Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Storingscodes A3 met BFQ motor

  1. #1
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Storingscodes A3 met BFQ motor

    Onlangs brandt bij onze A3 8L met 1.6 motor (BFQ) een motorstoringslampje.
    Na het wissen van het storingsgeheugen en opnieuw rijden licht het lampje opnieuw op.

    Uitlezen geeft foutcodes 16514 en 16555.
    Ik heb via Gerrit Speek gekeken wat dit voor oorzaak kan hebben, maar dat zijn natuurlijk verschillende oorzaken. Weet iemand misschien door ervaring of de combinatie van deze foutcodes een meer specifieke oorzaak heeft?
    Auto heeft pas 114dkm gelopen, lambda moet normaal gesproken toch langer mee gaan?


    Hier word ik bv ook niet wijzer van:
    http://www.motor-talk.de/forum/fehle...-t5720983.html
    Verder heb ik niet veel gevonden op internet.

  2. #2
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Storingscodes A3 met BFQ motor

    Overigens loopt de auto redelijk normaal, start goed, houdt niet in. Wel lijkt het dat bij halfgas geven het toerental ineens ongecontroleerd omhoog schiet. Beetje vervelend met wegrijden e.d.
    Ga straks eens checken op een vacuumlek en kijken of de uitlaat netjes dicht is voor de kat.

  3. #3
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Storingscodes A3 met BFQ motor

    Vandaag de auto nog eens onder de loep genomen. Onder de auto ziet het er goed uit, geen lek in de uitlaat oid.
    Maar ik ben erachter gekomen dat de carterontluchtingsslang kapot is op 2 plekken. Met name onderaan bij de aansluiting op het blok. Het vreemde is dat een kennis met een pre-facelift A3 helemaal geen carterontluchtingsslang daar heeft, blok is daar gewoon afgedopt. Waar vind daar dan de ontluchting plaats?

    Ik ga maandag dus de slang bestellen en deze zo snel mogelijk vervangen. Ben benieuwd of deze storingen dan niet meer optreden. Na het dichten van het vacuumlek vond ik de motor niet bepaald beter lopen dus ik heb er een hard hoofd in.

  4. #4
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Storingscodes A3 met BFQ motor

    Met Vagcom heb ik de brandstof trims bekeken op kanaal 032. De additieve trim is enorm hoog 99%, dacht dat deze maar max 25% kon aangeven volgens Gerrit Speek? De meervoudige trim is normaal wat aangeeft dat de Luchtmassameter waarschijnlijk nog goed is.
    Een afwijkende additieve trim zou duiden op een vacuumlek. Ik ga dus alles losdraaien om er zeker van te zijn dat niks meer lekt, dat wordt de eerste stap. Ik had al een lek gevonden, maar ik verwacht er nog een. Motoren staan er een beetje berucht om als ik dat zo lees op internet.

  5. #5
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Storingscodes A3 met BFQ motor

    Inmiddels de carterchtingsslang vernieuwd. Gister nog een vacuumslang gevonden die los zat, ook gerepareerd. Voor mn gevoel is er nog ergens een vacuumlek. Motor loopt niet mooi rond en pakt van onderuit moeilijk gas aan.

    Als je plots op het gas duwt dan hoor je een "pssscht". Deze lijkt van de inlaat te komen, specifiek bij het overdrukventiel achter/boven op de inlaat. Ken de functie van dit onderdeel niet precies en weet niet hoe normaal dit is. Ga het vergelijken met een andere A3.
    Dit deel was ook redelijk nat van olie. Weet iemand of dit normaal is? Kan het membraam wel eens kapot gaan?


  6. #6
    Jim_S's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2005
    Posts
    233
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Storingscodes A3 met BFQ motor

    Even een update om het verhaal af te maken, misschien is het nuttig voor iemand in de toekomst.
    Uiteindelijk hebben we nog een lek gevonden in de luchtinlaat, de buis tussen de lmm en de gasklep. Deze vervangen, alsnog motorstoringslampje na resetten.

    Aangezien de foutcode betrekking had op "stroomloop lambda" deze ook vervangen. Probleem opgelost.
    Het gekke was dat het uitlezen van de lambda in een grafiek een mooie curve gaf zoals deze hoort te werken. Misschien heeft de verwarming niet gewerkt en ging hij daardoor in noodloop.
    In ieder geval geen lampjes meer

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •