Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Hoi,

    Ik ben vanmiddag even bezig geweest om mijn stuurbediening in de A4 Cabrio (2002 model) werkend te krijgen.
    Ik heb 2 maanden terug een Alpine dubbel din laten plaatsen (Geen Nav) ipv de orginele verouderde RNS-D.
    Ze zijn er uren mee bezig geweest maar kregen de stuurbediening niet aan de praat....
    Vandaag de stoute schoenen aan getrokken en het zelf opnieuw gedaan mbv info via dit mooie forum.

    Eigenlijk is het een eitje...

    Aangezien we momenteel echt cabrio weer hebben maar even een korte samenvatting geschreven ter leering en vermaak.


    Voor de 2002 A4 cabrio zijn diverse Iso adaptersetjes verkrijgbaar.
    - heb je een RNS-D icm Bose is dit altijd een Full Bose systeem, voor en achter!
    - Ook moet je een omlijsting bestellen passend voor de dubbel din montage
    - Heb je een aftermarket met 2 maal line outs, eentje bestellen met tulpverloop vanaf de Mini Iso
    De beschrijving bij het adaptersetje volgen en ea is simpel aan te sluiten
    - Kan zijn dat je geen of 1 enkele pre-out hebt, dan zul je een "active" adapter moeten bestellen die je speaker out naar line out omzet.
    Geheel is plug and play op de stuurwiel bediening na.

    Mbt de stuurwielbediening, dit is wat ingewikkelder (En niet te verkrijgen voor de RNS-D!!, als je maar de canbus stuurbediening neemt voor de Concert Symphony, Chorus 2001 t/m 2004 is het mbt van wat info op het forum goed te doen, ea hieronder samengevat (Dit is specifiek voor de A4 met RNS-D) :

    De RNS-D krijgt niet rechtsstreeks de canbus signalen van de auto zoals de Concert Symphony, Chorus etc. De RNS-D gebruikt namelijk de canbus signalen van de TMC box die zijn signalen weer krijgt van de "echte canbus". De de echte canbus kabels gaan eerst naar de tmc box en deze zet de canbus signalen om naar de signalen die de RNS-D nodig heeft. Ziet er als volgt uit:


    --->Echte Can High(Oranje/Lila)---->TMC BOX(convert)--->aangepaste Can High(Wit/grijs)--->gaat van tmc box naar pin 13 van 26 polige stekker achter de radio

    --->Echte Can Low(Oranje/bruin)---->TMC Box(convert)--->aangepaste Can Low(Rood/grijs)--->gaat van tmc box naar pin 26 van 26 polige stekker achter de radio

    Op de TMC box zit een 8 polige stekker, hierop zul je de echte can kabels vinden(oranje/bruin en oranje/lila). Op de zelfde stekker zitten de kabels die naar de 26 polige stekker achter de radio gaan. Deze vier draden zul je aan elkaar moeten verbinden. Oranje/bruin op Rood/grijs en oranje/lila op wit/grijs.

    Wanneer je dit gedaan hebt, dan heb je op de 26 polige stekker achter de radio de echte canbus signalen op pin 13(Wit/grijs, Can HIGH) en pin 26 (Rood/grijs, Can Low) deze verbindt je door naar de mini iso, Wit/grijs op mini-iso aansl 7 en Rood/Grijs op mini-iso aansl 12 van de stuurbedieningdiening.

    Ook de antenne op de TMC box niet vergeten door te lussen (Kan je gewoon in elkaar schuiven, let wel op dat het mannetje goed in het vrouwje zit....;-) ) anders geen radio ontvangst!

    Na 2 uurtjes werk zit de radio erin en alles werkt naar behoren incl stuurbediening.

    Mvg,

    Erwin

  2. #2

    Standaard Re: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Klinkt als een goede beschrijving voor een probleem wat telkens weer terug komt!

    Onlangs is mijn rns-d gestolen, dus zit te kijken naar een upgrade, maar wil wel dat de stuurbediening blijft werken, ga dit dus zeker gebruiken!

    Werkt de zenderweergave in je BIS nog met de alpine?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Nee, de BIS werkt dan niet meer. Maar dat geldt alleen voor weergave van de radio/navigatie. Alle andere aanduidingen werken gewoon.

  4. #4

    Standaard Re: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Nee, de BIS werkt dan niet meer. Maar dat geldt alleen voor weergave van de radio/navigatie. Alle andere aanduidingen werken gewoon.
    Spike!

    Ik heb afgelopen week een Pioneer Unit laten installeren, dat werkt perfect maar de stuurwielbediening dus niet.
    Ik heb de inbouwer jou thread voorgelegd en over een dikke week gaat hij er nog een keer mee aan de slag.

    Weet jij nog waar de TMC box zit? (Onder het stuur of elders?)
    Werkte jouw schema voor een normaal audi a6 c5 stuur, of heb jij een ander stuur?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Zit links achter in de kofferbak. Met het normale stuur idd


  6. #6

    Standaard Re: How to voor stuurbediening werkend krijgen RNS-D naar Aftermarket

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SpikeA6 Bekijk Berichten
    Zit links achter in de kofferbak. Met het normale stuur idd
    Bedankt voor je reactie.
    Heb anderhalve week geleden hier nog naar gekeken met de inbouwer.
    Voor de Audi A6 c5 zit de TMC module onder het stuur, ter hoogte van de rechterknie.

    De rest van het bovenstaande verhaal klopt, na het doorlussen kon ik inderdaad gebruik maken van de stuurwielbediening op mijn aftermarket radio.

    Nogmaals bedankt voor je uitvoerige beschrijving!
    Laatst gewijzigd door AssassinActual; 10-05-17 om 16:04.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •