Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen?

  1. #1

    Standaard De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen?

    Ik wil mijn A4 1.8T al een tijdje laten chippen, wou het eerst grondig aanpakken met een 200 cell kat en een dikkere intercooler, maar goed de wagen heeft nog geen 5000 gekost en de bedragen die ik erin stop lopen aardig op, dus de kat en intercooler blijven misschien achterwege.
    Ik weet dat JD hier heer en meester is, maar TVS engineering in Varsseveld zit bij mij om de hoek, dus daar eens langs geweest voor wat info. En wat me daar verteld werd heeft er voor gezorgd dat ik er nu niks meer van snap.
    De beste man begon het verhaal dat TVS en 5 andere tuners de enige in Nederland zijn die weten wat ze doen, de rest weet niet waar ze mee bezig zijn, nou met zo'n uitspraak wordt ik een beetje huiverig. De intercooler upgraden was niet merkbaar in vermogen volgens hem, en standaard luchtfilter box is prima (lees op het forum andere verhalen), andere kat was wel merkbaar maar dan wordt het software op maat. Toen vertelde hij dat hun er 350 tot 400 NM uit kunnen halen, maar dat ze de software er zo inschieten, ik kon het zo vrijblijvend proberen zonder op de bank te gaan, deze combinatie begrijp ik niet, het gaat dus om een standaard tune zoals iedereen doet?
    Ik weet zo niet precies de prijs van TVS, Tunex s'heerenberg doet een standaard tune inclusief meting voor 300 euro, en belooft 350 NM, JD doet het voor 600 euro en belooft 345NM. Wat maakt de tune bij JD nu zo goed dat het 300 euro meer mag kosten?

    Kameraad van me heeft een Skoda 2.0 TFSI, en nu voeren we al eeuwigheid de discussie waar we heen gaan voor het chippen, er moeten echt eens knopen doorgehakt worden haha. Hoop dat ik er hier wat wijzer van wordt.
    Laatst gewijzigd door Jaydeem; 27-01-17 om 20:39.

  2. #2

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Je praat over een standaard chip en niet over een chip op maat.

    Chip op maat doen ze vooral als je heel veel aangepast hebt, turbo groter, andere injectoren enz. Zeg maar van 150 naar 300 pk.

    Zoals ze bij jou bedoelen is je auto gewoon standaard en zetten ze er gewoon een standaard chip in die van 150 naar 190 pk gaat. Dat doen alle chip tuners zoals je op hun site,s leest. Ook jd voor 600 euro.

    Je zou ook nog een bij vvt tuning kunnen kijken.

  3. #3
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Je kunt ook eens informeren bij Hartog tuning.

    Daar word je bestaane software aangepast, geen standaard software die er ingezet wordt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  4. #4

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Oke dan. Met standaard tune bedoel ik inderdaad standaard chip. Laat ik de vraag eenvoudiger stellen; Is een standaard chip van bijvoorbeeld JD zoveel beter dan een standaard chip van bijvoorbeeld Tunex? Die 300 euro verschil zit hem toch ergens in? Vind het verschil namelijk nogal groot.

    En hoeveel meer winst haal ik nu uit een chip op maat icm een andere intercooler en/of sport kat tov een standaard chip? Als met standaard chip +/- 350NM gehaald kan worden lijkt me dit toch meer dan genoeg. Goede sportkat zit op 500 euro, dan moet het verschil in vermogen behoorlijk zijn, anders is het de investering mij niet waard.

  5. #5
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Bij een JD of Hartog tuning passen ze de software aan op de auto/motor.
    De waardes worden aangepast op de prestaties van JOUW motor, niet die van een 1.8 turbo in het algemeen, dat is het verschil.

    Bovenstaande noemen ze een chip op maat, welke efficiënter is en beter voor de levensduur van je motor. De tuner gaat dan of op de weg of op de rollerbank de prestaties meten (loggen) en aan de hand van die gegevens de software aanpassen.

    De ''marktplaats'' chippers laden een stuk standaard tuning software in jouw ecu en dat is het dan, elke auto is anders. Niet elke 1.8t presteert hetzelfde, zeker niet na 15 jaar.

    Voordat je gaat chippen zou ik wel een andere downpipe (groter) in combinatie met een 200 cells sportcat adviseren. De intercooler zou ik laten zoals die is, tenzij je van plan bent om een grotere turbo te plaatsen.

    Standaard luchtfilter en box zijn voldoende.


  6. #6

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FalleN Bekijk Berichten
    Bij een JD of Hartog tuning passen ze de software aan op de auto/motor.
    De waardes worden aangepast op de prestaties van JOUW motor, niet die van een 1.8 turbo in het algemeen, dat is het verschil.

    Voordat je gaat chippen zou ik wel een andere downpipe (groter) in combinatie met een 200 cells sportcat adviseren. De intercooler zou ik laten zoals die is, tenzij je van plan bent om een grotere turbo te plaatsen.

    Standaard luchtfilter en box zijn voldoende.
    Oke duidelijk waar het verschil in zit dan, JD en Hartog schieten er niet een standaard stukje software in dus. Zal me van de week eens informeren, en wil dan toch even weten wat het verschil met andere kat is, bij de A4 B6 kun je geen andere downpipe plaatsen, kat zit meteen na de turbo, en een goede kwaliteit kat is prijzig, geld wat ik nu allemaal in de A4 stop ligt straks niet meer in verhouding met de aanschaf prijs vandaar dat ik er een beetje moeite mee heb haha.
    Bij de A3 1.8T die ik eerder heb gehad was het makkelijker, grote downpipe was goedkoop en hier was eenvoudig een universele sport kat tussen te lassen, dit gaat bij de A4 wat lastiger.

    Standaard luchtfilter geeft dus geen restrictie? In een eerder topic over de aankoop van mijn A4 schreef bastet dat de buis die naar de luchtfilter box iets restrictie geeft.....

  7. #7
    FalleN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    33
    Posts
    3.124
    Kudos
    197
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaydeem Bekijk Berichten
    Oke duidelijk waar het verschil in zit dan, JD en Hartog schieten er niet een standaard stukje software in dus. Zal me van de week eens informeren, en wil dan toch even weten wat het verschil met andere kat is, bij de A4 B6 kun je geen andere downpipe plaatsen, kat zit meteen na de turbo, en een goede kwaliteit kat is prijzig, geld wat ik nu allemaal in de A4 stop ligt straks niet meer in verhouding met de aanschaf prijs vandaar dat ik er een beetje moeite mee heb haha.
    Bij de A3 1.8T die ik eerder heb gehad was het makkelijker, grote downpipe was goedkoop en hier was eenvoudig een universele sport kat tussen te lassen, dit gaat bij de A4 wat lastiger.

    Standaard luchtfilter geeft dus geen restrictie? In een eerder topic over de aankoop van mijn A4 schreef bastet dat de buis die naar de luchtfilter box iets restrictie geeft.....

    Bij een A4 1.8 turbo kun je prima een andere downpipe plaatsen, ook met sportcat direct na de turbo. Prijzig is het wel ja, wat je erin stopt krijg je vaak niet terug nee, tenzij je een liefhebber treft die er de waarde wel van in ziet, maar dan nog zal het niet alles zijn wat je terug krijgt. Maar goed, je doet het nu voor jezelf, of dat het je waard is kan alleen jij beslissen.

    034 motorsport verkoopt bijvoorbeeld zo'n downpipe voor de b5/b6: https://store.034motorsport.com/high...i-a4-1-8t.html
    Hiervan weet ik niet of deze vast bout op je huidge uitlaat of dat je deze ook nog moet kopen (in verband met de diameter).

    Anders zou ik even een belletje wagen aan Celltemp of JMtuning met de vraag wat een downpipe incl. 200 cells sportcat kost.

    Standaard luchtfilter zal wel restrictie geven, maar niet met en standaard turbo. En dan nog is het verwaarloosbaar, je kan wel een openlucht filter plaatsen maar deze zuigt dan voornamelijk alle hete lucht aan, aangezien deze naast de turbo zit. Tenzij je hier een net hitteschild tussen maakt, maar ik vraag me af hoeveel winst dit oplevert, als het al wat oplevert.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FalleN Bekijk Berichten
    Bij een A4 1.8 turbo kun je prima een andere downpipe plaatsen, ook met sportcat direct na de turbo. Prijzig is het wel ja, wat je erin stopt krijg je vaak niet terug nee, tenzij je een liefhebber treft die er de waarde wel van in ziet, maar dan nog zal het niet alles zijn wat je terug krijgt. Maar goed, je doet het nu voor jezelf, of dat het je waard is kan alleen jij beslissen.

    034 motorsport verkoopt bijvoorbeeld zo'n downpipe voor de b5/b6: https://store.034motorsport.com/high...i-a4-1-8t.html
    Hiervan weet ik niet of deze vast bout op je huidge uitlaat of dat je deze ook nog moet kopen (in verband met de diameter).

    Anders zou ik even een belletje wagen aan Celltemp of JMtuning met de vraag wat een downpipe incl. 200 cells sportcat kost.

    Standaard luchtfilter zal wel restrictie geven, maar niet met en standaard turbo. En dan nog is het verwaarloosbaar, je kan wel een openlucht filter plaatsen maar deze zuigt dan voornamelijk alle hete lucht aan, aangezien deze naast de turbo zit. Tenzij je hier een net hitteschild tussen maakt, maar ik vraag me af hoeveel winst dit oplevert, als het al wat oplevert.
    Grappig dat je over de open air intake begint, ik heb al wat voorbereidingen gedaan voor het chippen gedaan kan worden. De intake slang van de turbo vervangen voor een siliconen versie, en meer uit nieuwsgierigheid een open filter geplaatst , ik had gehoopt op een iets dieper/stoerder geluid, want vind de audi net een tikje te stil als je gas geeft.
    Filter zit er 2 weken op nu, in het begin vond ik het geluid wel geinig, de turbo sis als je gas geeft en het afblaas geluidje, maar nee echt stoer klinkt het niet hahaha, vind een meer een astmatische Darth Vader nu , het past ook niet echt bij een audi vind ik. Ik ga dus het originele filter weer terug plaatsen, hoef nu ook geen hitteschild te maken, dat was ik van plan als het geluid me beviel.
    20170114_112803.jpg 20170114_112817.jpg20170114_115426.jpg 20170114_152738.jpg 20170114_153626.jpg

    Die cat heb ik ook gezien, mooi spul. 375 euro incl verzenden, tja het is wel te doen maar het moet dan wel een significant verschil maken om het de investering waard te maken. Zal volgende week eens contact opnemen met JD, wat hun zeggen over een andere cat en misschien kunnen ze wel een package deal maken als we beide auto's daar laten tunen.
    Laatst gewijzigd door Jaydeem; 27-01-17 om 17:29.

  10. #9

    Standaard Re: De 1.8T tunen, wat zijn nu de verschillen

    Mijn Audi was getuned (198pk) bij aanschaf eerste eigenaar door de dealer, dit gaf problemen in het motormanagement doordat de chip er op gedrukt is en bij trillingen storing geeft.
    Heb de chip laten vervangen bij "DBM-engineering" te maarssen, deze chip is gesoldeerd en heb al een paar jaar geen problemen meer.
    Er is verder niets aan de auto gedaan dan alleen de chip, de motor loopt rustiger, trekt beter en heeft nu zo'n 215 pk.
    Misschien heb je er wat aan?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •