Goedenavond,
Mijn eerste post op dit forum!!
op 7 oktober 2014 heb ik een A3 e-tron besteld met de volgende opties:
- Ambition
- Metallic lak (Gletsjerwit)
- Pro line plus
- Verwarmbare voorstoelen
- Elektrisch inklapbare buitenspiegels
- Diefstalalarm
- Mono pur
- Elektrisch verstelbare lendesteunen voor
- Parkeerhulp achter
- Dimmende binnenspiegel
- Aluminiumoptiek
- Audi hold assist
- Privacyglas
- Panorama glasdak (verplichting)
Volgens mijn dealer (Martin Schilder groep) was 'mijn' e-tron één van de 200 e-tron's die nog voor het eind van 2014 geleverd zou worden. Auto's uit deze eerste batch zouden dan wel uitgerust zijn met een panorama glasdak. Dit panoramadak à €1300+ was niet een optie waar ik initieel voor zou kiezen, maar ik koos hier toch voor na de belofte van levering in 2014.
Vlak na het bestellen, op 13 oktober 2014, kreeg ik per email dit bericht, ik citeer:
"Wij hebben wat minder leuk nieuws gekregen vanuit de fabriek aangaande de leverdatum van de Audi A3 E-Trons, wij hebben namelijk doorgekregen dat de fabriek op dit moment de beloofde productie voor dit jaar misschien niet kan bolwerken wat kan betekenen dat sommige E-Trons met hun productie datum naar volgend jaar verschuiven, we hebben nog niet doorgekregen om welke auto’s het zou gaan maar ik vind het wel zo netjes om u dit vast mede te delen."
Ondanks bovenstaand bericht was ik met stomheid geslagen toen ik op 26 januari 2015 (Dus al ruim na de initieel beloofde leverperiode) per post het bericht kreeg dat mijn e-tron naar verwachting pas in week 13 geleverd zal worden.
Nu ontdekte ik enige tijd geleden dit forum, waar ik af en toe rond speur naar nieuwtjes betreffende de e-tron en andere Audi's.
Ik kwam een bericht van gebruiker 'keesschepers' tegen, geplaatst op 15 juli 2014, waarin een bericht afkomstig van Martin Schilder groep is vermeld. In dit bericht staat dat er slechts 5 e-trons beschikbaar waren voor Martin Schilder, die ten tijde van het plaatsen van dit bericht dus al verkocht waren.
Na het lezen van dit bericht en gezien van het feit dat de beloofde leverperiode al ver in het verleden ligt, vraag ik mij af of ik in mijn recht sta als ik de kosten van het panoramadak op de dealer zou willen verhalen. Hoe denkt men hierover op dit forum?
Groet,
Melkpak
Tsja...welkom bij de e-tron vertragingsclub...
Het hangt er denk ik vanaf of je het zwart op wit hebt, als dat zo is dan maak je volgens mij wel een kans om aanspraak te doen op een vergoeding. Maar ik denk ook dat een autodealer goed ingedekt is tegen dit soort zaken. Waarschijnlijk heb je geen rechtsbijstandsverzekering, anders had je de vraag niet hier neergelegd? Er zijn ook wel wat laagdrempelige instanties voor juridisch advies (Jurofoon bijv).
Het is overigens best fraai zo'n dak, zeker op een witte A3. Ik had het op mijn vorige 8V ook. Helaas moest ik nu puzzelen en ik vond wat andere opties net iets belangrijker.
Bedankt voor je reactie!
Op het contract staat gek genoeg: 'direct te leveren'. Al heb ik in mail-correspondentie wel zwart op wit staan dat mijn e-tron voor eind 2014 geleverd zou worden.
Ik heb al eerder contact gehad met de rechtsbijstand over de e-tron; de dealer wilde de auto op zomerbanden overdragen terwijl je in deze maanden een probleem hebt als je geen winterbanden hebt en rondrijdt in Duitsland (ik ga hem ophalen!).
Ik kan met dit geval helaas niet echt naar de rechtsbijstand stappen, aangezien ik dan de oorspronkelijke mailcorrespondentie tussen de gebruiker 'keesschippers' en Martin Schilder groep in mijn bezit zou moeten hebben en vind het wel wat ver gaan om zoiets te vragen..
Ben het stiekem met je eens over dat panoramadak in combinatie met wit, maar het gaat om het principe in dit geval
Zal overigens wel wat foto'tjes plaatsen als ik hem eindelijk in mijn bezit heb!
Als ik jou bericht zo lees dan heb jij alleen via de mail een bevestiging gekregen dat de auto in 2014 geleverd wordt, maar niet dat jij een Panoramadak hebt besteld zodat deze in 2014 geleverd. Als je niet zwart op wit hebt dat je het dak alleen hebt besteld zodat deze in 2014 geleverd wordt denk dat het een moeilijk verhaal wordt om een compensatie te krijgen. De dealer heeft de suggestie gewekt dat de auto eerder geleverd wordt als je een panoramadak besteld, maar heeft de dealer daar ook keiharde garanties voor gegeven, als dit niet zo is dan denk ik dat je er weinig aan kan doen.
Dat wordt dan zoiets
Audi_A3_Sportback_etron_080115(3).jpg
Mijne wordt hetzelfde, alleen dan met S-line exclusief dak. Dat dakje zal ik af en toe wel missen, is best lekker qua licht en om open mee te rijden tot en met 80 a 100 km/h.
Maar week 13 is eind maart, moet je dan nog steeds winterbanden hebben? Duitse wetgeving schrijft toch voor dat je alleen winterbanden moet hebben als er winterse omstandigheden zijn?
Velgen kun je gratis omwisselen voor S-line, maar dat kan niet meer als je auto al definitief is ingepland voor productie. Heb ik ook geprobeerd. Ach...de e-tron velgen zijn best mooi en anders heb je goede replica's voor zo'n 600 euro per set. Is ook nog te doen.
Beste Lars (melkpak),
Als je bij de groep klanten zit die het panoramadak hebben 'moeten' kiezen om in 2014 te kunnen rijden, dan krijg je als het goed is sowieso € 772,- gecompenseerd. Het lijkt er helaas op dat men bij Audi een piepsysteem hanteert en dat je hier ook in dit geval zelf achteraan moet zitten. De compensatie voor mijn panoramadak was niet aan mij gecommuniceerd, maar bleek wel in een vrije tekstveld van het bestelsysteem van mijn dealer te staan. Ik kwam hier pas achter toen ik voor een aantal andere zaken m.b.t. mijn configuratie bij de dealer moest zijn en ik dit op zijn scherm zag staan. Een bezoekje aan de dealer dus!
Succes en vooral sterkte!
Beste (toekomstige) Etron rijders,
Sinds 19 februari rijd ik een Etron met de volgende opties:
Ambition Pro Line Plus
S-line
Daytona Grijs
Bose speakers
Inklapbare buitenspiegels
Glazen panoramadak
Parkeersensoren achter
Dakreling blank
Dimmende binnenspiegel en buitenspiegel
Side Assist
Dakspoiler S line
Stoelen voor verwarmbaar
beschermfolie op de achterbumper
beschermhoes in de achterbak
Vodafone SIM kaart
de etron badges op de zijkant laten vervangen door S-line badges.
IMG_3970.jpgIMG_3926.jpg
Inmiddels 2800 km op de teller gezien mijn trip naar Zwitserland en Oostenrijk voor mijn werk. Ben zeer tevreden over de auto. Hij rijd simpelweg subliem! Wat ik niet meer zou willen missen is Side Assist (wat rijdt dat relaxed) en de superieure Bose speakers. Wat een geluid. De auto rijdt zo rustig en heeft meer dan voldoende kracht. Ik rijd thans zo'n 1 op 18,19 met snelweg en bergritjes. Navigatie werkt erg goed (de letters schrijven is geweldig!) en met een data sim kaart van Vodafone icm Audi Connect een prettige aanwinst. Vanuit huis alvast de nieuwe bestemmingen naar de navigatie van de auto sturen is ook super!
Nadelen?
1) de Etron app is werkelijk een drama. Vanaf het begin werkt deze niet zoals bij veel rijders. Verschillende emails verzonden naar de dealer, Pon en Audi AG. Pon maakt het helemaal bont door stommetje te spelen alsof ik de eerste etron rijder ben met deze problemen. Wat een arrogantie. Ben thans aan het kijken of ik juridisch munitie ga inschakelen want kennelijk levert Audi diensten bij een auto die simpelweg niet functioneren. Tot op heden geen oplossing.
2) ik heb de Audi laadpaal op kantoor laten plaatsen en een laadpaal (van laadpaal24.nl) thuis. Werkt allemaal probleemloos. Echter een nachtje laden betekent geen 50 km actieradius maar maximaal 37 km en dat wil maar niet stijgen. Ik heb een afspraak bij de garage gepland want ik las iets over een update.
3) de achterbak blijkt in de praktijk ook echt (te) klein.
Groeten,
Marc
Ja ik, krijg je wat geneuzel over BPM en andere opmaak van prijzen. IMO is het gewoon pure zakkenvullerij van PON, die 400 BPM gaan echt dat verschil niet maken. Ik heb ze hier ook op gewezen en je krijgt gewoon hetzelfde ontwijkende antwoord van eoa persmiep bij PON. Helaas zijn wij Nederlanders een kudde schapen die zich gedwee naar de slachtbank laten afvoeren en PON weet dat. Als ik dit van te voren had geweten had ik de etron in duitsland besteld. Mijn config is daar een paar duizend euro goedkoper, de BPM is maar 400 dus importeren kost geen drol..
Goed nieuws voor de e-tron rijders; afgelopen week op wintersport geweest naar Oostenrijk en de e-tron even kunnen uittesten in Duitsland. Vol gas, zonder boost, loopt ie 215 kmph / 217 kmph met boost loopt ie in rap tempo richting de 240 kmph waarna ie gaat kruipen naar de 247 kmph.. Iets harder dan de fabrieksopgave!