• Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
    Resultaten 1 tot 20 van de 30
    1. #1
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard stelmotoren van airco/ventilatie vervangen, waar en hoe?

      Mijn stelmotortjes van de ventilatie zijn kapot.
      ik heb mijn auto uitgelezen en er waren een aantal defect volgens de computer.

      Heeft iemand een schema waar de verschillende stelmotortjes op staan met nummer zo dat ik weet welke motoren het zijn

      En moet dan het hele dashbord eruit of kan het ook zonder...?
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    2. #2

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2004
      Posts
      2.788
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A8

      Standaard Re: stelmotoren van airco/ventilatie

      Toen ik bij mijn A8 een dashboard swap ging doen kon ik opzich wel bij die dingen zonder het dashboard er helemaal uit te halen, maar je kan er dan niet echt lekker bij om er goed aan te werken.

      Ik weet niet precies hoe het bij een A4 zit, maar ik kan me voorstellen dat je dan nog minder ruimte hebt.

      Wil je dus echt op je gemak kunnen werken denk ik dat je het gehele dashboard, dashboardkastje, middenconsole, instrumentenpaneel enz. eruit moet halen.

      p.s. ik neem aan dat je de rood omcirkelde ventielatiekleppen bedoeld in mijn bijgevoegde foto? Die dingen zijn nieuw behoorlijk duur trouwens... :shock:
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line

    3. #3
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      ik denk dat het bij de A8 anders is , als ik het zo zie op je foto

      maar ik bedoel niet de klep zelf maar motortjes die ze aan sturen

      ps gaat om een A4 01-2003 limo.
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    4. #4

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miTchel
      maar ik bedoel niet de klep zelf maar motortjes die ze aan sturen
      Of de stangetjes tussen de servo en de klep ?
      2001 Audi A8 quattro met een door Hartog Tuning gekietelde 2.5L V6 zelfontbrander :-)

    5. #5
      audimechanic
      Guest

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miTchel
      maar ik bedoel niet de klep zelf maar motortjes die ze aan sturen
      Of de stangetjes tussen de servo en de klep ?
      Volgens mij worden ze net zo aangestuurd als bij een VW passat. Een aantal motortjes direct gemonteerd op de kleppen.

      Ook bij die auto's kwam het voor dat motortjes stuk gaan, of blijven hangen.

      Remidie is vaak stelmotortje vervangen.


    6. #6
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      volgens de computer zijn de stelmotoren defect
      Ik ga er van uit dat die dan ook kapot zijn of hoeft dat niet?

      anders krijg je de melding van intermiddiar ofzo iets .. toch?
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    7. #7
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
      Volgens mij worden ze net zo aangestuurd als bij een VW passat. Een aantal motortjes direct gemonteerd op de kleppen.
      volgens mij zitten ze inderdaad meteen op de klep geschroeft

      daarom denk ik ook dat in de A8 anders is dan in mijn A4
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    8. #8
      audimechanic
      Guest

      Standaard

      Ik weet het dus niet zeker, kan mometneel even niet in een bepaald programma...

      Het kan ook zijndat de klep vast zit, dan krijg je dezelfde fout.

    9. #9

      Standaard

      Dit is wat ik kon vinden voor je:

      Het is even een hele tekst,maar er staat in wat de storing kan zijn,en wat je eraan moet doen.

      Er verschijnt
      Voorgeschreven werking
      Verhelpen van storing

      Aanjager ventilatie -V2
      - Aanjager ventilatie -V2 draait
      Het toerental van de aanjager ventilatie varieert gedurende 8 seconden van 0% tot 88% van het maximale toerental
      - Aanjager ventilatie op soepel draaien controleren
      Plus- en massaverbinding van regelapparaat voor aanjager ventilatie -J126 aan de hand van het stroomloopschema controleren
      Regelapparaat aanjager ventilatie -J126 controleren => blz. 80-18




      Er verschijnt
      Voorgeschreven werking
      Verhelpen van storing

      Stelmotor voor linker temperatuurklep -V158
      - Stelmotor -V158 draait van aanslag tot aanslag
      - Linker temperatuurklep op soepel bewegen controleren

      - Alle dashboardroosters openen
      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      Temperatuur van de lucht uit de linker roosters verandert (bij warme motor)
      - Kabelverbinding tussen stelmotor voor linker temperatuurklep -V158 en bedieningspaneel met display -E87 (verwarming) aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor voor linker temperatuurklep -V158 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18

      Stelmotor voor rechter temperatuurklep -V159
      - Stelmotor -V159 draait van aanslag tot aanslag
      - Rechter temperatuurklep op soepel bewegen controleren

      - Alle dashboardroosters openen
      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      Temperatuur van de lucht uit de rechter roosters verandert (bij warme motor)
      - Kabelverbinding tussen stelmotor voor rechter temperatuurklep -V159 en bedieningspaneel met display -E87 (verwarming) aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor voor rechter temperatuurklep -V159 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18




      Er verschijnt
      Voorgeschreven werking
      Verhelpen van storing

      Stelmotor centrale klep -V70
      - Stelmotor -V70 draait van aanslag tot aanslag
      - Centrale klep op soepel bewegen controleren

      - Alle dashboardroosters openen
      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      Luchtverdeling schakelt over van voetruimte/ontwaseming op dashboardroosters
      - Kabelverbinding tussen stelmotor
      -V70 en bedieningspaneel met display -E87 (verwarming) aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor centrale klep -V70 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18.

      Stelmotor ontwasemingsklep -V107
      - Stelmotor -V107 draait van aanslag tot aanslag
      - Verdeelklep voetruimte/ontwaseming op soepel bewegen controleren


      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      - Centrale klep is gesloten
      Luchtverdeling schakelt over van voetruimte op ontwaseming
      - Kabelverbinding tussen stelmotor
      -V107 en bedieningspaneel met display -E87 (verwarming) aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor ontwasemingsklep -V107 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18




      Er verschijnt
      Voorgeschreven werking
      Verhelpen van storing

      Stelmotor luchtinlaatklep -V71
      - Stelmotor -V71 draait van aanslag tot aanslag
      - Luchtinlaat-/ventilatiekleppen op soepel bewegen controleren

      - Alle dashboardroosters openen
      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      - Circulatieklep is gesloten
      Luchtinlaat-/ventilatiekleppen openen en sluiten
      Luchtstroom uit de luchtroosters verandert
      - Kabelverbindingen tussen stelmotor -V71 en bedieningspaneel met display -E87 (verwarming) aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor luchtinlaatklep -V71 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18


      Aanwijzingen:

      ◆ Deze stelmotor is alleen bij wagens met links stuur ingebouwd. De stelmotor bedient de luchtinlaat-/ventilatiekleppen.
      ◆ Bij wagens met rechts stuur is deze stelmotor niet ingebouwd, Wordt bij een wagen met rechts stuur deze stelmotor weergegeven, dan de codering van -E87 (verwarming) controleren =>Meetwaardenblok lezen, blz. 01-114 (groepsnummer 019).


      Er verschijnt
      Voorgeschreven werking
      Verhelpen van storing

      Stelmotor circulatieklep -V113
      - Stelmotor -V113 beweegt van aanslag tot aanslag
      - Circulatieklep (en ventilatiekleppen) op soepel bewegen controleren

      - Alle dashboardroosters openen
      - Aanjager ventilatie draait met ca. 60% van het maximale toerental
      - Ventilatie- en luchtinlaatklep zijn gesloten
      Circulatieklep (en ventilatieklep) opent en sluit
      Luchtstroom uit de luchtroosters verandert (wagens met links stuur)
      Lucht wordt afwisselend in de voetruimte aan bijrijderszijde of via het interieurluchtfilter aangezogen (wagens met rechts stuur)
      - Kabelverbindingen tussen stelmotor -V113 en bedieningspaneel met display -E87 aan de hand van het stroomloopschema op onderbreking of verwisseling controleren
      Stelmotor van circulatieklep -V113 controleren => Elektrische controle, blz. 80-18


      Aanwijzingen:

      ◆ Stelmotor -V113 bedient bij wagens met links stuur alleen de circulatieklep. De luchtinlaat-/ventilatiekleppen worden door stelmotor -V71 bediend.
      ◆ Stelmotor voor circulatieklep -V113 bedient bij wagens met rechts stuur behalve de circulatieklep ook de ventilatiekleppen. Deze wagens zijn niet uitgerust met een luchtinlaatregeling en stelmotor -V71.

    10. #10

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      06 2004
      Posts
      2.788
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A8

      Standaard

      Ik denk niet dat de motortjes op een andere plek zullen zitten dan direct op de klep zelf.

      Op de klep zit een regelapparaatje met een input van ongeveer 8 pins (bij de A8 dus). Ik geloof dat dat de stelmotortjes zijn die de betreffende ventilatiekleppen aansturen (zie nieuw plaatje, rood omcirkelde regelapparaatjes).

      Het kan ook zo zijn, zoals audimachenic al zegt, dat de klep vast zit. Met een beetje geweld kun je hem dan handmatig terugsdrukken in de juiste positie in de hoop dat het dan weer werkt.

      Om dit goed uit te kunnen zoeken zou ik regelapparaatjes tussen verschillende ventiliatiekleppen uitwisselen (volgens mij zijn de aansluitingen allemaal hetzelfde). Je kan dan uitgebreid testen of het aan de regelapparaatjes of de motortjes ligt, en dan dus eventueel bepaalde onderdelen vervangen.

      Kost een hoop tijd allemaal, maarja laat het maar eens bij de dealer doen... dan mag je een grote zak met geld meebrengen denk ik.

      Succes anyways!
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line

    11. #11

      Standaard

      Ga er maar vanuit dat er wel verschil zit tussen een a8 en een a4. Als het goed is kunnen alle stelmotoren vv worden zonder het dashboard te demonteren.

      Groeten Rolf

    12. #12

      Standaard

      Voor een A4 Cabrio weet ik dat ze achter het dashboardkastje zitten. Als je die demonteerd, kun je de stelmotoren met bedieningsstagen zien zitten.

      Volgens mij worden alle kleppen bediend door de stangetjes, welke aangedreven worden door de stelmotoren.

      Ik zou gewoon het dashboardkastje demonteren, en kijk eens of alle stelmotoren hun werk doen, dus de kleppen helemaal openen/sluiten, inclusief de tussenstanden. Als je de stekers op de stelmotoren demonteerd, moet je ze naderhand wel weer in de basisafstelling zetten. Hiermee worden de uiterste waarden 'ingeleerd', zodat het motortje niet verder draait dan de klep open/dicht kan.
      Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
      Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

    13. #13

      Standaard

      Wat ik was vergeten te zeggen, ik ga er van uit dat een cabrio hetzelfde principe/idee is als de 'gewone A4 sedan.
      Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
      Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

    14. #14
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      Alvast bedankt voor je reactie, ik zal het bekijken !

      in de basisstand zetten wordt toch niet bedoeld via de computer?
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    15. #15

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miTchel
      Alvast bedankt voor je reactie, ik zal het bekijken !

      in de basisstand zetten wordt toch niet bedoeld via de computer?
      Dat bedoel ik wel Ik heb het op m'n werk uitgevoerd, met Vass. Het zal met vag-com vast wel kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee, misschien andere leden op het forum?
      Huidig: '98 A4 Limousine 1.8 20V ADR Quattro
      Vorig: '91 80 type 89 1.8S Comfort Edition

    16. #16

      Standaard

      Ik heb mijn dashboardkastje eruit gehad,om een xcarlink mp3speler te installeren,en dit is wat ik zag toen hij open lag.

      De motoren zitten zo voor het grijpen!

      Het kan bijna niet mooier.

      Dashboard kastje gaat met 5 schroeven los,eerst even het afdekkapje aan de zijkant eraf wippen,draadje van het lampje losklikken,en je kan er zo bij.


      Succes.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

    17. #17
      miTchel's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2006
      Leeftijd
      32
      Posts
      3.067
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snijders-a4
      ...De motoren zitten zo voor het grijpen!

      Het kan bijna niet mooier.

      Dashboard kastje gaat met 5 schroeven los,eerst even het afdekkapje aan de zijkant eraf wippen,draadje van het lampje losklikken,en je kan er zo bij.
      Succes.
      Dit heb ik gezien , maar zijn dit de enige stelmotoren die er aan zitten


      Weet iemand waar de stelmotoren staan op VagCat .com staan
      Ik wou graag een OEM nummer weten van de motoren
      Audi A4 2.4 v6 '03(125kw) - Als het niet gaat zo als het moet< -> Dan moet het maar zo als het gaat

    18. #18

      Standaard

      Misschien dat dit helpt. Van # 2 - 7 zijn de verschillende stelmotoren.
      Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
      Audi S8

      "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

    19. #19

      Smile Re: stelmotoren van airco/ventilatie

      Ik Had ongeveer hetzelfde probleem.
      Aan de besteerderszijde alleen maar koude lucht en aan de andere kant lekker warm.
      Heb toen de onderkant van het dashbord losgehaalt aan de bestuurderszijde.
      Helemaal achterdoor naast het gaspedaal zat het stelmotortje van de temperatuurregelaar links (met de rode arm)
      Toen ik de temperatuur veranderde links, bewoog deze niet. Heb hem toen even meegeholpen en nu doet hij het weer!
      Ga denk ik toch maar even een reserve motortje kopen want vorig jaar had ik hetzelfde probleem.
      Koste me toen 130 euro om dit te laten "smeren" bij de dealer.... Laten vervangen zou 600 euro gaan kosten.
      Maar alles doet het weer.... even een uurtje werk, maar nu is het weer heerlijk warm. En een hoop geld bespaart . Thanks to eerdere berichten hierboven!

    20. #20

      Standaard Re: stelmotoren van airco/ventilatie

      Hallo,

      Mijn stelmotor V159 rechterzijde lijdt een eigen leven, rechts krijg ik continu koude lucht, motortje is konstant in beweging (beetje open dan weer beetje dicht) aan het sturen.

      plastic stangetjes gaan soepel alleen het stelmotortje is kontinu in beweging.
      Kan het zijn dat het motortje defect is of zit er ergens een sensor die de motortjes aanstuurt en is die misschien defect?

      Het gaat om een A4 uit 2002 1.9TDI

      Alle hulp is welkom.
      B.v.d.
      Jan
      Laatst gewijzigd door hanneman; 22-01-10 om 15:46.

    Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •