Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

  1. #1
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Bijgaande teksten staan ook in een ander Q3 hoofdstuk, maar passen m.i. ook voor geïnteresseerden in deze topic.

    Alweer 24 uur trotse bezitter van mijn nieuwe (eerste) Q3: probleemloze en prettige aflevering: alles conform afspraken.
    Uiteraard even wennen aan een toch wat anders rijdende auto, maar ook heel veel herkenbare (bedienings-)zaken van mijn A3.
    Wagen ziet er ,vooral door de door ons gekozen, lichte sportstoelbekleding en twee-kleurig dashboard licht, elegant en ruimtelijk uit, ik heb het gevoel in een grotere auto te rijden, hoewel de (gedrongen) buitenafmetingen juist erg compact en solide-stevig overkomen.

    Kan nog weinig zeggen over rij-eigenschappen omdat het wennen aan allerlei nieuwe zaken mijn aandacht primair opeisen: wel is mijn wens: sportstoelen en een hoge zit met korte deuren mij als prima beslissing reeds bevestigd.
    Wel valt mij op dat de 6-versnellingsbak wat "stroever" schakelt t.o.v. vorige A3, maar dit zal nog wel "inslijten" of gewenning zijn: het zijn per slot van rekening identieke 1.4. benzinemotoren, dus ik ga ervan uit dat de versnellingsbak ook identiek is (die 30 PK meer vermogen heeft m.i. niets met de schakelbak te maken)
    Zodra alles in wat rustiger vaarwater is gekomen zal ik verdere ervaringen wel melden.
    Voorlopig, zoals verzocht, een paar foto's van de aflevering gisteren:




    NB. Ik heb inmiddels ook een setje ABS/chrome mistlampringen gescoord die ik nog even moet monteren/plakken als het wat warmer wordt; mijn onlangs gescoorde winterbandenset (orig. Audi Velg) ga ik maar in de berging laten tot de a.s. winter. De lente komt er al aan !!
    Bijgevoegde Thumbnails
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 30-03-14 om 17:03.

  2. #2
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Vervolg op mijn eerste verslag:

    Verbruik heeft de eerste 1000 km zo rond de 1:14 ~ 1:15 geschommeld tijdens gevarieerd rijden in stad/platteland en snelweg trajecten.
    Ging vorig weekeinde een rondritje maken vanuit Rotterdam via Antwerpen , Gent, Belgische kust, Brugge, Vlissingen via Roosendaal weer terug.
    Redelijk pittig en gevarieerd (max. soms even over de max. snelheid van 130 km trajecten) gereden om de motor wat "los" te rijden, dus dan valt het gebruik van deze 150 PK/250 Nm 1.4. benzine TFSI met 2 personen belast, niet echt tegen.
    Was het laatste jaar de 1.4.TFSI 122 PK in mijn A3 2-deurs gewend, welke ik al heel pittig vond, deze Q3 motor heeft voor mijn toepassing helemaal voldoende vermogen.
    Hoewel het schakelen mij al veel soepeler overkomt, heb ik het gevoel nog steeds een beetje dat de A3 motorisch iets verfijnder was dan de Q3, maar de A3 was qua ontwerp ook weer zo'n kleine 3 jaar jonger. Qua motorisch rijgedrag doet mij deze Q3 aandrijving mij meer denken aan de (nieuwe A1 1.2 TFSI) auto van mijn vrouw, welke uit dezelfde ontwerp periode stamt als de Q3. De nieuwe A3 is weer net iets verfijnder in rijden en afwerkingen. Ik vind dat zeker voor de Q3 geen bezwaar aangezien de auto daarmee een wat meer "werkpaard-idee" geeft en de A3 zich meer als een "luxe wagen" doet aanvoelen.

    Kortom: nog steeds zeer enthousiast en blij met mijn overstap, maar dat is NIETS ten nadele van de A3, maar dit concept van hoge zit en makkelijk in- uitstappen bevalt mij zeer goed.
    Trouwens: met de Q3 heb je ook wat meer bekijks en ben je wat exclusiever dan de A3 (vooral in SB uitvoering) want daar rijdt bijna iedereen in lijkt het ( zowel oud als nieuw model ).
    Voor een Q3 draai je je nieuwsgierig de nek wel eens om en verwar je hem ook wel eens met de Q5 (welke je m.i. trouwens maar heel weinig ziet).
    Ik denk dat AUDI met de introductie van de 1.4 TFSI motor in j.l september een goede "instapper" (toch altijd nog een ca. 10K.euro duurder dan de meeste bekende "standaard" SUV's zoals Nissan Qashqai, Hyundai X35i, Mazda, Kia, Opel etc. etc. etc.) onder zijn luxe Q3-serie SUV's heeft geplaatst, waardoor dit model toch financieel voor velen bereikbaarder is geworden en daarmee populairder. Ik weet dat deze Q3 niet met voorgaande merken mag en kan worden vergeleken, maar voor velen is een SUV een SUV en letten in eerste instantie meer op knopjes en glitters dan op premium kwaliteit. Ik heb toch ook even de BMW X1 en de nieuwe Mercedes GLA bekeken en blijf blij met mijn trouw aan AUDI !!!
    Technisch is de motor (1.4 benzine met 6-bak) en voorwielaandrijving ruimschoots voldoende voor normale toepassingen: hij heeft geen enkele moeite in acceleratie en kan alle verkeer goed voorblijven. De top (200 km/uur ++) moet ook ruimschoots voldoende zijn: dat haal je nooit in Nederland en daar is het model ook niet echt voor bedoeld.
    In automaat (DSG)versie zal de motor eveneens volledig de wagen kunnen bedienen.
    Veel dealers zullen de 1.4. voor proefrijden (nog) niet beschikbaar hebben, maar als het opvolgende model net te kostbaar gaat worden, heb dan geen twijfel over de 1.4 motorisering als "goedkoper" alternatief; ervan uitgaande voor ruimschoots "normaal" berijders patroon voor dit concept auto. !!

    Succes. !!
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 31-03-14 om 11:50.

  3. #3
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Afgelopen weekend een (rustig) rondje Schouwen Duiveland vanuit Rotterdam gemaakt (ca. 150km) met een gemiddeld BC gebruik over de hele rit van 1:16.6.
    Ik denk dat dit niet veel zuiniger kan met een 1.4 TFSI benzine-150PK 6 versnellingen handbak en ook niet als een standard gemiddelde, maar ik ben er voor dit type auto toch weer even blij van geworden.

    De 1.4 TFSI 122PK in mijn vorige A3 (8V) was uiteraard nog zuiniger over een soortgelijke rit ( heb zelfs 1:20 op de BC zien staan) maar het treingewicht van de Q3, bandentype/maat en weerstandscoefficient zijn wel wat anders dan een A3 tweedeurs AUDI.

    Ik ga maar uit van, voor mijn rijstijl en gebruikstoepassing, 1:15 gemiddeld maximaal op de BC. In werkelijkheid zal het nog wat ongunstiger (- 10% ??) zijn want BC's zijn meestal wat optimistisch. Ik houd mijn effectieve tankbeurten via een app. ook bij, maar heb nog te weinig gereden/getankt om een goed gemiddelde te berekenen.

    Verder nog niets "negatiefs" in de Q3 kunnen vinden. Twee keer echter kreeg ik de indruk dat bij het wegrijden de software zich "verslikte" in teveel handelingen ineens: parkeerrem lossen, motor starten vanuit Start/Stop, wegrij-assistent vrijgeven, schakelen en koppelen en meteen wegrijden. Ik kreeg de indruk dat de motor weer afsloeg (of "hikte") omdat de remmen (nog) niet volledig los (?) waren gekomen.

    Het Start/Stop idee is (niet alleen op de Q3) voor mij een irritante, ongevraagde en nodeloze "optie" op de huidige generatie automobielen en ik zet hem normaal gesproken altijd UIT: des te groter is de "schrik" als ik hem eens vergeet te deactiveren: maar ja.......doorgeslagen milieu-fanaten ??
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 15-04-14 om 17:15.

  4. #4
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Leuk verslag! Ben wel erg benieuwd wat je van de motor vindt, is hij niet iets onderbemeten voor de relatief zware Q3, vooral in z'n 6 van 100-130 lijkt het me traag?
    of valt dat wel mee? Zuinig is hij iniedergeval wel! Veel plezier ermee
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  5. #5
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skippie Bekijk Berichten
    Leuk verslag! Ben wel erg benieuwd wat je van de motor vindt, is hij niet iets onderbemeten voor de relatief zware Q3, vooral in z'n 6 van 100-130 lijkt het me traag?
    of valt dat wel mee? Zuinig is hij in ieder geval wel! Veel plezier ermee
    De motor heb ik in vorige posts reeds als zeer positief beoordeeld.
    150 PK en 250 Nm koppel voor deze ruim 1400 kg wegende auto is meer dan voldoende voor het ontwerp: een toegestaan trekgewicht van 1800 kg fabrieksopgave indiceert dat deze motor voor de wagen alleen meer dan sterk genoeg is. Door het pittige max. koppel over een breed (turbo) toerengebied is inhalen binnen de gangbare snelheden zeker niet traag.
    Ik heb ruime ervaringen met een Nissan SUV QQ 1.6 liter 110PK zonder turbo en die kon deze prestaties niet evenaren.
    Echter, geen enkele Q3 (ik denk zelfs de nieuwe Q3 RS niet) zal een Audi S3 met 270PK/ 400Nm kunnen bijhouden, maar daar is het Q-line concept ook echt niet voor bedoeld geweest: hij is m.i. bedoeld als luxueuze cross-over en niet als een race-auto.
    Ik vraag me af of de recente "aanvulling" bovenaan met de RS met dit model een topper gaat worden; de "aanvulling" van onderen met de goedkopere 1.4 TFSI komt mij logischer voor. Ik heb mijn kans gelukkig hiermee kunnen grijpen.

    groet,

    merel
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 17-04-14 om 12:00.


  6. #6
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    oh ik had wel verwacht dat hij meer zou wegen dan 1400kg. Dan snap ik het wel ja.
    Heel veel plezier ermee
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  7. #7

    Standaard Re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    dit weekend nr de ardennen geweest ,in totaal 500km vr verbruik van 7l.
    volledig tevreden over de auto,
    voor mij is em krachtig genoeg,is plezier om mee te rijden,gewoon hogere instap,goeie sportzetels,gps,radio,stuur enz..
    de snelheid van nen TT heeft hij nie,maar dat moest ik nie hebben...

  8. Ad
  9. #8
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    De motor heb ik in vorige posts reeds als zeer positief beoordeeld.
    150 PK en 250 Nm koppel voor deze ruim 1400 kg wegende auto is meer dan voldoende voor het ontwerp: een toegestaan trekgewicht van 1800 kg fabrieksopgave indiceert dat deze motor voor de wagen alleen meer dan sterk genoeg is. Door het pittige max. koppel over een breed (turbo) toerengebied is inhalen binnen de gangbare snelheden zeker niet traag.
    Ik heb ruime ervaringen met een Nissan SUV QQ 1.6 liter 110PK zonder turbo en die kon deze prestaties niet evenaren.
    Echter, geen enkele Q3 (ik denk zelfs de nieuwe Q3 RS niet) zal een Audi S3 met 270PK/ 400Nm kunnen bijhouden, maar daar is het Q-line concept ook echt niet voor bedoeld geweest: hij is m.i. bedoeld als luxueuze cross-over en niet als een race-auto.
    Ik vraag me af of de recente "aanvulling" bovenaan met de RS met dit model een topper gaat worden; de "aanvulling" van onderen met de goedkopere 1.4 TFSI komt mij logischer voor. Ik heb mijn kans gelukkig hiermee kunnen grijpen.

    groet,

    merel
    UPDATE: aug. 2014


    Verbruik, met redelijk veel korte stads- (boodschappen-)km's ligt momenteel over de totale eerste 3500km volgens de Autoweek verbruiksmonitor op 7.11 l/100km (of 1:14.06).
    Dit is dus het reële verbruik (getankte liters en afstand volgens teller). De Boord-Computer in de Q3 geeft vaak een nog beter getal (ca. 10% beter) maar die te optimistische "AUDI-info" kennen wij.
    De curve is nog steeds zakkende (beter) maar veel zuiniger zal het niet worden met de winter (banden) in het verschiet denk ik: de motor zal nu wel zo'n beetje los/ingedraaid zijn.

    Al met al nog zeer tevreden met onze Q3 !!

    m.v.g.
    merel
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  10. #9
    HJR
    Guest

    Standaard Re: Rijervaringen met de Q3 Pro Line 1.4 TFSI 150 PK/ 250 Nm. 6 versn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door merelmaassluis Bekijk Berichten
    De motor heb ik in vorige posts reeds als zeer positief beoordeeld.
    150 PK en 250 Nm koppel voor deze ruim 1400 kg wegende auto is meer dan voldoende voor het ontwerp: een toegestaan trekgewicht van 1800 kg fabrieksopgave indiceert dat deze motor voor de wagen alleen meer dan sterk genoeg is. Door het pittige max. koppel over een breed (turbo) toerengebied is inhalen binnen de gangbare snelheden zeker niet traag.
    Ik heb ruime ervaringen met een Nissan SUV QQ 1.6 liter 110PK zonder turbo en die kon deze prestaties niet evenaren.
    Echter, geen enkele Q3 (ik denk zelfs de nieuwe Q3 RS niet) zal een Audi S3 met 270PK/ 400Nm kunnen bijhouden, maar daar is het Q-line concept ook echt niet voor bedoeld geweest: hij is m.i. bedoeld als luxueuze cross-over en niet als een race-auto.
    Ik vraag me af of de recente "aanvulling" bovenaan met de RS met dit model een topper gaat worden; de "aanvulling" van onderen met de goedkopere 1.4 TFSI komt mij logischer voor. Ik heb mijn kans gelukkig hiermee kunnen grijpen.

    groet,

    merel
    een s3 is geen match voor een gechipte sq5 hoor (370pk en 760nm)... dus hoezo is de q-line daar niet voor bedoeld?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •