Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Veel vragen over a8/s8

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Posts
    23
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Wink Veel vragen over a8/s8

    Hallo mede Audi rijders,
    Ik wil van de zomer een a8 of s8 (bjzo rond de 1999/2000) in Duitsland? kopen maar heb een aantal vragen,

    Ik woon in Den Helder en werk op dit moment in Rotterdam (maasvlakte) en zal zo rond de 500km per week rijden, met uitloop tot 700km per week. wat gebruikt een S8 op de snelweg en is dat verschil groot met een A8 2.8 of een 4.2?? ( jaja, ik weet dat het geld kost, maar ja, een hobby kost wat)

    Verder heb ik in de bekende wandelgang gehoord dat de versnellingsbak van een 4.2 liter slecht zou zijn? Dit ivm de krachten van het
    motorblok ten opzichtte van de bak.

    Hebben er mensen goede of slechte ervaringen met het kopen van hun audi in duitsland?

    Zijn er verder dingen van belang om te weten en tot een goede beslissing te komen?

    Alvast bedankt!
    een nu audi 100avant rijder.

  2. #2

    Standaard Re: Veel vragen over a8/s8

    Het verschil in benzineverbruik tussen een A8 4.2 en een S8 is groot! De versnellingsbak van een S8 is veel korter afgestemd (3.000tpm bij 120km/h tegenover 2.100tpm voor de gewone 4.2), terwijl er ook meer brandstof lijkt te worden ingespoten bij de S8. Waar je bij een 4.2 rekening moet houden met een gemiddeld verbruik van 10,5 liter op de snelweg (per 100km), daar kun je bij bij de S8 rekening gaan houden met minimaal 13 liter. Een tamelijk groot verschil dus, zeker als je 500km per week rijdt. En als dan een S8 veel beter zou rijden, maar dat is wat mij betreft zeker niet het geval. Ik vind een gewone A8 4.2 veel comfortabeler, een veel rustgevender auto (met name door de rustigere motor en de comfortabeler afgestemde versnellingsbak). Maar het is maar wat je prefereert, kwestie van smaak.

    Het verschil in benzineverbruik tussen een 2.8 en een 4.2 is minder groot. Ik zou bij de 2.8 op 10 liter rekenen. De 4.2 rijdt natuurlijk een stuk fijner dan een 2.8, de achtcylinder geeft een souvereiner gevoel. Maar een 2.8 met 192pk (faceliftmodel) is ook een heerlijke auto. Wel duidelijk minder krachtig dan de 4.2. Ik zou ze zeker alle twee gaan proefrijden.

    Wat betreft de automaat van de A8, het lijkt niet de sterkste te zijn die er is. Met name geldt dat voor de A8 t/m modeljaar 1998. Daarna werd het beter. Ik ruilde mijn A8 bj. 1999 in met 245.000km op de teller en de auto was in nieuwstaat. Ook de automaat voelde aan alsof de auto net nieuw was afgeleverd. Ik twijfel er niet aan dat mijn automaat de 500.000km zou halen, als het niet meer is. Overigens ververste ik de automaat-olie iedere 60.000km. Ongetwijfeld zijn er ook A8 automaten die bij 250.000km kuren gaan vertonen. Het verschilt per auto. Zoals bij alle auto's.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •