Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

  1. #1
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    M'n A3 loopt al sinds het begin wat onregelmatig stationair, zo'n 40tpm. Niet heel ernstig. Daarnaast lijkt 'ie soms ook zn vermogen niet lekker te plaatsen. Soms rijdt ie vrij slecht, soms als een beest. Nooit slecht genoeg om er echt serieus tijd (en geld ) in te steken.

    Nu heb ik net tijdens invoegen even doorgehaald naar de 5000tpm en 4500tpm in de volgende versnelling. Ong. 10 minuten daarna reed ik een woonwijk in en daar merkte ik al dat de auto wat stotterde bij langzaam rijden. Eenmaal geparkeerd schommelde het toerental 100 ~ 200tpm.

    Ik heb dit wel eens eerder gemerkt, dat de auto slechter loopt na een stukje getrapt te hebben. Met het warme weer lijkt het veel meer op te spelen dan tijdens bijv. de winter.

    Wat zou het kunnen zijn? De LMM is onlangs vervangen, dit had geen effect op de klachten. Het blok is denk ik 1,5 ~ 2 jaar bij Hartog Tuning gecontroleerd op vacuüm lekken. Alle poreuze slangen zijn daarbij vervangen. Ook hierna liep de auto niet beter.

    Ik heb verder geen meldingen of storingen. Hoop dat mensen me aan de hand v/d symptomen de juiste kant op kunenn sturen. Als ik zie hoeveel mensen vervangen voor ze uiteindelijk bij het probleem komen...
    Laatst gewijzigd door bartzel; 04-07-15 om 07:50.

  2. #2
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    ik zou het zo ongeveer aanpakken
    1. temperatuursensor mbv vagcom controleren zowel in 01 engine als in 17 kombi moet ongeveer dezelfde temperatuur staan
    2. gasklep even schoonmaken en inleren, zo gepiept maar zal je probleem zo goed als zeker niet oplossen.
    3. ontsteking, zou vooral de bekabeling en massadraad van bobines op het kleppendeksel even goed controleren. Geen nieuwe bougies gaan halen oid als ze <20-30k oud zijn.
    4. echt nog een keer de vacuumslangen bekijken, beste is echt het inlaatspruitstuk er even af halen, n112, n249 klep etc. Alles loshalen van carterontluchting tot rembekrachtiger. Dat het 2 jaar geleden goed was betekent niet dat er nu niets mis is met 1 van de 500 slangen op een 1.8t blok
    4. uitlezen in 01 engine, en in kanaal 031-033 de lambdawaarden en fuel trim bekijken en correct interpreteren (google het even, gerritspeek heeft een mooie uitleg)
    als daar afwijkingen in zijn: is de uitlaat voor de lambda helemaal dicht, is er toch een vacuumlek of gare slang ergens?, hoe fluctueert de lambda, weinig, zo ja dan die vervangen met 1 van de sloop (als het dan beter word kun je altijd nog 150 euro uitgeven aan een nieuwe.) Dat er geen storingen zijn zegt bij een wat oudere 1.8t vrij weinig,
    als het moet lopen ze zonder 1 foutmelding een jaar te veel te arm met alle gevolgen van dien.
    5. als dat het allemaal niet is de lmm eens loggen in kanaal 3, in zn 2 helemaal doortrekken tot 6500 tpm, als je een 150pk blok hebt moet je dan ongeveer 130g/s zien (130/0.8 = +- 150pk)

    Even een dagje ervoor uittrekken en je weet al veel meer, en het hoeft niet veel te kosten...
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  3. #3
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Thanks voor de uitgebreide reactie. Ik kom echter niet verder dan stap 1, want ik heb geen vagcom.

    Vreemd detail, de auto presteert met een koude motor aanzienlijk beter. Ik trek dan uiteraad niet door, max 2800tpm. Het opspoolen van de turbo voelt veel krachtiger dan.

    Misschien een gekke vraag, maar zou jij me daar een dagje mee kunnen helpen? Tegen vergoeding uiteraard.

  4. #4
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Geen dank, we kunnen er best eens een keer naar kijken heb nog wel het e.e.a liggen aan slangen en sensoren en vcds uiteraard,
    kan je geen garantie geven dat ik het kan oplossen want alles wat ik doe is eigenlijk puur hobbymatig maar we moeten toch een eind kunnen komen
    Ik woon 15km van Utrecht, hansdevogel89 @ hotmail.com
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  5. #5
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Misschien gek, maar wat voor brandstof tank je ? En is je motor gechipped? Mijn vorige auto reed echt slecht met 95 en nog slechter op 95 van de shell. Stotteren en inhouden (pingel). En anders is het inderdaad het beste om met vagcom bepaalde waardes te loggen.

    (Als je auto niet gechipped is is het niet echt van toepassing)
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition


  6. #6
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Voor zover ik weet is de auto niet gechipped. De laatste persoon die met een vagcom gekeken heeft, kon hier ook niets van terugvinden dus ik ga ervan uit dat 'ie standaard is.

    Ik tank altijd '95, bij de BP of de Shell. Geen goedkope "witte pomp" meuk. Heb een tijdje op BP Ultimate gereden, maar merkte motorisch geen verschil. Wel een beetje in het verbruik en dik in de prijs

    Overigens reed de auto vandaag echt goed... trok goed door in alle versnellingen, zowel bij een beetje gas, half gas en aardig veel gas. Snap er geen k#t van! Zou het dan toch iets temperatuur gerelateerd zijn? Want afgelopen zaterdag liep 'ie, met die 30+ graden, verreweg het beroerst.
    Laatst gewijzigd door bartzel; 06-07-15 om 10:52.

  7. #7
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Vandaag met @hansdevogel89 de A3 aan een inspectie onderworpen. Ik voelde me een beetje dom, want de auto leek eigenlijk prima te lopen. Ook op weg daarheen, toch ruim een uur rijden, reed de auto prima. Niet perfect, maar eigenlijk wel heel goed. We zijn 1 kapot onderdeel tegen gekomen. Weet niet precies hoe het heet, maar het was een soort vacuüm reservoir waarvan de aansluiting voor de slang gesloopt was. Deze is vervangen. Verder nog wat kleine slangetjes die net wel, net niet goed waren. Ook bij voorbaad vervangen. De temperatuur was bij warme motor 97 graden, waar de meter netjes 90 graden aangaf. Verder geen gekke dingen gevonden, alles leek in orde.

    Vervolgens de auto rijdend gelogged. Op het scherm gaf 'ie ong. 0,5 bar minder dan gevraagd. In de praktijk trok de auto prima door zonder bokken of stoten.

    Wel is de "Turbo outlet to pancake" slang lek en zat er wat beweging in. Deze zal ik gaan vervangen met dezelfde AUM slang, of vervangen voor de AGU slangen omdat deze veel beter bevestigd waren dan de nieuwe slang. Even kijken wat financieel gunstiger is Want bij de stealer gaat het aardig geld kosten.

    Wat ik merk, is dat de auto prima rijdt als je 'm flink doorhaald. Bij mijn normale rijstijl, vrij rustig dus, merk je dat 'ie meer stottert rond de 2.000 ~ 3.000tpm. Als die turbo outlet slang dit niet oplost, dan staak ik verder de zoektocht. Als 'ie zo blijft lopen, dan ben ik tevreden.

  8. Ad
  9. #8
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Was een interessante ochtend inderdaad, ik vond ook dat hij vrij goed reed goed doortrok voor de 0.5 bar die hij verliest.
    En de p17705 storing pressure drop between turbo and throttle valve (check d.v. ) die bij stationair al direct verscheen ook best vreemd
    maar past wel bij die lekke boost pipe. Ik hoop en ik denk wel dat de AGU slang wat uit gaat maken

    Voor mensen met hetzelfd probleem; vernieuwing betekent niet altijd vooruitgang bij audi zo blijkt. De aum, app boostpipe
    is berucht te gaan lekken op de snelkoppeling met borgring. De boostpipe van de oude AGU van 1998 zit nog met een gewone slangklem
    die praktisch nooit zal gaan lekken. Zie onder voor de verschillen040.jpgIMG_3931.jpgnaamloos.png
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  10. #9
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Bij mijn vorige auto bleek de TIP (Turbo intake pipe) waar jullie het over hebben niet goed op de turbo te zitten met slecht lopen en noodloop af en toe als resultaat. Toen had ik ook diezelfde p17705 storing erin.

    Hoeveel km's staan erop trouwens. Want als je de standaard DV (Diverter Valve) er nog op hebt kan die ook gaar zijn omdat de originele met een membraam werken.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  11. #10
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Diverter valve is inderdaad ook een goeie maar er zat een vrij recente op dacht ik. En deze slang was overduidelijk lek, de olie kwam er overal uit lopen...
    Dit is trouwens niet de TIP/turbo inlet pipe, die zit aan de kant van de LMM, maar de boost pipe, of turbo outlet pipe, al wordt het nooit zo genoemd
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  12. #11
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Aha ok degene die naar je intercoolers en inlaat gaat ? Maar het lijkt erop dan dat je het probleem een beetje ervaart in het toeren gebied waar de turbo erin komt ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  13. #12
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Er staan inmiddels 160.000km's op de klok. DV zou inderdaad kunnen, maar die heb ik een tijdje terug nog getest. Het kan inmiddels wel stuk gegaan zijn, maar de klachten waren er toen ook.

    Ja, het probleem is inderdaad rond het gebied waar de turbo opspoelt. Bij 2000tpm nog vrij vloeiend, dan bij ong. 2700tpm voel je soms een stotter en bij 3000tpm trekt 'ie weer goed door, dan voel je ook echt een extra boost. Dit is soms ook helemaal goed. Een tijdje terug had ik die extra boost helemaal niet meer bij 3000tpm, maar pas bij 4000tpm. En even daarna was het weer terug bij 3000tpm. Vreemde auto... ik denk vrouwelijk; er is geen pijl op te trekken en het gedraag veranderd op onverklaarbare wijze, zonder waarschuwing

  14. #13
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Volgens mij kan je ook testen of het in een regeling zit door de stekker van de LMM los te nemen. Dan gaat ie op een standaard programma lopen dacht ik en als die daar netjes loopt?

    Maja het is niet elke keer natuurlijk zeg je.. lastig
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  15. #14
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door witalik Bekijk Berichten
    Volgens mij kan je ook testen of het in een regeling zit door de stekker van de LMM los te nemen. Dan gaat ie op een standaard programma lopen dacht ik en als die daar netjes loopt?

    Maja het is niet elke keer natuurlijk zeg je.. lastig
    LMM heb ik een keer losgetrokken. Auto leek iets soepeler te rijden, dus ik heb 'm vervangen. Dit bracht 0 verbetering aan de auto en -75 vermindering van m'n rekening

    Ja, het is vaag allemaal. Ik hoop dat het vervangen van deze slang weer wat verbetering brengt

  16. #15
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    En je weet zeker dat de auto niet gechipped is ? Want als die wel normaal rijd zonder LMM kan het programma niet helemaal lekker zijn ?
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  17. #16
    hansdevogel89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    571
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Hoe werkt dat dan?? want een 1.8t met breedband lamdasonde is vrij eenvoudig te tunen, doordat de breedbandsensor in ieder stukje van het toerengebied gewoon
    strikt een precieze lambda/AF ratio doorgeeft (itt tot oudere types met narrow band sonde waar je wel precies moet mappen). Dus hij houdt gewoon een AF ratio aan
    en daar heeft de LMM een weinig bepalend aandeel in, behalve meten.. Maar hij regelt dus altijd 100% automatisch bij
    '00 Audi TT 225 quattro APX, ibiswit
    Teller/IMMO/ECU/Sleutel/ABS/Airbag aanpassingen (VCDS 16.7, smok magic dash can, FVDI v21, KESS/KTAG, Vag dash can 5.29, Carprog v7.28)

  18. #17
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Wat ik eruit begreep is dat ie zonder de LMM gekoppeld een soort standaard progamma draait. Als die niet weet hoeveel lucht er in komt kan die daar ook niet op regelen.

    Maar het is meer om te proberen dingen uit te sluiten. Die LMM zit er niet van jan joker ? :-)
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  19. #18
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Volgens mij klopt het inderdaad, dat wanneer je LMM echt kapot is, de auto in noodloop gaat. Ik had hier ergens gelezen dat de modernere auto's nagenoeg perfect lopen in noodloop, daar zul je niet veel van merken. Neemt niet weg dat het dit soort klachten kan veroorzaken, want het zal er inderdaad niet voor de sier op zitten.

    Maargoed, gisteren was het weer wat warmer en dan merk je toch wel dat 'ie wat slechter loopt. Trap je 'm in, dan zijn er weinig problemen. Maar bij halfgas is het gebied tussen de 2500 ~ 3000 toeren een beetje een vreemd gebied. Alsof je heel even een windvlaag tegen hebt.

    Wat ik me net bedenk, iemand gaf hier op het forum aan dat het bij hem aan een kapotte temperatuur sensor lag van de koelvloeistof. Daardoor kreeg de auto vreemde waardes door qua temperatuur. Dit past wel weer bij het "bij warm weer loopt 'ie slechter" gedeelte. Dit kan lijkt me de volgende keer bij de garage gechecked worden.

    Maargoed, zo blijf je weer malen en gissen. Feit is, dat die slang lek is. Na vervanging ervan kijk ik weer verder

  20. #19
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    pfff het probleem is nog vager geworden. Gisteren: Gaat een S2000 links naast me staan. Ik wist al dat ik dat niet zou gaan winnen, maar ik wou wel even het VTEC geluid horen Een paar stoplichten verder komt er een S4 Avant naast me staan. Die dacht wel heel makkelijk te "winnen", dus ik heb een kort sprintje getrokken. Dan het volgende stoplicht, auto loopt beroert stationair. Schommelt zeker 100 ~ 200 tpm. Bij groen, optrekken en hij geeft niet echt het gevoel van vermogen bij de 3000 tpm. Rustig naar huis gereden en toen ik bijna thuis was (10 minuten later); niks meer aan de hand. Nadat ik geparkeerd had, liep 'ie zelfs bijna strak stationair.

  21. #20
    bartzel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    939
    Kudos
    39
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 1.8t stottert en loopt nog onregelmatiger na stukje trappen

    Slang zojuist vervangen. Vol spanning een stukje rijden en testen. Geen verbetering Auto stond nog steeds te stuiteren na een stukje doortrekken (kwam een Renault Clio diesel links me staan... er zijn grenzen ). Vervolgens een dikke VW Fox die "snel" wegtrok.

    Eenmaal tot stilstand gekomen, liep ie weer 100 ~ 200 tpm onregelmatig.

    20150726_113414.jpg

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •