• Sportief: Audi’s S6, S7 Sportback en S8 debuteren op IAA Frankfurt

    Op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt (15-25 september) introduceert Audi de sportieve Audi’s S6, S7 Sportback en S8. Deze high performance-modellen beschikken over een compleet nieuwe V8 Biturbo-motor, die een maximaal vermogen van 382 kW/520 pk levert. Daarmee is hij goed voor prestaties van uitzonderlijk niveau. Dankzij innovatieve technologieën als cilinderuitschakeling zijn de modellen met de nieuwe motor tot wel 25% zuiniger dan hun voorgangers.De nieuwe Audi S6/S6 Avant beschikt over de 309 kW/420 pk sterke uitvoering van de 4.0 TFSI-motor. Het riante koppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 1.400-5.300 tpm. Dit leidt tot een sprint van 0-100 km/h in slechts 4,8 seconden (Avant: 4,9 s) en een topsnelheid van 250 km/h die elektronisch is begrensd. Ten opzichte van de 5,2-liter V10 die hij opvolgt, is de nieuwe V8 Biturbo maar liefst 25% zuiniger. De Audi S6 verbruikt gemiddeld 9,7 l/100 km (Avant: 9,8 l/100 km).

    Het geheim van efficiency
    De voor deze klasse ongekend lage verbruikscijfers van de nieuwe Audi S6/S6 Avant komen op het conto van een combinatie van innovatieve technologieën. De V8 Biturbo beschikt over een Start-Stop-systeem en regeneratie van remenergie (recuperatie). Nieuw is het intelligente cilindermanagement. Dit houdt in dat bij deellast vier cilinders worden ‘uitgeschakeld’. Daarbij treedt direct het Active Noise Cancellation System in werking. Zodra één van de vier in het interieur geïntegreerde microfoons storende geluiden opmerkt, wordt ter eliminatie daarvan via het sound system een ‘tegengeluid’ uitgezonden. Ook de actieve, elektronisch aangestuurde motorsteunen en het nieuwe vliegwiel van de standaard zeventraps S tronic-transmissie dragen bij aan de soepele loop en het hoge (akoestische) comfortniveau.

    Pure dynamiek
    De Audi S6-modellen beschikken standaard over quattro permanente vierwielaandrijving in combinatie met een sportonderstel met adaptieve luchtvering en variabele demping. De afstemming kenmerkt zich door een prettige combinatie van sportiviteit en comfort. Audi drive select is standaard. Hiermee kan de bestuurder kiezen uit vijf verschillende rijprogramma’s: van maximale dynamiek tot optimale efficiency. Het remsysteem met inwendig geventileerde schijven rondom is zeer krachtig en heeft een groot uithoudingsvermogen. Keramische remschijven zijn als extra leverbaar. De Audi S6-modellen hebben standaard 19-inch lichtmetalen velgen; 20-inch is optioneel.

    Onderscheidende sportiviteit
    De Audi S6-modellen maken gebruik van een lichtgewicht koetswerk, dat voor circa 20% uit aluminium bestaat. Dat leidt tot een relatief laag totaalgewicht van 1.895 kg (Avant: 1.950 kg). De S6-versies zijn fractioneel langer dan de Audi A6-modellen. Andere onderscheidende details zijn de grille met aluminium- en chroomaccenten, buitenspiegels in aluminium-optiek, geprononceerde skirts, een diffuser achter (met vier uitlaatpijpen) en een achterspoiler.
    Het interieur is sportief-elegant. Blikvangers zijn het sportstuur met aluminium schakelpaddles, meervoudig verstelbare sportstoelen, verlichte dorpellijsten en aluminium afwerkingsaccenten. De standaarduitrusting is zeer compleet met onder meer Xenon plus-verlichting, MMI Radio plus met Bluetooth, een bestuurdersinformatiesysteem met kleurendisplay en het Audi sound system met tien luidsprekers. Bovendien zijn er volop personaliseringsmogelijkheden. De nieuwe Audi S6-modellen worden in mei 2012 op de Nederlandse markt verwacht.

    De nieuwe Audi S7 Sportback
    De nieuwe Audi S7 Sportback beschikt ook over de 309 kW/420 pk sterke uitvoering van de nieuwe en innovatieve vierliter V8 Biturbo-motor. In combinatie met de standaard zeventraps S tronic-transmissie leidt dat tot een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/h. De Audi S7 Sportback heeft een gemiddeld verbruik van 9,7 l/100 km.

    Stabiel en precies
    De Audi S7 Sportback dankt zijn hoge mate van dynamiek aan de combinatie van quattro permanente vierwielaandrijving en een sportief afgestemde adaptieve luchtvering. Optioneel is een sportdifferentieel leverbaar. Dit verdeelt de aandrijfkrachten variabel over de achterwielen. Audi drive select dat keuze biedt uit vijf rijprogramma’s, is ook op dit model standaard.

    Design: sportieve elegantie
    De Audi S7 Sportback springt in het oog door zijn zeer elegante basisvorm met een lange motorkap, een fraaie, lage daklijn, een lange wielbasis en korte overhangen. De achterspoiler komt bij hogere snelheden automatisch tevoorschijn. Diverse aluminium en chromen details (grille, bumpers, buitenspiegels) en de diffuser waarin vier uitlaatpijpen zijn geïntegreerd, geven het elegante ontwerp een sportieve ‘touch’.
    Ook het interieur is elegant en sportief. Een sportstuur en meervoudig elektrisch bedienbare sportstoelen zijn standaard. Lederen bekleding in combinatie met Alcantara is standaard. Voor de interieurafwerking iser keuze uit aluminium, carbon en verschillende houtsoorten.
    De Audi S7 Sportback komt in mei 2012 op de Nederlandse markt.

    De nieuwe Audi S8
    In de nieuwe Audi S8 levert de nieuwe 4.0 TFSI V8 Biturbomotor een vermogen van maar liefst 382 kW/520 pk. Het maximale koppel van 650 Nm is continu beschikbaar tussen 1.700 en 5.500 tpm. Daarmee is de nieuwe Audi A8 goed voor een ‘0-100’ in maar 4,2 seconden. De topsnelheid is evenals bij de andere nieuwe S-modellen begrensd op 250 km/h. Ook deze krachtigste versie van de nieuwe V8 Biturbo maakt gebruik van efficiencyverhogende technologieën als een Start-Stop-systeem, recuperatie en het intelligente cilindermanagement. Daardoor is het gemiddelde verbruik van de Audi S8 opmerkelijk gunstig: 10,2 l/100 km. De voorganger met 5,2-liter V10 liet een gemiddelde van 13,2 l/100 km voor zich noteren.

    Hightech onderstel
    De Audi S8 beschikt over een geavanceerde achttraps Tiptronic-transmissie. Deze is afgestemd op maximale efficiency, maar hij ondersteunt ook een dynamische rijstijl. Luchtvering met variabele demping is standaard. Dit schept ook de mogelijkheid om een carrosseriehoogte naar wens in te stellen. Ook dynamic steering met snelheidsafhankelijke bekrachtiging is standaard. Dankzij Audi drive select werken alle aandrijf- en onderstelsystemen samen op de manier die bestuurder kiest. Het spectrum reikt daarbij van efficiënt tot sportief. Ook biedt Audi drive select de mogelijkheid tot het configureren van een persoonlijke ‘set-up’.

    Subtiele sportiviteit
    De Audi S8 maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF) en is daardoor relatief licht (1.975 kg). Onderscheidende elementen ten opzichte van de Audi A8-modellen zijn de 20-inch velgen, de specifieke grille (platinagrijs met dubbele chroomlijsten), luchtinlaten opzij en diverse aluminium accenten. In de achterbumper is een subtiele diffuser geïntegreerd. Hierin zijn twee dubbele uitlaten opgenomen.
    Het interieur van de Audi S8 valt op door de hoge kwaliteit van zowel de gebruikte materialen als de afwerking. Speciaal voor dit model heeft Audi comfort-sportstoelen ontwikkeld. Deze stoelen hebben zeer uitgebreide verstelmogelijkheden. Andere typische Audi S8-kenmerken zijn de verlichte instaplijsten, het multifunctionele sportstuur (met schakelpaddles) en aluminium pedalen. Ook het geavanceerde MMI navigatie plus-systeem met Bluetooth is standaard. Dit maakt ook internetverbinding in de auto mogelijk.

    Op maat
    De mogelijkheden om de Audi S8 naar eigen smaak aan te kleden zijn vrijwel onbeperkt. Er is een brede keus uit de modernste assistentiesystemen die onderling samenwerken. De spil daarbij is de adaptieve cruise control met Stop & Go-functie. Daarnaast zijn er onder meer Audi lane assist, Audi side assist, nachtzichtassistent en het preventieve veiligheidsysteem Audi pre sense. Nieuw is de parkeerhulp met ‘omgevingscamera’. Deze projecteert de omgeving van de auto op het 8-inch scherm van het MMI-systeem. Een andere bijzondere optie is het Bang & Olufsen advanced sound system met een 1.400 Watt-versterker en 19 luidsprekers.
    De Audi S8 Sportback wordt in mei 2012 op de Nederlandse markt verwacht.


    Reacties 20 Reacties
    1. poetsertje's Avatar
      poetsertje -
      1x S7 graag,

      Havana zwart en een paar opties.
    1. 030's Avatar
      030 -
      Die S7 is wel heel erg begeerlijk!
    1. LightStar's Avatar
      LightStar -
      Doe mij de S6 maar in deze kleur
    1. XXXXXXX's Avatar
      XXXXXXX -
      Wat een ongeloofelijk dikke wagen die S7! Nog even doorsparen
    1. 030's Avatar
      030 -
      Het komt -imho- ook omdat de A7 uberhaupt een prachtige voiture is. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik deze S7 niet zo heel erg veel dikker vind dat een A exemplaar met S-line exterieur pakket.
    1. Hondema's Avatar
      Hondema -
      4.2 sec voor de s8 met 520 pk lijkt me erg sterk
    1. Mark77's Avatar
      Mark77 -
      Zullen deze nou ook van die oliestokers zijn zoals de hier eerder genoemde problemen met de 2.0 ?
    1. peternorth's Avatar
      peternorth -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 030 Bekijk Berichten
      Het komt -imho- ook omdat de A7 uberhaupt een prachtige voiture is. Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik deze S7 niet zo heel erg veel dikker vind dat een A exemplaar met S-line exterieur pakket.
      Welk S model is dat wel tov zijn S-Edition broertje met 18inch?
    1. 030's Avatar
      030 -
      S2, S3, S4, maar natuurlijk heb je een punt. Al lijken de verschillen steeds nog kleiner te worden.
    1. Marc R's Avatar
      Marc R -
      Geen prijzen?
    1. EasyRider's Avatar
      EasyRider -
      Voor mij een S8 graag. In olijfgroen met zwart leer.
    1. skippie's Avatar
      skippie -
      Tja als we dan toch aan het bestellen zijn : Een S8 voor mij en een S6 voor de vriendin! :P



      Toch nog maar even sparen
    1. dalmeijer's Avatar
      dalmeijer -
      Ik ga ze de 23e bekijken in FrankFurt!
    1. Peeet's Avatar
      Peeet -
      4.0 TFSi, 2 keer een 2.0 TFSi aan elkaar geplakt.
      Het olieverbruik van de 2.0 was al hoog, dat wordt dan nog eens even verdubbeld.

      Peet
    1. Marc R's Avatar
      Marc R -
      Nog steeds geen prijzen bekend??
    1. Naga's Avatar
      Naga -
      haha...het is echt ongeloofelijk,.... Los van de avant heb ik echt het idee 3x naar het zelfde model te kijken.... 3x best lekker hoor, maar wel 3x bijna hetzelfde....zucht.... Laat onverlet dat Alles wat met een S begint absoluut begeerlijk is...
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Waar zijn de luchtinlaten aan de zijkanten bij de S8? Ik zie ze niet?
    1. quattrostyle's Avatar
      quattrostyle -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
      Je kan deze pagina zien
      zou het niet moeten zijn; ''je kunt ... zien'' ?

      @030 uiterlijk is er aan een S2 behalve de voorbumper, emblemen, wielen en evt. de koplampen niks anders dan een gewone coupe, begin jaren '90 waren de verschillen ook al niet groot. RS-modellen is een ander verhaal.
    1. Bob's Avatar
      Bob -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xander15 Bekijk Berichten
      Wat een ongeloofelijk dikke wagen die S7! Nog even doorsparen
      Is inderdaad ook wel een waardige opvolger van mijn S6 ..
      Wordt nog wel even sparen ja ...
    1. peternorth's Avatar
      peternorth -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle Bekijk Berichten
      zou het niet moeten zijn; ''je kunt ... zien'' ?
      Volgens mij zijn beide varianten mogelijk. Kunt wordt meestal met u gebruikt toch als een beleefdheidsvorm? Maar je kan is ook prima.
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,775
    Totaal onderwerpen: 113,530
    Totaal aantal berichten: 1,907,342
    Momenteel Online: 489
  • Foto albums

    -binnen.jpg
    Binnen door Picciriay
    -foto-19-09-15-13-02-32.jpg
    Foto 19 09 15 13 02 32 door marcovos97
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie