Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    54
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3

    Standaard Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

    Deze middag net voordat ik de snelweg af moest begon de motor hevig te tikken en eenmaal van de snelweg af ook wat te stotteren alsof hij uit wilde vallen, dus maar even aan de kant gezet en motorkap open. Er bleek een harde tik linksvoor uit het motorblok te komen als je voor de auto staat, welke opliep met het toerental precies zoals op dit filmpje te horen is;
    Ik heb hem even laten staan en toch maar besloten naar huis te rijden, was nog maar 3km namelijk, en na 500m verdween het getik ineens. Wel had ik nog steeds de indruk dat hij wilde uitvallen en onregelmatig was bij een lagere snelheid.

    Heeft iemand een idee wat dit is en of het schadelijk is om hier mee door te rijden, ik heb hem net deze week nodig voor wat langere ritten.

    Ongeveer een jaar en 8000km geleden is de oliezeef al vervangen (inclusief filter en olie natuurlijk), er zit nu 10W40 in.

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2015
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

    Puur op basis van geluid zou ik zeggen dat er één of meerdere klepstoters kapot zijn.

    Het zou ook kunnen dat het je nokkenas is die versleten is, maar dan klinkt het vaak niet zo hard als nu, en bouwt de tik over maanden/kilometers heen (dus niet acuut)
    Het zou ook kunnen zijn dat je te weinig oliedruk in je systeem hebt. Check dus je oliepijl en of je lekkages ziet. Even de domme vraag stellen: brandt je olielampje of brandt die nog enige tijd na het starten? Heb je de mogelijkheid tot het uitlezen van je oliedruk?
    Als je een beetje handig bent kan je je klepdeksel verwijderen, de boel inspecteren (incl nokkenas) en schoonmaken.
    Je zegt dat je filter vervangen hebt, maar wanneer is de olie zelf vervangen?

    Ik houd het iig op de klepstoter(s)

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    54
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

    Inmiddels 2 langere ritten van 300km gemaakt en het is niet teruggekomen, wel voel ik af en toe de motor wat trillen op de snelweg, dus iets zit nog niet helemaal lekker.

    De olie stond wel tegen de minimum marge aan, dus heb die wat bijgevuld. Het olielampje heeft nog nooit gebrand, ook geen zichtbare lekkages te zien.
    Ik heb de foutcodes uitgelezen met VCDS en daar was niks in terug te vinden, ik neem aan dat een te lage oliedruk daar tussen komt te staan? De exacte oliedruk kan ik er waarschijnlijk niet mee uitlezen omdat alle ''measure blocks'' verwisseld zijn bij mijn versie, maar ik zal het eens proberen.
    Op dit moment heb ik geen tijd om het blok uit elkaar te halen, misschien over 3-4 maanden pas.
    De olie zelf is toen ook mee vervangen.

    Stel dat de klepstoters kapot zijn, hoe erg is het om hier een paar maanden mee door te rijden?

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    30
    Posts
    54
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3

    Standaard re: Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

    Inmiddels staat hij nu al meer dan een maand stil, de laatste keer kwam het weer terug; motor begon op een rare manier te sputteren en verloor zijn vermogen. Het gas verder indrukken had geen zin en kwam al snel op 80km/u te zitten. Daarna de rest van de weg gelukkig nog voorzichtig kunnen verderzetten met 70-80km/u, met moeite.

    Intussen een andere auto gekocht, maar nu ik er weer tijd voor heb moet deze echt gemaakt. Maar het ergste is, er is geen foutcode te vinden met VCDS. Heeft iemand misschien enig idee wat het zou kunnen zijn of wat ik verder nog kan controleren?

  5. #5

    Standaard Re: Harde tik uit motorblok/schokkerig, mee verder te rijden? 1.8T AGU '98

    Klinkt bij mij meer naar defecte krukaslagering.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •