Bekijk Poll Resultaten: Heb jij je Audi getuned?

Stemmers
207. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja (motorinhoud >= 2L)

    75 36,23%
  • Ja (motorinhoud < 2L)

    43 20,77%
  • Nee, atmosferische motor

    9 4,35%
  • Nee (motorinhoud >= 2L)

    19 9,18%
  • Nee (motorinhoud < 2L)

    14 6,76%
  • Ik twijfel nog, misschien later

    47 22,71%
Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 112

Onderwerp: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

  1. #21
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Natuurlijk,maar dat was ook het idee. In mijn kennissenkring hebben maar weinigen een motor waarbij het zin heeft, laat staan een Audi.

  2. #22

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Grappig topic.

    Ik heb nog nooit een auto zelf laten tunen, maar heb er al wel diverse gehad die voordat ik ze kocht getuned waren.
    De eerste was mn 80 2.0E competition quattro; Een getunede atmosferische motor. Redelijk bijzonder, maar nadat ik eens in een standaard uitvoering heb gereden, heb ik zeer duidelijk de verbetering gemerkt; Een veel soepelere optrek en vooral bovenin de toeren ging die veel verder door, de standaard versie leek daarbij vergeleken wel "geknepen"

    Daarna de S6 2.2 Turbo Quattro; Dat was "a whole different story"; Dat voelde ook echt gewoon als een "opgevoerde" auto; Als je er rustig mee reed, niets aan de hand, maar zodra je flink op het gas ging, ging-ie er als een malloot vandoor, inclusief turbofluit en dumpvalve, bijna zo schrikbarend hard dat je "het zelf niet bijhield".

    Dus eigenlijk; De ene tuning is de andere niet.

    Als er ik voor het huidige wagenpark over denk;

    De A3 1.6 (geen FSI) krijgt een nihile vermogenswinst (van langzaam naar iets minder langzaam, zeg maar), maar krijg waarschijnlijk wel een veel mooiere koppelcurve en rustigere motorloop, hij zal gewoon efficienter, prettiger en wellicht ook zuiniger rijden. Er is een speciaal programma voor deze motorenrange (1.6 en 2.0 met siemens computers meen ik) die er om bekend staan niet al te "subtiel" te presteren. Ik overweeg het al tijden maar heb de knoop nog niet door durven hakken.

    De A4. 1.8T is dan weer een ander verhaal; Dit betreft niet de standaard bekende AEB, maar de AJL (zuid europese import), vergelijkbaar met de 1.8T uit de TT mk1. In plaats van 150pk, heeft deze 180pk. Tuning zou 'm waarschijnlijk (ruim) voorbij de 200pk brengen, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Toch zou ik dat voor deze auto niet doen voordat ik heel zeker ben van de staat van onderhoud; Dat loopt nu middels een "meerjarenplan" bij Hartog; Inmiddels zijn het onderstel en de D-riem gedaan, maar de remmen moeten ook nog, en ik ga zeker niet tunen voordat die gedaan zijn. De staat van de turbo weet ik ook niet (245k op de teller), dus ook dat is iets om rekening mee te houden. Maar als de auto bevalt en straks een goede staat van onderhoud heeft, overweeg ik het wellicht.

    Voor beide auto's geldt eigenlijk dat we er weinig mee rijden (A3, 9k per jaar, A4, 4k per jaar), dus ook dat speelt mee in de beslissing.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  3. #23
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    De S4 is getuned bij een km stand van ongeveer 270k km.
    Vooraf was daar alles aan vervangen, turbo's, koppeling, bobines, sensoren en zowat alles behalve het draaiende gedeelte.

    Mijn A4 TDI is nog origineel maar wordt zeker nog getuned.
    Wilde eerst de rest op orde hebben, onderstel, remmen, deze zijn reeds gedaan.
    De planning is om begin 2015 de nokkenassen te vervangen en de staat van de turbo te checken en indien nodig te vervangen.
    Pas DAN wordt de TDI gechipped.
    Verwachte km stand zal een 430-435k km zijn dan.
    Mocht op dat punt de koppeling onverhoopt toch nog problemen geven (vervangen op 350k), dan gaat die ook direct.

    De A4 TDI doet ongeveer 50k per jaar bij mij.. Dus top fit houden is van belang.
    Tunen komt pas als de wagen er technisch gereed voor is.

    Punt wat ik probeer duidelijk te maken, km stand is niet heel belangrijk maar de staat van het onderhoud zeker wel!

    Voor de rest,
    A4 b5 1.8Tq door eerste eigenaar gechipped op 10k, probleemloos tot op 235k toen ik de auto als 2de eigenaar verkocht.
    A4 b5 1.9 TDI 110pk laten tunen bij 475k km ( wagen probleemloos gereden tot verkoop bij 550k)
    A6 c5 2.5 TDI 180pk getuned bij 220k net na een set nieuwe nokkenassen, probleemloos tot verkoop bij 282k
    Corrado 1.9 TDI 90pk met 110 pk verstuivers laten chippen op 220k deze motor heeft probleemloos gelopen tot 375k toen de turbo er mee kapte bij de eigenaar na mij.
    Laatst gewijzigd door rogek; 03-10-14 om 21:15.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  4. #24
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Dat klinkt bijna alsof je alles waar draait wil vervangen voordat je van tuning durft te genieten. Of interpreteer ik het wat overdreven? Ik begrijp wel dat de algemene staat goed moet zijn maar er zijn grenzen toch?

  5. #25
    Paulquattro
    Guest

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik heb een A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-tronic van 2011 211PK. Deze heb ik bij levering door de Audi dealer laten tunen met ABT naar 285 PK. Hij rijdt fantastisch zowel volgas als rustig. Op dit moment 171.000 km op de teller geen problemen gehad. Wel regelmatig olie bijvullen maar dat schijnt normaal te zijn voor 2.0 TFSI motoren.


  6. #26
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonadan Bekijk Berichten
    Dat klinkt bijna alsof je alles waar draait wil vervangen voordat je van tuning durft te genieten. Of interpreteer ik het wat overdreven? Ik begrijp wel dat de algemene staat goed moet zijn maar er zijn grenzen toch?
    ik heb het meer over tunen bij hoge kmstanden.
    dat is gewoon safe mits alles in goede staat is.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  7. #27

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonadan Bekijk Berichten
    Dat klinkt bijna alsof je alles waar draait wil vervangen voordat je van tuning durft te genieten. Of interpreteer ik het wat overdreven? Ik begrijp wel dat de algemene staat goed moet zijn maar er zijn grenzen toch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    ik heb het meer over tunen bij hoge kmstanden.
    dat is gewoon safe mits alles in goede staat is.
    Dat idd.
    Geldt eigenlijk ook zonder tuning, maar onderhoud staat bij sommige mensen niet zo hoog in het vaandel.
    Liever een tuning dan een setje nieuwe remmen is meestal niet de beste beslissing.
    Laatst gewijzigd door Bob; 04-10-14 om 17:27.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  8. Ad
  9. #28
    rogek's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    43
    Posts
    5.604
    Kudos
    49
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    Dat idd.
    Geldt eigenlijk ook zonder tuning, maar onderhoud staat bij sommige mensen niet zo hoog in het vaandel.
    Liever een tuning dan een setje nieuwe remmen is meestal niet de beste beslissing.
    Precies wat ik bedoel..

    Ik geef liever een 4-500 euro uit aan draagarmen dan aan tuning als ik tussen die 2 moet kiezen.
    Es gibt etwas, das noch mehr Spaß macht als ein Turbo. Zwei
    - '15 Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
    - '99 Audi S4 Sedan LY7M MRC Mapped 362.8PK/561NM

  10. #29

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    287
    Kudos
    27
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik spring er ook even tussen, omdat ik net als @Gonadan ook zeer lang getwijfeld heb.

    Ik heb mijn A4 B8 uit 2011 met (ongeveer) 90.000km op de teller toch laten chippen (na heel veel lezen hier op het forum) van 130pk naar 184pk puur om de simpele reden dat ik heel wat snelweg jaarlijks afleg en die extra power ik het verkeer is in verschillende situaties erg handig.

    Ik vertel er meteen bij dat ik de chip tuning niet heb laten uitvoeren om constant als een gek door te trappen en hard te remmen enz... (Ik noem mezelf liever een cruiser)

    Ik ben intussen 7000km verder met de getunede wagen en alles is enorm naar wens. Je voelt nu minder de zware lompe wagen en de wagen gaat bij o.a. Inhaal manouvres sneller vooruit.

    Mijn wagen gaat steeds op tijd en stond op onderhoud en wordt met de grootste zorg behandeld, dus ik hoop er nog lang te kunnen van genieten, maar zoals de heren in dit topic al aangaven. Onderhoud is van GROOT belang bij elke wagen.

  11. #30

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rogek Bekijk Berichten
    Precies wat ik bedoel..

    Ik geef liever een 4-500 euro uit aan draagarmen dan aan tuning als ik tussen die 2 moet kiezen.
    Precies, een goede tuner zal dat je overigens ook adviseren, die kijkt eerst naar de staat van de auto en het onderhoud en adviseert je dan over wel of niet tunen.

    En onderhoud is sowieso iets waar de meningen over uiteenlopen:
    Mn buurman verkoopt z'n auto bij 220k, want "die is op".
    Een week later zet ik een A4 met 237k voor de deur

    @Bramaras; Klinkt als een goed verhaal, dan heb je het met verstand gedaan.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  12. #31
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramaras Bekijk Berichten
    Ik spring er ook even tussen, omdat ik net als @Gonadan ook zeer lang getwijfeld heb.

    Ik heb mijn A4 B8 uit 2011 met (ongeveer) 90.000km op de teller toch laten chippen (na heel veel lezen hier op het forum) van 130pk naar 184pk puur om de simpele reden dat ik heel wat snelweg jaarlijks afleg en die extra power ik het verkeer is in verschillende situaties erg handig.

    Ik vertel er meteen bij dat ik de chip tuning niet heb laten uitvoeren om constant als een gek door te trappen en hard te remmen enz... (Ik noem mezelf liever een cruiser)
    Bedoel je hiermee de argumentatie voor tuning op zich of heb je de tuner de specs laten aanpassen op jouw rijstijl? Zo te zien heb je een diesel dus in principe al zat koppel.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bramaras Bekijk Berichten
    Ik ben intussen 7000km verder met de getunede wagen en alles is enorm naar wens. Je voelt nu minder de zware lompe wagen en de wagen gaat bij o.a. Inhaal manouvres sneller vooruit.

    Mijn wagen gaat steeds op tijd en stond op onderhoud en wordt met de grootste zorg behandeld, dus ik hoop er nog lang te kunnen van genieten, maar zoals de heren in dit topic al aangaven. Onderhoud is van GROOT belang bij elke wagen.
    In mijn optiek zou onderhoud niet eens een issue moeten zijn bij discussie over tuning. Onderhoud moet je altijd goed laten doen of je nu wilt tunen of niet, je Audi verdient dat gewoon.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
    En onderhoud is sowieso iets waar de meningen over uiteenlopen:
    Mn buurman verkoopt z'n auto bij 220k, want "die is op".
    Een week later zet ik een A4 met 237k voor de deur
    Nou ja die redenatie begrijp ik wel. De één wil de auto kwijt voordat er groot onderhoud aan zit te komen, de ander koopt er een waarvan al veel gedaan is en gaat er weer lang mee doen.

  13. #32
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Hallo, ik heb bewust geen getunde auto.

    Wel jaren lang getwijfeld, maar meer PK en NM als gevolg van tuning betekent niet dat de auto ineens VEEL sneller is.
    Daarom staat er bij de tuners ook nooit bij hoe snel je auto er door wordt.

    Daarom rij ik nu A6 3.0 TDI. 245PK en 500NM.
    Je kunt een "lichtere variant" tunen, maar met vergelijkbare PK en NM, ga je nooit die 6,1 van 0-100 halen.
    Daarom kies ik gelijk voor een dikke motor.

    Let wel, dit is mijn mening.
    Sta open voor reacties die mij anders kunnen overtuigen.

  14. #33

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 fan Bekijk Berichten
    Hallo, ik heb bewust geen getunde auto.

    Wel jaren lang getwijfeld, maar meer PK en NM als gevolg van tuning betekent niet dat de auto ineens VEEL sneller is.
    Daarom staat er bij de tuners ook nooit bij hoe snel je auto er door wordt.

    Daarom rij ik nu A6 3.0 TDI. 245PK en 500NM.
    Je kunt een "lichtere variant" tunen, maar met vergelijkbare PK en NM, ga je nooit die 6,1 van 0-100 halen.
    Daarom kies ik gelijk voor een dikke motor.

    Let wel, dit is mijn mening.
    Sta open voor reacties die mij anders kunnen overtuigen.
    Waarom zou een lichtere variant van een bepaalde motor die naar zelfde waarden wordt getuned als de zwaardere variant nooit dezelfde prestaties halen?

    Sommigen motoren zijn enkel software matig geknepen. Als je die chipt zie ik geen enkele reden waarom ze niet even snel zouden zijn.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  15. #34
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Volgens opgaaf tuner zou mijn 245PK na chippen in 5,8 naar 100 gaan.
    Dat is weliswaar sneller, maar nog lang niet zo snel als de biturbo, die het in 5,1 doet. (Alles op papier, uiteraard)
    Terwijl het vermogen gelijk is.

  16. #35

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik denk dat de biturbo z'n koppel eerder (lees: in een lager toerental) beschikbaar heeft dan een getunede 3.0TDI 245pk.
    Dan kunnen de maximale waarden wel gelijk zijn, maar de vermogenskromme ziet er anders uit.
    Bovendien speelt bij acceleratie de overbrenging ook een rol, denk aan het rendement van de overbrengen, quattro, de versnellingsbak en het differentieel.

    Zoals @sham27 al zegt, sommige motoren zijn slechts softwarematig geknepen, bijvoorbeeld: 1.8TFSI 120pk vs 160pk.
    M.a.w. je moet wel eerlijk vergelijken
    Laatst gewijzigd door Nenna; 23-12-14 om 14:43.

  17. #36
    apriliavalerossi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    40
    Posts
    329
    Kudos
    49
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Rij al jaren getunede auto's, die 'gewoon' aangekocht zijn... ze gaan bij mij binnen een week naar JD...

    Waarom... ik heb als zovelen ook jaren getwijfeld wel of niet... toch 8 jaar geleden eens in een gekke bui naar JD gegaan, en ben er met een smile weg gekomen...
    Het is niet alleen puur om de pk's en newtons... maar je krijgt een auto terug die veel beter rijdt... veel makkelijker onder in toeren rijden, minder schakelen, veel soepeler, en ja, ook veel krachtiger... het is mij daarna nooit meer om de nummers op papier gegaan, maar puur om het rijgedrag van de auto die zoveel beter wordt... ook al ben je een ouwe zak, ik zou het altijd aanraden...

    toppunt was mijn vorige auto, die voor aflevering al een milltek uitlaat vanaf de turbo gemonteerd had, voorzien was van een eiback schroefset, en compleet custom leer interieur.. met JD een afspraak gemaakt om gelijk na aflevering langs te komen... Ze hebben me overigens daar wel geadviseerd om eerst eens 1000km te gaan rijden, het was immers een auto met 0km op de klok(ja nieuw dus), maar daar kon ik niet op wachten... binnen de eerste week stond ik daar met nog geen 300km op de teller, nieuwe benzine pomp erop gekregen, en een chip op maat... resultaat: 350pk met 450nm.. uit een 2l blok.. Daarna heb ik er 3 jaar in gereden en met 30000km ingeruild voor mijn huidige A6, de auto rijd nog steeds zonder problemen, heeft trackdays gereden op bijv assen, en nog nooit 1 probleem gehad... uiteraard ging hij steeds beter rijden, de motor raakte mooi ingereden en bij 10000km kon je echt pas merken dat het allemaal lekker ging, geen druppel olie verbruik maar de tijd van mijn leven gehad... het was een echte porsche killer..

    de a6 stond ook na 3 dagen bij JD, ging van 170pk naar 250pk, en we hebben nu 27500km op de klok staan zonder problemen gehad te hebben... de multitronic schakelde na tuning gelijk beter, mooier en vroeger, zonder dat ze daar wat veranderd hadden... ben wel 100pk achteruit gegaan en 300kilo zwaarder gaan rijden, dat is iets wat ik wel mis...

    Voor de mensen die twijfelen zou ik dus zeggen, waarom... die gemiddeld 600 euro die je betaald zijn het echt waard....niet alleen voor de cijfers maar je denkt daarna ook had ik het maar eerder gedaan...

    groet Marcel
    Audi A6 Avant Multitronic S-line - JD 250pk 20 inch new rs4 met Goodyear F1 20-30-245 - Kw schroefset nu -4cm

  18. #37
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.167
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik ben apsoluut voor chiptuning. Het is inmiddels dan ook mijn 5de auto met chiptuning. Ook mijn volgende auto zal zeker weer voorzien worden ervan. Of tie nu nieuw is of 2de hands dat maakt voor mij echt niet uit.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  19. #38

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 fan Bekijk Berichten
    Volgens opgaaf tuner zou mijn 245PK na chippen in 5,8 naar 100 gaan.
    Dat is weliswaar sneller, maar nog lang niet zo snel als de biturbo, die het in 5,1 doet. (Alles op papier, uiteraard)
    Terwijl het vermogen gelijk is.
    Bakverhouding, bakcomputer, opgeblazen cijfers door tuners, piekvermogen ipv continu vermogen. Veel tuners melden topvermogen van een uitzondering als resultaat, en de rollenbank overdrijft vaak ook wel een paar procent. 255pk volgens de tuner? Geheid dat je er 245 of zo hebt. Ligt ook aan het weer, overigens .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 fan Bekijk Berichten
    Hallo, ik heb bewust geen getunde auto.

    Wel jaren lang getwijfeld, maar meer PK en NM als gevolg van tuning betekent niet dat de auto ineens VEEL sneller is.
    Daarom staat er bij de tuners ook nooit bij hoe snel je auto er door wordt.

    Daarom rij ik nu A6 3.0 TDI. 245PK en 500NM.
    Je kunt een "lichtere variant" tunen, maar met vergelijkbare PK en NM, ga je nooit die 6,1 van 0-100 halen.
    Daarom kies ik gelijk voor een dikke motor.

    Let wel, dit is mijn mening.
    Sta open voor reacties die mij anders kunnen overtuigen.
    Ik snap je punt, maar je redenering klopt niet, en je conclusie/stelling ook niet. Je trekt een eindoordeel uit een specifieke situatie zonder alle gegevens mee te nemen, en derhalve is deze ook onjuist.

    Als een motor softwarematig is geknepen zal deze na tuning gelijk kunnen presteren als de ongeknepen variant. Vaak zit er echter in een af fabriek sterkere versie meer dan alleen meer vermogen: sterkere drijfstangen, grotere remmen, andere turbo, hogere brandstofdruk, etc. etc... Hierdoor zie je verschillen in de koppel- en vermogenverloop tussen de twee versies, waarbij eentje over meer afstand een hoger vermogen zal kunnen hebben. Deze auto zal soepeler rijden dan de andere, ondanks het gelijke piekvermogen/koppel.

    Welke van de twee dat is... geen idee. Dat zal per versie en per auto en per tuner verschillen.

    Officieel zou de 3.0BiTDI misschien in 5,1 seconden naar de 100 kunnen, maar IRL haal je dat niet. Laat dat 5,4 zijn, vóór tuning. Dit is echter een motor met véél meer reserve op 290pk dan een single turb0 3.0TDI op 295pk. Je zal dat kunnen zien aan meer koppel over een groter toerenbereik, waardoor deze binnen dezelfde versnelling waarschijnlijk sneller accelereert, tot het punt waarop ze gelijk komen qua power.

    Uitgaande van twee auto's, stel, beide 3.0TDI's met een enkele turbo. De ene is de 245pk versie, de andere de 210pk. Stel, de 210pk is hardwarematig gelijk (dus dezelfde gear ratio's, dezelfde turbo, en hetzelfde gewicht). Enkel de software is anders. Als je beide versies naar 270pk zou tunen, zouden ze beiden gelijk zijn qua prestaties.

    De reden waarom er nooit acceleratiecijfers bij tuners staan, is veel simpeler. Niet iedereen rijdt met hetzelfde wagengewicht, kan net zo goed met de pook omgaan, heeft dezelfde banden en niet elke auto rijdt altijd in dezelfde weersomstandigheden. Een 5,5 seconden claim is dus vrijwel nooit hard te maken, en geeft veel tuners onnodig gezeik ivm gebroken belofte.

    Feit is: als je een 245pk 3.0TDI tuned naar 290pk, dan rij je een 3.0TDI zonder tuning er finaal uit. Je argument om het te vergelijken met een officieel model groter (met wellicht dus ongeloofwaardige ideal-scenario cijfers) is dus ook niet per se steekhoudend. Een auto kan wel degelijk sneller worden, en daar gaat het om.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #39

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A6 fan Bekijk Berichten
    Hallo, ik heb bewust geen getunde auto.

    Wel jaren lang getwijfeld, maar meer PK en NM als gevolg van tuning betekent niet dat de auto ineens VEEL sneller is.
    Daarom staat er bij de tuners ook nooit bij hoe snel je auto er door wordt.

    Daarom rij ik nu A6 3.0 TDI. 245PK en 500NM.
    Je kunt een "lichtere variant" tunen, maar met vergelijkbare PK en NM, ga je nooit die 6,1 van 0-100 halen.
    Daarom kies ik gelijk voor een dikke motor.

    Let wel, dit is mijn mening.
    Sta open voor reacties die mij anders kunnen overtuigen.
    Mwa mijn auto is van 0-100 in 6.1 sec naar 0-100 in 3 sec gegaan na de tuning😄

    Ow pk's gelijk aan de dikste motor is wat lastig 😂
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  21. #40
    JR_A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    51
    Posts
    168
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roy Bekijk Berichten
    Mwa mijn auto is van 0-100 in 6.1 sec naar 0-100 in 3 sec gegaan na de tuning��

    Ow pk's gelijk aan de dikste motor is wat lastig ��
    Wat gebruik je als brandstof? Fanta? ;-)
    A6 3.0TDI bi-turbo TipQ S-line 2014 - Estoril Blue

Pagina 2 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •