Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    L.S.

    Mijn verzekering probeert met een wat duistere clausule onder de betaling van mijn gestolen S5 uit te komen.

    Zij verwachtten dat ik jaarlijks mijn (af fabriek) klasse 3 alarm liet keuren. Ik was daar niet van op de hoogte. Staat ook vaag in de clausule.

    Dat keuren heb ik dus (onwetend) niet gedaan (dealer onderhoud zo falen moeten aantonen), dus geen uitkering.

    Om mijn jurist wat extra materiaal te geven zoek ik een brief waarin staat dat de verzekeraar de verzekerde aanspoort tot keuring ivm vervallen van de verzekering.

    Wie heeft een dergelijke brief voor mij? Of een tip hoe er aan te komen.

    Alvast DANK!

    Frank

  2. #2
    johnny boy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    61
    Posts
    6.599
    Kudos
    152
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    bij mijn verzekering (Egon) staat in de clausule (2790)dat een audi ouder dan 6 jaar of cataloguswaarde inclusief bpm/btw lager dan 70.000 geen keurings certificaat hoeft te overleggen

    Audi A/S5 Coupé 8T (looks like a bijmekaar geraapt zooitje) Daytona grijs
    Audi A/S5 Cabrio 8F (looks like a bijmekaar geraapt zooitje 2) Bruin

    VCDS 23.11.0 Ross-Tech &V2 pro regio Meppel no-fear(at)live (punt)nl

  3. #3

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Dat kan een lastige discussie worden inderdaad. Dat zij om een certificaat vragen is niet raar. Je moest een gecertificeerd KIWA SCM klasse 3 alarm hebben voor je verzekering, 36 maanden na inbouw vervalt je certificaat en die moet je vervolgens jaarlijks verlengen. Ik weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar het zou je misschien nog helpen om te kijken of je auto een geldig certificaat had toen je de verzekering aanvroeg. Als zij jou als verzekerde accepteerde terwijl je niet voldeed aan de eis om een geldig certificaat te hebben is dit mogelijk (not sure!) ook deels hun fout. Als je een af-fabriek alarm hebt kan een optielijst-uitdraai van een Audi-dealer je misschien ook nog helpen. Ik heb geen voorbeeldbrief voor je. Onderhoud staat overigens los van een alarmkeuring. Succes!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Het is een af-fabriek alarm, de discussie loopt over het 'jaarlijks' keuren van het alarm. Wat niet expliciet gemeld wordt en slechts met 'onderhoud van het alarm' is beschreven.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Ik heb heel wat auto's met alarm gereden maar nog nooit zo'n brief gekregen. Voorzover ik weet is het helemaal je eigen zaak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    svkaster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    51
    Posts
    525
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Dat kan een lastige discussie worden inderdaad. Dat zij om een certificaat vragen is niet raar. Je moest een gecertificeerd KIWA SCM klasse 3 alarm hebben voor je verzekering, 36 maanden na inbouw vervalt je certificaat en die moet je vervolgens jaarlijks verlengen. Ik weet niet hoe lang je de auto al hebt, maar het zou je misschien nog helpen om te kijken of je auto een geldig certificaat had toen je de verzekering aanvroeg. Als zij jou als verzekerde accepteerde terwijl je niet voldeed aan de eis om een geldig certificaat te hebben is dit mogelijk (not sure!) ook deels hun fout. Als je een af-fabriek alarm hebt kan een optielijst-uitdraai van een Audi-dealer je misschien ook nog helpen. Ik heb geen voorbeeldbrief voor je. Onderhoud staat overigens los van een alarmkeuring. Succes!
    Bij mijn achteraf ingebouwde alarm moest ik iig 36 maanden na inbouw jaarlijks een keuring van 150€ laten doen. Nu bij mijn A3 cabrio met ingebouwd alarm hoef ik niks extra te laten keuren omdat dit bij de beurt gebeurt eens in de 2 jaar. Weet wel dat er een grens is van 50.000€ aanschaf prijs. (Die van mij valt daar net onder) Daarboven gelden weer strengere regels. Dus misschien ook met jouw S5. Maar je moet dit op zijnminst ergens in een schrijve hebben gekregen. Misschien dat je dealer je kan laten vertellen wat de gebruikelijke procedure is. ( als je er niet op bent gewezen dan is het de dealer zijn fout niet die van jouw. Jij hebt ten goede trouw gehandeld toch! Iig succes

  7. #7

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    @svkaster
    Een keer in de 2 jaar tijdens je onderhoud mee laten keuren is niet voldoende. Je certificaat verloopt jaarlijks na die 36 maanden. Maar als jouw alarm niet nodig is voor je verzekering zou ik dat certificaat lekker overslaan. Die grens van wel of geen alarm is per verzekering anders. €150 euro is trouwens vrij veel, rond de €50 is gebruikelijk is mijn ervaring.

    @foverbeek wat staat er wel in de voorwaarden dan? Welke verzekeraar gaat het om?
    Laatst gewijzigd door Nenna; 23-01-17 om 16:26.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Verzekeraar Unigarant (ANWB) in poplis staat dat ik het alarm moet onderhouden.. Geen verdere specificaties.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2009
    Posts
    141
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Toen ik mijn A6 uit 2014 ging verzekeren belde mijn tussenpersoon mij met de vraag of er een alarm klasse 3 op de auto zit. Ik heb Audi Venlo gebeld (daar was hij aangeschaft) en de monteur vertelde mij dat dit alarm erop zat (vanuit fabriek) en het certificaat loopt tot maart 2017 (3 jaar na aankoop auto dus). Hij (de monteur dus) vertelde er expliciet bij dat het alarm daarna elk jaar gekeurd dient te worden.

    Wat mij betreft weet de garage/Audi dealer dus dat dit moet gebeuren, maar of je er als klant dan maar vanuit kan gaan dat het daadwerkelijk gebeurt bij je apk/onderhoudsbeurt...?
    Laatst gewijzigd door BentheAudiMen; 24-01-17 om 10:22.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2014
    Posts
    53
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door foverbeek Bekijk Berichten
    L.S.
    Staat ook vaag in de clausule.
    Frank
    Plaats de letterlijke tekst eens van die clausule.

    Verder is hier al de nodige jurisprudentie over. Bij de woorden "kifid" en "alarm certificaat" kwam onder andere onderstaande link naar boven
    https://www.kifid.nl/fileupload/juri...6-005%20Mo.pdf Sowieso is Kifid de instantie waar je moet zijn om je gelijk te halen.

    In bovenstaande werd de klager, jij dus, in het ongelijk gesteld. Weet wel dat het stuk uit 2006 komt. Weet ook dat tegenwoordig een verzekeringsmaatschappij een veel grotere verantwoording is toebedeeld met betrekking tot de informatievoorziening jegens zijn verzekerden.

  12. #11
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Naar aanleiding van je topic ben ik gaan bellen met mijn verzekering. Voor mijn s3 geldt dat er geen alarm nodig is. Alleen auto's boven de 75k. Verder zei hij dat als dat nodig zou zijn ze dat op de jaarlijkse polis vermelden. En dat lijkt me niet meer dan normaal. Vindt het erg zwak om hier de uitbetaling op af te ketsen. Succes met de procedure. Hoop dat je het wint.

  13. #12

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Brief krijg je niet ... moet je zelf in de gaten houden
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  14. #13

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Daarnaast staat het vaak expliciet op het polisblad als het verplicht is.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  15. #14
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Gezocht: herinneringsbrief voor alarmkeuring van verzekering

    Op je polisblad staat (dan) bijvoorbeeld dat je een gecertificeerd klasse 3 alarm moet hebben (of de nieuwe beschrijving daarvan). Op je certificaat staat echter dat het 3 jaar geldig is en dan jaarlijks verlengd moet worden (keuring). Dus: Als je die keuring niet doet heb je geen geldig certificaat meer. Denk dat het dan toch je eigen verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat je certificaat geldig blijft om aan de eisen van je polis te blijven voldoen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •