• Resultaten 1 tot 19 van de 19
    1. #1

      Standaard Ervaringen Audi diesels

      Hallo allemaal,
      Ben hier net nieuw op het Audiforum, al een tijdje op Mecki's forum (D) rondgesnuffeld, maar een eigen nederlands Audi-forum is natuurlijk veel leuker!

      Over mijn ervaring met Audi:
      Vanwege de kosten woon-werkverkeer heb ik bijna altijd in 2e-hands auto's met dieselmotor gereden:
      Peugeot 205 1.8D
      Peugeot 106 1.5D
      Mercedes 190D (2x)
      BMW 525TDS

      Ongeveer 5 jaar geleden heb ik dan m'n eerste 2e hands Audi gekocht:
      80 Avant 1.9Turbodiesel 55kw/75pk met 196000km. op de teller.
      Op zich een hele fijne duurzame praktische auto met een beroerde dieselmotor. Of het het alleen aan dit exemplaar lag of dat alle 1.9 75pk TD's zo beroerd rijden weet ik niet, maar tussen deze motor en de 90pk TDi liggen werelden.
      De TD is lawaaierig, traag en eigenlijk gewoon onderbemeten voor het gewicht van de auto.
      Na 2 jaar heb ik de auto dan ingeruild voor een 90 pk TDi met 203000 km op de teller en daar rijd ik nu nog steeds met veel plezier in.
      Deze motor past goed bij de B4; sterk, extreem zuinig (1:18 gem.) en wat een rust vergeleken bij de TD.

      Ondertussen staat de teller op 284000km. Er is gedurende mijn 150000 km. audi 80 Avant diesel ervaring wel het een en ander aan de auto's vervangen.
      Buiten het reguliere onderhoud om de 15000km. bij een Audi-specialist (ik ga niet meer naar de dealer, tenzij ik er echt niet onderuit kom) zijn bij beide auto's de volgende onderdelen vervangen:

      draagarmrubbers, aandrijfashoezen, 2x waterpomp, bestuurdersstoel (doorgezakt, 2e hands via bekende markt-site), 1x radiateur.

      De lichtopbrengst van de H4 koplampen was voor mij ook bij beide auto's een ergernis, een waxinelampje geeft nog meer licht...
      Bij de TDi heb ik de koplamp-units vervangen voor de DE-lampen uit een cabrio, waardoor de knipperlichten wel naar de voorbumper moesten verhuizen. Mistlampen in de bumper had ik al, dus een paar zwarte panelen van de sloop gehaald en de hele zaak paste weer. Is wel grappig een dieseltje met een soort V6-voorkant.



      Ik hoop nog veel plezier van mijn Audi te hebben en ik ben benieuwd naar de ervaringen van met name andere Audi dieselrijders over de duurzaamheid van hun motoren.
      Mijn TDi heeft bijvoorbeeld nog steeds de eerste gloeibougies, eerste verstuivers, eerste uitlaat enz. Dan ga je je toch afvragen hoe lang de boel mee blijft gaan.

      Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

    2. #2

      Standaard

      Die TD was natuurlijk een eerste generatie-VAG-turbodiesel. Retetraag en niet superzuinig, en inderdaad ook niet erg verfijnd. Het was gewoon de oude diesel uit de type 89 met een turbootje erop geschroefd. In de type 89 (de voorloper van de B4, gebouwd van 1986-1991) hadden ze een diesel zonder turbo met 54 pk, 0-100 in 22,6 s en een top van 154 km/u).
      Vreselijk hok, daar zou ik niet mee gestraft willen worden...

      Maar zo'n TDI is natuurlijk een topmotor, heerlijk veel trekkracht en inderdaad superzuinig. En dankzij het relatief lage gewicht van de B4 (in vergelijking met de eerste generatie A4 tenminste) waren de prestaties ook niet zo verkeerd.

      Tom

    3. #3

      Standaard

      Ik heb ook 'n TD gehad. Inderdaad, erg traag, maar reed wel heel fijn. Een kruissnelheid van rond de 140 vond ie zelfs prima. Alles met alles was het toch een heel fijne wagen, welke mij zonder problemen, echt nooit, zo'n 100 k heeft vergezeld.

      ik moet wel zeggen dat mijn 110 pk TDI A3 daarna net een S3 was

    4. #4
      urquattro83's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      34
      Posts
      2.624
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3 SB

      Standaard

      Mijn vader heeft een audi 80 1.9TD 1994 gehad. Met zo'n 245.000 km op de teller heeft hij hem ingerolen tegen een A4 1.8.

      De 80 TD heeft nooit noemenswaardige problemen gehad, hij was vrij traag maar zeer betrouwbaar!

    5. #5

      Standaard

      Mijn buurman heeft een '85 80 td, met 504.000 km er op. De auto is als nieuw, hij heeft hem ook nieuw gekocht. 1e blok, 1e turbo. Wel een hoop gereviseerd ed.
      S2 Coupe ABY -- 525iAT LPG -- Seat Cordobanaan LPG

      WWW.S2Power.COM


    6. #6
      Kees's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Posts
      192
      Kudos
      1
      Auto
      Audi A6
      Land
      Land

      Standaard

      Ik heb een 1990 1.9 diesel gehad. Hele fijne auto zonder enige problemen bij 280000km ingeruild tegen een 1992 TDI 90pk 180Nm. Dit was de eerste TDI van Audi. Hij was voor een TDI supersloom. (later 2x een Passat met 202Nm gehad die veel sneller waren) Mijn 92er had een kapotte EGR klep (overbrugd door de dealer) en de koppeling was allen door mij goed te bedienen. Had eigenlijk vervangen moeten worden maar ik kon hem zonder af te laten slaan goed bedienen. (koppeling hapte bij opkomen) Verder had ik bij 244000km een kapotte koppakking. Met een grote beurt en dist. riem enz. kreeg ik hem voor 4300 gulden weer mee van de dealer. Hele dure auto geweest. Verkocht bij 285000km.
      Als jij een 202Nm hebt zal je wel de goede hebben die zeer betrouwbaar en snel is. Ik heb nu een gechipte A4 110pk en dat begint ook al weer te weinig te worden voor het gevoel. (je wilt steeds meer)

    7. #7

      Standaard

      Kees schreef o.a.:
      Als jij een 202Nm hebt zal je wel de goede hebben die zeer betrouwbaar en snel is.

      Ik heb inderdaad de latere versie met 202Nm. De auto bevalt hardstikke goed qua trekkracht en verbruik.
      Soms kijk ik nog wel eens met een enigszins jaloerse blik naar een voorbijzoevende C4 (100 of A6) met een 2.5 5-clinder TDi (115 of 140Pk) motor erin; lijkt me vanwege de zwaardere motor machtig om in te rijden (heb ik nl. nog nooit gedaan). Aan de andere kant moet er met die 5-cilindermotor ook een veel grotere massa in beweging gebracht worden dan de 90pk TDi in m'n 80 hoeft te doen, dus ik kan me voorstellen dat het verschil in de praktijk wel meevalt.

      Wat ik niet begrijp is dat Audi, behoorlijke zwaargewichten zoals de C4-modellen (100 óf A6) destijds heeft uitgebracht met een 90 Pk TDi motor erin. Op mobile.de staat er nu zelfs één uit '95 met automaat en airco: arm motortje......!

    8. #8
      Lutser Sander's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      34
      Posts
      16.065
      Kudos
      302
      Auto
      Audi A5 Coupé
      Land
      Land

      Standaard

      Offtopic
      Het verschil tussen mn 100 2309cc (133Pk, 130Nm) en mn 2226cc (193Pk, 270Nm) is ook een WERELD van verschil. :P Alhoewel ze beide erg fijn rijden zou ik qua comfortabel rijden eerder in de 100 stappen..... die is lekker comf afgesteld, de 200 is te hard afgeveerd en erg zenuwachtig, wil het liefst overal té hard doorheen en als je met de CruiseControl gas geeft op de snelweg vlieg je er als een gek vandoor...ff wennen

    9. #9

      Standaard

      Toen ik zelf in een 90 pk Audi 80 reed, moest ik van een vriend in Amerika een proefritje maken in zijn getunede 5000 tq. Tja, als het echt moet... dus ik reed ermee alsof het mijn 80 was- schakelen voor de 2500 toeren, lekker snel opschakelen en cruisen. Voelde net aan als mijn 80, totdat die vriend zei dat ik eens door moest trekken tot de 3500 toeren.
      Toen moest ik meteen in de remmen, anders had ik mezelf in de kofferbak van de voorligger (die heel snel dichterbij kwam) gekatapulteerd.
      Wel leuk, zo'n auto die je relaxed kunt rijden maar waar je ook mee afgeschoten kunt worden.

      Tom

    10. #10

      Standaard

      de letters zeggen het al TD ook wel trage diesel geef mij maar een TDI.

      Rij liever in mijn 5 cilinder. Rij eigenlijk ook te veel kilometers :wink:
      Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
      Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004
      Audi A1 1.6 TDI Attraction PLB 2011

    11. #11

      Standaard

      hmmm ja maar vanaf welk jaar heeft de 80 b4 dan een 90 pk tdi met 202 nm ipv de 180 nm?

      als ik zoek bij de specificaties zouden alle audi tdi's meoten zijn voorzien van 90pk bij 202nm tussen 92 en 95

      ik zoek al een tijdje naar een goede tdi b4, liefst met minder dan 3 ton
      op de teller(zeldzaam...) maar ik zie vooral 92 en 93 modellen aangeboden

      hebben die de 180nm tdi?

    12. #12

      Standaard

      Bij mijn weten (maar knoop me er niet aan op) zit het zo:

      tot 09/1992 => 180 Nm
      vanaf 09/1992 => 202 Nm

      Laat je verder goed informeren! Hierdoor ben je beter voorbereid waarop je moet letten voordat je tot de aanschaf van een B4 TDi overgaat.

      Als je een goeie hebt maakt de wagen je heel erg gelukkig, maar o wee als je een kneus te pakken hebt;
      Het blijkt dan financieel een bodemloze put. Menig slechtlopende TDi heeft de eigenaar al tot wanhoop gedreven. Er zijn zelf verhalen bekend van mensen die 's nachts huilend bij de sloper aanbelden met de vraag of de TDI niet meteen door de shredder mocht :wink:

      Nee, gewoon heel goed opletten; heb je een dijk van een auto!
      " Let's not meet by accident! "

    13. #13

      Standaard

      thnx ik knoop niemand op never

      maar goed wat is dan belangrijk; de voorwielophanging gezien die deels alu is, geen schade gehad ivm carossserie warranty en roest, goede schakelbak...

      motor start goed en regelmatig, turbo trekt vanaf hogere toeren

      verstopte EGR's komen naar het schijnt regelmatig voor, maar ja hoe merk je dat...ik rij geen b4 tdi's regelmatig dus..ik heb geen vergelijk

    14. #14

      Standaard

      een vriend van mij heeft een BMW 525 tds 6 cilnder met 143 pk en hij zegt dat hij een top van 240 haalt, ik vraag me af of dat mogelijk is????weet iemand dat van jullie toevallig?

      Verder heeft audi ook een a6 met een 2.5 tdi motor, en die kan volgens autoweek een top van 207 halen, wel groot verschil met bmw denk ik dan, toch wel jammer
      Audi V8 Fan!

    15. #15

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kliko
      een vriend van mij heeft een BMW 525 tds 6 cilnder met 143 pk en hij zegt dat hij een top van 240 haalt, ik vraag me af of dat mogelijk is????weet iemand dat van jullie toevallig?
      Hooguit op de teller. "Echte" snelheid ligt meer in de buurt van die Audi A6. Een BMW 530D met 218 pk redt 245 kmh (actuele model), 530D E39 met 193 "maar" 230 kmh. Dus met z'n 143 redt hij het nooit. In zo'n auto 210-220, meer niet.

      Om 240 te halen moet je nog altijd zo'n 200 pk meebrengen... Alleen voor het overwinnen van de luchtweerstand heb je al 134 pk nodig (uitgaande van Cw * frontaal van 0.7, hetgeen voor de meeste auto's een redelijke afschatting is). Dan heb je nog rolweerstand, verliezen in je aandrijflijn, andere energieverbruikers (zoals airco)...
      | The International System of Units (SI) |
      Freie Fahrt für freie Bürger.

    16. #16
      audi a4 avant 2.5 tdi's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2004
      Leeftijd
      58
      Posts
      4.331
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A4

      Standaard

      dacht ik ook al thx 340@7000.
      if you beat the rings then you have i car

    17. #17

      Standaard

      Mijn ervaring met audi diesels.
      Helaas heb ik nog maar een audi diesel gereden en het bevalt me wel.
      Het is een audi 80 1.9TD van '93.
      Volgens sommigen retetraag, ik persoonlijk vindt dat dit nog meevalt. Het is geen stoplichtsprinter maar ie gaat nog redelijk vooruit.
      De wagen kan redelijk goed mee met het dagelijksverkeer.
      Zeker met een kruissnelheid van 130 à 140km/u op de snelweg.
      Het verbruik is wel wat anders Die van mij verbruikt tussen de 7 à 8l / 100km.
      Een zuipschuit vergeleken met de TDI's
      De motor verdient wel wat aandacht. Ik heb gehoord dat de cilinderkopdichting wel eens durven kapot gaan bij onverstandig gebruik; Eerst rustig warmrijden en dan pas planken.
      Voor de rest een leuke motor zonder al te veel elektronica.
      Helaas is TD niet te vergelijken met een TDI. De TDI is een andere generatie dieselmotor
      De TDI is oppemachtig. Zo'n vermogen met zo'n laag verbruik.
      Spijtig genoeg ken ik een paar gevallen die een beetje pech gehad hebben met hun TDI (was bij VW). Of dit veel voorkomt weet ik niet.
      Mijn Besluit is een TD is een motor die vodoet voor gewoon gebruik maar ie moet zijn meerdere herkennen in de TDI.
      Ik hoop nog veel probleemloze kilometers te kunnen rijden met mijn TD.
      Want het is een fantastische wagen.
      Gegroet JM

    18. #18

      Standaard

      wat ik van velen hoor, dat de td motoren echt zeer betrouwbaar zijn, het is absoluut geen snelwegsprinter maar je kunt goed meekomen in het verkeer.
      de TDI is natuurlijk een stuk vlotter en stiller, ik weet helaas niet of deze het ook zo lang volhouden, hier heb ik geen ervaring mee..

    19. #19

      Standaard

      Heb nu sinds een week een A3 TDi, en die bevalt prima, ondanks dat deze auto in 5 jaar 218d km heeft gedraaid... Ik heb expres gekozen voor de 110pk/235Nm-versie, en die voldoet goed... Vind hem tijdens snel accelereren niet bijster verfijnd, maar eenmaal op kruissnelheid [140 km/u] draait hij rustig 3.000 rpm, en dat is prima vol te houden... Qua verbruik lach ik me nu al kapot, aangezien de tankmeter ongeveer op de helft staat, en ik 500 km heb gereden... Daar moet toch minstens 800 km uit te halen zijn lijkt me, en dan heb ik absoluut niet zuinig gereden, en was het nog geen 15% snelweg met deze tank... Vanaf volgende week wordt dat 80% snelweg, en dan kan het grote sparen beginnen denk ik... Met m'n oude trage Combootje reed ik 1:15, dus dit wordt een lachertje...
      '01 A4 B5 Avant TDI 85kW

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •