Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Hoi,

    Mijn eerste post op dit forum, mooi dat er zo'n grote community is! Ik heb sinds kort een Audi A4 Avant uit '98, met een 1.6 blok (74KW). Het ding loopt als een zonnetje, maar ik heb één klein probleem. Als ik aan het rijden ben en ik rem naar stilstand, dan gaat de motor niet netjes in zijn stationair over. Ik zit dus in de lage toeren op moment dat ik het koppelingspedaal intrap, en wat er dan soms gebeurt (niet altijd, lijkt willekeurig) is dat de toeren een flinke dip maken om vervolgens meteen weer omhoog te schieten en dan weer iets terug te vallen naar een nette stationair. De stationair zelf loopt vervolgens heel stabiel, zonder dipjes of andere gekkigheid. Dus het is op moment van ontkoppelen dat ie een dip in toeren maakt, dan extra toeren draait (om zichzelf draaiende te houden lijkt het) en dan naar een gewone stationair gaat.

    De garage had al een slangetje vervangen bij ik dacht dat ze het de 'benzinekamer' noemden? Ik kende het onderdeel niet en ben het inmiddels dus ook vergeten. Dat leek het even beter te maken, maar het probleem is er toch nog. Voordat ik ermee naar de garage ga en zij 101 dingen gaan proberen, dacht ik, laat ik eens kijken of iemand dit probleem herkent.

    Alvast bedankt!

    Gr.

    P.S. tijdens het rijden ook geen dipjes of ander onstabiliteit in de motor, echt alleen bij de overgang naar stationair.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Leeftijd
    51
    Posts
    52
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Hier (nog steeds) het zelfde probleem.
    Ik heb de bougie's vervangen en de bougiekabels.
    Helaas heeft dit bij mij niet geholpen, maar is voor jou nog ene optie om te proberen.

    En ben benieuwd of er nog andere ideeen geopperd worden.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Gebeurt het steevast in bepaalde toerengebieden of af en toe? Ik zou gaan denken aan problemen in de elektronische aansturing.

    Dit is een motor die zeer veel geleverd is door zowel Audi als VW. In principe moet de oorzaak van dit soort problemen wel bekend zijn bij monteurs. Laatst stond er een VW Bora met deze motor op Autoweek die ruim vijf ton had gelopen en nog goed functioneerde.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Gebeurt het steevast in bepaalde toerengebieden of af en toe? Ik zou gaan denken aan problemen in de elektronische aansturing.

    Dit is een motor die zeer veel geleverd is door zowel Audi als VW. In principe moet de oorzaak van dit soort problemen wel bekend zijn bij monteurs. Laatst stond er een VW Bora met deze motor op Autoweek die ruim vijf ton had gelopen en nog goed functioneerde.
    Volgens mij gebeurt het inderdaad steeds in dezelfde toerengebieden. Moeilijk te checken want m'n tellers doen het niet haha. Gister een nieuwe teller in de bus gekregen, die ga ik er zo inzetten. Ook een bekend probleem bij deze Audi overigens, dat de teller ermee kapt. Reparatie kost tegen de €300,-, een teller van het internet plukken kost je drie tientjes.

    In ieder geval, ik ken ook meerdere verhalen over het blok van mensen die em met gemak boven de 5 ton hebben gereden, dus wat dat betreft zal het wel goed moeten komen. Elektrische storingen zijn alleen vaak wel flink zoeken als een monteur het probleem niet kent toch? In dat geval zou ik zeker eerst willen weten wat het is, voordat ik daarheen ga. Ken ook zo'n verhaal van een kennis van me, die met zijn wagen (VW dacht ik) meerdere malen naar de garage was geweest zonder resultaat en uiteindelijk zelf de oplossing op
    internet vond. Soms denk ik wel eens, kennen die monteurs Google wel

    Gr.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Ik heb ook wel eens een verschil van mening gehad met een monteur over een schurend geluid bij het optrekken. Volgens de monteur was het mijn versnellingsbak die aan z'n einde zat, volgens mij zat het in de motorsteunen. Uiteindelijk oordeelde mijn vaste garagist bij de keuring dat het inderdaad uit een baksteun kwam. Hij was bijna verontwaardigd dat de andere garage mij een andere versnellingsbak had willen aansmeren.

    Kortom, goed idee dat je zelf ook rond kijkt. Mijn oude B4 heeft nog grotendeels mechanische tellers, wat overigens ook geen garantie is...


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Hier ook nog het zelfde probleem met de toerental zoals in eerste bericht. Ik hoop dat er nog suggesties zijn.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2016
    Posts
    8
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Hoi Jelle,

    Ik heb de auto inimddels verkocht en een prachtige 1.8 turbo gekocht. Ik heb hem gewoon ingeruild dus nooit antwoord gekregen op wat het probleem nu was! Vraagje: als jij je ramen dicht doet (mits je elektrische ramen hebt) en je drukt de knop dan nog een keer in, terwijl het raam al dicht zit, dipt het toerental dan ook? Want dat deed mijn vorige én huidige audi ook. Dus denk dat het gewoon een elektronica tick is. M'n huidige audi heeft echter geen problemen met normaal stationair draaien

    Gr. D.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Vreemd, dat het toerental zakt als je de elektrische ramen gebruikt. Blijkbaar zit er ergens een soort lek of 'overspraak'.

    Ik vrees dat rare elektronicaproblemen gaan opduiken bij veel van de huidige auto's, zeker naarmate bedrading cq verbindingen achteruit gaan.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kornee Bekijk Berichten
    Hoi Jelle,

    Ik heb de auto inimddels verkocht en een prachtige 1.8 turbo gekocht. Ik heb hem gewoon ingeruild dus nooit antwoord gekregen op wat het probleem nu was! Vraagje: als jij je ramen dicht doet (mits je elektrische ramen hebt) en je drukt de knop dan nog een keer in, terwijl het raam al dicht zit, dipt het toerental dan ook? Want dat deed mijn vorige én huidige audi ook. Dus denk dat het gewoon een elektronica tick is. M'n huidige audi heeft echter geen problemen met normaal stationair draaien

    Gr. D.
    Dit klinkt mij eerder als een dynamo of accu die op z'n einde begint te raken, aangezien ik dit ook gehad hebt met een andere auto in het verleden.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2017
    Leeftijd
    36
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Overgang lage toeren naar stationair onstabiel, 1.6

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kornee Bekijk Berichten
    Hoi Jelle,

    Ik heb de auto inimddels verkocht en een prachtige 1.8 turbo gekocht. Ik heb hem gewoon ingeruild dus nooit antwoord gekregen op wat het probleem nu was! Vraagje: als jij je ramen dicht doet (mits je elektrische ramen hebt) en je drukt de knop dan nog een keer in, terwijl het raam al dicht zit, dipt het toerental dan ook? Want dat deed mijn vorige én huidige audi ook. Dus denk dat het gewoon een elektronica tick is. M'n huidige audi heeft echter geen problemen met normaal stationair draaien

    Gr. D.

    Ik heb elektrische ramen, maar dat de toerental daarmee inzakt heb ik niet.
    Ik denk zelf dat ik meer richting gasklep moet zoeken. Die moet ik maar eens een keer gaan reinigen denk ik.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •