Een rollenbank in de garage? :mrgreen:
Bonjour,
Strakjes, als de winter wederom zijn aantrede doet, gaat de Cabrio voor een half jaar de garage in.
Ik zie geen meerwaarde om kosten aan een Cabrio te hebben in de koude maanden met de 100 voor de deur.
Vandaar dat ik em zal schorsen.
Nu heb ik de volgende concrete vragen:
1. Hoe voorkom ik vierkante banden
2. Hoe voorkom ik dichtgeslibte (brandstof)leidingen en dergelijke
3. Hoe voorkom ik uitgedroogde keeringen waardoor olie-lekkages zouden kunnen ontstaan
4. De APK valt, zelfs met de 2 maanden coulance regeling, binnen de schorsingsperiode. Kun je een auto voor één dag weer "legaal" maken of moet ie echt de auto-ambulance op richting een garage
5. M'n 100 mag 1700Kg geremd trekken. De Cabrio weegt incl. vloeistoffen toch ca. 1400 kilo. Weegt een normale auto-trailer eigenlijk minder dan 300Kg ?
6. Heb ik, uitgaande van het "Cabrio op trailer" scenario, geen E rijbewijs nodig
7. Mag ik de auto uberhaupt wel een paar meter op de weg rijden (trailer op/af) of ben ik zelfs dan al strafbaar
8. Hoe voorkom ik ellende waar ik nu nog niet aan gedacht heb...
Een oplossing voor 1 t/m 3 zou in elk geval zijn: elke maand een stukje rijden maar dat mag dus niet (geschorst).
Hoe los ik het dan wel op ?
5. Wordt IIRC erg krap met een ordinaire stalen....Oorspronkelijk geplaatst door Steven
6. Heb het ooit al eens uitgelegd, maar het CBR heeft er een keurige brochure voor.
Oorspronkelijk geplaatst door Steven
Auto opbokken, wielen erafschroeven lucht eruit laten en (niet in het zonlicht) plat opstapelen. Je mag ze ook lichtjes met zuurvrije vaseline insmeren...
Veel werk ik weet het, maar is wel beter.
En wat punt 4 betreft: gewoon laten keuren zodra je hem weer op papier hebt staan.. (of nu alvast laten keuren )
Wat heeft het voor zin om je auto te laten keuren als-ie toch geschorst is? Het prettige van schorsen is juist dat die keuringsplicht vervalt...
Inderdaad, gewoon een afspraak maken voor de keuring zodra-ie weer naar buiten komt.
Als je een afspraak maakt bij een keurstation mag je die dag zo de weg op. Je moet wel aan kunnen tonen dat die afspraak er is als je staande gehouden wordt. Zo is het mij door de dealer verteld geworden ieg.
Ik zou echter toch overwegen om hem nu bv te laten keuren omdat je elk jaar met dit probleem te maken gaat krijgen.
Voor die combi met ambu heb je een E nodig in je roze votje.
Dichtgeslibte leidingen e.d. hoef jeniet bang voor te zijn in een half jaar, wel accuklem loshalen en zo 1 keer in de maand (2 maanden) de motor even (statiomair) laten lopen, voorkomt ook tikkende klepstoters. En zorg dat de tank nokkie vol is als je hem wegzet.
Nog een tip: niet op de handrem zetten :wink: .
Steven,
Als je 'm stalt in een droge garage hoef je je voor een half jaar zeker geen zorgen te maken.
Mijn UrQ staat elk jaar een half jaar stil en het enigste wat ik doe is accu eraf en stallingswielen eronder (stalen velgen met kale banden).
Ik laat 'm zeker niet elke maand even lopen, da's slechter dan gewoon stil laten staan (of je moet er een stevig stuk mee gaan rijden maar dat mag niet (want geschorst)).
Handrem niet gebruiken is ook wel verstandig 8)
Je zou evt. wat dingen (metalen leidingen e.d.) onder de motorkap met WD40 in kunnen spuiten.
Misschien de stoffen kap net los zodat ie niet onder spanning blijft staan?
onze 4 oudi's staan elk jaar meer dan 6 maanden stil. Afgelopen jaar hebben ze zelfs niet gelopen in die periode. Ik zou er wel een hoes over heen doen, Dat doen wij ook voor eventule vuil. Net wat de andere mensen al zeggen wel de plus accupool los gooien.( Schijnen ook speciale dingen voor te zijn. Ik meende dat Tom me dat ooit eens verteld heeft).
2 van onze oudi's moeten ook in hun stallings periode ApK gekeurd worden. Ze gaan gewoon voor de APK MITS de weg pekel vrij is.(anders huren we een autoambulance) Schorsen doen we niet die paar centen is het me wel waard want we hoeven ook niets te betalen aan stallings kosten.
Ik kan de UrQ helaas ook niet schorsen voor de verzekering (GIO). Wel voor de houderschap en dat scheelt best wel.
Ik zou 'm gewoon vlak voordat je 'm schorst laten APK-keuren. Kan je na het schorsen tenminste gelijk weer legaal rijden. Als je 'm elke winter wilt schorsen dan is dat zeker handig.
Wil je dat niet dan neem je gewoon de gok door onverzekerd naar het APK-station te rijden. Ik neem niet aan dat dat vele km's ver weg is :wink:
Een hoes is handig alleen moet je opletten dat er zich geen vocht onder kan ophopen (zeker met een stoffen kap)
Let op geen bouwzeil over de audi doen. Heb ik ooit bij iemand gezien. :shock: Je wilde niet weten wat voor vocht er onder zat.
Dus eigenlijk mag je met een 'ongekeurde auto' niet in het weekend rijden en niet op feestdagen....
Ja sorry, ik hield ff 2 dingen door elkaar...Oorspronkelijk geplaatst door tom
Waar kom jij vandaan? Ik kom uit de stalling! Je bent veel te krokant om uit de stalling te komen!Oorspronkelijk geplaatst door Franx
hahaha :wink: , Jaja..er zijn inderdaad best wel wat auto's 'krokant' uit een stalling gekomen..Ik heb wel eens verhalen gehoord van auto's die in oude meststallen zijn weggezet waarna 'de zure omgeving' rustig een half jaartje vrij spel had bij de bodem....Flintstone-mobiel was het resultaat..
:cry:
Mijn Cabrio gaat een het eind van deze week de stalling in. Ik ga em op-bokken. Dan hoef ik de wielen er niet af te halen dunkt me.
De Cabrio heeft een kunstof brandstof-tank. Moet ik em dan toch tot aan z'n strot volgooien? Roesten doet de tank niet.