• Audi SQ7 TDI: ’s werelds eerste auto met elektrisch aangedreven compressor

    Met 320 kW/435 pk en 900 Nm aan koppel tussen 1.000 en 3.250 tpm is de Audi SQ7 TDI vanaf nu de meest krachtige diesel-SUV op de markt. Als wereldprimeur beschikt de vernieuwde 4.0 V8 TDI-motor over een elektrisch aangedreven compressor, waarmee de SQ7 TDI ongekend snel uit de startblokken komt.

    Bij de 4.0 V8 TDI worden de twee sequentieel geschakelde uitlaatgasturbo’s voor het eerst ondersteund door een elektrisch aangedreven compressor (EPC). Daarmee zorgt Audi voor een absolute wereldprimeur. Deze elektrisch aangedreven compressor doet zijn werk met name in het lage toerengebied, waarmee de SQ7 TDI vanuit stilstand direct power heeft, zonder last te hebben van het zogenaamde ‘turbogat’. De compressor maakt gebruik van een compacte elektromotor waarmee hij de motor in minder dan 250 milliseconden van vermogen voorziet. Daarbij spoelt de turbine op tot 70.000 toeren per minuut.
    Die turbotechnologie vertaalt zich in een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden en een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Die prestaties zet de SQ7 TDI af tegen een gemiddeld verbruik van 7,4 liter op 100 km (CO2: 194 g/km).

    Nieuwe 48 Volt accu en elektromechanische actieve rolstabilisering
    Het vermogen voor de elektrisch aangedreven compressor – maximaal 7 kW – wordt geleverd door een 48 Volt accu. Die is onder de vloer van de bagageruimte ondergebracht en ondersteunt waar nodig ook de reguliere 12 Volt accu.
    Daarnaast voorziet de 48 Volt accu tevens de voor Audi nieuwe elektromechanische actieve rolstabilisering van stroom. Bij dit systeem scheidt een compacte elektromotor met een drie-fase planetair tandwielstelsel de twee helften van de stabilisator. Op een oneven ondergrond worden de delen actief van elkaar gescheiden voor een verbeterd comfort. Bij sportief rijden worden ze aan elkaar gekoppeld en ten opzichte van elkaar gedraaid, wat het overhellen van de carrosserie in grote mate beperkt.
    De 4.0 TDI V8-krachtbron in de Audi SQ7 TDI is gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic automaat, een sperdifferentieel en quattro permanente vierwielaandrijving. Elektromechanische stuurbekrachtiging, Audi drive select en adaptieve luchtvering met een S-specifieke afstelling zijn eveneens standaard. Optioneel is er keuze uit onder meer een sportdifferentieel, de elektromechanische actieve rolstabilisering en vierwielbesturing. Kort na de introductie wordt optioneel tevens een remsysteem leverbaar met extreem lichtgewicht koolstof-keramische schijfremmen. De snelle SQ7 TDI staat af-fabriek op 20 inch lichtmetalen velgen met 285/45 banden, aanvullend biedt Audi opties tot 22 inch uit het programma van quattro GmbH.


    Krachtige sportiviteit
    Uiterlijk is de Audi SQ7 TDI een indrukwekkende mix tussen kracht en sportiviteit. Herkenbare S-elementen zijn de radiatorgrille, voor- en achterbumper, luchtinlaten opzij, buitenspiegelhuizen en aluminium instaplijsten. Het uitlaatsysteem mondt uit in vier rechthoekige pijpen. LED-verlichting is voor en achter standaard, optioneel is de SQ7 TDI ook te bestellen met Matrix LED-koplampen.


    Interieurkwaliteit met specifieke S-accenten
    In het interieur biedt de Audi SQ7 TDI keuze uit sportstoelen en sportstoelen plus, waarbij de verschuif- en neerklapbare stoelen eenvoudiger toegang tot de derde zitrij bieden, indien voor de uitvoering met zeven zitplaatsen wordt gekozen. Herkenbare S-accenten in het interieur zijn onder andere analoge klokken met grijze wijzerplaten en witte naalden, een welkomscherm en S-emblemen.


    Exclusieve kleuren, materialen en uitrusting
    De Audi SQ7 TDI is beschikbaar in twaalf kleuren. De opvallende radiatorgrille en de bodembeschermplaat aan de achterzijde zijn afgewerkt in de kleur twilight matgrijs. Een omvangrijke optielijst biedt kopers de mogelijkheid hun SQ7 TDI verder te personaliseren, met een nadruk op ofwel sportiviteit danwel elegantie, mede dankzij het ‘design selection sport’ pakket, bestaande uit onder andere een volledig lederen interieur met contraststiksels, een Alcantara hemel, sportstoelen plus met Kodiak bruin leer uit de design selection. Daarnaast biedt de S-versie van de Audi Q7 een lange lijst aan infotainmentmogelijkheden en rijassistentiesystemen.
    In Nederland is de Audi SQ7 TDI vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

    Reacties 9 Reacties
    1. Blaas's Avatar
      Blaas -
      Ik vond het al verrassend dat deze zo snel van zijn plaats gaat vergeleken met de "oude" V12 TDI met 500pk.
      Maar daar is dus de elektronische compressor debet aan begrijp ik.
    1. Bastet's Avatar
      Bastet -
      Dat, en vermoedelijk de veel betere automaat .
    1. sterko's Avatar
      sterko -
      Leuk blok. Jammer dat ze dat in zo'n lelijk model als de Q7 stoppen.
      Als ze dit in de toekomstige A5/S5/RS5 zouden doen, zou dat wel eens mijn volgende auto kunnen worden.
    1. Competition 326's Avatar
      Competition 326 -
      LIjkt mij een heel erg leuk blok om in de nieuwe A6 te leggen...
    1. Dutchlimits's Avatar
      Dutchlimits -
      Zag net het filmpje op Autoweek: http://www.autoweek.nl/video/5216/ri...essie-audi-sq7

      Sorry, maar wat een gedrocht! Lijkt me wel een super auto om mee te rijden, dat dan weer wel.
    1. AudiBlackPanther's Avatar
      AudiBlackPanther -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Competition 326 Bekijk Berichten
      LIjkt mij een heel erg leuk blok om in de nieuwe A6 te leggen...
      Mij ook en dan als S6 TDI de wereld in
    1. Dutchlimits's Avatar
      Dutchlimits -
      u herhaalt mij
    1. Audi Sonny's Avatar
      Audi Sonny -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchlimits Bekijk Berichten
      Zag net het filmpje op Autoweek: http://www.autoweek.nl/video/5216/ri...essie-audi-sq7

      Sorry, maar wat een gedrocht! Lijkt me wel een super auto om mee te rijden, dat dan weer wel.
      Een vrachtwagen als je er voor staat, maar vederlicht in het bedienen. En hoewel ik nooit een fan ben geweest van de Q-serie moet ik toegeven dat je (de schoonheid van) een (S)Q7 leert waarderen als je er mee omgaat. Op dit moment zijn er 10 in Nederland beschikbaar, dit zijn de eerste foto's (afgezien van de previews uiteraard).

      Bijlage 231777Bijlage 231778Bijlage 231779Bijlage 231780
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,379
    Totaal onderwerpen: 113,416
    Totaal aantal berichten: 1,906,386
    Momenteel Online: 493
  • Foto albums

    -p1010055.jpg
    A4B5 door Gowiie80
    -img_0652.jpg
    IMG 0652 door Insanaty
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie