Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

  1. #1
    kena's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1

    Standaard Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Beste mensen,

    Ik heb op 26 mei jl. mijn nieuwe A1 1.4 TFSI CoD S-tronic mogen ophalen bij de dealer. Na 3 weken heb ik inmiddels ruim 1.500 kilometer gereden en is het tijd voor de eerste rij-impressie.

    Allereerst is er natuurlijk de vergelijking met mijn vorige Audi A1 1.2 TFSI. Na een behandeling te hebben ondergaan bij JD Engineering was hij van 86pk opgevoerd naar 140pk. Alleen merk ik nu het verschil tussen 140pk in een 1.2 en 1.4 liter motor. De 1.2 was achteraf gezien toch onrustig. Hij had veel kracht onderin tot ongeveer 3000 toeren, daarna nam de kracht snel af. Met de 1.4 blijft de kracht beschikbaar tot de 6000 toeren. De motor van de 1.4 kan veel beter omgaan met de 140 paardekrachten. Dit geeft naast de extra kracht ook meer rust.

    De Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic rijdt als een zonnetje. Wat mij direct opviel was het feit dat je S-tronic makkelijk kan doseren. Wil je kracht, dan komt die redelijk snel vrij. Wil je zuinig rijden dan kun je heel gedoseerd gas geven. Dat brengt mij wel bij mijn enige punt van kritiek. De 1.4 TFSI CoD moet, volgens de statistieken van Audi, zuiniger zijn dan de 1.2. Dit zie ik alleen niet terug in de cijfers van de boordcomputer. Wanneer ik 100 km/u rijd kom ik maximaal op een gemiddelde van 1:24 wanneer de cylinderuitschakeling aan gaat. Echter is deze heel grillig. Er hoeft maar een zuchtje wind te zijn of een kleine verandering in het hellingspercentage van het wegdek en de cylinderuitschakeling gaat weer uit. Hierdoor kun je er niet lang van genieten. Zonder de cylinderuitschakeling rijd je ongeveer 1:17 bij 100 km/u. Dit terwijl ik in de 1.2 TFSI bij 100 km/u constant 1:20 haalde. Bij 120 km/u is de 1.4 TFSI CoD wel veel zuiniger dan de 1.2 TFSI. Binnen de bebouwde kom verliest de 1.4 TFSI CoD het van de 1.2 TFSI. Wanneer je een constante snelheid kan rijden is hij veel zuiniger dan de 1.2, maar binnen de bebouwde kom is dat een illusie. Het constant optrekken en remmen lijdt al snel tot een groot verbruik. Ritten waar ik in de 1.2 TFSI makkelijk gemiddeld 1:16 reed, haal ik nu maximaal 1:13. Gemiddeld zit ik nu na 1.500 kilometer op 1:14,5. Ik las mijn vorige rij-impressie van 3 jaar geleden en toen sprak ik over 1:16 voor de 1.2 TFSI. Ik moet eerlijk zijn, dit valt me tegen. Hopelijk zal dit in de loop van de tijd iets bijtrekken. Dit aangezien ik de 1.2 TFSI toen nog niet had getuned en er toen nog geen sprake was van 140pk.

    Verder is alles wat ik over de 1.4 TFSI CoD kan melden positief. Hij rijdt heerlijk en ik zal denk ik niet snel meer teruggaan naar een handgeschakelde auto. Wat een gemak zeg. Het filerijden is een verademing en laten we duidelijk zijn, wanneer je werkt in Amsterdam en woont in Leuden sta je veel in de file. Nu de auto is ingereden kunnen we ook de kracht van de 1.4 TFSI motor ten volle benutten. Dit leidt regelmatig tot een grote glimlach op het gezicht. Ik merk dat ik toch gewoon veel in (D)rive rijd. Af en toe wissel ik naar (S)port om de extra toeren vrij te maken. Dit levert dan ook direct het gewenste resultaat. Ik bespeur geen tot weinig hapering wanneer ik terugschakel.

    Ik zal jullie verder op de hoogte houden van mijn ervaringen.

    Gr. Alexander
    Audi A1 Sport Edition 1.4 TFSI CoD S-tronic (Extra's: Zwarte dakbogen, Dark pakket, Bagage- en opbergpakket, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Panoramadak, lederen sportstuurwiel met schakelpaddels, Parkeerhulp achter, Afneembare trekhaak)

  2. #2
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Het ligt er ook aan wat voor benzine je tankt, v-power was bij mij duidelijk zuiniger.
    En de eerste 5000 km denk ik dat de auto nog niet op z'n zuinigst zal rijden. Dus even geduld hebben wellicht?

  3. #3
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn oude 1.4 TFSI met S-Tronic in een A3 SB werd steeds zuiniger in de eerste 20000 km. Waar je volgens mij veel winst kan halen met een S-Tronic is tijdig van het gas gaan als je moet afremmen. Je kan echt veel gebruik maken van het uitvieren van de auto. Dat scheelt veel brandstof. In stadsverkeer kon ik zo 1:15 halen, buitenaf op 80 km wegen naar mijn werk met koude start max 1:18, dat met een A3.
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  4. #4
    kena's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Inmiddels zit ik na 5500 kilometer op 1:15,3. Het gaat dus de goede kant op.
    Audi A1 Sport Edition 1.4 TFSI CoD S-tronic (Extra's: Zwarte dakbogen, Dark pakket, Bagage- en opbergpakket, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Panoramadak, lederen sportstuurwiel met schakelpaddels, Parkeerhulp achter, Afneembare trekhaak)

  5. #5

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansderk Bekijk Berichten
    Het ligt er ook aan wat voor benzine je tankt, v-power was bij mij duidelijk zuiniger.
    En de eerste 5000 km denk ik dat de auto nog niet op z'n zuinigst zal rijden. Dus even geduld hebben wellicht?
    Ik zou je graag wille geloven maar ik heb dezelfde motor in de A3 en zie eigenlijk geen verschil tussen Shell FuelSave 95 en V-Power 95. Er zijn volgens mij hele boeken over dit onderwerp geschreven maar er bestaat weinig consensus. Wellicht dat 102 RON wel een beter benzineverbruik geeft maar die is hier lastig te verkrijgen.

    Mooie auto die A1. Ik wacht op de facelift met dan mogelijk de nieuwe 150 PK CoD s-tronic en dan gaat onze Golf R20 daarop ingeruild worden
    Laatst gewijzigd door mhoutman; 07-08-14 om 11:57.
    MY 2014 Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD Pro Line S Nachtblauw


  6. #6

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mhoutman Bekijk Berichten
    Ik wacht op de facelift met dan mogelijk de nieuwe 150 PK CoD s-tronic
    Wanneer wordt de facelift verwacht, bestelbaar?

  7. #7

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Als ik in mijn glazen bol kijk dan zal dit zo rond Q1 2015 zijn. Was eerst in najaar 2014 verwacht maar dit wordt wat later.

    Veel belangrijker is WAT er precies gaat wijzigen. Nieuwe CoD motor met 150 pk, full led, assistenten of slechts de optische wijzigingen van de S1 ?
    Laatst gewijzigd door mhoutman; 07-08-14 om 22:41.

  8. Ad
  9. #8
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    V power heeft Ron 97 maar dat mag niet gecommuniceerd worden. Mijn eerdere 1.2 Tfsi reed 1:17 met v power en 1:14 met Shell 95
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mhoutman Bekijk Berichten
    Ik zou je graag wille geloven maar ik heb dezelfde motor in de A3 en zie eigenlijk geen verschil tussen Shell FuelSave 95 en V-Power 95. Er zijn volgens mij hele boeken over dit onderwerp geschreven maar er bestaat weinig consensus. Wellicht dat 102 RON wel een beter benzineverbruik geeft maar die is hier lastig te verkrijgen.

    Mooie auto die A1. Ik wacht op de facelift met dan mogelijk de nieuwe 150 PK CoD s-tronic en dan gaat onze Golf R20 daarop ingeruild worden
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  10. #9

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mhoutman Bekijk Berichten
    Als ik in mijn glazen bol kijk dan zal dit zo rond Q1 2015 zijn. Was eerst in najaar 2014 verwacht maar dit wordt wat later.

    Veel belangrijker is WAT er precies gaat wijzigen. Nieuwe CoD motor met 150 pk, full led, assistenten of slechts de optische wijzigingen van de S1 ?
    150pk cod en optische wijzigingen zou al heel leuk zijn...

  11. #10

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3_sb Bekijk Berichten
    150pk cod en optische wijzigingen zou al heel leuk zijn...
    Eerlijk gezegd zou mij dat tegenvallen vooral ook omdat VW de nieuw Polo behoorlijk heeft aangepakt met o.a. assistenten en als je naar de grote concurrente Mini kijkt dan heeft deze al HUD en full LED. Ik vrees echter dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zijn
    MY 2014 Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD Pro Line S Nachtblauw

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    40
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mhoutman Bekijk Berichten
    Eerlijk gezegd zou mij dat tegenvallen vooral ook omdat VW de nieuw Polo behoorlijk heeft aangepakt met o.a. assistenten en als je naar de grote concurrente Mini kijkt dan heeft deze al HUD en full LED. Ik vrees echter dat mijn verwachtingen te hoog gespannen zijn
    Ook betreffende de diesel motor lopen ze achter. Nu max 143pk 320NM en als ze de concurrentie met de nieuwe mini SD (170pk 360nm) willen aangaan moeten ze de 184pk 380nm gaan gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Cob22; 09-08-14 om 13:50.

  13. #12
    IHWBD's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    53
    Posts
    459
    Kudos
    32
    Auto
    Audi RS3

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansderk Bekijk Berichten
    V power heeft Ron 97 maar dat mag niet gecommuniceerd worden. Mijn eerdere 1.2 Tfsi reed 1:17 met v power en 1:14 met Shell 95
    Tuurlijk....en wij geloven ook in het sprrokje van Hans en Grietje
    Laatst gewijzigd door IHWBD; 09-08-14 om 14:13.
    Audi S3 sportback, 2009, sprintblauw, S-tronic, chipped 315 pk.
    Audi TTS roadster, 2009, glut orange, S-tronic, chipped 310 pk.

  14. #13
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Kan het niet mooier maken dan het is! Mijn routes en gebruik van de auto waren niet anders, geen andere banden alleen mocht ik op een gegeven moment geen v power meer tanken van mijn bedrijf. Sorry hoor dat het niet anders is maar heb de kilometeradministratie beschikbaar als je het wilt zien....!
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  15. #14
    IHWBD's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    53
    Posts
    459
    Kudos
    32
    Auto
    Audi RS3

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hansderk Bekijk Berichten
    Kan het niet mooier maken dan het is! Mijn routes en gebruik van de auto waren niet anders, geen andere banden alleen mocht ik op een gegeven moment geen v power meer tanken van mijn bedrijf. Sorry hoor dat het niet anders is maar heb de kilometeradministratie beschikbaar als je het wilt zien....!
    Je zult wel een rekenfoutje gemaakt hebben... of appels en peren aan het vergelijken...
    3 liter verschil op 100 km onder gelijkwaardige omstandigheden is BS! Ik heb al diverse serieuze testen gezien en artikelen gelezen over de verschillen tussen de zgn premium benzines tov. zeg maar de ordinaire witte pomp benzines. De uitkomsten van deze testen waren unaniem. Vrijwel geen noemenswaardige verschillen meetbaar in verbruik, bij hogere octaan gehaltes zijn iets hogere motor vermogen meetbaar. (1-2%). Dat is leuk voor op het circuit zullen we maar zeggen...
    Audi S3 sportback, 2009, sprintblauw, S-tronic, chipped 315 pk.
    Audi TTS roadster, 2009, glut orange, S-tronic, chipped 310 pk.

  16. #15
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Als je ipv zo'n 750 met v power 900 km kunt rijden voor je weer moet tanken zal ik natuurlijk wel een rekenfout maken. Wat ik je zeg, heb de hele administratie bewaard want ik reed mijn auto enkel zakelijk.
    Bent zeker wel blij met jezelf dat je denkt altijd gelijk te hebben.
    En met een Passat tfsi met 200 pk had ik hetzelfde, en nog sterker wanneer ik in Duitsland 102 v power tankte. En nee, voordat je je volgende cynische opmerking plaatst: ik werk niet bij Shell.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  17. #16
    IHWBD's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Leeftijd
    53
    Posts
    459
    Kudos
    32
    Auto
    Audi RS3

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Raar he, dat jouw bedrijf het niet meer toestaat om v-power te tanken, terwijl dit veel zuiniger is? (lees; goedkoper voor het bedrijf) En notabene -volgens jouw zeggen- nog aantoonbaar is met de rit registratie!

    Je hebt mij niet kunnen overtuigen, maar kennelijk je baas ook niet!?
    Audi S3 sportback, 2009, sprintblauw, S-tronic, chipped 315 pk.
    Audi TTS roadster, 2009, glut orange, S-tronic, chipped 310 pk.

  18. #17
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Nou, TNO is zeker ook onderdeel van De Efteling: "Zo beschrijft het onafhankelijke instituut TNO de positieve effecten van V-Power Diesel in rapport 04.OR.VM.036.1/NG." ik zou zeggen lees even het rapport als je IQ daartoe tenminste voldoende toereikend is. En tja, als mijn baas wellicht dezelfde hersenkronkels als jij heeft, niet op wetenschappelijke basis maar puur kortzichtig tot oordeel te komen, kom je tot onjuiste besluitvorming.

    Ik blijf herhalen, ik heb driekwart jaar V-power gereden en reed toen ongeveer 900 km op een tank, toen ik gewone shell ben gaan tanken stond ik iedere 750 km aan de tank. Mijn auto was ongewijzigd. de tank was naar mijn weten niet veranderd qua inhoud en mijn rijstijl ook niet anders. Ik kan het niet anders uitleggen maar ik denk dat dat ook geen zin heeft als je er zo dom over denkt.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    40
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Zonder mij in de discussie te mengen toch even antwoorden V-power diesel heeft tov V-power benzine in meerdere testen zijn nut bewezen. Nu of het effectief de meerprijs aan de pomp waard is dat is de rekening die iedereen voor zijn eigen moet maken. Ik tank v-power diesel vanwege hoger cetaan gehalte dus betere verbranding rond de 55 ipv 50 gewoon en bijna zwavelvrij daardoor hoop ik dat ik minder last ga krijgen van de roetfilter. Nu of de adjectieven de motor zuiverder houden geen idee en minder verbruik heb ik ook nog niet kunnen constateren, dat de motor soepeler loopt is wel een feit.

  20. #19
    kena's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Het verbruik blijft maar dalen. Dit terwijl ik had verwacht dat het beter zou woorden. Ik zit momenteel op 1:15 na 15.000 kilometer. Ik de winter werkt de CoD niet. Dit zorgt ervoor dat het gemiddelde aanzienlijk zakt. Ik rij van Leusden naar Amsterdam via de A1 of de A2. Normaal haal ik een gemiddelde van 1:18. Nu is het maximaal 1:16. Ik ben erg ontevreden over het gemiddelde verbruik. Volgens de boekjes moet hij gemiddeld op 1:19 zitten. Bij lange na niet.
    Audi A1 Sport Edition 1.4 TFSI CoD S-tronic (Extra's: Zwarte dakbogen, Dark pakket, Bagage- en opbergpakket, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Panoramadak, lederen sportstuurwiel met schakelpaddels, Parkeerhulp achter, Afneembare trekhaak)

  21. #20
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.821
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A1 1.4 TFSI CoD S-tronic

    Wat is je gemiddelde snelheid? Dat is wel een flink verbruik.

    Was je 1.2tfsi zuiniger?
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •