Intercooler wordt vervangen omdat hier stukjes van de kapotte turbo in kunnen zitten. Ik lees ook wel eens dat mensen de intercooler spoelen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat alles eruit is.
Hallo, na diagnose bij de dealer blijkt dat ik op mijn A4 2001 1.9TDI 96kW de turbo moet vervangen, en dat een luchtslang ook aan het lekken is en dus aan vervanging toe is.
Bij de dealer kost de turbo 800 euro en voor de hele reparatie noemde ze een prijs van 1400,-... weet niet meer of dat incl. of ex. btw was.
weten jullie misschien goede alternatieven om de turbo te vervangen? Ik zag op marktplaats bijvoorbeeld dat ene Harm uit huissen revisie turbos levert voor 300 euro. Na een telefoontje kreeg ik een prijs van 1000 euro ex voor de gehele reparatie, blijkbaar wil hij meteen de olieslangen, luchtslangen en waarschijnlijk (afhankelijk van schade aan turbo) de intercooler ook vervangen.
Is het normaal de je bij turboschade de intercooler vervangt?
Als jullie een adresje weten waar je voor een goeie prijs een nieuwe of revisie turbo kan krijgen hoor ik het graag. Mijn auto heeft al 241.000 km gelopen dus miss is een goede 2e hands turbo ook wel logisch maar dat neemt risicos met zich mee...
Intercooler wordt vervangen omdat hier stukjes van de kapotte turbo in kunnen zitten. Ik lees ook wel eens dat mensen de intercooler spoelen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat alles eruit is.
intercooler kan je goed spoelen en eventueel gelijk checken op lekage, maar als je turbo gewoon slecht is en niet geploft zal je er ook geen stukjes in vinden. Gewoon de inlaatbuizen/intercooler en uitlaat goed spoelen met benzine als er olie in zit en dat gaat prima. (zelf ook gedaan hier)
Beter een goede 2e hands turbo als een revisie, ik heb er al 2 gezien die in 3 maanden weer kapot waren, ook zijn er wat chinese versie's in omloop waar de kwaliteit zich laat raden.
Ik geloof een B6. Hier een foto als dank voor de comments!
SSL23971.jpg
Als ik de auto start werkt de turbo prima voor 5-10 minuten. Daarna komtie niet meer terug tenzij ik de motor weer stop voor 10 minuten ofzo.
Maar in die paar minuten dat hij nog werkt heeftie gewoon volle boost, dus ik denk niet dat er stukken afgevallen zijn, toch?
De turbo fluit wel, maar dat doet ie al sinds ik de auto in mijn bezig heb (sinds november 2009, 24dkm geleden).
Nee dan heb je geen stukken, heb je hem al eens uitgelezen? het klinkt als noodloop door te hoge turbodruk, het variable deel wat zwaar gaat of blijft hangen of slecht geregeld word (n75)
http://www.google.nl/url?sa=t&source...dBVpaQX1YDSRXQ
de dealer heeft hem gereset en zei dat dit niet hielp, verder heb ik er niet genoeg verstand van om een diagnose te stellen maar de auto heeft 241.000 km gereden en ik heb de turbo best zwaar belast, heb in de vakantie 6500 km gereden en turbo ging stuk in Griekenland, het zou goed kunnen dattie op is.
Het zal toch niet dat de dealer het mist dat het probleem alleen is dattie in noodloop gaat? hoe kan ik dat checken?
Lijkt me logisch dat je eerst de slangen vervangt. Ik heb ook een lekke slang gehad en de auto gaat dan in noodloop. Mogelijk dat je de eerste minuiten de auto netjes warm rijdt en niet boven de turbo druk uitkomt. Als de wagen warm is wel. En dan springt de wagen in noodloop. Kontakt uit en aan is dan voldoende om de noodloop uit te zetten.Kan onder het rijden, ervaring.
Rookt de wagen ook als het gebeurt? Dan zeker eerst de slangen vervangen.
even inspringen op deze vraag. 1.9tdi 130pk. Wagen rookt stationair en bij optrekken in 1ste en 2de. Andere versnellingen iets minder. Kan dit van de turbo komen? Zoja, waarom gaat hij hier dan niet in noodloop? Of kan het enkel een slang zijn die lekt? Oliepeil in motor staat hoger dan max. Volgens de garagist was er de juiste hoeveelheid in bij het onderhoud.
Momenteel dus wss nog geen schade, stel dat de wagen blijft rijden en de schoepen breken is het een ander verhaal. Ik kan toch moeilijk de turbo even demonteren om te zien of hij in orde is. Of wel? Makkelijkste manier om dit te checken?
De turbo gaat kapot door metaalmoeheid van de compressor as. Dit zal nagenoeg altijd gebeuren onder vollast met een destructief gevolg. Met het blote oog kan je niet zien dat deze kapot gaat. Het enige wat je kan zien is dat als de turbo's teveel speling krijgen dat de compressor dan langs de behuizing gaat schrapen.