Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

    De eerste 4500 km;


    De eerste indruk en rijervaring heb je natuurlijk maar een keer. Daarom een berichtje van mij.


    a3limousine, 1.6TDI, s-tronic ProLine
    Aflevering
    De auto werd keurig met een theatraal gebaar onthuld onder een doek vandaan.
    De verkoper heeft me goed geholpen; van binnenstappen tot de koop in 10 dagen. Hij was niet opdringerig en to-the point. Hij vond het bij de aflevering gewoon ook leuk om zaken uit te leggen en was trots op het merk. Een extraatje waren de luxe kentekenplaten.
    Een paar mooie flessen wijn verhoogde de feestvreugde.


    Exterieur:
    Stiekem de belangrijkste reden om juist voor deze sedan te kiezen is het fantastische ontwerp.
    Echt Audi, maar nadrukkelijker vormgegeven dan de A4. I'm In love.
    Velen zullen monsoongrijs saai vinden, maar ik vind 'm chique. Mak 17" gun mirror velgen, mistlichten en de sierlijsten om de zijruiten maken de zaak af. Als mijn budget het toegelaten had was het overigens S-line geworden met een panoramadak.


    Interieur:
    Sober, fraai, zeer degelijk, praktische opstelling van de knoppen, goede, stevige stoelen. Ik vond ze klein. De zit was even wennen, maar is nu prettig te noemen. Stuur zeer ruim verstelbaar, evenals de hoogte van de veiligheidsgordel. Heel goed zicht rondom. (Wat een verschil met bijv. de V40 waarin je zit weggestopt in in doos) Armsteun goed instelbaar en prettig. (Veel te) weinig bergvakken. ( CD- doosjes kun je gewoon niet kwijt behalve los in de krap bemeten portiervakken) De naam handschoenenvak klopt trouwens ook: Er kunnen precies twee paar handschoenen in met een pakje kauwgom. Mooi hemeltje. Geen lampjes bij de spiegels achter de zonnekleppen. Een foeilelijke, niet te verwijderen veiligheidsaanduiding aan twee kanten op de rechterzonnekap.
    Het opklapbare scherm is voor de vele functies goed gepositioneerd. Doet een beetje gedateerd jaren 90 aan. Lager in dashboard in de middenconsole vind ik toch mooier. Ik klap na de instellingen het schermpje weg en heb dan een heel rustig dashboard. Dat bevalt me nu veel meer dan ik had verwacht. Er zijn nauwelijks knopjes
    Achterbank: Geen neerklapbaar deel op de achterbank voor steun en bekerhouders. In mijn uitvoering moeten de passagiers de koffie dus in de hand houden en bovendien ontbreken insteekvakken voor een krantje aan de achterkant van de voorstoelen. Ik kan goed achter mezelf (1.79m) zitten, maar het is allemaal niet ruim. Maar mijn Jasje en laptop heb ik niet horen klagen en passagiers boven de 1.90 kunnen ook een taxi nemen.


    Instrumenten
    Duidelijke, overzichtelijke ronde klokken met secundaire info ( brandstof, temperatuur enz) echt heel mooi geïntegreerd. Het kleine middenschermpje daartussen is heel goed af te lezen en alles wat je wilt weten is daar naar voren te halen met keuzes tussen uitgebreide informatie, of onderdelen daarvan (Telefoon, ver/gebruiksgegevens, radio en navigatie) Alles ademt zorg uit.
    Het MMI-scherm: zoals gezegd: beetje suf dat opklapbare ding. Maar door de vele mogelijkheden vergeef je dat en krijg je respect voor de werking.
    Het is even wennen aan de samenwerking tussen de bediening aan het stuur, de knoppen op de tunnel en de spraakaansturing. Het lijkt elkaar onnodig te overlappen, maar het biedt uiteindelijk de mogelijk om op het het allemaal naar je zin te laten werken en te tonen.
    De spraakherkenning op je commando's is buitengewoon goed. Van invoeren van adressen, laten bellen, of audio: je de handen hoeven niet van het stuur en ik heb me voorgenomen om dit steeds te gebruiken. Je hoeft je stem niet te verheffen; het reageren per stap is wel zeer traag en mag/moet wat mij betreft sneller. Ik mis een keuze van de stem van de spreker. Deze mevrouw doet het goed, maar toch..
    Hoewel navigatieversie 2015, kom ik best veel nog niet aangepaste wegsituaties tegen.
    De airco bestaat uit het bedienen van de ventilatorsterkte en de koude knop. Hoewel ik er aan moest wennen is het heel secuur af te stellen.


    S-tronic
    Fijne bak; hoewel de schakelingen (met name bij het wegrijden uit stilstand) wel minder vloeiend zijn dan met de DSG uit mijn Seat. Wordt wel iets soepeler a meerkm's. De schakelmomenten zijn goed gekozen en de invloed daarop van het gaspedaal is heel goed te sturen. De S-stand is tot mijn vreugde ook heel bruikbaar en schakelt heel logisch en pittig door de 7 versnellingen. Waar ik voorheen bij een inhaalactie handmatig terugschakelde ipv kick-down, kan dat nu heel goed door een klein tikje te geven van D naar S. De combinatie en samenwerking van cruisecontrol en automaat is ook hier helemaal oké. De cruisecontrol bij langer vasthouden springt per 10 km up of down. Is een meerwaarde. Een beetje raar handeltje, maar het functioneert na even wennen wel comfortabel tussen aan/uit en bepalen ondersnelheid.


    Motor
    Wow! 1.6 diesel met dit resultaat! Ik moet wel weg wennen aan het licht brommende/zoemde motorgeluid, maar het rijdt allemaal als een zonnetje. Het motorgeluid neemt boven de 120 km trouwens nauwelijks toe. (Mijn eerste bon opgedaan op de E30 komt er aan) Het afslaan van de motor bij stilstand; Ik heb er een hartgrondige hekel aan en moet dus na elke nieuwe start dat gedoe afzetten. Was logischer geweest om het pas dan te actieveren als wanneer je dat graag hebt. Ik merk nu vaak pas bij het eerste verkeerslicht als ik moet stoppen. Dat schijn je te kunnen wijzigen, dus afslaan pas na inschakelactie.
    Schaduw: motor maakt brommend bijgeluid. Wordt erger en dus gaat de dealer 'm een dagje houden om dat te verhelpen. Oorzaak is nog niet duidelijk.


    Verbruik
    Het verbruik is voorbeeldig. Erg zuinig. Bij 75km in 4,1/100. Bij 120 km 5,9/120. Met een kleine caravan van 1150 kg ( totaal) echter, zuipt ie meer dan een Hollander na een gewonnen bekerfinale. Net 10/100, ik rijd dan rond 105 km/uur, schakel manuaal en laat de 7de versnelling met rust.


    Rijeigenschappen
    Comfortabeler dan ik had verwacht (door 17" i.p.v. 18- of 19") heb ik wat meer lucht op de weg.
    De wegligging is bijzonder goed; De besturing is prettig licht bij het stapvoets manoeuvreren en robuust op hoge snelheden. Als je comfortabel wilt rijden laat je de auto de weg zoeken en als je sportief wilt rijden 'ben' je de auto zelf. Klinkt absurt, maar ik kan het niet beter verwoorden. En in de bochten bewijst Audi echt een auto te kunnen lijmen aan het wegdek. De auto geeft geen krimp en kan meer dan ik verantwoord acht. Remmen ging aanvankelijk niet mooi egaal, -terwijl ik ze juist in het begin gelijkmatig opbouwend heb aangesproken. Met inrijden merk ik dat het steeds beter wordt. Dat lijkt ook te gelden voor de automaat, trouwens.


    Samenvatting
    In deze uitvoering mis ik wel heel wat aangename bijzaken, maar dat is voornamelijk natuurlijk kwestie van duur Audigeld. Deze auto in is een echt topklasse werkpaard in een fraai jasje, waarin alles klopt, kwaliteit ademt en rijdt als een speer. Echt te weinig 'dingetjesbergruimte' en ik vind 'm niet echt stil.. Ruime kofferbak en de instap voor een lage auto is toch goed. wat issie mooi, hè?


    Ik heb me voorgenomen nog een goede fotoreportage te maken; hier een paar IPhoontjes....
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.310
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

    Mooi verwoord.
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Posts
    30
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

    Wat een schitterende auto!

    Veel plezier ermee.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2014
    Leeftijd
    43
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

    Leuk om te lezen dat de auto bevalt!
    Ik heb mijn auto volgende maand een jaar en stap er elke dag met plezier in
    In deze periode 44000 km gereden en counting. Heerlijke auto om te rijden maar ook sportief!
    A3 Limousine PLS, Gletsjerwit, Panorama, vw voorstoelen, 19"5AW, 136 kw CoD
    A6 Limousine Business Edition 167kw FSI

  5. #5
    Servicepack's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2011
    Leeftijd
    44
    Posts
    582
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 limo 1.6 TDI! S-tronic, ProLine 1ste 4500 km + 2 pics

    Mooi verwoord... Ik heb de auto nu 1 jaar en 9 maanden en 104.560 KM op de teller en blijft een super mooie en fijne auto.

    Vooral naar een goede wasbeurt is ie net nieuw.
    A4 Avant BL B9 2.0 TDI S-tronic, Scuba, S-line interieur, Black optiek, verwarmde stoelen en 19" RS4 2016
    A3 Limousine Proline S, Daytona, Panorama dak, verwarmde stoelen, Black optiek en RS6 2014


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •