Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Auto zakt door

  1. #1
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Auto zakt door

    Zo, na maanden rondkijken op het forum naar de meest uiteenlopende (interessante) onderwerpen, zit ik eindelijk zelf met een vraagstuk waarbij ik benieuwd naar jullie mening/expertise ben.

    Ik ben sinds 1,5 jaar de trotse bezitter van een hele nette a4 b6. Deze heb ik gekocht als opvolger van mijn eerste auto (Audi 80 van mijn vader).

    Na vele heerlijke kilometers had ik afgelopen zomer voor het eerst een probleempje. Volgeladen en op weg naar Italië (4 volwassenen, de Waard tent van ca 60kg en skybox op het dak) hing de achterkant zo ver door, dat bij elke drempel, en oneffenheid op de snelweg de wielen in de kasten schuurde. (Uiteraard elke x dat dit gebeurde met samengeknepen billen achter het stuur)
    Ik heb dit op de camping tijdelijk op weten te lossen met rubber blokken in de vering, en zo probleemloos weer thuis gekomen. Eenmaal thuis ontdekt dat auto ongeladen achter iets lager hangt dan voor. Misschien is het me eerder ook niet opgevallen omdat ik van 16'' naar 235-45-r17 ben gegaan.

    Nu wil ik met de nieuwe vakantie voor de deur dit oplossen, en graag zo betaalbaar mogelijk, aangezien de auto deze week al bij de garage staat voor een nieuwe koppeling, vliegwiel,distributie en 4 nieuwe pirellis (au!).

    De opties voor zover ik weet:
    - nieuwe originele veren. Echter ben ik bang dat de auto nog steeds te ver doorzakt met vakantie.
    - steunveren in huidige plaatsen, echter heb ik gehoord dat de auto hierdoor paar cm hoger staat, zou dit dan gecompenseerd worden door wat hij nu te laag hangt, of gaat hij dan achter hoger op zijn poten staan dan voor? Ben er erg op gebrand de auto geheel origineel te laten qua uiterlijk. Ook ben ik hierbij benieuwd wat dit ongeladen met mijn rij eigenschappen doet.
    - De huidige veren vervangen voor stuggere veren. Ga er van uit dat de hoogte achter dan weer gelijk is met voor, alleen weet de vraag wat doet dit met mn rij eigenschappen en is dit niet een stuk prijziger dan optie 1 of 2?

    Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen/informeren op de zelfde geweldige manier hoe ik dit bij andere topics voorbij zie komen!

    Alvast heel erg bedankt voor de moeite!

  2. #2
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto zakt door

    Geen van de genoemde opties.

    Elke B6 heeft standaard een hangkont. De één wat meer dan de ander. Hängearsch zoals onze oosterburen zo netjes zeggen. Het wordt 9/10 keer opgelost door andere veerschotels vóór te plaatsen (bijvoorbeeld die van de B5), waardoor de voorkant wat lager komt te staan. Opgelost.

    Los daarvan, het kan natuurlijk ook geen kwaad om je veren en/of dempers te vervangen als die niet helemaal fris meer zijn. Zeker als je veerpoot toch al los gaat voor de schotels.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  3. #3
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    De meeste B6 modellen hebben hier last van bij volle bepakking.

    Ik neem aan dat je die hangkont ook niet mooi vind, dus wat hoger zou mooi uitkomen.

    Bij zware belading de daarvoor gemaakte rubbers tussen de veren stoppen.
    2cm verhogingsringen van Weitec plaatsen
    Of toch de hulpveren plaatsen. (Beste oplossing)

    Met de verhogingsringen veranderen de rijeigenschappen niet
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  4. #4
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Da's een creatieve oplossingen waar ik nooit aan gedacht zou hebben! Alleen voelt het voor mij heel tegenstrijdig om de auto lager te maken, terwijl ik juist hoger wil, het verversen van de veren, doelt u dan op andere poten voor en dan verse achter?

  5. #5
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    De verhogingsringen vind ik toch een beetje provisorisch klinken, denkt u dat als ik niet de zwaarste hulp veren neem de rij eigenschappen niet al te storend beïnvloed worden, vind nu dat de auto wel enigzinds overhelt in goed bocht met snelheid, dit zou ik niet erg vinden als dat minder word
    En zal het de kont dan geleik getrokken worden met de voorkant of juist veel hoger gaan staan?
    En stuggere veren, of is dat het zelfde effect als met de hulp veren?


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2015
    Leeftijd
    48
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Is je onderstel niet gewoon op, lekkere doorgezakte dempers.???
    Kan me zo voorstellen dat bij je B6 uit 2003 na al die jaren (mits nog niet vervangen) de dempers wel aan zn einde zijn.
    Plaatsen van hulpveren of nieuwe veren zal in mijn beleving niet veel goeds brengen als het niet meer dempt en doorhangt.
    Bij de B6 van mijn vrouw (ook 2003) waren ze bij 200.000km toch finaal op. Deze hing ook door en helde over in de bochten, heb hier een Bilstein Pro-kit 30/30 onder geschroefd en dat was toch wel een wereld van verschil.

  7. #7
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    De auto alleen aan de voorkant laten zakken lost het probleem van aanlopen niet op.

    Zijn de dempers nog goed?
    Druk de auto is flink in en kijk of hij nadeint.

    De verhogingsringen worden veel toegepast bij de Audi A4 A6 en de Passat omdat die vaak doorhangen.

    Mijn B6 met de Bilstein Eibach sportline set loopt soms ook aan bij volle belading.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  8. Ad
  9. #8
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Dat zou kunnen kloppen, op de snelweg met wat golven in het wegdek deint hij idd wel na, maar de dempers hebben lijkt mij geen invloed op het draagvermogen?

  10. #9
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Schokdempers zullen dan in ieder geval vervangen moeten worden, iemand hier ervaring met heavy duty vervangingsveren. Het liefst zou ik progressieve vervangingsveren eronder zetten, maar die kom ik nergens tegen voor de b6, iemand enig idee?
    Laatst gewijzigd door Rdba4b6; 08-05-17 om 21:44.

  11. #10
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Zo, de keuze is gemaakt. Achter worden zowel de schokdempers als veren vervangen voor heavy duty varianten. De auto zou achter niet hoger moeten komen te staan dan gebruikelijk (wel hoger dan nu vanwege 3.5cm inzakking op dit moment). Ben benieuwd hoe het gaat rijden. Het weinige wat ik er over tegen kom op internet suggereert dat het ongeladen ook stuk lekkerder moet gaan rijden vanwege stugheid. Als het er onder zit zal ik nog even laten weten hoe het bevalt! Iedereen bedankt voor het mee denken!

  12. #11
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Morgen komen de onderdelen binnen. Ik ben gegaan voor QH heavy duty dempers, de veren zijn suplex heavy duty veren. (Helaas QH veren waren niet te leveren in heavy duty) . Aangezien de wielen er af zijn , gooi ik er ook maar meteen nieuwe eigher schijfjes en Bosch blokjes onder.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Hoi,

    Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de nieuwe set. Zit hij er al onder?

  14. #13
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Zaterdag ga ik ze er onder zetten, ik laat het daarna weten. Het zal sowieso beter werken, mijn enige angst is dat de kont te hoog komt te staan. So, fingers crossed!

  15. #14
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kingwokkel Bekijk Berichten
    Hoi,

    Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met de nieuwe set. Zit hij er al onder?
    De nieuwe veren zitten er onder, qua uiterlijk veranderd het niet veel, auto staat niet hoger dan origineel. Wel merkte ik met rijden dat het net wat strakker rijd, naar mijn mening lekkerder dan origineel! 1 juli ga ik volgepakt op vakantie (waar het vorig jaar dus mis ging) erg benieuwd naar het verschil! Ik zal dan nog even laten weten of heavy duty werkelijk verschil uitmaakt!

  16. #15
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Iemand enig idee waar die weitec verhogingsringen te koop zijn, kan ze niet vinden met Google. Auto heeft nu alles heavy duty achter, en loopt weer aan met belading. Erg verbaast want met 285 kg belading liep hij even erg aan als met 400kg, dus de auto heeft zo weinig speling dat hij al aanloopt voor de veer zn werk kan doen lijkt het.
    Laatst gewijzigd door Rdba4b6; 11-06-17 om 20:36.

  17. #16
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rdba4b6 Bekijk Berichten
    Iemand enig idee waar die weitec verhogingsringen te koop zijn, kan ze niet vinden met Google. Auto heeft nu alles heavy duty achter, en loopt weer aan met belading. Erg verbaast want met 285 kg belading liep hij even erg aan als met 400kg, dus de auto heeft zo weinig speling dat hij al aanloopt voor de veer zn werk kan doen lijkt het.
    Zoek ik ff in het Duits op ebay.de.
    http://www.ebay.de/itm/ST-Hoeherlegu...sAAOSwT~9WkpWM

    http://www.cartuningpoint.de/shop/?9...eherlegungskit,

    THS-automotive levert ze ook incl montage.

    Of deze!
    https://www.spaccer.com/nl_NL/systeem/systeem.html
    Laatst gewijzigd door Bert A4; 11-06-17 om 21:14.
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

  18. #17
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto zakt door

    Als je nieuw dempers en veren achter hebt (van de juiste specificatie, uiteraard) en hij loopt nog snel aan; zou er dan niet meer aan de hand zijn denk je?
    Met welke wielen/bandenmaat rijd je?
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  19. #18
    Rdba4b6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2016
    Leeftijd
    32
    Posts
    70
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Ik heb 235/45 17 rondom. Achter is een goede 3cm lager dan voor

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    54
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Volgens steekmaat.nl zou het 225/45/17 moeten zijn voor een b6 misschien zit daar het probleem?

  21. #20
    Bert A4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.654
    Kudos
    44
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Auto zakt door

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rdba4b6 Bekijk Berichten
    Ik heb 235/45 17 rondom. Achter is een goede 3cm lager dan voor
    Heb je een foto?
    A4 -B6-1.9tdi-170pk- katvervanger-egr dicht-hartogtuning 18inch

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •