Nog even in navolging van de tweaks uit de post hierboven; afgelopen week reed ik 'ns achter C aan naar huis, en kon ik de werking van de dubbele remlichten goed zien.
Wow, wat een bak licht zeg, echt superduidelijk!
IMAG0074.jpg
IMAG0075.jpg
Tijdje stil geweest omtrend de A3, hij doet z'n werk keurig zonder morren, sindskort weer op het winterrubber. We gaan goed richting de 143.000km overigens.
Maar vorige week samen met A4FSI wat VCDS-mods doorgevoerd.
Aan een Ambiente Pro-Line uitvoering en zonder RNS valt er niet al te veel meer te tweaken, maar toch wat dingen gedaan;
- De mistlichten achter branden nu ook als remlichten
- De gordelpiep is uitgezet (niet omdat ik zonder rijd, maar meer omdat ik vaak even snel de auto bij huis parkeer, en dan wel 'ns de gordel achterwege laat)
- En - het was even puzzelen - de snelheidsweergave op de radio. Eerst dachten we daar niet uit te komen, maar het blijkt dat je de radio daarna met de "menu" knop ingedrukt aan moet zetten, dan veschijnt-ie. Als je 'm daarna weer zonder menu-knop ingedrukt inschakelt, krijg je het normale display. Leuke gadget, hieronder een (bewogen) fotootje voor het idee.
Nog even in navolging van de tweaks uit de post hierboven; afgelopen week reed ik 'ns achter C aan naar huis, en kon ik de werking van de dubbele remlichten goed zien.
Wow, wat een bak licht zeg, echt superduidelijk!
IMAG0074.jpg
IMAG0075.jpg
Gisteren de A3 weer van de zomerwielen voorzien, weer lekker opgeknapt!
IMAG0204.jpg
IMAG0203.jpg
IMAG0202.jpg
Vind het altijd een naar klusje, maar het viel nu 100% mee, was binnen 20 minuutjes klaar, lekker in het zonnetje, 20 graden en onder de bezielende toezicht van junior op z'n loop-Audi, die druk naar z'n eigen wieltjes zat te wijzen, hij wil zeker ook een upgrade
Vanmorgen bokte de rechter achterrem nog wel een beetje bij remmen, maar dat was gelukkig snel over.
Na 't werk nog even alles op de juiste bandenspanning zetten, en dan kunnen we er weer een zomertje tegenaan.
En ja, hij moet nog gewassen.
En nee, hij gaat niet verlaagd worden
Omláááág dat ding Bob!
Maar, is dat niet heel irritant, die dubbele mistlichten bij 't remmen? Ik erger me regelmatig aan nieuwere auto's met die extreem felle remlichten, je ziet geen klap, en bij regenachtig weer is 't één enorme rode vlek in de verte.. zeer irritant.
(Ik had 't ook op de B5, de 5-brake-light-mod met wat diodes, the old-fashioned-way, en ondanks dat 't vet is, merkte ik wel dat mensen raar keken vanachter...)
Die "omlááág" had ik nou juist van jou verwacht
vwb de dubbele remlichten; zelf natuurlijk geen last van, maar het is niet extreem fel ofzo.
Een brandend remlicht is exact even fel als een brandend mistlicht, heb ik me laten vertellen.
Toen ik het kon bekijken, vond ik dat ook zo, dus prima.
En ik vind het wel netjes staan; ik erger met altijd aan auto's die ruim bemeten achterlichten hebben, en dan tóch de remlichten en normale verlichting in 1 deel daarvan hebben zitten. Zo gebruikte ik voor de mod bij de A3 alleen maar de units die buiten de kofferklep vallen, beetje vreemd. Nu dus beter geregeld, IMO.
Vwb. zomerwielen; Oh, wauw, dat rijdt weer super het geheel klopt gewoon weer, veel betere wegligging!
Een paar weekjes geleden bevond ik mij helaas aan het ontvangende eind van een kop-staart botsing van 3 auto's; Was vertrokken van mn werk en kwam in een korte file voor een stoplicht terecht. Toen ik stil stond, en de persoon achter mij ook, hoorde ik opeens een hoop bandengegier en een enorme klap. Een fractie van een seconde daarna werd ik ook opeens aangetikt. Wat er gebeurd was; VW transporter busje had te laat gezien dat de boel stil stond en kon het niet meer beremmen, vloog vol in de Nissan primera die achter mij stond, die meteen gereduceerd was van sedan naar hatchback, wow. En die Nissan heeft mij dus weer aangetikt.
Aangezien alles stil stond, even snel uitgestapt. De man achter me helemaal in paniek en kwaad, ergens wel logisch, want z'n auto zat wel flink in elkaar natuurlijk. Man in het VW-busje bleef rustig en bekende direct schuld. Ik heb het boeltje maar even naar een parkeerplaats gedirigeerd en daar de schade bekeken. Op het eerste gezicht niets aan de hand, maar toen ik voorzichtig even wat schoonmaakte zag ik toch wel een lichte glooiing in de bumper, die er niet hoorde. Geen lakschade, vandaar erg lastig zichtbaar (mede omdat het een druilerige middag was) Zekere voor het onzekere toch maar een schadeformulier ingevuld met de 3 partijen (ik verbaas me altijd weer over de inefficiency van zo'n formulier, je moet potdorie je hele doopceel invullen!).
Thuis de boel nog even goed bekeken; bumper zat nog op z'n plek, was dus alleen het deukje. Schade gemeld en form opgestuurd, en gisteren even langs de lokale schadehersteller geweest; Uitdeuken zonder spuiten lukt niet op een plastic bumper, dus het wordt repareren en spuiten. Soit, prima, over een week wordt 't geregeld.
Meteen even geinformeerd wat de kosten worden voor het overspuiten van de motorkap (als aanvulling op deze klus); daar zit een flinke kras op (bedankt lokale vandaal ) en aardig wat steenslagputjes. Intieel; Eur 500,00. Na wat praten; Eur 400,00. Dan wordt de hele motorkap kaalgehaald en opnieuw gespoten. Is dat een beetje een reeële prijs, of kan ik beter gewoon zelf even op zoek gaan naar iemand die deze klus kan doen? (En dan misschien zelfs de voorbumper laten meenemen, die heeft ook wel wat aandacht nodig)
Balen. Maar idd altijd goed kjken of er geen schade is. Vogels zijn anders hem zo gepiept. En bij verzekeringsklussen zijn er niet veel schadebedrijven die zomaar wat extra doen. Ze worden nl redelijk in de gaten gehouden. Uiteindelijk moet het toch betaald worden
Daarom laat ik dit gewoon fixen nu, en ga ik wel een keertje rustig kijken voor het front, komt wel goed.
Daarnet al even - puur om even een idee te krijgen - een MP-advertentie aangeschreven voor een voorbumper, mijne is niet zo heel best meer.
Daarnaast ook even aan de slag gegaan met wat "kleine ergernissen";
1 van de scharnieren van het dashboardkastje is afgebroken, het komt er op neer dat daarvoor het hele kastje + deksel vervangen moet worden.
(het wordt dan wel een zwarte ipv beige, staat niet storend i.c.m. de rest van het interieur, maar beige is natuurlijk bijna niet te vinden.)
Daarnaast zijn er ook wat lamelletjes in het luchtrooster in de middenconsole kapot (draaien niet meer mee, ik verdenk een brodit-clip o.i.d. van de vorige eigenaar).
En ik heb ook nog last van een verbogen achterruitenwisser (waarschijnlijk door sneeuwval gekomen).
Zojuist even een MP-advertentie aangeschreven die een A3 in onderdelen aanbied, voor al deze onderdelen.
Meteen ook maar even de bedienknopjes voor de ramen meegenomen, want die zijn versleten, en een gokje gewaagd voor een goede prijs voor LED-achterlichten.
Ben benieuwd!
Gisteren @water-escape op bezoek gehad met z'n nieuwe bolide.
Leuk om eens een A3 SB MY2006 (PFL) en MY2009 (FL) naast elkaar te zien!
Nog los van de opties (die bij Mark veel meer aanwezig zijn) toch wel redelijk wat verschillen. Uiteraard het exterieur met front/rear en grotere spiegels, maar bijv. ook het opbergpakket is anders; ik mis daarbij een netje in de kofferbak. Verder natuurlijk de tellers (wit ipv rood) en temperatuurknoppen (chromen rand) en chromen ventilatieroosterringen ipv zwarte.
Nou zat ik eerder deze week al te dubben over wat upgrades voor de A3; gezien het feit dat het wegenbelastingvrij rijden op kleine autootjes komt te vervallen, hebben wij besloten om nog even te blijven rijden met de A3 ipv 'm na de kinderwagenperiode te vervangen voor bijv. een VW Up.
De echt dikke upgrades (led-achterlichten, dakspoiler, S3 grille, instaplijsten etc, (nog) grotere velgen) vind ik veel te duur, maar wat kleinere komen wat mij betreft wel in aanmerking;
- Chromen ventilatieroosterringen (facelift)
- Chromen clima/temp bedienknoppen (facelift)
- Raamschakelaars met chromen randje (huidige zijn ook versleten)
- Ambiente verlichting achter (schijnt zo te plaatsen te zijn? Kabels liggen er al?)
- Chomen ringen om ConcertII knoppen (zitten bijv. ook rond RNS knoppen in de facelift)
- En ik zou ook wel iets van een nette telefoon/navi houder willen, heb dat nu in de A4 (zie onderaan post) en dat bevalt perfect!
Heeft iemand ervaring met deze upgrades? Ben er wel even benieuwd naar qua prijzen/onderdeelnummers etc.
En daarnaast nog even de afgebroken dashboardschanier repareren, is nogal een ingrijpende, want het is niet de klep van het dashboardkastje, maar juist het aanhechtpunt wat defect is Zou je zoiets kunnen "plasticlassen"? Dan ga ik even bij wizard @Ramonius langs, die schijnt daar goed in te zijn
Die kreeg ik dus zojuist getipt; Klik
Maar weet iemand of die ringen ook los verkrijgbaar zijn?
Want om nou alles te vervangen gaat me wat ver.
(hoewel bij 1 van de luchtroosters de lamellen wel stuk zijn, dus 1-tje volledig zou wel handig zijn)
Moguh @Bob-A2,
Ik wil je wel helpen met je dashboardkastje. Morgen (Zondag) sta ik weer voor m'n deur te klussen.
Dan ben je van harte welkom. Je weet waar het is
Groeten,
Ramon
Leuk Bob om wat details aan de A3 te modden. Heb je weer opnieuw het nieuwe-auto-gevoel
Hee Ramon, check PB, helaas je berichtje gemist.
Ik ga de boel eerst even proberen te lijmen, maar mocht het niet lukken, dan roep ik je hulp misschien even in.
Precies!
Mede omdat we toch nog wel een tijdje blijven rijden met de A3, vind ik het wel waard dit soort dingetjes te modden. We zoeken rustig verder.
Maar meer nieuws; Afgelopen vrijdag even contact gehad met Pedro over dit tuningsprogramma.
6 november gaat de A4 voor wat klusjes heen, en bespreken we dat even verder. Ik heb de afgelopen week de A3 en A4 qua rijgedrag, en met name optrekgedrag goed vergeleken en snap nu inderdaad wat er bedoeld wordt, het mag wel wat soepeler. Dan hangt het eventjes op wat er behaald wordt qua verbruik, naar aanleiding daarvan maak ik de beslissing.
Voor de volledigheid nog even de gewenste mod-lijst, alle advies/hulp etc. is natuurlijk welkom!
- Chromen ventilatieroosterringen (facelift)
- Chromen clima/temp bedienknoppen (facelift)
- Raamschakelaars met chromen randje (huidige zijn ook versleten)
- Ambiente verlichting achter (schijnt zo te plaatsen te zijn? Kabels liggen er al?)
- Chomen ringen om ConcertII knoppen (zitten bijv. ook rond RNS knoppen in de facelift)
- Telefoon/navi-houder (zoals in de A4, zie onderaan post)
- En dus wellicht tuning voor betere motorloop/verbruik (vermogen vind ik eigenlijk niet belangrijk)
Inmiddels beetje aan het sprokkelen geweest op Ebay. Ben daar niet superhandig mee, maar ik ben een eindje gekomen;
Chromen ventilatieroosterringen (facelift); deze gevonden, maar ik vind ze er eigenlijk niet uitzien, komt volgens mij niet overeen met de Facelift-draaiknoppen? Ook deze gevonden, maar dat zijn dan de hele units. Wel mooi! Zijn er ook nog goedkoper, kan alleen niet goed zien of dit nu de originele zijn?
Chromen sierlijstjes voor mistlamproosters in voorbumper; deze gevonden, beetje op 't randje van fout, maar voor de prijs wil ik het wel even proberen.
Chromen omlijsting spiegelverstelling; Deze en deze gevonden, lijkt ook weer redelijk plug-and-play, maar niet geheel origineel. Ook als hele unit verkrijgbaar
Facelift/chroom lichtschakelaar, precies in de juiste uitvoering voor mij
Aanstekerplug omlijsting; Deze wel aardig
Chromen clima/temp bedienknoppen (facelift); Alleen als hele unit gevonden, maar da's beetje overdreven om voor alleen de knoppen aan te schaffen. Geheel vervangen zou leuk zijn, maar de meeste zijn voor 2-din, en ik heb 1-din. (ervanuitgaande dat het sowieso al zou matchen; PFL auto met FL unit erin, denk het eigenlijk niet want knoppen zijn al anders)
Raamschakelaars met chromen randje (huidige zijn ook versleten); mooi setje voor redelijk prijs gevonden, alleen de 3 losse er nog bij zoeken.
Chomen ringen om ConcertII knoppen (zitten bijv. ook rond RNS knoppen in de facelift) ook gevonden, is dat voor zover jullie weten gewoon plug-and-play?
Ambiente verlichting achter en telefoon/navi houder nog niet kunnen vinden.
Nou ... volgens mij redelijk gangbare prijs op de Bay, zie mn eerdere llink maar idd vind je ze er ook voor (meer dan) de hoofdprijs...
Er zit ook verschil in, de MY2012 (met pianolak) zijn gewilde exemplaren..