      Na een opmerking van een forumlid dat ik eens naar diesel moet gaan kijken ipv benzine, ben ik gaan twijfelen of ik goed zit met m'n rekengegevens, zie verder.

      - Klopt het dat een diesel, behalve in aanschaf, ook duurder is in onderhoud? Waar moet ik dan aan denken?
      - Klopt mijn redenering 1 op 18 bij een diesel en 1 op 13 bij benzine?
      - Welke voor- en nadelen heeft een diesel ten opzichte van een benzine?

      Ik dacht 17.000km per jaar te rijden. Waarvan 12.000 km woon-werk verkeer (2x22km per dag). Bij nader inzien, denk ik dat ik dit te krap heb ingeschat en dat het al gauw 20.000 km is.
      (Onze leefsituatie is het afgelopen jaar veranderd).
      We willen een A3 uit 2001.

      Benzine:
      wegenbelasting: 51,63 p.m.
      verzekering: 50 p.m.
      20.000 km brandstof (1 op 13): 187 p.m.
      ----------------------------------
      289 euro

      Diesel:
      wegenbelasting: 81,33 p.m.
      verzekering: 65 p.m.
      20.000 km brandstof (1 op 18): 106 p.m.
      -------------------------------
      252 euro

      Ik zou dus 37 euro per maand besparen met een diesel.
      Laatst gewijzigd door audimobiel; 03-11-10 om 11:04.

    2. #2
      A4FSI
      Guest

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      20.000 km op jaarbasis is voor een diesel wel krap.

      Met een diesel is het wel zo dat de afschrijving enorm is t.o.v. een bezine motor. Wat je nu bijv. 8K koopt, is over 3 jaar 5 waard en dat is met een benzine niet altijd het geval.

    3. #3
      Rios's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2010
      Posts
      1.341
      Kudos
      8
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      ik heb een A3 BJ 98 1.9TDI gereden met 25000/jaar deze motoren rijden perfect en mits goed onderhoud probleemloos.
      Als ik moest kiezen zou ik een diesel nemen, ik haalde 1 op 20 bij 80 tot 100 km per uur met woon werk verkeer.
      En ik denk dat je de onderhoudskosten tegen elkaar weg kan strepen.

    4. #4

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      met de benzine versie haal je krap 1:13, denk eerder 1:12 of 1:11. Verder denk ik dat de afschrijving van het type auto wat je zoekt niet veel zal schelen benzine/diesel
      Soms is het beter om de gehele auto te verversen in plaats van alleen de olie ;-)

    5. #5

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Mee eens dat 20.000km wel krap vind voor een diesel, voor een kleinere auto (zoals de A3) is dat wel het omslagpunt. Voor een grotere auto ligt dat nog even iets hoger.

      Ik heb 2 jaar lang een 1.9TDI Ibiza gereden met 30.000 km/j en onderhield hem bij de dealer. Om de 15.000km een kleine beurt (om en nabij 150,- euro) en om de 30.000km een grote beurt + APK (om en nabij de 350,- euro). Grotere en duurdere beurten waren remmen (schijven, blokken en vloeistof) en distributieriem, die was 1000,- euro.

      Moet zeggen dat ik nu voor het eerst benzine rij in een eigen auto, dus ik heb ook nog geen idee wat voor een onderhoudskosten ik kan verwachten. Wellicht vergelijkbaar met bovenstaande, daar ga ik tenminste van uit. Ze zeggen echter dat het minder kost voor benzine, omdat er minder filters vervangen hoeven worden.
      In der Heimat des Audis


    6. #6

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Wat me altijd opvalt bij de discussie Diesel vs. Benzine, dat de meeste uitgaan van veel te hoge omslagpunten. Daarbij vraag ik me af of men het wel eens modelspecifiek doorrekend? En worden gelijkwaardige auto's vergeleken? Een A3 1.6 ga ik bv. niet vergelijken met een 1.9TDI 130 pk.

      Een rekenvoorbeeldje op basis van kosten per jaar en een aantal aannames:

      Type Diesel
      A3 1.9 TDI 130pk, 1180 kg, 1130 Euro wegenbelasting p/j
      Gem. verbruik: 1 op 18.

      Type Benzine
      A3 1.8T, 1124 kg, 464 Euro wegenbelasting p/j
      Gem. verbruik: 1 op 11.

      Brandstofkosten
      Benzine: 1,45 Euro
      Diesel: 1,15 Euro

      Berekening omslagpunt
      1130 + (X/18).1,15 = 464 + (X/11).1,45
      (X/18).1,15 = -666 + (X/11).1,45
      (X/15,65) – (X/7,59) = -666
      -8,06X/118,8 = -666
      X = 9816 km/jaar

      Dus vanaf zo'n 10.000 km per jaar ga je op basis van deze berekening je voordeel doen. Hierbij heb ik geen rekening gehouden met eventuele hogere aanschafkosten van een Diesel. Bij een nieuwe auto moet je hier denk ik eerder rekening mee houden. Ook zijn er geen onderhoudskosten in verwerkt. Ik denk dat het zich niet zo heel veel zal ontlopen en dat bij hogere kilometrages de Diesel in het voordeel is.
      Daarnaast zag ik in een eerder bericht ook iets staan over het verschil in verzekering. Dat heb ik hier ook niet meegenomen, maar dat is simpel toe te voegen. Mocht er een verschil zijn, heet dat.

    7. #7

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Met een diesel tank je pas na 800 tot 1000 km, ipv na 600 km. Is ook relaxter & stiller rijden in het algemeen. Eenmaal gewend aan diesel, valt benzine tegen.
      Acceleratie en klank, is zeker beter/mooier met benzine, daarentegen, op snelweg is diesel gewoon favoriet.
      Wil je een racer -> benzine. Wil je vlot en comfort -> Diesel. Kosten, tja ik heb zonder probleem 3 ton gehaald met beiden, onderhoud daarmee marginaal verschil. Diesel voelt dan nog steeds als nieuw, benzine begint toch iets minder betrouwbaar te worden. 15.000 km maakt het niks uit, nieuw wel, maar ja je kunt dan ook 5 ton ipv 3 ton rijden.

      Afremmen op motor is ook meer comfort met diesel op linker baan. Ook voor sportieve rijders, je remmen worden minder snel (te) warm (argument hoor je nooit), motor doet veel beter mee door hoge compressie.

    8. #8

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Dat zijn zeker goede argumenten. Alleen is de TS voornamelijk de kosten/baten aan het afwegen als ik het goed begrijp...
      De discussie Diesel vs. Benzine op basis van de rijeigenschappen is natuurlijk weer een ander verhaal, maar kun je ook meenemen in je beslissing.
      Een diesel is zeker heerlijk op de snelweg; koppel en lage toeren. Maar uit ervaring kan ik zeggen dat een 1.8T ook heerlijk is op de snelweg



      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alfadriver Bekijk Berichten
      Met een diesel tank je pas na 800 tot 1000 km, ipv na 600 km. Is ook relaxter & stiller rijden in het algemeen. Eenmaal gewend aan diesel, valt benzine tegen.
      Acceleratie en klank, is zeker beter/mooier met benzine, daarentegen, op snelweg is diesel gewoon favoriet.
      Wil je een racer -> benzine. Wil je vlot en comfort -> Diesel. Kosten, tja ik heb zonder probleem 3 ton gehaald met beiden, onderhoud daarmee marginaal verschil. Diesel voelt dan nog steeds als nieuw, benzine begint toch iets minder betrouwbaar te worden. 15.000 km maakt het niks uit, nieuw wel, maar ja je kunt dan ook 5 ton ipv 3 ton rijden.

      Afremmen op motor is ook meer comfort met diesel op linker baan. Ook voor sportieve rijders, je remmen worden minder snel (te) warm (argument hoor je nooit), motor doet veel beter mee door hoge compressie.

    9. #9

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jim_S Bekijk Berichten
      En worden gelijkwaardige auto's vergeleken? Een A3 1.6 ga ik bv. niet vergelijken met een 1.9TDI 130 pk.
      Zo enorm groot is het verschil nou ook weer niet. Als je geen diesel zou willen rijden is het best verkrijgbare alternatief met benzinemotor een 1.6.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    10. #10

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Waarom is dat het best vergelijkbaar volgens jou?
      Mijn ervaring met de 1.9TDI, de 1.8 en 1.8T is dat ik de 1.8T meer een vergelijking vind met de 1.9TDI (110 en 130 pk) dan de gewone 1.8. Dat is misschien grotendeels te verklaren door het hogere koppel van beide motoren. Uiteindelijk vind ik dat wel een maat voor de soeplesse van een motor.
      Maar goed; het is aan de topicstarter om te zeggen welke auto's hij wilt vergelijken. Op basis daarvan kun je dan een eerlijk vergelijk trekken. Al zul je altijd aannames moeten doen t.a.v. verbruik, onderhoudskosten, etc.
      1.6 vs 1.9 TDI brengt je misschien op een omslagpunt van 15000 km. Een kwestie van even rekenen


      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
      Zo enorm groot is het verschil nou ook weer niet. Als je geen diesel zou willen rijden is het best verkrijgbare alternatief met benzinemotor een 1.6.

    11. #11

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      @Jim_S, Helemaal mee eens dat het omslagpunt veelste hoog wordt gelegd, ik heb onlangs de keuze gemaakt voor een a3 diesel op basis van 16000 km per jaar. Ik kwam ook incl. verzekering en onderhoud stukken voordeliger uit. Verder rijden de TDI motoren erg soepel, de 4 cilinder benzine motoren van audi vind ik veelste zenuwachtig.
      Soms is het beter om de gehele auto te verversen in plaats van alleen de olie ;-)

    12. #12

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Leuke vergelijking met een 1.8T. Nou nog een 1.8T zoeken...

      Mijn punt: je zoekt naar auto's die redelijk bij elkaar in de buurt liggen, en dan kies je iets wat voorhanden is. Een 8L 1.8T is stukken minder makkelijk te vinden dan een 1.6, waarvan de prijzen beter liggen en waar prima mee te rijden is. Een verschil tussen een 4- en een 6-cilinder was minder relevant. Die 130 pk lees ik overigens niet van de TS, die heb je er zelf bijbedacht. De basisuitvoering van de 1.9TDI (100 pk, na de facelift?) komt aardig overeen met de 1.6.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    13. #13

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Dat een 1.8T minder te krijgen is klopt, maar dat is geen argument om hem niet te vergelijken met een 1.9TDI. Kijk maar eens op het forum; genoeg tevreden 1.8T bezitters
      Ik heb overigens "er niks bijbedacht". Ik heb gewoon een aanname gedaan om tot een vergelijk te komen. Ik ben hier niet om mn standpunt te verdedigen, maar om de TS inzicht te geven in de kwestie Diesel of Benzine. Als de TS had gezegd dat hij twijfelt tussen een 1.9 TDI en een 1.6, dan had ik dat natuurlijk voor hem uitgerekend.
      Het type 1.9TDI dat jij trouwens noemt, heeft vaak last van koppelingsproblemen dus dat zou ik afraden.
      Ik zal dadelijk eens een vergelijking posten van de 1.9TDI tegen de 1.6. Ben wel benieuwd waar dan het omslagpunt ligt.

    14. #14

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Type Diesel
      A3 1.9 TDI 100pk, 1160 kg, 1130 Euro wegenbelasting p/j
      Gem. verbruik: 1 op 20

      Type Benzine
      A3 1.6, 1065 kg, 464 Euro wegenbelasting p/j
      Gem. verbruik: 1 op 14,7

      Brandstofkosten
      Benzine: 1,45 Euro
      Diesel: 1,15 Euro

      Berekening omslagpunt
      1132 + (X/20).1,15 = 464 + (X/14,7).1,45
      (X/20).1,15 = -668 + (X/14,7).1,45
      (X/17,39) – (X/10,14) = -668
      -7,25X/176,3 = -668
      X = 16250 km/jaar

      Een duidelijk verschil dus met de eerste vergelijking.
      De TS denkt 20.000 per jaar te rijden, dan levert dat ongeveer 165 euro op aan voordeel per jaar. Niet echt noemenswaardig, zeker niet als een Diesel in aankoop duurder zou zijn.
      Uiteindelijk gaat het om de persoonlijke voorkeur en welke motoren je met elkaar vergelijkt. Er wordt heel snel gezegd; "voor Diesel moet je minimaal 20.000km per jaar rijden". Dat is onjuist.

    15. #15

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Als bij 20.000 het verschil zo klein is, zeg ik dus dat die stelling juist is en dat het absolute minimum daar ligt. We hebben het over het financiële verhaal, niet over persoonlijke voorkeur- dat haal jij er weer bij, staat nergens in de vraag. Overigens is het verschil in aankoopprijs voornamelijk aanwezig bij een nieuwe auto, gebruikt wordt het meestal rechtgetrokken doordat de diesel meer kilometers heeft gemaakt. Dat betekent dus wel dat slijtagegevoelige onderdelen -hoewel die bij dieselauto's vaak wat meer overbemeten zijn- uiteindelijk vervangen moeten worden.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    16. #16

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
      We hebben het over het financiële verhaal, niet over persoonlijke voorkeur- dat haal jij er weer bij, staat nergens in de vraag.
      Vreemd dat je dat zegt.
      DE TS wilt antwoord op de volgende vragen( zoals genoemd in de openingspost):
      - Klopt het dat een diesel, behalve in aanschaf, ook duurder is in onderhoud? Waar moet ik dan aan denken?
      - Klopt mijn redenering 1 op 18 bij een diesel en 1 op 13 bij benzine?
      - Welke voor- en nadelen heeft een diesel ten opzichte van een benzine?

      Bij de laatste vraag speelt wel degelijke de persoonlijke voorkeur een rol, los van het financiële vraagstuk. Zo hebben Alfadriver en 80freak de voorkeur voor de TDI en ze hebben daar een aantal sterke argumenten voor. Dus het staat wel degelijk in de vraagstelling en het is mijns inziens ook wel degelijk relevant voor de algemene discussie. Zeker gezien het financiële plaatje geen duidelijk winnaar verschaft en dus andere zaken een rol gaan spelen.


      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
      Overigens is het verschil in aankoopprijs voornamelijk aanwezig bij een nieuwe auto, gebruikt wordt het meestal rechtgetrokken doordat de diesel meer kilometers heeft gemaakt. Dat betekent dus wel dat slijtagegevoelige onderdelen -hoewel die bij dieselauto's vaak wat meer overbemeten zijn- uiteindelijk vervangen moeten worden.
      Klopt inderdaad. Op die manier is moeilijk te zeggen welke duurder is in aanschaf omdat de Diesel vaak meer gelopen heeft. Beetje appels en peren vergelijken.
      Ik denk wel dat de TS nu meer inzicht heeft gekregen in het hele verhaal. Nu ben ik alleen nog benieuwd welke auto's hij wil vergelijken en welke gekozen wordt!
      Laatst gewijzigd door Jim_S; 08-11-10 om 15:23.

    17. #17

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Fijn dat er zoveel reacties zijn gekomen op dit topic.
      Het ging mij voornamelijk om het financiele plaatje, maar inderdaad m'n laatste vraag was gericht op techniek/onderhoud/rij-beleving

      Ik zat er met m'n berekening dus niet echt naast, als ik de gegevens van Jim_S bekijk.
      Echter heb ik dus wel de maandelijkse extra kosten aan verzekering van een diesel meegerekend, a 15 euro.
      Dan wordt het verschil tussen benzine en diesel dus 180 euro kleiner.

      Dit weekend heb ik een A3 uit 2002 gekocht. Het is een benzine 1.6 geworden met 155d km. We hebben ook een paar 1.8T bekeken, maar daar waren we al gauw klaar mee. Die auto's waren gewoon afgeragd van binnen en buiten.
      We hebben diesel overwogen, maar zijn al jaren benzine gewend en zien inderdaad qua financieel plaatje nauwelijks voordelen. Ik heb mijzelf laten vertellen dat een 1.6 benzine motorisch meer power heeft dan een 1.9 TDI en in onderhoud goedkoper is dan diesel. Dit zie ik dus als voordelen. Verder kwam ik weinig a3 diesel tegen onder de 200d km binnen ons budget. Nu weet ik dat dit logisch is en dat dit prima kan, maar neigde toch naar minder km's van een benzine.

      Wij zijn in elk geval erg blij met de aankoop van ons donkerblauwe monster :-)
      Ik ben trouwens een 'zij' ;-)
      Laatst gewijzigd door audimobiel; 08-11-10 om 15:49.

    18. #18

      Standaard Re: A3 benzine of diesel

      Gefeliciteerd met de aankoop! Donkerblauw staat de A3 8L prima!
      Met een 1.8T moet je idd geluk hebben. Heb er zelf eentje gevonden met 75.000 km van de 1e eigenaar zonder schade en gebruikt als 2e auto. Viel me trouwens op dat de 1.8T en de 1.6 in dezelfde belastingcategorie vallen. Alleen heeft een 1.8T wat meer onderhoud nodig dan een 1.6, meer verzekering en natuurlijk lust ie wat meer benzine
      Betreffende de verzekering, ik kan me voorstellen dat het tussen de maatschappijen wel wil verschillen?
      Onderhoud zitten er geen grote verschillen denk ik. zoals Tom al aangaf, zal een Diesel wat makkelijker meer kilomters kunnen vreten, maar je moet er ook geluk mee hebben. Als je bv. kijkt bij een specialist zoals Vagtechniek, dan rekenen ze voor onderhoud aan een Diesel gemiddeld minder dan een Benzine, maar dat zijn geen grote verschillen.

      Veel plezier ervan!

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •