Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: 1.8 gasklephuis schoonmaken

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Hee luitjes,

    Volgens mij is 't hoog tijd m'n gasklephuis eens schoon te maken (hoog / variabel toerental bij stilstaan).
    Dus even de verschillende posts daarover opgezocht en gelezen maar ik kom er toch niet helemaal uit. Zie plaatje:

    gasklephuis.jpg

    - Waar zit dat ding? Mensen zeggen: volg de slang vanaf je luchtfilter. Bedoelen ze dan die dikke slang (1) en zit dat gasklephuis dan dus op 't eind daarvan (2)?

    - Die slangklem, hoe maak je die los en daarna weer vast?

    - Ik wil 'm graag schoonmaken zonder 'm er helemaal af te halen, als ik het goed heb scheelt dat koelvloeistof + opnieuw inleren/resetten gasklep. Maar als je 'm erop laat zitten heb je dus wel maar weinig bewegingsruimte, toch? (zie die pijltjes) Volgens mij kan ik er zo nieteens in kijken om te zien of ie echt schoon is?

    - Waarom zou je daarvoor eerst je luchtfilter los moeten halen, kun je niet gewoon alleen die slang van het gasklephuis afhalen?


    Sorry voor de domme vragen he...
    Laatst gewijzigd door vorsprung4; 18-02-17 om 18:05.

  2. #2
    Blue Whale's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    60
    Posts
    1.365
    Kudos
    46
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Heb je hier iets aan? De techniek van Passat B5 is hetzelfde als Audi B5.

    Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic Hartog Tuned Mijn voorsteltopic
    Voorheen: 2011-2016 B7 Limo 2.0TFSI Quattro Tiptronic

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Post Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Wordt in ieder geval uit duidelijk dat je inderdaad nogal wat moeite moet doen om voldoende ruimte te creëren om er een beetje bij te kunnen

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    41
    Posts
    189
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Wat een %$#%klus als ik dat filmpje zie.
    Er zal wel een eenvoudigere manier zijn om er bij te kunnen. En dan inspuiten met remmenreiniger en goed schoonwrijven.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Is vast het verschil met die Passat: dezelfde techniek maar omdat je minder betaalde word je gestraft met een super onhandige inrichting van je motorruimte. En terecht!


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Heb nog even goed gekeken, ben er niet zeker van of de indeling exact hetzelfde is als bij die Passat, heb in elk geval het idee dat ik echt niet per sé alles meteen los hoef te halen zoals daar uitgelegd wordt. Volgens mij kan ik in elk geval gewoon beginnen en alsnog spul weghalen als dat echt nodig blijkt te zijn. Eventueel zal dat gaan om de 2 slangen/kabels die pal boven dat gasklephuis lopen, zie ook op 't fotootje, zal vermoed ik een kwestie van zoveel mogelijk losmaken en aan de kant duwen zijn.

    Remmenreiniger alvast gehaald + een nieuwe slangklem.


    Maar tsja, daar sta je dan als totale amateur, vraag 1: hoe krijg ik eigenlijk zo'n slangklem los? Of is dat nou net de reden om meer ruimte te willen hebben...

    Zie fotootje, klem 1 is denk te hergebuiken? Hoe maken jullie die los?
    En nog belangrijker, klem 2?


    slangklemmen.jpg

    Het weer vastzetten met een nieuwe klem zal ook wel gepiel zijn met die krapte... ik heb daarvoor zo'n aandrijfashoesklem gehaald (vooral omdat ik de diameter niet precies wist)

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Die zijn voor 1x gebruik. Het uiteinde van de klemband zit over een haakje. Hier een tang op zetten of een schroevendraaier eronder. Je kan ook proberen om met een kniptang het uitstekende stukje door te knippen, maar meestal werkt dat niet super.
    Deze klemmen kun je ook kopen (oetiker slangklem), maar dan heb je eigenlijk een speciale tang nodig om ze samen te kunnen knijpen.
    Laatst gewijzigd door al_bundy; 24-02-17 om 18:25.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    OK thanks, dus gewoon het uiteinde opwippen.. had dat al even geprobeerd maar kwam er toch lastig bij, zal het de volgende keer ff iets anders proberen, gaat wel lukken denk ik.

    Balen zeg, ik besef nu dat die aandrijfashoesklem (link) eigenlijk hetzelfde werkt, (misschien gewoon precies zo'n zelfde ding is) en dat ik daar dus ook zo'n speciale tang voor nodig zal hebben. Ik kan dus misschien beter zo'n klem kopen die je kunt schroeven.

    Hoe zit het met die andere klem (nummer 1 op m'n fotootje), enig idee hoe die werkt? Ik zie helemaal niet hoe die zichzelf eigenlijk vastklemt?

    Gelukkig heb ik die originele klem niet alvast lomp gesloopt voordat ik dit nog ff uitzoek, anders zat ik nu zonder klem en zonder auto om er 1 te gaan halen

  10. #9
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Lijkt mij dezelfde klem te zijn. Je zou deze ook vast kunnen zetten met een knijptang, maar dat moet je wel voorzichtig doen dat je deze dan niet kapot knipt.
    Ook wel verstandig om meer klemmen te kopen dan nodig, voor het geval dat je er eentje kapot knijpt

    Die nr1 klem kun je gewoon met een tang bij elkaar knijpen en deze verschuiven. Bij het vastmaken gewoon weer samen drukken en over de slang zetten.
    Wel even kijken of de evt markeringen op de slangen goed staan zodat deze niet verdraaid op de buis zitten.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Dank voor de tips! Zou ik zo'n klem als nr.1 ook niet op plaats 2 kunnen gebruiken, lijkt me een stuk handiger?
    Laatst gewijzigd door vorsprung4; 25-02-17 om 00:39.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Ben intussen een eindje gekomen met m'n poging het gasklephuis schoon te maken, alleen ben ik er nog niet in geslaagd om het laatste deel van de luchtslang (geloof dat dat de luchtaanzuigpoort heet) eraf te krijgen. Het gaat om het kromme stuk wat op het gasklephuis zit, zie foto (rood):

    luchtaanzuigpoort.jpg

    Deze zit sowieso vast met klemmen 1 en 2, daarnaast nog een beugeltje aan de zijkant (blauw) wat even verderop met een nr. 10 boutje vast zit. Deze heb ik allemaal los maar hij lijkt er dan nog niet af te willen. Als ik met m'n hand eromheen voel, voel ik dat er aan de onderkant van die luchtaanzuigpoort nog een vertakking zit, dien ik daar nog wat los te maken voordat ik het gasklephuis bloot kan leggen? Of zou ik 'm zo gewoon los moeten kunnen wrikken?

    Iemand nog een tip?
    Laatst gewijzigd door vorsprung4; 04-06-17 om 19:36.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Posts
    127
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 1.8 gasklephuis schoonmaken

    Update: luchtaanzuigpoort zit idd nog 2 slangen aan (aan de onderkant), desondanks kon ik 'm uiteindelijk (met wat meer moed) wel gewoon van het gasklephuis af trekken na 'm losgemaakt te hebben zoals hierboven beschreven. Vervolgens heb ik 'm gewoon even laten bungelen.

    Schoonmaken van het gasklephuis gaat wel wat lastig als je 'm niet demonteert, kwam wel een aardig eindje. Heb remmenreiniger gebruikt met poetslappen. Gasklep was daarna niet meteen weer stabiel maar lijkt na een flinke rit weer tot rust te zijn gekomen, ff aanzien of ik 'm alsnog actief ga moeten inleren.



    Iemand anders op het forum zei het al: pas op met die klemmen (1) op de luchtslang, die zijn retestrak. Mijn tip zou zijn om ze niet tijdelijk op een smaller deel van de luchtslang te parkeren, dan zijn ze erg lastig om weer op de brede aansluitpunten te krijgen - althans, met een waterpomptang (wat mijn enige optie was). Zet ze dus liever niet te ver opzij.

    Ook die slangklem (2) is wat lastig spul (zo'n Oetiker klem die je moet dichtknijpen) - dat knijpen gaat idd gewoon met een nijptang (moet je wel ruimte voor die tang hebben) maar eerst moet je het uiteinde vast zien te klikken wat ik een hoop gepiel vond. Volgende keer haal ik daar een schroefklem voor, die zijn een stuk makkelijker en nog herbruikbaar ook. Moet je toch zo'n Oetiker knijpding gebruiken knip 'm dan vooraf exact op maat, dat maakt het vastklikken beter te doen.
    Laatst gewijzigd door vorsprung4; 14-06-17 om 15:52.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •