Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: B6 cabrio

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard B6 cabrio

    Hallo, ik ben nieuw hier en aangezien ik van plan ben een A4 cabrio aan te schaffen leek t me een goed idee om me aan te melden.
    ik rij nu een Mercedes ML 320(ruim twee jaar) en heb t gehad met de gargebezoeken en dito kosten. Nu wil ik totaal iets anders, maar schrik als ik kijk hoeveel problemen er zijn met de A4 cabrio... Wat is nu wijsheid? Eentje met een 3.0 benzine met ca 150.000 km of een 2,5 TDI met nieuwe of gereviseerde bak? Wat zijn veilige km standen bij een aanschaf?

  2. #2
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: B6 cabrio

    Wil je automaat of handbak? Ik heb bewust een handgeschakelde 2.7 TDI genomen ivm de problemen met multitronic...
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B6 cabrio

    Ik heb veel gelezen over de MT en vind het eng om eraan te beginnen. Nu heb ik vandaag gereden in een 2,5 Tdi en deze reed heerlijk. Alle onderhoud is netjes afgestempeld en van aller reparaties en beurten zit er netjes een factuur bij. De MT is bij 133.000 vervangen en bij 180.000 is er een nieuw brein op de bak geplaatst, samen toch een goede €5.000,-. Bak is gespoeld, nieuwe remschijven en remblokken rondom etc etc. Alles goed gedocumenteerd in elk geval.

  4. #4

    Standaard Re: B6 cabrio

    Als je uit de garage weg wil blijven, neem dan geen 2.5TDI (al helemaal niet met een wat hogere km-stand, en ECHT niet met een multitronic bak). De 2.5TDI is een geweldige motor om te rijden, en het past prima bij een cabriolet (het ietwat nagelen daargelaten). De multitronic kan de 2.5TDI echt niet aan, de bak kan max. 280Nm hebben zo'n beetje, de 2.5TDI levert stock al 310Nm en na chippen eerder zo goed als 400Nm. De (2.5TDI) B6 kent echter (veel) notoire nukken:

    - nokkenassen verslijten; €2200
    - turbo is niet echt overbemeten; €900
    - brandstofpomp (elektronica verslijt door hitte, wegens gebrek aan dieselflow na afzetten motor; €2500-3000
    - onderhoud is duur: distributie is €1100, te adviseren om er meteen een nieuwe krukaspakking bij te zetten (+€180). Elke 120K km.
    - multitronic elektronica: €1500
    - multitronic mechanisch: €2200

    De B6 an sich is goed, maar niet probleemvrij.
    - draagarmen; €500-700 (zelfdoen vs laten doen; eBay Moog of Febi setjs a €350)
    - stuurhuis; €250 ruildeel (+€200 statiegeld)
    - interieurdelen slijten; €400 all in (knopjes, steuntjes, etc.)
    - neiging tot kabelbreukjes in de doorvoerrubbers (deuren, kofferklep etc.)
    - xenon is D1S; lampjes kosten €80 per stuk, ballasten ook.

    Met een handbak is een 2.5TDI een heel stuk prettiger. Tiptronic is ook prima (max 500Nm oid), alleen in combinatie met quattro geleverd. De 3.0 V6 is minder sterk, maar vaak ook too much voor de multitronic. Gaat dus ook gewoon stuk. Daarnaast kent de 3.0 V6 veel olielekkage problemen (onder andere nokkenaskeerringen), is deze niet zuinig en ook niet écht snel. Wel heerlijk, dat dan weer wel.... mooie roffel.

    Kortom, bezint eer ge begint. Als je een paar duizend (over) hebt voor reparaties > doen! Fantastisch lekkere auto. Heb je het wel, maar wil je het er niet aan uitgeven, dan wordt het een ergernis. Niet doen dus. Heb je 't ook niet? 3x raden...

    Hier overigens nu 95.000km in een A4 Avant met de 2.5TDI (2004, nu 336.000km). Kostenplaatje staat op dik €15.000 in bijna 3,5 jaar. Dat is inclusief wat duurdere dingen (remblokken van €300/set ipv €120, bijvoorbeeld), maar veelal gewoon onderhoud en reparaties. Op de brandstofpomp en nokkenassen na heeft deze auto alles al gehad, en gaat het geheid nog een keer gebeuren. Dat gezegd hebbende is de 2.5 wel echt een lekkere motor, en wil ik echt geen 1.9 of 2.0 TDI in de plaats...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    51
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: B6 cabrio

    Als ik de rekeningen bekijk is er al veel aan versleuteld door de vorige eigenaar en dat is nog niet eens zoveel km's geleden. Is altijd dealer onderhouden geweest, waarbij de mt is vervangen en ook t brein op de bak. De auto wordt aangeschaft met in t achterhoofd ongeveer 2.500- 3.500 aan onderhoud of reparatie per jaar. Zitten bovendien rondom nieuwe schijven en blokken op en staat op nieuwe Michelin banden. Als ik t in mag schatten zou t enige echte probleem eventueel de verstuivers kunnen worden. P.s. Over 5.000 km komt er al een distr.riem aan, is ingecalculeerd.


  6. #6

    Standaard Re: B6 cabrio

    Met gemiddeld 3K per jaar moet het zeker wel lukken, alleen als je pech hebt komen er rap een aantal grote dingen achter elkaar. Dat de boel zeg 100.000km geleden is vervangen betekent eerder dat ze zo weer kunnen gaan .

    Terugkijkend op mijn historie kom ik inclusief mods wel op 3K/jaar. Achteraf zou ik liever al die dingen in 1x gehad willen hebben, dat had denk ik zomaar 40-60% op arbeid kunnen besparen, en waren er niet steeds vervolg dingen.

    Als er een armpje kapot is, vervang ze dan allemaal, inclusief stuurkogels, ashoezen etc... dat soort dingen.

    Als je voor de 2.5 gaat, en de distributie komt er aan, doe je portemonnee dan een lol en vervang de krukaskeerringhouder ook meteen. Dat is een half uur extra werk, en €150 aan materiaal. Bij mij is dat niet gedaan, en binnen een week na vervangen (€1100) een olielekkage in de orde van ~1 liter op 400km rijden. Om te herstellen moest de riem er weer af, en 2x getest worden (€1500..., andere garage). Erg duur riempje geworden! En het gebeurt vaker - met de nieuwe riem en spanrollen komt er meer kracht op de poelie waardoor deze scheef trekt en de oude pakking kapot gaat.

    Verstuivers kunnen, ik vermoed bij mij ook wel wat issues, maar ze werken nog na 336.000km. Zijn nog steeds de originele, en ze gaan eigenlijk niet stuk. Je enige échte probleem is de 2.5 zelf; de brandstofpomp is notoir en de nokkenassen komen elke 150K terug, enkele motorcodes zoals de 120kW BCZ daargelaten.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •