Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Welke ET en bandenmaat?

  1. #1

    Standaard Welke ET en bandenmaat?

    Hallo ,

    ik ben op zoek naar 18 " velgen , ik raak alleen wat verward door de ET waarde.
    op Steekmaat.nl wordt er een Et waarde opgegeven van 50. Daarbij passen dan de 18' 225/40 banden.
    Nu lees ik hier op het forum dat de ideaale maat een ET waarde van 35 zou moeten
    hebben.
    Wat is hier nu waarheid?
    Het doel is dat de velg er rechtsstreeks opkomt zonder aanpassing van flensen en wordt ook niet verlaagd.
    De banden die we op het oog hebben is de Avon ZZ5
    225/40 R18 92Y XLvelgrandbescherming


    18 inch is voorlopig gekozen tussen mooi strak stoer en evengoed nog comfort.
    Alle tips zijn welkom.
    bvd
    Harmonizer.

  2. #2

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harmonizer Bekijk Berichten
    Hallo ,

    ik ben op zoek naar 18 " velgen , ik raak alleen wat verward door de ET waarde.
    op Steekmaat.nl wordt er een Et waarde opgegeven van 50. Daarbij passen dan de 18' 225/40 banden.
    Nu lees ik hier op het forum dat de ideaale maat een ET waarde van 35 zou moeten
    hebben.
    Wat is hier nu waarheid?
    Het doel is dat de velg er rechtsstreeks opkomt zonder aanpassing van flensen en wordt ook niet verlaagd.
    De banden die we op het oog hebben is de Avon ZZ5
    225/40 R18 92Y XLvelgrandbescherming


    18 inch is voorlopig gekozen tussen mooi strak stoer en evengoed nog comfort.
    Alle tips zijn welkom.
    bvd
    Harmonizer.
    Ik had standaard ET55, rij nu op ET51, lijkt net iets mooier, lager dan ET47 kan je denk ik niet gaan op een Audi A3 8P(A), dan gaat het te ver naar buiten steken.
    Laatst gewijzigd door JDx; 27-04-17 om 08:26.
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Posts
    262
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Rij met ET45 ( 225x40x18 banden ) zonder probleem .

  4. #4

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yvanvw Bekijk Berichten
    Rij met ET45 ( 225x40x18 banden ) zonder probleem .
    Heb je foto's? Dat moet toch net goed gaan? Vooral bij de voorwielen heb ik nog maar weinig speling met ET51.

    Achter heb ik genoeg ruimte, zelfs 10mm spacers ertussen.
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

  5. #5

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    ik heb me ingelezen op autobandenkennis.
    Hieronder het stukje uitleg, bedankt voor de bevestiging dat er in ieder geval geen problemen komen met de ET45.
    Audi A3 2005 is ET 50. Daarbij hebben we dus een max van 5 verschil. 55 of 45.
    Zoals ik begrijp , hoe lager het ET getal hoe meer het wiel naar buiten komt, hoe minder de kans dat hij kan aanlopen tegen veerpoot schaal of veer. correct me if i am wrong.

    et waardeDe ET-waarde bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt ten opzichte van de wielkast. Eigenlijk dus de diepteligging. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengtedoorsnede) tot aan het bevestigingspunt. Dit in mm vertegenwoordigd de ET-waarde. De ET-waarde is namelijk altijd in mm.

    Als de ET-waarde hoger wordt dan komt de bevestiging van de velg feitelijk meer naar buiten waardoor het wiel dieper in de wielkast valt. Als de ET-waarde lager wordt, dan zit de bevestiging van de velg meer naar het midden en komt de velg juist meer naar buiten.

    Een velg met een ET-waarde van 25 komt dus meer naar buiten dan een velg met een ET-waarde van 40. Het verschilt tussen 40 en 25 is 15 wat 15 mm betekend.

    Ga je voor een andere set velgen dan is een afwijking van 5 mm in de ET-waarde acceptabel. Stel je originele velgen hebben een ET-waarde van 30 dan kunnen je nieuwe velgen 25 of 35 worden. Een grotere afwijking kan er toe leiden dan het weggedrag anders wordt en dat de wielen de wielkasten kunnen raken.

    In de afbeelding rechts zie je de letter C welke staat voor center (midden), de letter M van montagevlak en ET. De ET-waarde wordt berekend vanaf het midden van de velg tot aan het montagevlak. De linker kant is de buitenkant van de velg welke naar de straat toe wijst. De rechterkant van de velg is de kant naar de auto toe.

    Bij veel velgen staat aan de binnenzijde van de velg in het metaal zelf vaak een ET-waarde vermeldt.


  6. #6

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JDx Bekijk Berichten
    Heb je foto's? Dat moet toch net goed gaan? Vooral bij de voorwielen heb ik nog maar weinig speling met ET51.

    Achter heb ik genoeg ruimte, zelfs 10mm spacers ertussen.
    Zoals ik het nu begrijp heeft hij met ET 45 juist meer ruimte dan met de jou ET51.

  7. #7

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harmonizer Bekijk Berichten
    Zoals ik het nu begrijp heeft hij met ET 45 juist meer ruimte dan met de jou ET51.
    http://velgen.jdx.nl/velgmaten/et-waarde/
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    De 18' worden de meeste aangeboden met ET 45/46/43 voor audi a3 2005.
    Daarbij zijn de meesten 8j = 8x25,4 mm = 203,2 + max 30mm =max breedte band 233,2.
    Zou je daar nog een 235/45 omheen kunnen leggen? of is dat een no go?
    Dit ivm net even robuuster en net even hoger voor wielkast vulling + iets meer comfortabel?

    Laat deze vraag maar gaan, kom er net achter dat de km teller gaat afwijken🐔

    Laatst gewijzigd door Harmonizer; 28-04-17 om 07:38.

  10. #9

    Standaard Re: Welke ET en bandenmaat?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harmonizer Bekijk Berichten
    De 18' worden de meeste aangeboden met ET 45/46/43 voor audi a3 2005.
    Daarbij zijn de meesten 8j = 8x25,4 mm = 203,2 + max 30mm =max breedte band 233,2.
    Zou je daar nog een 235/45 omheen kunnen leggen? of is dat een no go?
    Dit ivm net even robuuster en net even hoger voor wielkast vulling + iets meer comfortabel?

    Laat deze vraag maar gaan, kom er net achter dat de km teller gaat afwijken🐔

    Die wijkt sowieso af.

    Standaard is ET56 bij de A3. Dus elke ET-waarde lager komt je wiel 1mm verder naar buiten.

    De meeste 18inch velgen van Audi zoals de S-Line zijn ET51, staan dus een halve centimeter verder naar buiten, is niet zo moeilijk, je moet gewoon velgen uitzoeken die je mooi vindt en even kijken of de ET-waarde niet teveel afwijkt en dan indien mogelijk even passen.
    Laatst gewijzigd door JDx; 28-04-17 om 07:44.
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •