Beste forummers,
In 2010 heb ik m'n vader na een hele collectie Saab's z'n eerste Audi aangesmeerd (een A6, vandaar m'n nick; ik wilde al het e.e.a. vragen op het forum m.b.t die Audi). I.v.m. met m'n studie (geneeskunde) was het voor mij ook tijd voor een auto. Ik word vanmiddag de trotse eigenaar van een A4 B5 avant 2.4 uit '99 (non facelift) met ongeveer 95.000 km op de teller. De auto is in 2002 uit Oostenrijk geïmporteerd. Ik heb het forum al redelijk doorgespit maar ik moet bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Vandaar dat ik mijn vragen hier nog even op een rijtje zet:
- De RDW/VWE zegt dat de Audi een zgn. Advance uitvoering is. Was dat in 1999 een pakket en zo ja, weet iemand wat het inhoudt?
- De lak van de auto zit vol met van die oppervlakkige krasjes. Hoe haal ik die weg? Moet ik daarvoor het hele poets-starterkpakket van Poetsertje aanschaffen of kan het ook met wat minder middelen?
- Ik wil graag facelift koplampen hebben. Klopt het dat ik moet kiezen tussen OEM S4 koplampen of Valeo namaak units? Ik wil er graag xenon in.
- Ik was van plan om alle lampen van de auto van LED's te voorzien, maar ik wil absoluut niet de OEM-look veranderen. Dus geen aftermarket lichtunits achter. In plaats daarvan dacht ik om alle lampjes gewoon te vervangen door LED's met fittingen. Is dat aan- of af te raden?
Er volgen ongetwijfeld nog meer vragen, maar die zal ik in het A4 B5 draadje zetten.
Ik zal vanavond een paar foto's plaatsen, maar de Audi heeft een deuk in de achterbumper en zoals gezegd veel oppervlakkige krassen, dus schrik niet
Edit 26-04-2013:
De auto staat inmiddels op mijn naam. Ik weet nu dus ook wat meer.
Km stand: 96.932
Kleur: Mingblau Perleffekt
Edit 07-06-2013
Opties:
X4A national sales program Austria
B0A component parts set without country-specific design requirement
C8N alloy wheels 6J x 15 style not designated; 4B0 601 025 L offset 45
G0C 5-speed manual transmission
H6S tires 195/65 R 15 V
J0L battery 340 A (70 Ah)
M88 6-cyl. gasoline eng. 2.4 L/121 kW 30V V6with MVEG 2 base engine is T7T/T6R
Q1A standard front seats
0JF weight category front axle weight range 6
1AJ anti-spin regulation (ABS/ASR/EDL) with electronic differential lock (EDL)
1G3 alloy spare wheel with original equipment tires
2PV leather trimmed sports steering wheel
5RQ outer right rear view mirror: convex
5SL outer left rear view mirror: non-spherical
T7T components for base engine, unit 078.7
0YE weight category rear axle weight range 5
3S2 black roof rails
4UE airbag f. driver a. front seat passenger
0G1 gearshift lever
8AV without radio, with loudspeaker connections
8GL alternator 120A
8RM eight loudspeakers (passive)
1LB disc brakes, front
3FA without roof insert (standard roof)
1BE sports suspension/shock absorption
Mods:
Facelift koplampen
Facelift voorbumper
Paravan geplaatst
Facelift ruitenwisserarmen met Aerotwin wissers
Aerotwin wisser achter
Xenon 6000k
Witte zijknipperlichten met oranje led's
Led stadslichten
Led richtingaanwijzers rondom
Led derde remlicht
Led achteruitrijlicht
Led remlichten
S4 velgen 17"
Kentekenplaten met opgelegde letters
Nieuwe speakers (JBL GT6-6 en GT6-5C)
Kicker subwoofer met JBL versterker
Ledverlichting interieur
Nieuwe, kortere, antenne (Polo 6R)
Dakrails gespoten met PlastDip True Metallic Aluminum
S4 grille
Trekhaak verticaal afneembaar
Facelift ventilatieroosters met verlichting (in de wieltjes)
Remus einddemper installeren.
Parkeersensoren
To Do:
Remus uitlaat vervangen voor een exemplaar van Simons
Comfort knipperlichten
Tellerklok met FIS
Ik heb ook alvast een foto gemaakt. Er volgen er meer dit weekend
Edit 2:
Zoals beloofd een aantal foto's:
Laatst gewijzigd door JW A6; 25-03-14 om 16:01. Reden: Mods update
Welkom!
Advance was een uitvoering, maar volgens mij gewoon een relatief basispakketje, zoals automatische climate control (wat de meeste dus ook wel hebben). Wat er precies in zit weet ik niet.
Poetspakket zou ik aanschaffen als je ook zelf wil gaan poetsen/onderhouden. Wil je 't 1x netjes hebben, dan zou ik 'm eens laten polijsten bij een forummer, kosten daarvan zijn zo'n 100-150 euro afhankelijk van de staat en je wensen, en vaak een beter resultaat dan wat je zelf in je eerste keer haalt. Wassen etc. kan je wel beter met goede spullen doen, en met de hand, dus eventueel kan je dan investeren in een goede wasset, en het polijsten/poetsen over laten aan de ervaringsdeskundigen.
Als je echt krassen hebt, helpt weinig meer. Kleine sporen, swirls... dat soort grappen gaan prima weg, meestal. Wel goed foto's plaatsen vooraf, zodat ze een schatting kunnen doen.
Ik doe het niet - ik háát dit uit het diepst van m'n hart. Aanraders voor tips: Poetsertje, A6-owner, Skybump, kilometervreter, fast...
Je hebt Depo namaaksetjes (best oké), kost zo'n €250 all in (lampen, adapterstekkers (totally worth it!), xenonkitje). OEM S4 kan ook, zijn dan nog wel tweedelige lampen, en vaak ook wel wat verweerd inmiddels. Depo setje moet je voor zagen, ik heb in het A3 8L een how-to gemaakt voor die auto's, maar het proces is vrijwel hetzelfde bij de A4. De bumper hoeft er voor de B5 NIET vanaf. Slijpwerk is eender, dat dan weer wel .
Daar kan ik je wél bij helpen eventueel.
Probeer @TF_Bundy even te contacteren. Die heeft alles op z'n B5 limo in full LED (uiteraard op de dim- en grootlichten na).
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben een beetje huiverig voor het snijden in auto's. Aan de andere kant kan er weer weinig misgaan als je er maar genoeg lak op smeert. Ik neem aan dat er geen koplampunits zijn die de FL look geven zonder dat je ervoor hoeft te zagen? OEM S4 vallen ook af omdat ik juist heldere koplampen wil die uit 1 stuk bestaan.
Het kan alleen zonder slijpen als je ze uit 2 delen laat bestaan, anders zal je echt met de dremel moeten werken . 't Is echt niks, waar kom je vandaan?
Welkom!
We zien graag wat foto's. Ik heb PFL S4 koplampen van Depo. Ziet er prima uit. Helder en netjes. Van een korte afstand al niet meer te onderscheiden van de FL-units. Maar uiteraard van dichtbij wel. Ik heb mijn hele auto PFL S4 gemaakt. Omdat ik alle onderdelen van een PFL S4 heb gekocht en ik een '97 heb. Paste mooi in het plaatje en maakte het een mooi OEM geheel. (Op de LED achterlichten na, hoewel die redelijk in de buurt komen van OEM).
Full LED is een avontuur. Maar nu ik weet hoe of wat is het voor de volgende keer aanzienlijk makkelijker. Even een paar LED lampen erin schroeven was en is het iig niet.
In het interieur wil ik ook graag LED's hebben, mits dat niet te bewerkelijk is. Wat is precies het bezwaar tegen dit soort lampjes? Makkelijker gesteld: waarom kun je niet de gloeilamp er uit draaien en een led lamp er in?
Het slijpen zelf vind ik niet zo erg om te doen. Het is meer een stuk uit de auto halen met de mogelijk gevolgen van dien. Ik moet er nog even over nadenken.Oorspronkelijk geplaatst door Bastet
Ik heb mijn LED lampen bij xenon.nl weg en die heeft goede lampen en goede service, en hij heeft maten die passen, voor je knipper licht moet je wel een aanpassing doen en voor je rem lampen kan je beter wel cam bus LED doen die kan wel een storing geven en ik weet niet of je lamp check heb, die ziet in je teller unit.
Ik heb vorige week een aantal lampjes in het interieur vervangen voor LED's. De LED's komen van dealextreme.
SKU 58437 - T10 0.6w Led's --> erg tevreden over. Ze zitten in de rode lampjes in de deuren, de voetverlichting vóór. en de leeslampjes achter.
Voorportier is led, achterportier halogeen.
SKU 5526 - 8 led festoon --> dit lampje is iets te klein, ik denk dat ik de 9-led had moeten kopen, die zijn 2mm langer (8 led werkt wel, maar de veertjes moeten 'opgevoerd' worden)
De kleur lijkt nu erg blauw maar dat is erg relatief aan het halogeen leeslampje. Ook het plastic geeft wat verkleuring. In de praktijk is het netjes wit licht met een klein vleugje blauw.
SKU 51198 - BA9S (bajonet) --> de handige jongens bij Audi hebben de polariteit in de leeslampjes vóór omgedraaid t.o.v. normaal (deze werken dus niet, tenzij je draadjes van de lampunit omdraait.
Laatst gewijzigd door JW A6; 27-06-13 om 13:32.
Ik zie dat ik mijn andere werkzaamheden ook nog niet op het forum heb gegooid. Dus die ook maar even voor de volledigheid.
1 week na de aanschaf heb ik de radiateur vervangen. De auto lekte kvs en werd te warm. Na het vervangen van de radiateur is dat probleem verholpen. Een dag later was het niveau van de kvs iets gezakt (normaal, zit altijd nog wat lucht in het systeem) en toen heb ik - hééél stom - er blauwe kvs bij gegooid. Gelukkig geen meter mee gereden dus een dag later reservoir leeggepompt en de rest het syteem leeg laten lopen. Vervolgens een system flush met water en toen weer gevuld met MPM G12+ rode kvs gevuld. Probleem opgelost.
Ik heb ook nog het interieurfilter vervangen, was een klusje van 10 minuten. Max. Dat was ook wel nodig want het oude filter was aardig zwart geworden.
Ook de geschakelde plus van de radio werkt nu en de microfoon van de carkit zit op z'n plek (a-stijl, in de hoek).
Ik hoop dat ik dit weekend nieuwe (tweedehands) S4 velgen krijg. Wat er dan nog moet gebeuren is een paravan bemachtigen want er stond laatst wat water op m'n accu (bij de klemmen).
Maar eerst leukere dingen: deze zaterdag even met een vriend naar Zandvoort waar hij met dit monster (waarschuwing: BMW ) het circuit op gaat.