Weer een mooie mijpaal bereikt met de A3!
2013-11-05 16.39.21.jpg
Eerdaags 'ns even in overleg voor tuning, ben wel benieuwd wat dat nou doet.
Daarna even een budgetinventarisatie en wellicht door met nog wat andere updates.
Offtopic:
Even voor het nageslacht en de administratie; Na 10 jaar Audiforum, waarvan ik al 9 jaar meefiets, eindelijk dat "-A2" maar 'ns van mn naam afgehaald.
Is niet echt meer van toepassing sinds zo'n 3,5 jaar
Weer een mooie mijpaal bereikt met de A3!
2013-11-05 16.39.21.jpg
Eerdaags 'ns even in overleg voor tuning, ben wel benieuwd wat dat nou doet.
Daarna even een budgetinventarisatie en wellicht door met nog wat andere updates.
Even vraagje; Afgelopen zaterdag de A4 op winterrubber gezet, A3 doen we binnenkort ook eventjes, ik heb de set al klaargezet vanuit de opslag.
Nog even een vraagje; Mijn 17 inch zomerwielen, ET52 (of zoiets) met 225/45/17 banden gaan er nu af en er gaan 15 inch stalen velgen met 195/65/15 banden onder.
Nu heb ik bij de A4 andere wielbouten voor de zomer en winterwielen (heeft Hartog geregeld bij opzetten 17 inch wielen), maar bij de A3 heb ik dat eigenlijk nooit gedaan, gebruik eigenlijk altijd dezelfde bouten. Weet iemand of ik eigenlijk andere bouten zou moeten gebruiken?
De originele velgen van Audi hebben bol-conische bouten nodig (linkse bout). De, meeste, aftermarket velgen hebben conische bouten nodig (rechtse bout). Dit kan je "voelen" in het bout gat van je velg. Het wordt zeker afgeraden om verkeerde bouten te gebruiken. Hieronder een voorbeeldje.
0001.png
Dus als je van origineel naar origineel gaat, zou je dezelfde bouten kunnen gebruiken. Wel even kijken naar de "draad" die je over houdt, aan de achterkant van de velg, als je de bout los in het bout gat houdt. Zodat je genoeg "draad" overhebt om in de naaf te draaien. Je moet toch wel minimaal 6-8 slagen in je naaf draaien. (360gr)
"Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
#2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.
@ShuttersPeet; Thanks voor de info! Beide wielensets zijn origineel Audi, echter 1x lichtmetaal en 1x staal, met ook nog een significant maatverschil. Maar dat maakt dus niet uit?
Dat denk ik niet. Ook het originele, stalen, reservewiel is bol-conisch.
Het klinkt raar.... maar gewoon even in het "wielboutgaatje" voelen.... en de resterende draad van de bout bekijken. Te kort is niet goed maar te lang zeker ook niet!
En nog even een tip;
Als je geen originele (winter) velgen onder de Audi hebt zitten, neem dan wél originele bol-conische bouten mee voor je reserve wiel!
"Shoot for the moon, even if you miss, you''ll land amongst the stars!
#2-A4 Avant 2.0TFSI S-Tronic Sport Proline-S - Virtual Cockpit - MMI+ - Afgeplat MF Sportstuur - Verwarmbare stoelen - Zonwering - Getint glas - Audi Connect - Lichtpakket - Alcantara bekleding - SCM/ TNO alarm - 19" PQ5 Velgen.
Okee, top! Klopt ook wel want ik rijd er al 2 winters zonder problemen op rond.
Klopt ook in vergelijk met mn A4, want daar zijn de zomerwielen imitatiewielen, en de winterset is origineel Audi.
Even vanuit het topic van Panoman z'n nieuwe A3;
Geen probleem.
Als we dan toch gaan knutselen, wil ik wel nieuwe ventilatieroosters met chromen rand en nieuwe raamknopjes, eventueel met een chromen randje .
(wilde jij die nog vervangen @water-escape ?)
En dan ook nog even; De winterwielen doen raar. Ik heb het idee dat de auto hobbelt bij 60km/u en 80km/u, net of de banden gecupt zijn, maar dan wel flink.
Ik heb ze netjes opgeslagen op een bandenboompje vorig jaar, maar bedacht me bij het onderzetten dat ik was vergeten er extra lucht in te doen, spanning was zo'n beetje tussen de 1,5 en 2,0 bar.
Ze staan nu op 2.2 rondom. Maat is 15 inch, 195/65/15. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Hmm, ik had een vergelijkbare ervaring met de AR. Na een rondje op de Hunter is het weer rustig.
Samen klussen, detailen, bandjes schoppen ben ik altijd voor in. Wordt een A9 meeting dus?
@Bob @Panoman
Ik ben er voor in. Moet alleen nog wel met magazijnmeneer bij dealer door hele lijstje heen. Zal maandag worden, want hij werkt niet op zaterdag Maandag ben ik vrij, dus dan meteen even actie doen daar.
Maak er maar A15-meeting van 3*3+6 en "in de buurt van"
De ventilatieroosters staan niet in de waslijst die @water-escape mij al heeft laten uitzoeken. Heb je al nummers? Dan vraag ik prijs wel na.
Sja, dit is voor mijn WB-tjes wel het laatste seizoen, dus ik wil eigenlijk niet investeren in een dure hunter oplossing als het even kan.
Zal het nog even aankijken (als de temperaturen zo blijven, kunnen de zomerslofjes er wel weer onder!)
Ik ga kijken wat er haalbaar is in de vakantieweekjes.
@ketelapper; Ik ga even mn best doen voor die nummers.
EDIT: Luchtroosters: 8P0820901C in uitvoering zwart met mat-chroom ringen, 4 stuks nodig dus.
Ringen zijn helaas niet los verkrijgbaar, maar ik vind het niet zo heel erg, want bij 1 van de 4 zijn de lamellen kapot.
Het lijkt weer een heel stuk minder met het wiebelen van de winterbanden, wellicht moesten ze nog even ingereden worden.
We houden het weer in de gaten in ieder geval.
Nou, @Spons2712, kom er maar in Ben benieuwd!
Ook voor de A3 even de statistieken opmaken; Hij heeft sinds-ie in ons bezit is z'n rustigste jaartje ooit gehad
Normaal zaten we op een "steady" 11.000 / 11.500 per jaar, dit jaar zijn we niet verder gekomen dan 7736 km!
Natuurlijk volledig te danken aan z'n nieuwe broertje, de A4, die gebruiken we nu echt veel, prima auto
Helaas wil het niet zo vorderen met upgrades voor de A3 als ik zou willen; Luchtroostertjes leek me een leuke, maar vallen érg duur uit.
Overige dingen (chromen accenten hier en daar) zijn helaas dan ook niet echt nuttig, vallen dan een beetje weg tegen de nog standaard roosters.
Maar wel een paar kleine dingen te melden; Ten eerste heb ik een Dension Gateway gescoord (moet nog bezorgd worden) voor aan de ConcertII radio, zodat we dan éindelijk MP3's kunnen afspelen en de ipod/telefoon etc. kunnen koppelen. En volgens mij ook nog een bleutooth link, moet me er nog even in verdiepen.
Daarnaast een minor upgrade geregeld door @water-escape; Een dubbele USB (oplader)aansluiting in de 12v plug, ook erg fraai en nuttig!
Zodra de Dension erin zit, ook even actie nemen om het gebroken dashboardkastje te repareren, is er ook nog niet van gekomen.
En in maart gaan we weer voor de APK, even goed nakijken, zomerwielen eronder en even kijken hoe het qua uitlijning zit, want ik heb het idee dat-ie momenteel op de winterset wat "wiebelig" is.
enkele usb poort . maar detail
Zo, gisteren de dension gateway binnengehad;
2014-01-02 19.36.39.jpg
Zojuist de gebruikers- en installatiehandleiding even gedownload, kunnen we eerdaags aan de slag, leuk hoor!
Wel even benieuwd hoe het gaat werken met de BT-phonelink.
Zal sowieso wel niet werken met mn android/samsung, maar ik stap eerdaags naar iPhone over.
Maar 'ns kijken hoe het dan gaat. Ik heb namelijk geen stuurbediening voor de radio/telefoon.
Dat komt ook nog wel 'ns voor mij
Weet jij of je de SAFE-code moest ingeven op je Audi-radio na koppelen van de Dension?
Normaliter hoeft dat niet als de auto en radio elkaar herkennen/bij elkaar horen, maar ik kan me voorstellen dat dat met een dension ertussen wellicht mank gaat?
(Vraag ik omdat ik bij de auto de SAFE-code niet gehad heb, dan zou ik daar dus eerst achteraan moeten)
Toendertijd kon ik idd de radio er zo uithalen en terugplaatsen nadat de Dension op de CD-wisslaar ingang zat. Dus geen SAFE code. Maar mogelijk verschilt dat per type auto / merk. Wat toen een VW Touran.