Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 67

Onderwerp: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Ik heb gelezen dat de distributieriem van de A! nooit hoeft te worden vervangen.
    Dat las ik in een engels geschreven 'handleiding/training' voor de A1
    ik zal de bijlage van dat blad toevoegen; is ook voor andere gebruikers mogelijk interessant
    Klopt dat ?

    Groeten

    Ben
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    AUDI A3 SportLine 2005

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Het is geen riem maar een ketting, en kettingen hoeven in theorie nooit vervangen te worden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Het is geen riem maar een ketting, en kettingen hoeven in theorie nooit vervangen te worden.
    Nee dacht ik niet; de 1.4 heeft een ketting , maar de 1.2 TFSI lijkt mij volgens de bijgevoegde pdf file een riem te hebben en ze zeggen
    dan later in datzelfde boekje dat dze nooit vervangen behoeft te worden.....

    Wat is waar ?
    AUDI A3 SportLine 2005

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    8
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benheijden Bekijk Berichten
    Nee dacht ik niet; de 1.4 heeft een ketting , maar de 1.2 TFSI lijkt mij volgens de bijgevoegde pdf file een riem te hebben en ze zeggen
    dan later in datzelfde boekje dat dze nooit vervangen behoeft te worden.....

    Wat is waar ?


    JA IK ZAG HET NU OOK, (WERD EEN BEETJE MISLEID DOOR DE ANDERE FOTO VAN DE MOTOR MET DE GEWONE SPANRIEM)

    INDERDAAD DEZE MOTOREN HEBBEN EEN KETTING EN AUDI ZEGT NU OOK : N O O I T VERVANGEN, ; weer een hoop kosten bespaard op lange termijn!!
    GA DEZE WEEK MIJN NIEUWE AUDI (A1 Ambition) halen....

    Groeten

    Ben
    AUDI A3 SportLine 2005

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Kan het wat minder met de hoofdletters? Lees anders de forumreglementen nog even door.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door benheijden Bekijk Berichten
    Nee dacht ik niet; de 1.4 heeft een ketting , maar de 1.2 TFSI lijkt mij volgens de bijgevoegde pdf file een riem te hebben en ze zeggen
    dan later in datzelfde boekje dat dze nooit vervangen behoeft te worden.....

    Wat is waar ?
    Ook de 1.2 heeft een ketting.

  7. #7
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Dachten mensen die een oa 3.0 blok hadden ook...................Fijn, een ketting...........
    Nog maar ff afwachten of het kostenbesparend werkt.
    Laatst gewijzigd door rolf; 23-09-13 om 06:28.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  8. Ad
  9. #8
    Aeins's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Leeftijd
    44
    Posts
    104
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Inderdaad, de 1.2 T(F)SI heeft absoluut in alle gevallen een ketting. VAG had inderdaad de intentie om daarmee de hoeveelheid onderhoud in te perken, maar zoals algemeen bekend waren er problemen met een groot aantal van deze kettingen, die na verloop van tijd opgerekt raken.
    Die van mijn ouders had de problemen met de ratel bij het starten. Dit bleek inderdaad ook een opgerekte ketting te zijn en daar heeft de dealer hem stiekem vervangen..

  10. #9
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Bij onze A1 ook al vervangen. Als je soms bij een koude start een korte ratel hoort, gelijk een afspraak met de garage maken.

  11. #10
    Aeins's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Leeftijd
    44
    Posts
    104
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Bij onze A1 ook al vervangen. Als je soms bij een koude start een korte ratel hoort, gelijk een afspraak met de garage maken.
    Idd en als hij uiteindelijk een tandje verspringt dan krijg je een CEL (check engine light) omdat de timing van de ontsteking tov. de nokkenas niet meer klopt.. Sommige mensen hebben meer pech en daarbij verspringt hij 2 of meer tandjes wat wil zeggen dat in de meeste gevallen je zuigers tegen je kleppen klappen met serieuze motorschade tot gevolg (hier zijn meerdere gevallen van bekend).

    Ik heb nooit eenduidig kunnen krijgen wat nou de oorzaak hiervan is.. Sommige zeggen een fout in de stansmachine, waardoor er braampjes op de kettingen achterbleven die de tandjes van de spanner aantasten. Anderen zeggen dat de ketting zelf op de 1 of andere manier opgerekt raakt.. Weer anderen zeggen dat het de kettingspanner is die op oliedruk werkt en bij een koude start op de één of andere manier te weinig oliedruk krijgt (waarschijnlijk door gebruik van te dunne 'long life' olie) waardoor hij onvoldoende spanning kan opbouwen. Volgens mij is het een combinatie van de laatste 2.
    Logisch ook, want door onvoldoende spanning bij een koude start (die de ratel verklaart) en daarna opeens wel voldoende spanning krijgt die ketting een snok, wat hem na verloop van tijd oprekt. Die speling wordt steeds groter totdat hij opeens een tand overslaat bij een koude start en dan ben je de sjaak..

    Voor het golfje van m'n ouders heb ik dit aangekaart bij de dealer. Die deed vervolgens alsof z'n neus bloedde.. Maar toen de auto terugkwam van z'n eerste beurt zag ik een nieuwe kitlaag tussen het kleppendeksel zitten. De ratel was ook weg. Ze hebben hem dus stilzwijgend vervangen bij die auto zonder dat er iets op de rekening van te zien was. Vind ik ook apart beleid van VW. Wees dan gewoon open en eerlijk; mij hou je niet voor de gek op dat vlak.
    Laatst gewijzigd door Aeins; 24-09-13 om 09:07.

  12. #11
    Parvizio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    471
    Kudos
    40
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Ik wil de "Nooit vervangen ketting / geen onderhoud!" fabeltje de wereld uit helpen.
    Het blijft een onderdeel van de auto met bewegende onderdelen, dat wil zeggen dat er ook sprake van slijtage is.
    Ketting gaat lang mee, als je het goed doet veel langer zelfs, maar dat maakt ketting zeker niet onverwoestbaar.
    Het blijft een ketting, dat ketting kan ook verspringen of losschieten. En als dat gebeurd ben je verder van huis dan bij Riem

    Ik hoor veel mensen denken: Ketting? nooit onderhoud...
    Ketting dient ook onderhoud te krijgen zoals een riem distributie.

    Be my guest en lees de topics / internet.
    Schrijf en taalfouten zijn voorbehouden.

  13. #12
    Rickkoets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Leeftijd
    35
    Posts
    39
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Mijn ketting is inderdaad ook al vervangen vanwege het ratelende probleem bij een koude start. Dit was bij de eerste kleine beurt, dus rond 30.000 km. Is gelukkig wel allemaal op kosten van de dealer vervangen.

  14. #13
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Overigens is bij mijn A1 ook meteen de waterpomp vervangen. Volgens de dealer lekte die.

  15. #14
    Aeins's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2013
    Leeftijd
    44
    Posts
    104
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Hier een foto van wat er bij de 1.4 volop gebeurde in het verleden..

    http://i1.ytimg.com/vi/nznuIPCgA6Y/hqdefault.jpg

    Volgens mij hebben ze het nu wel structureel onder controle bij TSI's...

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Leeftijd
    32
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    dus een 1.6 tdi heeft een distrubutieriem? en moet vervangen worden op 210 000 km volgens handleiding?

  17. #16
    RubenUrS4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.224
    Kudos
    30
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marvin91 Bekijk Berichten
    dus een 1.6 tdi heeft een distrubutieriem? en moet vervangen worden op 210 000 km volgens handleiding?
    Ja klopt.
    Huidig:
    Ex:
    Audi 100 S4 (UrS4) 2.2 20V Turbo quattro 265pk 1993 - Audi Coupe 2.6e AUT 150pk 1995 - Audi 80 2.0E 90pk 1995 - Audi Cabriolet 2.3E 136pk 1993

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Bij mijn A1 1.2 is in december 2011 ook de ketting vervangen & alle geleiderollen. Daarna was het geratel weg.......totdat de wagen in januari 2014 voor diverse mankementen de werkplaats in is geweest.........en ja hoor......de ratel is er weer!
    De dealer (werkplaats) heeft wederom de ketting en de spanrol vervangen (vorige week). Echter het euvel is nog steeds niet opgelost.
    Eergisteren teruggeweest en toen wist de monteur me te vertellen dat in 2011 alleen de ketting vervangen was en niet de spanrol.
    Deze keer (vorige week dus) werd volgens deze monteur alleen de spanrol vervangen en niet de ketting.

    Snappen jullie het nog?....

    Kortom: De ratel zit er nog gewoon in en de monteur weet zich geen raad (want je hoort het namelijk niet altijd.......of hij wil het niet horen).

    Ook heeft men in januari van dit jaar de brandstofpomp moeten vervangen i.v.m. een luchtlekkage (starten ging regelmatig moeilijk). Er bleek een luchtlekkage in te zitten.
    Sindsdien voelt de auto heel anders aan met rijden. Vooral het optrekken en bochtenwerk gaat niet meer soepel. Constant heb ik het idee dat ik een te hoge versnelling heb gekozen (= zwaar en moeilijk vooruit komen).......maar niets is minder waar. Ook dit bemerkt de monteur niet en weet niet waar hij nog moet zoeken.

    Dan is er ook nog die vervelende knak/knok tijdens het inveren van de voorwielen. Vooral bij nat weer is er aan de (volgens mij) rechter voorzijde een (soms) harde, (soms) zachte knak/knok te horen.
    Hiervoor zijn ook al diverse werkzaamheden verricht:
    1) Motorsteun vervangen............niet opgelost!
    2) Rechter stabilisatorstang vervangen..........niet opgelost!
    3) Versnellingsbaksteunen vervangen........niet opgelost!
    4) Bovenste aanstootrubbers van beide voorste schokbrekers vervangen.........wederom niet opgelost!
    Ook dit euvel hoort de monteur niet en weet zich daar eveneens geen raad meer mee.

    Eergisteren een 'testrit' met een gelijke, jongere demo-auto gemaakt, om te horen of ik daar ook deze problemen bij zou horen. Indien dat WEL zou zijn, dan lag het aan mijn gehoor en hoorden deze geluiden etc. gewoon bij dit type auto thuis en moest ik toch maar weer 'genieten' van de radio.
    Zou het ik deze demo-auto niet te horen zijn, wist de monteur het ook niet meer.

    Wat denken jullie? NIETS TE HOREN!!

    De monteur was radeloos en gaf me te kennen dat ik deze week telefoon hierover zou krijgen.

    Vandaag belde inderdaad iemand...........afdeling VERKOOP
    De vriendelijke man had (zo vertelde hij) vanuit de werkplaats te horen gekregen dat ik interesse had om mijn A1 in te ruilen (?)
    Dit heb ik direct de kop ingedrukt en heb hem verteld dat ik dat eigenlijk niet van plan was, maar omdat ik zoveel problemen met mijn A1 heb, ben ik de auto wel langzaam maar zeker BEU. Hij wist totaal niet waar ik het over had. Nou, dat heb ik hem duidelijk gemaakt!
    Ik heb hem uitgelegd wat er allemaal aan de hand was en is met de auto en dat ik het er absoluut niet bij laat zitten, tenzij men met een fatsoenlijk plan of voorstel komt.
    Hiermee bedoel ik dat óf men eindelijk fatsoenlijke stappen onderneemt om mijn auto te maken (ben de wazige verhalen helemaal zat) óf dat ze met een ontzettend overtuigend en goed voorstel moeten komen wil ik er misschien aan denken om over een inruil te praten (als 't al überhaupt nog iets gaat worden van VAG).

    Ik noem bewust geen namen (dealer en/of monteur). Daar ze tot nu toe steeds vriendelijk en 'behulpzaam' blijven.
    Echter ben ik er sterk aan het denken dat ik het er echt niet bij laat zitten en de rechtsbijstand in te schakelen.

    Dus dealer (ik weet dat jullie dit forum lezen)........de zet is aan jullie!

    M.v.g.
    Ron
    Laatst gewijzigd door grafiekje; 10-06-14 om 19:28.

  19. #18
    Rainesh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    3.822
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Heel vervelend dat je zulke ervaringen met je a1 hebt, maar ook geprobeerd om bij een andere dealer dit op te laten lossen? Want je kunt immers bij iedere audi dealer terecht. Rechtsbijstand kun je altijd inschakelen voor advies/hulp. Ookal contact gehad met importeur?
    A3 8V Limousine S-line Daytona Grey | A4 B8 Limousine S-Edition Daytona Grey Verkocht | A1 8X Sportback Pro Line S + Darkline Daytona Grey Verkocht
    VCDS Den Haag - Origineel VCDS & VCP | Odis-S & Odis-E | Rainesh@hotmail.com

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rainesh Bekijk Berichten
    Heel vervelend dat je zulke ervaringen met je a1 hebt, maar ook geprobeerd om bij een andere dealer dit op te laten lossen? Want je kunt immers bij iedere audi dealer terecht. Rechtsbijstand kun je altijd inschakelen voor advies/hulp. Ookal contact gehad met importeur?
    Hallo Rainesh,

    Nee, ik ben nog niet bij een andere Audi dealer geweest (er is hier in de omgeving maar 1......of ik zou al de grens over moet steken naar Dtslnd). Dit zou inderdaad een optie zijn, daar de Duitsers toch wel bekend staan om hun 'gründlichkeit'.
    Pon wil ik nog ff niet inschakelen. Ik heb van anderen al gehoord dat Pon de dealer altijd het voordeel van de twijfel geeft. EN......deze dealer blijkt in bezit te zijn van Pon.
    Ik betwijfel dus of dit zoden aan de dijk zal zetten. Maar......zeg nooit nooit, heeft men mij geleerd.

    Bedankt voor de tips!

    M.v.g.
    Ron

  21. #20
    kena's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Leeftijd
    51
    Posts
    308
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A1

    Standaard re: Distributieriem 1.2 nooit vervangen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grafiekje Bekijk Berichten
    ... Ik heb van anderen al gehoord dat Pon de dealer altijd het voordeel van de twijfel geeft. EN......deze dealer blijkt in bezit te zijn van Pon.
    Ik betwijfel dus of dit zoden aan de dijk zal zetten.
    Ik heb bij PON gewerkt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat de klantenservice altijd probeert klachten op te lossen. Het is zeker niet zo dat PON de dealers het voordeel van de twijfel geeft. Het is natuurlijk wel altijd een spel tussen de fabriek, de importeur en de dealer. Geef niet op en ze zullen je altijd proberen te helpen.
    Audi A1 Sport Edition 1.4 TFSI CoD S-tronic (Extra's: Zwarte dakbogen, Dark pakket, Bagage- en opbergpakket, Elektrisch inklapbare buitenspiegels, Panoramadak, lederen sportstuurwiel met schakelpaddels, Parkeerhulp achter, Afneembare trekhaak)

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •