Vervolg op mijn eerste verslag:
Verbruik heeft de eerste 1000 km zo rond de 1:14 ~ 1:15 geschommeld tijdens gevarieerd rijden in stad/platteland en snelweg trajecten.
Ging vorig weekeinde een rondritje maken vanuit Rotterdam via Antwerpen , Gent, Belgische kust, Brugge, Vlissingen via Roosendaal weer terug.
Redelijk pittig en gevarieerd (max. soms even over de max. snelheid van 130 km trajecten) gereden om de motor wat "los" te rijden, dus dan valt het gebruik van deze 150 PK/250 Nm 1.4. benzine TFSI met 2 personen belast, niet echt tegen.
Was het laatste jaar de 1.4.TFSI 122 PK in mijn A3 2-deurs gewend, welke ik al heel pittig vond, deze Q3 motor heeft voor mijn toepassing helemaal voldoende vermogen.
Hoewel het schakelen mij al veel soepeler overkomt, heb ik het gevoel nog steeds een beetje dat de A3 motorisch iets verfijnder was dan de Q3, maar de A3 was qua ontwerp ook weer zo'n kleine 3 jaar jonger. Qua motorisch rijgedrag doet mij deze Q3 aandrijving mij meer denken aan de (nieuwe A1 1.2 TFSI) auto van mijn vrouw, welke uit dezelfde ontwerp periode stamt als de Q3. De nieuwe A3 is weer net iets verfijnder in rijden en afwerkingen. Ik vind dat zeker voor de Q3 geen bezwaar aangezien de auto daarmee een wat meer "werkpaard-idee" geeft en de A3 zich meer als een "luxe wagen" doet aanvoelen.
Kortom: nog steeds zeer enthousiast en blij met mijn overstap, maar dat is NIETS ten nadele van de A3, maar dit concept van hoge zit en makkelijk in- uitstappen bevalt mij zeer goed.
Trouwens: met de Q3 heb je ook wat meer bekijks en ben je wat exclusiever dan de A3 (vooral in SB uitvoering) want daar rijdt bijna iedereen in lijkt het ( zowel oud als nieuw model ).
Voor een Q3 draai je je nieuwsgierig de nek wel eens om en verwar je hem ook wel eens met de Q5 (welke je m.i. trouwens maar heel weinig ziet).
Ik denk dat AUDI met de introductie van de 1.4 TFSI motor in j.l september een goede "instapper" (toch altijd nog een ca. 10K.euro duurder dan de meeste bekende "standaard" SUV's zoals Nissan Qashqai, Hyundai X35i, Mazda, Kia, Opel etc. etc. etc.) onder zijn luxe Q3-serie SUV's heeft geplaatst, waardoor dit model toch financieel voor velen bereikbaarder is geworden en daarmee populairder. Ik weet dat deze Q3 niet met voorgaande merken mag en kan worden vergeleken, maar voor velen is een SUV een SUV en letten in eerste instantie meer op knopjes en glitters dan op premium kwaliteit. Ik heb toch ook even de BMW X1 en de nieuwe Mercedes GLA bekeken en blijf blij met mijn trouw aan AUDI !!!
Technisch is de motor (1.4 benzine met 6-bak) en voorwielaandrijving ruimschoots voldoende voor normale toepassingen: hij heeft geen enkele moeite in acceleratie en kan alle verkeer goed voorblijven. De top (200 km/uur ++) moet ook ruimschoots voldoende zijn: dat haal je nooit in Nederland en daar is het model ook niet echt voor bedoeld.
In automaat (DSG)versie zal de motor eveneens volledig de wagen kunnen bedienen.
Veel dealers zullen de 1.4. voor proefrijden (nog) niet beschikbaar hebben, maar als het opvolgende model net te kostbaar gaat worden, heb dan geen twijfel over de 1.4 motorisering als "goedkoper" alternatief; ervan uitgaande voor ruimschoots "normaal" berijders patroon voor dit concept auto. !!
Succes. !!