• Alle actuele Audi-modellen met benzinemotor geschikt voor E10 brandstof

    De nieuwe E10-brandstof die sinds begin dit jaar op grote schaal in Duitsland beschikbaar is, kan probleemloos worden gebruikt in alle huidige Audi-modellen met benzinemotor. Deze brandstof brengt op geen enkele wijze schade toe aan de motor. Een zeer klein aantal oudere Audi-modellen is niet geschikt voor het gebruik van deze brandstof.
    De nieuwe E10-benzine is sinds begin dit jaar op zeer grote schaal in Duitsland beschikbaar. Deze brandstof bevat 90% euro 95-benzine en 10% bio-ethanol. Bio-ethanol is een zogenaamde biobrandstof en draagt zodoende bij aan het verlagen van de totale CO2-uitstoot. E10 vervangt op den duur de ‘normale’ Euro 95-benzine, waarin overigens al 5% bio-ethanol is opgenomen.

    Alle huidige Audi-modellen geschikt voor E10
    Zonder uitzondering zijn alle huidige Audi-modellen met benzinemotor geschikt voor het gebruik van E10. Ook vrijwel alle oudere modellen met benzinemotor kunnen deze brandstof probleemloos tanken.

    De volgende Audi-modellen zijn echter níet geschikt voor het gebruik van E10:
    • Audi A2 1.6 FSI (81 kW/110 pk) uit de productieperiode april 2002 - juli 2005.
    • Audi A3 1.6 FSI (85 kW/115 pk) uit de productieperiode september 2003- mei 2004.
    • Audi A3 2.0 FSI (110 kW/150 pk) uit de productieperiode maart 2003 - mei 2004.
    • Audi A4 2.0 FSI (110 kW/150 pk) uit de productieperiode augustus 2002- november 2004
    • Audi A4 Limousine met standkachel: alle benzinemotoriseringen uit de productieperiode oktober 2000 – oktober 2007 (uitsluitend bij gebruik standkachel).
    • Audi A4 Avant met standkachel: alle benzinemotoriseringen uit de productieperiode juli 2001 – mei 2008 (uitsluitend bij gebruik van de standkachel).

    Deze lijst is ook terug te vinden op www.audi.de (zoekterm: E10).

    Veel ervaring met bio-ethanol
    Audi heeft veel ervaring met het gebruik van brandstoffen waarin bio-ethanol is verwerkt. De benzinemotoren worden al gedurende lange tijd ontworpen hiermee optimaal te functioneren. In Brazilië bijvoorbeeld zijn alle Audi-modellen met benzinemotor geschikt voor het gebruik van E25 (benzineaandeel 85%, bio-ethanol 25%). Op de voor Audi belangrijke exportmarkten als de VS, Frankrijk en Australië is de voor Duitsland nieuwe brandstof E10 al langer op de markt.

    Reacties 10 Reacties
    1. Bob's Avatar
      Bob -
      Allemaal harstikke leuk natuurlijk, maarrrrr ... is het ook goedkoper?
    1. 030's Avatar
      030 -
      Ja.

      Ik stond twee weken geleden aan de pomp in D en durfde het er niet in te gooien. Met name door de waarschuwing op de pomp dat je van te voren dient te controleren of je auto het sapje wel lust.
    1. skippie's Avatar
      skippie -
      Was het veel goedkoper? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het zoveel uit kan maken?
    1. 030's Avatar
      030 -
      Poe, ik meen - mind you: *meen* - me te herinneren dat het een cent of 6~8 scheelde.
    1. Der Typ Siebzehn's Avatar
      Der Typ Siebzehn -
      Het kost er inmiddels (tenminste bij 'meine Tankstelle' in Aken) net zoveel als gewone (E5) 95 ROZ super, die soort was eerst net zo duur als superplus, daarom heb ik de afgelopen weken superplus getankt. Maar inmiddels is dus 95 ROZ (E5) net zo 'goedkoop' als 95 ROZ (E10), ik had dat gister te laat gezien, nog superplus getankt, iets van 8 cent meer per liter betaald.

      Verder kan ik zeggen dat ik heb gelezen in "AutoBild" (dat is 't duitse "AutoWeek") dat met E10 het verbruik hoger zou zijn.
    1. ChrisQuattro's Avatar
      ChrisQuattro -
      Hmmm.. Kan ik dit ook in de 100 gooien? Ben regelmatig in D, dus zou wel handig zijn..
    1. Jelle..'s Avatar
      Jelle.. -
      En hoe zit het met gechipte motor maakt dit nog iets uit?

      In Brazilië bijvoorbeeld zijn alle Audi-modellen met benzinemotor geschikt voor het gebruik van E25 (benzineaandeel 85%, bio-ethanol 25%). Je bedoelt benzineaandeel 75% neem ik aan .
    1. Der Typ Siebzehn's Avatar
      Der Typ Siebzehn -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ChrisQuattro Bekijk Berichten
      Hmmm.. Kan ik dit ook in de 100 gooien? Ben regelmatig in D, dus zou wel handig zijn..
      Een 100 is toch wel al 'n oudere auto, 'n youngtimer. Ikzelf ben nog in het bezit van 'n Golf 1, en ben bij 'n Duitse Golf 1 club, met eigen site en forum, maar de bezoekers van dat forum zijn er helemaal niet over te spreken, over die E10, hebben er totaal geen vertrouwen in.

      Door E10 zou namelijk waarschijnlijk benzineleidingen, pakkingen e.d. kunnen aangetast worden menen vele er in dat forum, en zo zou goedkoop (vanwege 'goedkopere' benzine) al snel duurkoop kunnen worden, vanwege dus evt. reparaties aan de auto.

      Mijn raad, tank voor de zekerheid liever gewoon E5, 95 ROZ met E5 kost inmiddels hetzelfde als die E10 zooi, met E5 heb je tenminste zekerheid.
    1. Chaos's Avatar
      Chaos -
      100 zou ik het zeker niet ingooien!

      die moet sowieso op 98 lopen lijkt me? of geld dat alleen voor de turbo's?
    1. SimonSays's Avatar
      SimonSays -
      Heb vandaag een report op de een duitse zender gezien....het is goedkoper..maaar je auto verbruikt ook meer ervan, met andere woorden, het heeft dus geen zin en weet van me garage dat hun het niet aanbevelen(audi daeler)....zegt genoeg denk ik zo.
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,860
    Totaal onderwerpen: 113,558
    Totaal aantal berichten: 1,907,641
    Momenteel Online: 376
  • Foto albums

    -img_3002.jpg
    IMG 3002 door Sanli
    -audi-a4-stationwagen-benzine-zwart-003-81588949-medium1.jpg
    Audi A4 Stationwagen Benzine Zwart 003 81588949 Medium1 door Bejabo
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie