Die zijn inderdaad -en niet geheel ten onrechte- vergeten. De Alfa 90 is nog zo'n voorbeeld. Om te zeggen dat ze in groten getale rondreden is wat overdreven, zowel de Arna als de Tagora waren geen verkooptoppers.
Een tijdje geleden hadden ze bij Autovisie het idee een special te wijden aan "vergeten" auto's. Auto's die ooit rondreden in redelijk grote getale, maar die danig weinig opvielen dat ze vergeten werden (soms zelfs door de eigenaars zelf).
Het leek me een leuk idee van Autovisie - maar de redactie vergat blijkbaar het artikel te schrijven over de vergeten auto's
Daarom een nieuwe poging hier (als er tenminste al zo'n geen topic loopt - ik vond het in elk geval nergens):
De Alfa Romeo Arna:
De Talbot Tagora:
De Volkswagen K70:
Die zijn inderdaad -en niet geheel ten onrechte- vergeten. De Alfa 90 is nog zo'n voorbeeld. Om te zeggen dat ze in groten getale rondreden is wat overdreven, zowel de Arna als de Tagora waren geen verkooptoppers.
Daarom schreef ik ook in "redelijk" groten getale ;-)
Maar de Tagora was wel degelijk een goed verkopende auto in België. En zeker in Noord-Frankrijk
Mensen met een Arna heb ik nooit persoonlijk gekend - allerlei geruchten doen de ronde dat ex-Arna rijders zich teruggetrokken hebben op een eiland diep in de Stille Oceaan en dat ze mensen bijten die hun komen vertellen dat er wel degelijk auto's bestaan die functioneren. 't Zijn geruchten ;-)
Er schijnen nog twee of drie Arna's in Nederland te zijn, maar geen rijdende. De fantasieloze vormgeving van Nissan gecombineerd met de slechte bouwkwaliteit van Alfa, the worst of both worlds. De Tagora kwam je hier ook in de jaren '80 zelden tegen.
Misschien was de Tagora een typisch Belgische auto ;-) Een auto getekend met een liniaal, iemand was de ontwerper vergeten te vertellen dat er iets bestaat als het fenomeen "gebogen lijn".
De Alfa Romeo 90. Jawel
Maar er was ook een Alfa Romeo 6:
En kwestie om de kleine kinderen voor het slapengaan schrik aan te jagen: ;-)
De Hyundai Stellar
Geweldig toch hoe ze toch met zo'n sci-fi naam op de proppen kwamen voor zo'n auto ;-)
Waarschijnlijk in de lage landen nooit op de markt verschenen, maar werd in de V.S. op de markt gegooid als dé concurrent voor de Audi 4000 en de BMW 3-reeks:
Zeg nu zelf, beste mensen - als je een Audi 90 in je garage had en je zag dat je je zo'n Cimarron kon aanschaffen in de V.S. - dan emigreerde je toch onmiddellijk naar de V.S. ;-)
Toch ook wel een vergeten auto. De fiat Croma
FIAT-Croma-2-5-TD--1993-1996-.jpg
Terwijl het toch een auto was die als één van de eerste directe diesel injectie-aanbod? Nog voor Audi met de TDI op de proppen kwam. Toch?
Die diesel Croma's produceerden weliswaar een afgrijselijk motorgeluid.
Iemand nog een Regata gezien, trouwens?
Of een Renault 20 - tegenwoordig zeldzamer dan een Alfa Romeo 8 C. Tel uit je winst
er blijkt dus een vereniging te zijn waar ze dit soort auto's koesteren
http://www.elkmerkwaardig.nl/indexh.html
Geweldig
Er staat te lezen op hun site:
"Een nieuwe aanwinst? Iedereen dromt er gelijk omheen."
En daarnaast een foto van een FSO Prima
Als kind nam mijn vader "De Hoogste Versnelling" voor mij op - ik herinner me een item over die FSO Prima (en dit ging ongeveer als volgt)
"De kwaliteit van de Prima gaat gestaag omhoog. Tegenwoordig doen ze in Warschau aan kwaliteitscontrole - wanneer de controleur een lakfout detecteert kleeft hij er een witte bol op."
En dan zag je vervolgens Prima's vol witte bollen de productieband verlaten
Om de stemming erin te houden:
Wartburg 353 W.
Mijn grootvader had een kennis die zich had laten informeren bij een lokale Wartburg-verdeler. Zijn verkoopsargument was:
"Je zit even droog in een Wartburg als in een Mercedes".
En vervolgens noemden ze 'em terug "Passat" en begon de auto wél te verkopen
Denk dat de Bora ook hengelt naar de status van "vergeten" auto (en terwijl het marketing-team uit Wolfsburg de Bora positioneerde als "BMW 3-reeks concurrent".
Ooit iemand ontmoet die het volgende zei?
"Gôh - zo'n 325 i - da's toch maar zo-zo. Ik ga me een Bora 1,6 liter aanschaffen. I'll show them"
Nog zo'n vergeten Volkswagen (vind ik dan): de 412
Denk trouwens nooit dat SUV's een typisch fenomeen zijn uit de 21ste eeuw:
Talbot Rancho. De naam
Geweldig creatieve mensen daar bij Matra trouwens. Ze gooiden ook de Bagheera op de markt - een sportwagen met drie (!) zitplaatsen vooraan. Lumineus idee (al moeten we bekennen dat Matra ook verantwoordelijk was voor de Renault Espace)
De Bagheera:
Een jongen bij mij in de straat had er 1, een rooie Simca 1000. Wat een geweldige auto vond ik dat.
simca 1000.jpg
Ik denk dat de Renault 30 nog zeldzamer is.
Renault 20 zijn 622,000 van gebouwd en de 30 maar 145,000.
index.jpeg
Welke ook zeldzaam is de Matra Murena.
index.jpeg
Dankzij de kunststof body zijn er aardig wat Murena's over, die zie ik nog relatief veel. Er staat hier in de buurt nog één Regata, weg te rotten langs de straat. Ritmo's zijn er ook steeds minder, zeker de eerste serie.
Ja en Matra heeft nog iets leuks gemaakt, voor Renault voor de samen werking.
images.jpeg
Ook mooi om te zien. http://www.youtube.com/watch?v=eaW_35KPDBY
Er is nog een bedrijf die ze verkoopt en ze zijn er ook nog wel maar niet veel meer denk ik.
http://www.carjoy.nl/about.asp?id=1&action=text