Je hebt duidelijk een fraaie er uitgevist.
Houd vol.
Zo, even de statistieken van 2013 cq (bijna) 1 jaar bezit opmaken;
de A4 heeft 3777km afgelegd vorig jaar!
(aanschaf op 17/1/2013, dus die 2 weken vergeet ik gemakshalve maar even, zeker omdat de reis na aankoop al 200km was )
En dat is heel netjes voor een 2e auto! Ik heb dat maar 1x overtroffen, dat was met de competition, jaren geleden, toen zat ik op 4200.
Blijkt dus maar weer dat de A4 een goede keuze is geweest Ben er ook nog steeds erg blij mee.
We zitten er ook niet stil mee; Eerdaags de APK keuring plannen (begin feb.) en daarbij ook meteen wat kleine dingen laten nakijken.
Er zit nog steeds een kleine trilling in het onderstel, de deurstrips moeten vervangen en de zomerwielen moeten gericht worden en nieuwe banden krijgen.
(maar dat eerste en laatste heeft wellicht relatie met elkaar, dus daar even goed opletten)
Daarnaast wellicht ook een verse d-riem erin, het was in de papieren wat dubieus hoe dat geregeld was.
Al met Pedro over gesproken, en vervangen is wel de beste optie (ook qua gemoedsrust )
Daarna budgetinventarisatie voor verdere upgrades (wil bijv. nog witte zijknippers, om maar wat te noemen) en een eventuele tuning.
Hij heeft z'n schoonheidsfoutjes, maar inderdaad is het meer dan acceptabel voor een bijna 15 jaar oude auto.
En het "modden" vind ik ook leuker dan ik gedacht zou hebben, het is allemaal redelijk simpel te doen, en meestal ook nog redelijk betaalbaar.
Nou, de APK afspraak staat; 20 januari breng ik 'm richting Hartog Tuning.
Daar ter plekke nog maar even kijken wat we er precies allemaal aan gaan doen.
Als dat gedaan is, wordt het tijd voor de zomervelgen.
Banden eraf en checken welke krom zijn. Waar zou ik dat in mijn buurt kunnen doen?
Vervolgens laten richten, daar al wat tips voor gehad, dus dat komt goed.
Dan 4 stuks nieuwe banden uitzoeken, daarvoor al beetje aan het neuzen op webshops
Vind tirendo.nl wel OK overkomen, maar wellicht doe ik ook wel gewoon een dealtje bij een lokale fitter
(vorige keer bij de A3 een wat slechte ervaring gehad met web-bestelling en montage bij een lokale bandenboer).
Ook daarvoor zijn tips in mijn buurt welkom.
Ik zoek qua banden een beetje en gulden middenweg qua prijs en kwaliteit.
De A4 is natuurlijk geen enorm zware auto en wordt ook gewoon normaal gebruikt
De kilometers zijn te verwaarlozen, (<5000 p/jaar) dus ook dat moet ik even meenemen bij keuze
Dus ik hoef geen top-of-the-bill 300km/u banden, om maar wat te noemen.
(en mijn buurtje is dan zaanstad/amsterdam/alkmaar/haarlem regio, ruim genomen)
Zo, net fijn even een retourtje Alkmaar gedaan; Heen in een grijze A4, terug in een blauwe
Oftewel, de A4 is een paar daagjes logeren bij Hartog Tuning;
Hoofzakelijk voor APK, maar nog wat kleine dingetjes.
En misschien ook een nieuwe D-riem, wordt nog even naar gekeken.
Ook meteen even wat andere dingen besproken;
Ten eerste de zomerwielen, ik had wat last met checken welke nou krom waren, die vervolgens ook gericht moeten worden.
En dan moeten er ook nog nieuwe banden omheen.
Pedro bood aan dat even op zich te nemen via een lokaal bedrijf waar hij altijd zaken mee doet, daar kan het alle 3 in 1x.
Dat laat ik me geen 2x zeggen, dan wordt alles prima geregeld en hoef ik niet het halve land door voor checken/richten en nieuwe banden.
Als de auto klaar is, breng ik de zomervelgen heen, zijn ze voor het nieuwe zomerbandenseizoen wel klaar.
Als 2e erger ik me eigenlijk al tijden aan de 2 verkoolde pijpjes die onder mn bumper vandaan steken.
Dus daarvoor meteen afgesproken dat Pedro er een setje mooie chromen opzetstukje op maakt
Helemaal goed weer dus!
Precies, en het belangrijkste; Het wordt lekker geregeld voor me.
Ik zou het best zelf willen uitpluizen en bij diverse bedrijfjes laten regelen, maar ten eerste heb ik altijd pech met dat soort dingen ('t zal niet de eerste keer zijn dat ik gebeld wordt; Sorry meneer, maar we hebben uw velgen verkl##t) en ten tweede heb ik er gewoon geen tijd voor (getuige het feit dat ik al 2 weken probeer om een uurtje tijd te maken voor het uitlezen van de radiocode van de A3 )
Dus me happy dat alles nu onder 1 dak kan
Overigens vanmiddag het verschil mogen ervaren tussen een A4 1.8 en een 1.8T .... ... holy moly, dát scheelt!
Okee, ik ben verwend met m'n 180pk uitvoering, maar toch, een standaard 1.8 is voor mn gevoel nog langzamer dan de A3!
Toch de juiste gekozen destijds!
Rustig aan heren ... alles op z'n tijd.
Remmenupgrade; Wellicht ooit, als de huidige aan vervanging toe is.
Chiptuning; Dat kan, maar nu nog niet.
Zoals in het begin van dit topic is te lezen, is de A4 natuurlijk nog niet helemaal tiptop in orde;
Vorig jaar al de draagarmen vervangen, en ik denk (wordt nu nog 'ns gechecked) dat dit jaar de distributieriem aan de beurt is.
Verder natuurlijk nog het velgen- en bandenverhaal wat waarschijnlijk ook geen goedkope gaat worden.
Dan ben ik voorlopig weer eventjes klaar met groot onderhoud, en zou ik 'ns over dat soort dingen kunnen gaan nadenken.
De auto bevalt echt meer dan goed, dus ik zie 'm op korte termijn echt niet weg gaan.
(dan moet er wel zoiets op 't pad komen als een nieuwe baan met leaseauto, of de kinderen die er over - pak 'm beet - een jaar of 5,6 niet meer lekker in passen)
Hij mag dan een relatief hoge KM-stand hebben (zondag de 242.000 voorbij gegaan) maar hij rijd natuurlijk niet zoveel, dus daar zal de slijtage 'm niet in zitten.
Alle specs staan in de startpost.
Ik weet het eigenljk ook niet.
EDIT: ALs je google loslaat op "difference between AEB en AJL engine" (waarvan ik de laastste heb) bevestigen veel mensen wat @Woppa zegt.