Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Opgelost: Scharnieren portier losmaken?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Opgelost: Scharnieren portier losmaken?

    Beste mede audi rijders,

    Ik ben bezig om mijn rechter portierdeur te vervangen, dus om er een gehele nieuwe deur in te zetten.
    Nu is mijn vraag of iemand toevallig weet hoe je de twee deurscharnieren "los" krijgt, zodat de deur los van de auto komt?
    Het gaat om deze twee scharnieren:
    De meeste moeite heb ik met dit scharnier ( de onderste scharnier in de deur), ik snap er geen kont van hoe dit uit elkaar moet:
    image1.jpg
    Deze lijkt mij wel te lukken, het zwarte dopje kan ik eraf halen en dan zit er een 6-hoeks schroef die ik kan losdraaien:
    image2.jpg


    PS. Ik heb best veel fotos en documentatie gemaakt om alles weer goed terug te kunnen zetten, nadat mijn project geslaagd is zal ik er een stappenplan van maken, hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

    Groeten Bart
    Laatst gewijzigd door BartoS90; 26-01-17 om 17:03. Reden: opgelost en uitwerking toegevoegd

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Scharnieren portier losmaken?

    Of beide scharnieren losmaken met de grote bout(en) die in het deurframe zitten.
    Of van bovenste scharnier de grote bout laten zitten en het kleine imbusje (of was dit een 6kant boutje?) eruit halen.
    De onderste scharnier kan niet uit elkaar, dus alleen los dmv de grote bouten.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 20-01-17 om 10:27.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Scharnieren portier losmaken?

    Dank u vriendelijk!

    Ik ga het vanavond proberen om de onderste bouten los te schroeven, ondanks de krappe werkruimte die daar is

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Scharnieren portier losmaken?

    @al_bundy, bedankt voor de info. Het is mij gelukt!

    Ik ga nu de slotmechaniek van de passagiersdeur nog overzetten en ff langs een adresje om mijn deur af te stellen aangezien die nu iets te laag hangt.

    Afstellen deur is mij zelf gelukt. Door de onderste twee schroeven een beetje los te draaien, dan de deur dicht te doen en weer heel langzaam open door dezelfde hoogte als dicht aan te houden, en dan snel vastdraaien. (Uiteraard met 2 man gedaan)
    Laatst gewijzigd door BartoS90; 21-01-17 om 14:29.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2015
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Scharnieren portier losmaken?

    Hoe ik mijn gehele deur van mijn auto heb losgekregen:

    Deurpaneel losmaken:
    - Als je de deur open hebt en je gaat ervoor staan, heb je linksboven en rechtsboven aan de zijkant 2 schroefjes zitten (kruiskop)
    - In het interieur handvat zit 1 schroefje (kruiskop)
    - Als het schroefje van het interieur handvat loshebt, kun je het binnenste van het handvat naar onder schuiven om het eruit te halen. Vervolgens zie je daarachter nog twee schroefjes (kruiskop) die je los kan schroeven.

    Deurpaneel is nu in princiepe los, het enige wat je nog moet doen is de gehele deurpaneel zo’n 15 cm naar boven toe trekken en dan naar je toe. PAS OP, er zitten nog stekkertjes verbonden aan de deurpaneel.

    Stekkers deurpaneel:
    Aan de binnenkant van je deurpaneel die je hebt losgemaakt van de auto zie je een schuimrubberen afdekplaat achtig iets, die kan je aan de bovenkant deels losmaken om de kabels enigzins te zien.
    - Het (bij mij gele) kabeltje dat naar van je slot naar je binnendeur klink gaat, kun je aan de kant van de binnendeurklink losmaken.
    o Eerst het ijzeren clipje losmaken (wat over de bevestigingsclip voor de kabel heen zit)
    o Daarna kun je het haakje wat in de binnendeur klink zit losmaken
    o Om vervolgens het plastic uit de bevestiging te halen.
    - Dan heb je nog 2 stekkertjes over voor de boxen/raambediening, die maak je het makkelijkste los door met een dunne platte schroevendraaier de clipjes voorzichtig iets te wrikken aan beide kanten van elke stekker.
    Nu is de deurpaneel geheel los van de deur. Nu kun je het speigelkapje in het interieur makkelijk losmaken, dit is gewoon een kliksysteem wat je met een beetje kracht in de handen zo los hebt.
    o Hierachter zie je een stekker voor de spiegelverstelling die best stug (bij mij) is, deze heb ik met pijn in de nagels met mijn nagels de clipjes een beetje opengewipt om vervolgens met mijn duimen de mannetjes stekker van de vrouwtjes stekker af te duwen.
    o Nu kun je met een 12tands M10 dacht ik de spiegelschroef via het interieur losdraaien.
    o Met een beetje wrikken krijg je nu je gehele spiegel eraf incl het “driehoeks” montageplaatje waarmee je spiegel aan je deur vast zit. (Ik dacht eerst dat mijn raam hiervoor open moest, maar ik moest gewoon wat meer kracht zetten..)
    Stootstrip voordeur: aan de binnenkant van de deur zie je 2 schroefjes link- en rechtsonder, draai deze los en zet kracht richting de achterwielen om je stootstriplos te schuiven. Hij zal zo’n 10 cm verschuiven dan kan je hem ervan af halen.

    Gehele deur van de auto losmaken:

    Eerst zorgen dat je kabelboom is ontkoppelt met de stekkers in de auto, dat heb ik moeten doen door mijn handschoenenkastje er zelfs uit te halen, maar zou ook zonder kunnen alleen heb je beperkte ruimte.
    De kabelboom naar de deur bestaat uit 4 gekleurde stekkers die via het rubberen slangetje tussen auto-deur naar de deur gaat.
    - om de stekkers te ontkoppelen moet je, als je op de passagiersstoel zit (voor rechter portier), het interieurdeel wat na de instaplijst een bocht naar boven maakt, losmaken.
    - daar zitten in een soort houder 4 stekkers en 1 rood/zwart plastic pijpje met een ontluchtings iets.
    -Stekkers spreken voor zich om los te maken
    - dat rood-zwarte plastic pijpje is voor je electrische deurbediening met je afstandsbediening. (ik heb deze losgeknipt omdat ik geen andere uitweg zag)
    - aan de kant van de deur en de kant van de auto heb je een schuim beschermkapje bij de kabels, tegen vocht naar binnen toe, die kun je met een beetje handkracht eruit wringen.
    - vervolgens alles door dat rubberen slangetje tussen de auto en de deur naar de deur begeleiden, en je deur is klaar om losgeschroefd te worden

    Losschroeven deur:
    - Je ziet 2 scharnieren, een kleine boven en een grote onder.
    - Kleine scharnier: zwart afdekdopje ervan af halen, en vervolgens die schroef erachter losschroeven (kleine 6kant schroef)
    - Grote scharnieren: Aan de kant van de deur kun je 2 grote torx schroeven losschroeven met een ratelaar, let op dat je torxbitje niet al te groot is omdat je weinig ruimte tussen deur en auto hebt..
    - heb je deze 2 torx schroeven (onder) en de kleine 6kant los, dan kun je je gehele deur een beetje optillen en valt je bovenste scharnier ook uit het richtgaatje en is je deur los.
    Laatst gewijzigd door BartoS90; 26-01-17 om 17:02.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •