Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: 1.9TDI BLS krukas en drijfstang beschadigd

  1. #1

    Standaard 1.9TDI BLS krukas en drijfstang beschadigd

    Sinds twee maanden eigenaar van A3 Sportback, bouwjaar 2008, 1.9tdi motorcode BLS, 140k op de teller. Gekocht ivm lage km stand, dealeronderhouden, nap rapport. Auto wordt afgeleverd met onderhoudsbeurt, en alvast nieuwe distributieriem incl waterpomp.
    Na vijf weken rijd ik op de snelweg, motor begint te schudden bij vermogen vragen. Later ook licht tikkend geluid. Auto stil gezet en afgesleept. Diagnose garage: Krukas en een drijfstang beschadigd, waarschijnlijk lagers kapot gegaan. Oliepeil en druk was goed. Nu wordt de krukas en drijfstang vervangen door tweedehands exemplaren.
    Ik heb op dit forum al meer gelezen over dit euvel bij oa BLS motoren. Oorzaken die genoemd worden zijn verkeerde of langdurig niet ververste olie, defecte tandempomp, of versleten lagers?? Mijn garage vindt het een onwaarschijnlijk verhaal en kan niet geloven dat dit 'zomaar' is gebeurd, maar wil wel de reparatie uitvoeren en kosten delen. Ik weet zelf dat ik normaal gereden heb en vertrouw erop dat onderhoud en distributieriem goed uitgevoerd zijn. Maar dan mag zoiets toch niet kunnen?
    Ik twijfel nu of ik ook al onderdelen preventief moet vervangen, zoals de lagers door sputterlagers, maar eventueel ook oliepomp? Ik wil straks wel graag weer met wat vertrouwen rondrijden. Iemand ervaring en of tips?

    bedankt alvast!

  2. #2
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.9TDI BLS krukas en drijfstang beschadigd

    Omdat het ons ook opgevallen was dat de 1.9tdi vanaf 2005 opvallend veel zware motorschades hadden, hebben we er eens wat voortijdig uit elkaar gehaald en de drijfstanglagers bekeken, met de volgende resultaten,

    150000km,


    85000km,


    Hier zijn gewoon een ander type lagerschaal gebruikt. Wij plaatsen hier sputterlagers voor terug.

    Jos.

  3. #3

    Standaard Re: 1.9TDI BLS krukas en drijfstang beschadigd

    Beste Jos,

    Bedankt voor je snelle reactie. Het gebruiken van 'zachtere' lagerschalen door Audi zou dan de oorzaak zijn van deze problemen? Dus lagers nu vervangen door sputterlagers?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •