Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: A2 Sky-dak reparatie

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard A2 Sky-dak reparatie

    Mijn sky-dak van de A2 was aan het overlijden. Dat wil zeggen bij het openen en sluiten hoorde je de bekende knakjes. Dit betekend dat het tandwiel dus over de tand-kabel schiet.
    Om een lang veraal leuk te houden: Het is me dus gelukt dit contructief te repareren. Is wel een gepriegel, maar het resultaat is verbluffend, en robuust.

    Het komt er kort op neer dat ik dus de aandrijfbehuizing uit elkaar heb gehaald (niet de motor unit), en beide helften weer aan elkaar heb gemaakt met een kleinere afstand tussen de kabels. Hierdoor is de afstand tussen kabel een aandrijf tandwiel kleiner, waardoor het overschieten niet meer gebeurd.
    Toegegeven, ik weet niet hoe lang het goed gaat, maar ik geniet nu wel weer van een werkend dakje ;-)
    Laatst gewijzigd door Pietro; 06-06-14 om 16:45.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietro Bekijk Berichten
    Toegegeven, ik weet niet hoe lang het goed gaat, maar ik geniet nu wel weer van een werkend dakje ;-)
    Mooi werk!
    Doet ie t nog steeds?

    Heb je ook n 'How to' van deze ingreep?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    foto.JPG

    Hoi,

    Werkt nog steeds perfect.

    Deze foto is door de opening gemaakt achter de plafonniere.
    Je kunt er prima bij hoor, al lijkt het van niet.

    De draadspanners die je ziet gebruik ik als de instelbare klemmen om het tandwiel beter te fixeren tegen de kabel aan.
    Origineel gaat dit op tolerantie met behulp van paspennen, maar na verloop van tijd gaat dit toch fout.

    Door de paspennen te verwijderen (op een na) kun je de behuizing dus strakker in elkaar klemmen.

    Rationale: Deze reparatie kost je niets, in duitsland 2000 euro.
    proberen waard toch ?

    gr, Peter
    Laatst gewijzigd door Pietro; 20-10-14 om 11:32.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2014
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietro Bekijk Berichten
    foto.JPG
    Deze foto is door de opening gemaakt achter de plafonniere.
    Je kunt er prima bij hoor, al lijkt het van niet.

    De draadspanners die je ziet gebruik ik als de instelbare klemmen om het tandwiel beter te fixeren tegen de kabel aan.
    Origineel gaat dit op tolerantie met behulp van paspennen, maar na verloop van tijd gaat dit toch fout.
    Door de paspennen te verwijderen (op een na) kun je de behuizing dus strakker in elkaar klemmen.
    gr, Peter
    Thanks!
    Zeker de moeiete waard!

    Heb (nog) geen problemen met mn OSS maar knoop je aanpak in mn oren.
    Zou je zeer erkentelijk zijn voor n nog net iets uitgebreidere 'How To'

    Groet
    Rob
    Laatst gewijzigd door AAtwee; 01-11-14 om 09:15.

  5. #5

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Hallo Peter,

    ik las je reparatie verslag van het a2 panoramadak ,

    ik kan op de foto niet precies zien hoe je het hebt gedaan
    kun je het uitleggen mijn motortje slipt door als ik het dak open wil doen
    en dan vooral aan het begin als hij open moet gaan en als het tweede glasplaatje open moet gaan
    als je hem helpt met de hand lukt het nog maar de motor zelf red het niet doordat hij doorslipt

    alvast bedankt

    Marco
    totocobus@gmail.com
    of via whatts app 0622462529

    ik heb net een werkend dak binnengekregen maar als ik het zo op kan lossen kan die weer in de verkoop
    Ubervag!


  6. #6

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pietro Bekijk Berichten
    foto.JPG

    Hoi,

    Werkt nog steeds perfect.

    Deze foto is door de opening gemaakt achter de plafonniere.
    Je kunt er prima bij hoor, al lijkt het van niet.

    De draadspanners die je ziet gebruik ik als de instelbare klemmen om het tandwiel beter te fixeren tegen de kabel aan.
    Origineel gaat dit op tolerantie met behulp van paspennen, maar na verloop van tijd gaat dit toch fout.

    Door de paspennen te verwijderen (op een na) kun je de behuizing dus strakker in elkaar klemmen.

    Rationale: Deze reparatie kost je niets, in duitsland 2000 euro.
    proberen waard toch ?

    gr, Peter
    Hallo Peter,
    Ik heb vandaag mijn gehele dak geopend en zou graag jouw oplossing willen uitvoeren. Helaas met hetgeen wat je heb geschreven kom ik niet ver. Kan je aub iets uitgebreider uitleggen aub.

    Moet weer me dak sluiten voor het gaat regenen.

    Bedankt
    Serdal

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Hoi,

    Ik krijg nog best veel reacties op deze reparatie.

    Wat ik in het kort heb gedaan:

    1) verwijder plafonniere inclusief schakelaars
    2) verwijder de motorunit van de duw-trek kabels die het dak bewegen.
    => je ziet nu de tanden van de kabels (in het kabelhuis) die door de motor worden bewogen in 2 richtingen
    => het probeem is dat het kabelhuis is vervormd waardoor de tandwielen en kabels teveel speling hebben
    3) open het kabelhuis en verwijder de paspennen die beide helften positioneren.
    4) Boor nieuwe gaten om beide helften op elkaar te plaatsen + maak klemmen om de afstand tussen de kabels te verkleinen.
    5) alles in elkaar zetten en het werkt weer als vanouds

    |Let wel, indien de tanden van de kabel echt weg zijn van het ratelen, zal bovenstaande ook niet echt meer werken.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Leeftijd
    100
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Oorzaak & oplossing?

    De Oorzaak van het stuk gaan is meestal slecht onderhoud, en dat doen dealers ook zelden!
    Je moet deze rails regelmatig, tenminste 1x per jaar reinigen en smeren met juiste product.
    Als je dit niet doet zal de motor de tanden uit de strip trekken en ratelen en dan ben je te laat!

    Oplossing;
    Ik heb een weerstand in mijn Panorama dak gedaan, zodat hij uitvalt en niet de tand heugel strip kapot maakt.
    Dan moet je even wachten en met handje helpen dicht duwen en op nieuw je knop indrukken.
    Het is bij mijn Audi OSS dus hand bediend dak inmiddels met hulpmotor als op Ebike.

    Ja, niet perfect, open gaat altijd prima maar dicht moet ik op bepaalde plaatsen even handje helpen en denk om je vingers!
    Wel voel ik na schoonmaken & smeren dat ik minder hoef te helpen, maar het werkt nog steeds.
    Door de extra weerstand voor de nu zwakkere motor niet perfect maar de tand heugel van slap goedkoop plastic blijft nu wel heel.
    Jammer dat ze geen strips los verkopen want waarom zou je een compleet dak bestellen als er maar 2 onderdelen vervangen hoeven te worden?

  10. #9
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Audi heeft een coulance gehad van 10 jaar op het OSS. Zelfs de jongste A2-tjes vallen nu hier buiten. Bij de reparatie werd ook gelijk een modificatie doorgevoerd in de vorm van versterkte geleiders. Heel veel dealers kunnen niet overweg met het OSS, dus daarom doen ze er niets aan. Onderhoud bestaat vooral hieruit dat je de geleiders zeker 1 x per jaar moet schoonmaken en smeren zodat alles vloeiend blijft gaan. Audi heeft / had hier zelfs een speciaal middeltje voor.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2015
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard Re: A2 Sky-dak reparatie

    Waar kan ik nieuwe kabels kopen en hoeveel kosten die?

    Het adres waar ik ze in 2009 haalde bestaat helaas niet meer, de kabels + rest als revisie set.

    Mijn kabels zijn te ver gerateld en tandloos helaas.
    Dat worden nieuwe kabels maar mijn plaatselijke dealer wil alleen compleet dak leveren en zegt dat het niet leverbaar meer is... beetje duur!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •