Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

  1. #1

    Standaard Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Zoals de titel al doet vermoeden wil ik graag de waarden van de lambdasonde van mijn 2.7 tdi handgeschakeld controleren. Mijn auto loopt niet zoals het hoort vandaar dat ik ben gaan zoeken.
    Ik heb in meetwaardeblok 41,42,43 en 44 gekeken en heb deze vergeleken met die van een medeforum-er die de zelfde configuratie heeft als ik en deze waarden komen niet overeen. (Zijn wagen loopt wel naar behoren)
    VCDS geeft aan dat het hier om de lambdasonde waarden gaat. Vandaar dat ik wil vragen aan mensen met een 2.7 tdi (liefst ongetuned) om deze waarden ook eens uit te lezen bij stationair toerental.

    onderstaande zijn mijn waarden


    41-42-43 fout.jpg
    mwb44.jpg

    De medeforumer die in zijn auto heeft gekeken had de volgende waarden:


    41-42-43.jpg
    mwb44 goed.jpg

    het lijkt erop alsof ik dus geen (goed) lambdasignaal krijg.

    Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en weet iemand zeker of mwb 41,42 en 43 bij de lambdasonde horen? ik heb namelijk de labelfile van een duitse site gehaald.
    Laatst gewijzigd door kwastmichiel; 02-05-12 om 10:28.

  2. #2
    SuperMario's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    148
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Ik wist niet dat dieselmotoren ook een lambdasonde hadden!?
    Audi A6 4F Avant 3.2FSI Quattro tiptronic (USA)
    ----------------------- A6cilinder ---------------------

  3. #3

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SuperMario Bekijk Berichten
    Ik wist niet dat dieselmotoren ook een lambdasonde hadden!?
    En zo leer je elke dag weer bij

    Het is een zogeheten breedbandsonde.

  4. #4
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Hier de plaatjes van de waarden 41 t/m 44 van mijn auto:

    Motor uit:

    41-43-uit.jpg44-uit.jpg

    Motor aan:

    41-43-aan.jpg44-aan.jpg

    Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

    edit: ik zat nog even te lezen in het dieselronk bij 1400 toeren topic en daar ging het ook over de egr klep. ter info, die van mij is bij het tunen softwarematig dichtgezet.
    Laatst gewijzigd door walram; 22-05-12 om 16:27.
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

  5. #5

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Dat dacht ik al, wij hebben precies het zelfde probleem, en met ons nog een aantal die het nog niet ontdekt hebben.
    Als je in groep 41 kijkt dan zie je dat het voltage naar 5 volt schiet. Als je iets verder terug leest dan zie je dat wanneer deze waarde goed zou zijn je rond de 1 volt zou moeten zitten.

    Ik heb ook geen foutcodes alleen deze lambdaspanning die niet klopt. Ik heb inmiddels al de lambdasonde, de luchtmassameter de turbodruksensor en de verstuivers vervangen zonder resultaat. Ik heb ook alle massapunten in het motorcompartiment nagekeken en schoongemaakt maar ook hier geen gekke dingen. Ik ben nu bezig om een schema boven water te krijgen zodat ik kan zien wat er nog meer van invloed is. Normaal gesproken wordt deze spanning volgens mij bepaald door de temperatuursensor van de buitenlucht, en voor zover ik weet wordt die door de luchtmassameter gemeten. Ik meet in de andere meetwaardeblokken ook niets geks.
    de waarde die je in blok 44 hebt geeft ook aan dat de auto te rijk loopt.

    Voor wat betreft de egr, ik heb die een tijdje dicht gehad met een plaatje maar dat maakte geen verschil

    Ik heb op problemcar ook een post gedaan en daar wat reactie op terug gehad, maar nog geen oplossing helaas.
    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=198836
    Laatst gewijzigd door kwastmichiel; 22-05-12 om 17:44.


  6. #6

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Een klein stapje verder maar nog geen oplossing. De waarde die ik meet bij alleen contact is het zelfde als het known good model. Alleen wanneerde de auto loopt zou deze waarde moeten veranderen naar de gemeten waarde en dit gebeurt niet. Dus of de gemeten waarde is niet goed of er wordt niet overgeschakeld wanneer de auto wordt gestart.

  7. #7
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    altijd leuk om te horen dat je een probleem hebt Nouja, ik ben al blij dat het geen kettingspanners zijn.
    Maar goed, als ik zo eens terugdenk heb ik de laatste 2 maanden dat ie onderin slecht trekt. zeg maar onder de 1400 toeren schiet het niet op. Voor die tijd was dat niet zo. Ook heb ik een keer gehad dat ie enorm begon te roken toen ik wilde invoegen op de snelweg. De toeren bleven laag en geen trekkracht. Ik heb een automaat, dus je hebt wel eens dat ie bij het invoegen net schakelt naar 6 bij 80 en dat je dan gas wil geven om in te voegen, vandaar.

    Is er nou ook een relatie met dat rare geluid wat af en toe optreed (jij noemt het dieselronk)? Dit rare geluid heb ik maar af en toe. Het inhouden bij lage toeren is regelmatig.
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door walram Bekijk Berichten
    altijd leuk om te horen dat je een probleem hebt Nouja, ik ben al blij dat het geen kettingspanners zijn.
    Maar goed, als ik zo eens terugdenk heb ik de laatste 2 maanden dat ie onderin slecht trekt. zeg maar onder de 1400 toeren schiet het niet op. Voor die tijd was dat niet zo. Ook heb ik een keer gehad dat ie enorm begon te roken toen ik wilde invoegen op de snelweg. De toeren bleven laag en geen trekkracht. Ik heb een automaat, dus je hebt wel eens dat ie bij het invoegen net schakelt naar 6 bij 80 en dat je dan gas wil geven om in te voegen, vandaar.

    Is er nou ook een relatie met dat rare geluid wat af en toe optreed (jij noemt het dieselronk)? Dit rare geluid heb ik maar af en toe. Het inhouden bij lage toeren is regelmatig.
    Dat het onde de 1400 toeren niet op schiet is normaal. Normaal gesproken moet ie vanaf 1500 toeren wat gaan doen en vanaf ongeveer 2000 toeren er echt aan trekken.
    Heb je een quattro? Als het goed is kun je de tiptronic gewoon in een versnelling zetten zodat je kan testen zonder dat ie meteen op of terugschakelt.

    Om even niet te kort door de bocht te gaan, heb jij mwb 41 uitgelezen nadat de motor al een 30 seconden stationair liep of heb je dat metteen gedaan? Als je hem meteen hebt uigelezen zou ik hem eens een minuutje stationair laten draaien, dan zou het 3e blok naar ongeveer 1 volt moeten gaan.
    Laatst gewijzigd door kwastmichiel; 25-05-12 om 14:47.

  10. #9
    walram's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    49
    Posts
    291
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Lambdasonde waarden 2.7 tdi controleren

    nouja, bij trekt ie nu dus merkbaar minder bij lage toeren. dus minder dan weinig in jou woorden
    Ik heb gemeten na een paar minuten, toen de waarden gestabiliseerd waren. Wat me trouwens opviel is dat net na het starten de onderste temperatuur eventjes naar -40 ging. daarna liep ie op naar boven de 100 graden en bleef daar ook. Is wel iets om nog eens te doen. lijkt op een los contactje?
    A6 Avant 2.7 TDI Quattro Tiptronic Hartog Tuned, verkocht - A6 Avant 3.0 Biturbo TDI Quattro JD Engineering

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •