Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

  1. #1
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Beste mede-forummers,

    Afgelopen week ben ik voor een onderhoudsbeurt geweest bij de dealer. De monteur gaf aan dat hij de aircopomp kon horen, en dat het defect van die aircopomp er mogelijk aan zit te komen. Zelf hoorde ik al een tijdje een geluid als ik de airco aan had, maar ik dacht dat dat normaal was.


    De airco is de laatste jaren alleen maar gebruikt op momenten dat dat voor mij nodig was (tijdens warm weer). Af en toe heb ik ook op andere momenten de airco wel aan gehad voor een paar minuten. Dit laatste is eerder eens in de twee maanden gebeurd dan eens in de week.

    De airco is vorig jaar onderhouden, voor het eerst sinds 2011. Tijdens die onderhoudsbeurt van de airco was het probleem er denk ik nog niet, zij hebben er toen geen melding van gegeven. Nuttig om te vermelden is denk ik ook dat de airco nog prima koude lucht geeft.

    Het geluid is een zoemend/zingend geluid, en het beste hoorbaar tijdens lage snelheden (10km/pu). Wat raden jullie mij aan? Ik heb de airco nu weer constant aan staan, kan het geluid daardoor in loop van tijd weer weg gaan? Dat het komt doordat het systeem te lang niet gedraaid heeft? Zal ik nog een keer naar de dealer gaan om nog een onderhoudsbeurt voor de airco uit te laten voeren?

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Lijkt me een lager in de a/c compressor dat "on the way out" is.
    Kwestie van pech hebben, je a/c gebruiksomstandigheden hebben hier m.i. geen invloed op.
    Een servicebeurt heeft daar ook geen effect op, dat betreft alleen de vulling met koelmiddel.
    Ik zou het nog even aankijken en als het erger wordt (of eerder....) de a/c compressor laten vervangen.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Lijkt me een lager in de a/c compressor dat "on the way out" is.
    Kwestie van pech hebben, je a/c gebruiksomstandigheden hebben hier m.i. geen invloed op.
    Een servicebeurt heeft daar ook geen effect op, dat betreft alleen de vulling met koelmiddel.
    Ik zou het nog even aankijken en als het erger wordt (of eerder....) de a/c compressor laten vervangen.
    Dank voor het snelle antwoord! Is het ook mogelijk om enkel die lager te laten vervangen?

    Wanneer de pomp vervangen moet worden, dan zou ik er wel originele onderdelen in willen hebben. Kan dit alleen geregeld worden bij een Audi dealer?

  4. #4
    RBo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    46
    Posts
    1.299
    Kudos
    5
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Kijk even bij Bm parts, hebben heel veel originele Audi onderdelen, en dus ook aircopomp. Volgens mij kunnen ze hem ook wel plaatsen.
    Audi S5 Sportback 3.0 TFSI 2018 Navarra Blue
    Audi A1 Sportback Advanced 30 TFSI 01-2023 Mythoszwart Metallic
    (Sold) Audi A5 Sportback Competition plus 1.8 TFSI 06 - 2016 Daytonagrey

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Toen de airco van mijn auto (een A3) "bijgeluiden" ging produceren lag het aan een (te) lage druk in het systeem. Er bleken een aantal afdichtingsringen van de aircoleidingen iets lek te zijn. Afdichtingen laten vervangen en airco weer laten afvullen en tot nu toe heb ik het geluid niet meer gehoord. Wellicht een idee om (ergens) de druk in het aircosysteem te (laten) checken, voordat je de complete pomp vervangt?

    Overigens wat geluid betreft, ik zou het als enigszins brommend/zoemend geluid omschrijven. Bij mij trad het met name op bij file rijden, voornamelijk bij het optrekken in de 1e en 2e versnelling en bij het laten uitrollen (ongeacht de versnelling) zodra het toerental onder de ~2000 rpm kwam.


  6. #6
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.538
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Als je te lang wacht kan de pomp vastlopen. Je krijgt dan metaal splinters door het systeem en dan moet je echt alles van de airco vervangen.
    Dan wordt de reparatie ineens dubbel zo duur.
    Laatst gewijzigd door madfred; 28-04-17 om 09:15.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  7. #7
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Dank voor de tips heren. Net even contact met de dealer gehad. Nu een offerte laten opmaken voor het laten vervangen van de aircopomp. Prijs viel mij relatief mee, gezien de eerste schattingen het dubbele waren.

    Ik ga er even een weekendje over nadenken.

  8. Ad
  9. #8
    Jacob Lamberts's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    795
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    das wel balen als het niet goed werkt
    ik heb zelf de airco nog nooit uitgedaan en nog geen problemen ondervonden hij staat dus al 5 jaar aan
    https://www.facebook.com/jacob.lamberts
    https://www.facebook.com/mijn.audi.a1

  10. #9
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Lamberts Bekijk Berichten
    das wel balen als het niet goed werkt
    ik heb zelf de airco nog nooit uitgedaan en nog geen problemen ondervonden hij staat dus al 5 jaar aan
    Ja, dit is denk ik pure pech.

  11. #10
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Aircopomp is inmiddels vervangen. Het bijgeluid is weg.

  12. #11
    AudiRS5's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Posts
    259
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Bijgeluid bij airco aan (aircopomp?)

    Het (luide) bijgeluid is weg, maar ik kan nog heel summier een geluid waarnemen op bepaalde momenten. Op het moment dat ik een beetje gas geef en het gas los laat bijvoorbeeld. Als dan het toerental weer terug valt hoor ik een geluid. Dit geluid komt denk ik van de airco, omdat ik dit enkel hoor als de airco aan staat. Is het normaal dat je dit geluid hoort?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •