Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Lucht in koelsysteem

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Lucht in koelsysteem

    Hallo,

    Ik heb een Audi A4 1.9 diesel met AJM motorblok. Sinds ik de thermostaat in motorblok en koelvloeistof heb vervangen last van lucht in het koelsysteem wat duidelijk hoorbaar is als stromend water onder het dashboard. Ook komt het voor dat temperatuurmeter van 90 gr naar 60 gr gaat na tijdje rijden met warme motor. Heb proberen te ontluchten dmv gaatje in slang naar kachel maar weet niet precies hoe, met kachel vol open? Motortemp op 90 gr?

    Alvast bedankt

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    59
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    in je regenbak onder de voorruit zitten de 2 slangen van de kachel op de kachelradiator .
    motor moet op temperatuur zijn , en lopen !
    maak de linker klem los en trek voorzichtig de slang iets terug , je nu ziet een klein gaatje waardoor de lucht ontsnapt !
    komt er alleen nog water uit en geen luchtbelletjes , is het systeem ontlucht
    1.9 TDI 217pk-430nm

  3. #3

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fastmarc Bekijk Berichten
    in je regenbak onder de voorruit zitten de 2 slangen van de kachel op de kachelradiator .
    motor moet op temperatuur zijn , en lopen !
    maak de linker klem los en trek voorzichtig de slang iets terug , je nu ziet een klein gaatje waardoor de lucht ontsnapt !
    komt er alleen nog water uit en geen luchtbelletjes , is het systeem ontlucht
    Soms de procedure herhalen kan de oplossing zijn. Ik had na het ontluchten via dat gaatje ook nog steeds last van hoorbare koelvloeistof. Paar keer goed toeren maken waardoor de waterpomp dat ook doet kan helpen net de vastzittende belletje te doen losschieten. Daarna nogmaals ontlucht via dat gaatje en het problem was weg.

  4. #4

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    vind die 2 darmen niet van de kachel .

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    59
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land
    1.9 TDI 217pk-430nm


  6. #6

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    a ja daar onder zitte ze . ok hard bedankt . grt marc.

  7. #7

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    hallo heb ook AJM BLOK .heb soms ook last van noodloop . contact even af en terug aan en hij doet het weer voor tijdje. 19 TDI 115 pk . 85 kw . bouwjaar 2000.
    .

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    noodloop kan veel oorzaken hebben, als het een keer voorkomt en later niet meer dan hoef je je geen zorgen te maken.
    komt het regelmatig voor dan zou ik de auto uit laten lezen om te achterhalen waar het fout gaat.
    er gewoon me doorrijden zou ik persoonlijk niet doen, je weet immers niet wat je eventueel vernield.
    bij een tdi is redelijk vaak de turbo niet goed meer of heb je een lek in het vacuüm systeem (slangetje los/lek ,n75 stuk).

  10. #9

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    luchtmassa meter . magneetklep . n 75 . is al vervangen . egr klep nog niet en de turbo doet goed zijn werk .alle vacuum slangetjes zijn ook al vernieuwd .

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Leeftijd
    59
    Posts
    181
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    maar je hebt hem nog steeds niet uitgelezen met VAGcom / VCDS ???

    maak dan gelijk een Log van groep 3 , 8 , en 11

    de turbo doet goed zijn werk schrijf je , dat is nog te bezien !
    hij gaat niet voor niks in Noodloop !

    N75 , slangetjes etc heb je al vervangen .
    dan heb je waarschijnlijk 00575 storing turbodruk te hoog of te laag .
    en zit waarschijnlijk in een vervuilde of slecht werkende schoepverstelling
    kans erg groot op dat de turbo inwendig vervuilt is ( demonteren en schoonmaken kan in veel gevallen nog de oplossing zijn )
    1.9 TDI 217pk-430nm

  12. #11

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    ja die ga ik in de week er af halen en kuisen . is al meermaals uitgelezen en inderdaad turbo druk overschreden .kan het ook zijn dat de katalizator te vol zit . grt marc

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2012
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Lucht in koelsysteem

    Bedankt voor de reactie, ga proberen te ontluchten door motor meer toeren te laten draaien. Heb trouwens ook last van olielekkage aan de uitlaatkant van het blok. De hele zijkant van het blok zit onder de olie. Heb EGR klep al afgedopt dmv twee schroeven en pakking vervangen in inlaattraject. Inlaat zit ook vol met olie maar denk ook dat lager in turbo hier de oorzaak van is.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •