Ik heb (als NAS en muziek server) een HP microservertje staan dat draait onder Linux (Ubuntu). Ik heb daar Samba draaien om shares op de windows machines beschikbaar te krijgen, maar heb t nog niet echt lekker aan de praat (ook nog weinig tijd ingestopt). Het liefst zou ik op user nivo de rechten willen toekennen (bv alleen ik mag de muziek map aanpassen, de rest alleen lezen), het liefst gewoon via de windows logon. Nu las ik dat Samba ook als windows domein controller kan optreden, is dat handig of haal ik me dan allemaal extra beheer op de hals.

Wat moet t systeem kunnen:
- muziekserver (werkt nu OK, squeezebox), in de toekomst ook video's (later zorg)
- file sharing, (heb ik nu een NAS voor, maar die gaat met pensioen als backup-nas only):
. - muziek er vanaf PC op kunnen zetten
. - bestanden w/r toegankelijk voor PC's (eigen desktop en laptop)
. - bestanden toegankelijk vanaf werk laptops (windows en mac) en telefoons/tablets (android/iOS)
. - print server voor label printertje
. - instellingen etc via Webmin oid in te stellen vanaf desktop PC

hoe kan ik dat t beste opzetten? ik ben redelijk vaardig met pc's en netwerken, maar de tijd dat ik het als hobby zag is allang voorbij, ik wil er dus na initiele setup minimale tijd aan kwijt zijn.