Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Olieverbruik 2.0 ALT, wat is de norm en hoe aan te pakken?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Olieverbruik 2.0 ALT, wat is de norm en hoe aan te pakken?

    We hebben vorig jaar april een mooie A4 Avant uit 2006 gekocht met de bekende 2.0 ALT motor er in.
    Aangezien de auto dealer-onderhouden was door de vorige eigenaar, zijn we met dit onderhoud verder gegaan en heeft de auto oktober 2016 een grote beurt gehad met oliewissel. Dat was bij kilometerstand 178.807.

    Nu reden wij afgelopen week een stuk door de Harz toen het olie-inspectielampje ging branden.
    We zijn naar de dichtsbijzijnde Audi-dealer gereden en daar bleek het oliepeil op het minimum te zitten.
    De kilometerstand is nu 181.917 (dus 3.110 kilometer verder).

    Ik begreep van de dealer dat er tussen de min en max ongeveer 1 liter olie zit.
    Nu neem ik aan dat de oliestand, vlak na de beurt, niet op de max heeft gestaan. Er is overigens 4,2 liter olie bijgevuld bij de wissel.
    Maar stel dat dit wel het geval is geweest en de auto dus 1 liter olie heeft verbruikt op 3.100 kilometer: moet ik me zorgen gaan maken of hoort dit bij dit motorblok?

    Ik heb mijn goede vriend Google gevraagd en die wijst inderdaad naar de eigenschappen van de ALT-motor.

    Hier op volgend zijn dan de vragen:
    • Is een olieverbruik van 1 liter op 3.100 kilometer veel of niet?
    • Is er een goede oplossing voor dit olieverbruik?


    Over het laatste las ik dat het op te lossen (lees: aan te pakken) is door van LongLife te wisselen naar regulier, qua olie verversen.

    Of zou het kunnen zijn dat ze bij de laatste oliewissel domweg (iedereen kan fouten maken, ook Duitsers ) te weinig olie hebben bijgevuld?

    Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
    Reclame maken in het onderschrift is hier niet toegestaan. Zie de forumreglementen.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Olieverbruik 2.0 ALT, wat is de norm en hoe aan te pakken?

    Ik ben afgelopen week bij de huisdealer geweest en we hebben besloten in november bij de wissel naar de winterwielen ook een service uit te laten voeren.
    Dan wordt de 5W30 verruild voor 10W40. Dat zou in ieder geval qua olieverbruik moeten schelen.

    De dealer wist me overigens te melden dat het olieverbruik bij oudere Audi's tot wel 1 liter per 1000 kilometer kan zijn.
    Vind het nogal veel, maar goed: flesje achter in de bak en bij geel lampje bijvullen.

    Slotje
    Laatst gewijzigd door BrlA4Avant; 09-06-17 om 09:30. Reden: Edit
    Reclame maken in het onderschrift is hier niet toegestaan. Zie de forumreglementen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •