De video staat prive..
Vandaag mijn Audi A3 1.4 met S-tronic opgehaald en eenmaal thuis aangekomen merkte ik een vreemd geluid op bij het wegrijden en het schakelen van de versnellingen vooral van 1 naar 2. Wie kan mij vertellen wat dit is en of het normaal is?
Dat geluid herken ik zelf ook bij onze a3 g tron met s tronic ...maar dit komt slechts sporadisch voor .
Ik ben er al mee naar de dealer geweest ,maar dan maakt ie het geluid natuurlijk niet in de tijd dat de auto daar aanwezig is ...het probleem is dus nog steeds niet herkend .
Heel herkenbaar irritant geluid, hier exact het zelfde gehad met onze A3 8V 1.4tfsi met s-tronic, het is een VAG breed probleem wanneer je Googled op DSG7 knarren of quietschen beim beschleunigen dan is er genoeg te vinden. Het blijkt te liggen aan het koppelingspakket. Na een eerste vervanging hadden wij na een paar duizend km weer dezelfde ellende toen bleek dat er nog net een koppelingspakket in was gegaan van de oude versie die is per juli 2016 vervangen door een laatste gereviseerde / verbeterende versie die zit er sinds december 2016 in en sindsdien is het over. Golfjes, Leon, A3, Octavia alles met de DQ200 / DSG7 bak (droge koppeling) heeft er last van lijkt het, veelal auto's van medio 2013 / 2014 / 2015. Bij ons begon het bij warme motor (na bijvoorbeeld snelweg of op warme dagen) en daarna stadsverkeer / file en dan bij het optrekken maar ook bij verder opschakelen van 3 naar 4 of terugschakelen wilde hij dit doen. Bij ons is het onder garantie opgelost uiteindelijk zit er nu het derde koppelingspakket in (en hopelijk tevens de laatste). Laat je niet afschepen met de bak opnieuw initialiseren want dat helpt geen .... ja voor een dag en daarna is het weer net zo hard terug. Ik heb het destijds gefilmd en ben daarmee naar de dealer gegaan plus een duidelijke omschrijving van de klacht en een proefrit gemaakt met de monteur bij goed warme motor zodat ze wisten dat het probleem er ook echt was.
De dealer heeft het uiteindelijk super opgelost (gelukkig binnen de garantie termijn).
Ik vond wat beeld materiaal.
https://youtu.be/ret6q1rszKE
https://youtu.be/hACvsNjB3JE
Bij onze A3 is dus niet de versnellingsbak vervangen maar wel (we zitten nu aan de 3e set) het volledige koppelingspakket (daarvoor moet de versnellingsbak uit de auto). Blijkbaar is er VAG-breed (Audi, Seat, Skoda en VW) in de zomer van 2016(ik dacht 7-2016) en verbeterd koppelingspakket gekomen dat deze problemen niet meer vertoond of ondervangt.
Kans is er dus dat ik nog het oude koppelingspakket heb. Mijne is van 7-2016
[QUOTE=Dijon92;1783753]Snowdude, hebben ze bij jou de bak vervangen? En had jij hetzelfde geluid zoals in mijn filmpje en die jinxed mee stuurde?[/QUOTE
Moeilijk te zeggen of het hetzelfde geluid is. Deze klinkt ook alsof metalen delen schuren bij het schakelen.
Mijn is nu vervangen en rij nu alweer twee weken met een nieuwe bak. Ben weer tevreden over de auto. Lijkt wel of de schakelmomenten ook anders zijn. Normaal haal ik de 600 km op een tank geeneens maar nu wel.
Niet waar dit topic precies over gaat, maar heeft wel met de s-tronic te maken.
Vanavond reed ik met mijn ramen open en zonder muziek aan. Ik kon precies horen wanneer de versnellingsbak een andere versnelling pakte, en een tel later zag ik hem inderdaad op mijn display switchen. Dit was overigens alleen bij een hele lage snelheid hoorbaar. Misschien maakt hij het geluid altijd, maar dat kon ik niet controleren door de wind icm een hogere snelheid.
Is het normaal dat je de s-tronic hoort wisselen van versnelling?
Vandaag even de dealer gesproken en ik heb de geluiden naar hun opgestuurd en ze hebben deze beluisterd. Kreeg al meteen te horen dat het met een nieuwe koppeling niet verholpen zal zijn en dat het dan weer terug zal komen. en dat het niet erg is.
Maar ze gaan het nog verder bekijken en een specialist het laten beoordelen. Het 2e probleem wat ik heb is dat het schakelen van de 3e naar de 4e versnelling niet goed gaat. alle andere gaat gewoon in 1 keer en dalen de toeren gelijk van 2200 naar 1800. maar van 3e naar 4e gaat hij langzaam van 2200 naar 2100 en dan bij 2200 weer vlot naar de 5e. ook dit gaan ze onderzoeken. ben bang dat er toch iets mis is...