Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

  1. #1
    QuattroS4Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Quattro

    Standaard Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Goedemorgen!

    Ik hoop dat ik dit op de goede plaats zet (indien niet dan please forgive me! Ik doe het niet express!)

    Ik heb vreemde dingen met mijn gele monster! Vorige week werd de airco niet meer koud. Alleen lauwe lucht eruit. Werd me verteld om bij te vullen en te verversen. Zo gezegd, zo gedaan. Afgelopen vrijdag aan de airco ververser en wachten tot hij klaar was. Ding is klaar, rood licht! Monteur zoeken en kijken, nergens geen lekkage te vinden terwijl dat apparaat melde dat er een lek was. Apparaat opnieuw een draai gegeven en weer helemaal door laten lopen met verversen/vullen. Mooi groen lampje na einde programma. Afijn.... Motor aan, airco aan, lauwe lucht!

    nog een goed onder de motorkap rond kijken en wat blijkt? Zit geen snaar meer op! Nieuwe snaar besteld en zaterdag opgehaald. Zaterdag de snaar erop gezet voor de deur. Motor aan, airco aan en blerggggghhhh, motor gelijk uit. Snapte er niks van! Motor weer aan gezet en airco werkte toen goed, koude lucht eruit, alles werkte prima. Snaar bekeken, want die lag op de onderplaat toen we die verwijderde, was kuis verrot en helemaal afgebrokkeld en duidelijk geklapt. Man belt vanmorgen op van onderweg naar zijn werk. Als hij de airco aan zet slaat de motor af! Nieuwe riem die erop zit maakt ook herrie?

    Vraag ik me af of de airco pomp niet kapot is? Wie heeft raad of wijsheid?

    Alvast bedankt!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    57
    Posts
    104
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Volgens mij een geval airco pomp overleden.

  3. #3
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Aircopomp zit zo vast als een huis.
    Blijft de motor wel draaien zonder snaar?

  4. #4
    QuattroS4Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Quattro

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Yep, draait zonder snaar prima.

  5. #5
    QuattroS4Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Quattro

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Heb inmiddels een nieuwe pomp staan en alle andere benodigde pret en ga dit weekend de nieuwe pomp (Nissens 21000009 - Hbase) er onder hangen. Heb nog wel 1 vraag?

    Gisteren de pomp opgehaald en de instructie gelezen en er stond dat ik moest kijken dat het oliepijl goed is van de pomp. Dus even de bout eruit gedraaid bovenop echter hoe controleer ik dit? Op het zicht zie ik er geen olie in zitten en ook geen echte manier om dat te zien? Zie alleen een stukje metaal zitten wat droog is, verder niets. Er moet PAG 46 in. Iemand een idee?


  6. #6
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Voordat de nieuwe pomp erop gaat, eerst goed kijken ofdat er geen gruis in het systeem zit.
    Boutje bovenop oude airco pomp losdraaien en olie eruit laten lopen in een schoon bekertje.
    Ook goed in de leidingen kijken die je van de pomp los haal.
    Met eventueel gruis van de oude pomp in het systeem zal je nieuwe pomp niet lang heel blijven.
    Misschien ook filter / droger mee vervangen ??

    Om de oliehoeveelheid te controleren van de nieuwe pomp, inderdaad boutje loshalen, pomp omdraaien en olie opvangen in een schoon maatbekertje.
    Olie kan met een klein trechtertje weer terug in de pomp.

    De hoeveelheid van de olie bij vervanging van de pomp weet ik niet....

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    bekijk eerst het smoorpijpje (4B0820177), deze zit in de airco leiding onder de parafaan waar ook de luchtfilter/accu zit.
    Daar mag bijna geen ijzer slijpel in te zien zijn. Is dit wel het geval dan moet je het gehele systeem laten spoelen. Doe je dit niet dan draait de nieuwe compressor binnen de kortste keren kapot.
    Verder moet de olie die eruit komt helder zijn. Is dit niet dan heeft de compressor het zwaar gehad en moet het systeem ook gespoeld worden.
    In principe zit alle olie in de filter droger en pomp, waarvan het meeste in de filter droger. Rest van het systeem zit als het goed is bijna niets.

    In de nieuwe pomp zit normaal gesproken alle olie die nodig is (250cm3 +50). Oude olie uit de compressor opvangen en meten hoeveel dit is. Alle olie uit de nieuwe pomp halen en 'oude' hoeveelheid terug gieten.
    Als je de filter droger vervangt (lijkt mij wel wijs) dan moet je deze ook met olie vullen. Dit moet je even met een weegschaal doen. Natuurlijk kun je de overgebleven nieuwe olie uit de compressor hiervoor gebruiken.

  8. Ad
  9. #8
    QuattroS4Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Quattro

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    nieuwe pomp hangt er inmiddels onder. Nu effe bakkie doen en dan droger en smoorklep doen. Morgen spoelen en dan vullen.... laten we hopen dat alles mee blijft zitten. Valt me tot nu toe mee... trouwens compressor moet 250 ccm hebben. Zat zo'n mooie stickert op de motorkap met gegevens voor de airco

    Oude compressor zit trouwens muurvast. Geen beweging in te krijgen!
    Laatst gewijzigd door QuattroS4Avant; 25-05-17 om 10:17.

  10. #9
    QuattroS4Avant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2016
    Leeftijd
    54
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Quattro

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T


  11. #10
    martijn850's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2010
    Leeftijd
    43
    Posts
    1.063
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Airco aan, motor slaat gelijk af, 1.8T

    Dat zijn serieuze brokstukken voor een aircosysteem.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •