Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 77

Onderwerp: OPGELOST: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

  1. #1

    Standaard OPGELOST: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Ik heb een Audi A4 3.2 FSI Quattro uit 2007 B7 model welke sporadisch in de noodloop gaat. De ESP/ABS lampjes gaan dan branden op het dashboard. Ik kan dan alleen nog snel veilig de auto ergens aan de kant zetten. Heel soms wil de auto ook even niet starten. Kom je 5 min later terug, start hij gewoon weer, maar dit komt heel weinig voor.

    Het probleem speelt nu al zo’n 9 maanden. De laatste koude dagen van begin dit jaar gebeurde dit voor het eerst en nu de eerste koude dagen zijn begonnen is het weer terug. Dit gebeurd alleen bij koude motor in koud weer. In de warmere periode alles boven 6 graden heb ik nooit geen problemen gehad.

    Soms is de auto uitzetten en weer starten genoeg en kan ik mijn weg weer vervolgen. Soms niet. Dan kan ik alleen met een uitleesapparaat de melding wissen en dan is het probleem tijdelijk weg. Als de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is, dan is het altijd goed en gaat de auto nooit in de noodloop.

    Eerder gaf het uitleesapparaat nog meer foutmeldingen aan, maar die zijn allemaal verdwenen na het plaatsen van een tweedehands gasklephuis en een nieuwe accu.

    De foutcode die ik krijg onder engine zijn de ene keer 00289 Throttle/Pedal Pos. Sensor A Circ Range/Performance en de andere keer 00545 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch B Range/Performance. De foutcode onder abs is 01314 Engine Control Module (ECM) Please read DTC. (Even tussen haakjes: ik zou niet weten hoe de DTC uit te lezen zoals aangegeven wordt).


    Wat heb ik al gecontroleerd en gedaan heb, door forums af te speuren:

    Ik heb beide relais 614 nagekeken en ik het oog zien ze er nog zo goed als nieuw uit. Geen wrijvingsschade of dergelijke.

    Ik heb het laden van de dynamo gemeten. Volgens mij een beetje aan de lage kant:
    13.76v met verbruikers uit
    13.65v met verbruikers aan airco en xenon

    Accu gemeten auto uit is 12.68v.

    Ik heb alle kabels van en naar de accu en ook de accupolen losgemaakt en opgeschuurd. Massa kabel naar chassis eveneens. En ook het zekeringplaatje bij de + accupool.

    Ook was de kunststof bak waarin de ECM module en de relais droog en op het oog zag alles zo goed en werkelijk als nieuw uit. Ik heb daar overigens niets gemeten, want ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe.

    Ook heb ik alle zekeringen getrokken en gecontroleerd en gemeten met de ohm meter en lichtjes op geschuurd en terug geplaatst. Alle zekeringen naast het dashboard in de auto heb ik ook gemeten, op geschuurd en terug geplaatst. Allemaal goed.

    Niet lang terug kreeg ik ook een 01826 stuurhoek G85 voedingspanning contact 30 melding. Na opnieuw inleren was deze melding weg en is tot op heden niet terug gekomen.

    Het gasklephuis heb ik ook opnieuw ingeleerd volgens procedure van gerritspeek en adaptation was ook oké.

    Daarnaast heb ik alle lambda sensors, nokkenas sensor en krukas sensor live getest onder basic settings. En allemaal was het oké.

    Ik kan verder helaas ook niks posten van codes zoals velen hier doen. Ik heb een uitleesapparaat geleend van het merk Autel Maxidas. Heb dus geen VCSD software op een laptop.

    Misschien ben ik nog wat vergeten op te noemen, maar daar komen we gaandeweg snel achter.

    Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Iemand een idee waar ik zou kunnen zoeken?
    Ik wil de auto niet weer naar de Audi dealer brengen die lukraak beginnen te vervangen ik honderden of duizenden euro’s verder ben.


    Ik heb ook gelezen dat het kon komen door een remlichtachakelaar, maar dan blijven de remlichten meestal branden. Dat heb ik niet. Daarnaast ook gelezen over de gaspedaalsensor. Zou dit het kunnen zijn? Ondanks ik er normaal mee kan rijden als hij geen storing geeft en ik zelfs het gasklep goed kan inleren?

    Ja een heel verhaal, maar ik wilde zo duidelijk mogelijk zijn voor zover ik kon.
    Laatst gewijzigd door audisrollenlekker; 11-04-24 om 11:26.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Met de autel lees je waarschijnlijk alleen de motor, maar met vcds even abs module kijken kan je misschien wijzer worden. Heb je iets met je luchtmassameter gedaan kort geleden?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Standaard

    Ik heb helaas geen VCDS. Niks met de lmm gedaan ooit nee.

    Iemand een idee hoe ik kan zien of deze auto een can-bus heeft? Via het uitleesapparaat kan ik iig niet de can-bus uitlezen. Ik dacht dat na 2002-2003 alle auto’s dit standaard hadden.

  4. #4
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.316
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Woon in Apeldoorn, heb vcds.
    Kan hem uitlezen.

    Mail me dan maar.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  5. #5

    Standaard re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Remi66 Bekijk Berichten
    Woon in Apeldoorn, heb vcds.
    Kan hem uitlezen.

    Mail me dan maar.

    Verstuurd vanaf mijn Oneplus 7pro
    Ik hou het zeker in gedachten en wil zeker gebruik maken van je aanbod in de nabije toekomst. Durf alleen op het moment niet te ver met de auto te rijden tot ik zekerheid heb dat er niet meer kapot gaat. Bedankt!


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audisrollenlekker Bekijk Berichten
    Ik heb helaas geen VCDS. Niks met de lmm gedaan ooit nee.

    Iemand een idee hoe ik kan zien of deze auto een can-bus heeft? Via het uitleesapparaat kan ik iig niet de can-bus uitlezen. Ik dacht dat na 2002-2003 alle auto’s dit standaard hadden.
    Bij het losmaken van je batterij heb je altijd de melding esp, een stukje rijden en sturen lost dit vanzelf op en gaat het lampje uit, als deze melding onder het rijden komt kan het een remschakelaar zijn inderdaad, maar die melding zie je dan onder de abs module in vcds.

    Dan nog wordt het een beetje zoeken hoor, ik heb eens met een andere luchtmassameter ook gekke dingen gehad, motorlampje na 5 dagen met melding te rijk, bij gewoon negeren ging esp ging er ook bij aan met een load melding onder abs en transmission. Een hoop gekke dingen dus, vcds is daar wel noodzakelijk om wat diagnose te doen.
    Probeer eens het volgende: in de auto stappen, contact nog uit en gas volledig intrappen, contact aan maar niet starten voor 5 sec en weer uit, dan gas los laten en de motor starten zoals altijd. Als het goed is reset je dan de gasklep. Dat sporadische niet starten kan komen omdat je gasklep niet reageert tijdens starten, al eens iets gas gegeven als dit aan de hand is?

    Canbus hebben de A4 sinds 2005 en nieuwer.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Ik heb heb uitgeprobeerd, maar nog steeds hetzelfde probleem. Daarna heb ik nogmaals het gasklephuis in geleerd met de Autel Maxidas computer. Nog steeds hetzelfde verhaal helaas.


    Ik zat nog even naar deze 2 meldingen te kijken en heb ze los van elkaar gegoogled maar kan er niet veel van vinden.

    00289 Throttle/Pedal Pos. Sensor A Circ Range/Performance

    00545 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch B Range/Performance

    Het heeft of met het gasklephuis of het gaspedaal te maken. Ondanks ik een ander gasklephuis geplaatst heb kort geleden, krijg ik deze 2 meldingen om en om, maar nooit tegelijk.

    Zou het dan de stekker kunnen zijn van de kabelboom die je op het gasklephuis drukt, de female connector? Met koude motor dat de contacten losser zitten en met warme motor dat het materiaal uitzet en dan wel goed contact maakt… Enig idee hoe ik deze stekker kan meten of überhaupt kan testen?
    Laatst gewijzigd door audisrollenlekker; 16-12-23 om 21:02.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Beste is een full scan met vcds, misschien dat er nog meer gerelateerd uit komt.

    Heb je de oude gasklep nog? Of rijd ie daar helemaal niet mee?
    Ik heb er ook nog 1 van een v8 maar of dat het zelfde is geen idee, denk van niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Beste is een full scan met vcds, misschien dat er nog meer gerelateerd uit komt.

    Heb je de oude gasklep nog? Of rijd ie daar helemaal niet mee?
    Ik heb er ook nog 1 van een v8 maar of dat het zelfde is geen idee, denk van niet.
    Ik geef je geen ongelijk en is ook het beste, maar wil eerst kleine dingen uitsluiten welke ik makkelijk controleren kan, voordat ik contact opneem met Remi66. En daarnaast kan ik even niet met de auto in dit weer rijden. Het oude gasklephuis heb ik nog bewaard.

    Ik wilde nog een keer een blik werpen in de ecm kunstof bak, maar daarvoor moet je de kunstof paravan gril liften, maar dat ging niet zonder de ruitenwisserarm te verwijderen. De arm is altijd een beetje wrikken tot die los komt, maar deze keer brak deze jammer genoeg af. Heb direct een nieuwe besteld en die is dinsdag hopelijk binnen. Heb ik weer…

    Heb ook de female connector vandaag doorgemeten van de kabelboom die naar het gasklephuis en krijg netjes 4.96v vanaf pin 2 naar ground en hetzelfde tussen pin 2 en pin 6.

    Dat had ik hier gelezen: https://www.audizine.com/forum/showt...le-Body-Wiring

    De connector lijkt goed. Toch ga ik deze morgen maar even goed reinigen en even insprayen met contactspray. Ook zet ik deze dan extra vast met een tyrap. Had op een ander forum gelezen dat dit wel eens helpen wil. Valt altijd te proberen. En dan hopen op een stralende dag. Dan kan ik iig even zonder de ruitenwissers te hoeven gebruiken een testrondje rijden in de buurt.
    Laatst gewijzigd door audisrollenlekker; 16-12-23 om 23:09.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Deksel liften is me ook wel gelukt zonder de rest los maar is niet makkelijk, de ruitenwisserarm kan vast zitten inderdaad en een ruitenwisserarm trekkertje is dan erg handig. Die arm had ik ook wel voor je gehad. heb nog een hele set.
    Denk niet dat je daar iets gaat vinden hoor.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Ik zag ook dat mijn brandstofdruk niet goed is. Lijkt soms ook dat ik onverbrande benzine ruik uit de uitlaat. Iig kan ik de brandstofpomp niet inleren. Blijft steeds vanzelf naar de OFF stand en ADP RUN schakelen.

    Checking Fuel Pressure
    Prerequisites:
    Ignition ON
    Engine ON (Idle)
    System voltage at least 11.0 V.
    Coolant Temperature at least 80 °C

    [Select]
    [01 - Engine]
    [Meas. Blocks - 08]
    Group 103
    [Go!]
    Field 1: Fuel Pressure (Low), Specification: 2800...7200 mbar
    Field 2: Fuel Pump Adaptation, Specification: -1000...+1000 %
    Note:
    Timing chain driven engines such as the CCTA, CBFA and CCTA were phased in during model year 2008. Those engines do not use a G410 (Low) Fuel Pressure Sensor so Measuring Blocks group 103 is not applicable.

    Group 106
    [Go!]
    Field 2: Fuel Rail,Pressure (actual): (A value ≈ 35 to 55% is considered normal at idle)
    A value ≈ 55% to 60% could be considered as an indication of a low fuel pressure concern
    A value above ≈ 60% to 70% usually indicates there is a failure or restriction
    A value fluctuating ≈ 35% to 95% may indicate an intake fuel pump failing
    Causes of low pressure can include:
    Damaged/restricted fuel lines
    Fuel filter issues including restricted/clogged or incorrect part number (wrong pressure relief value)
    Faulty in-tank fuel pump and/or in-tank fuel pump controller. (With critical parts, we encourage customers to use Genuine Factory parts from the dealer's parts department.).

    Mijn waardes zijn:
    Pressure 73.819 PSI
    Duty cycle 73.5%

    Als ik bovenstaand verhaal goed begrijp heb ik een restrictie of een faal in het brandstofsysteem zitten.

    Kan het zijn dat de auto hierdoor in de noodloop kan springen?

    Jaja, haha ik weet even aan de vagcom, maar kan nu toch niet rijden en ben gewoon benieuwd of iemand hier wat vanaf weet.

  13. #12

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Nu begin ik toch relais 614 te verdenken, zoals meerdere voor mij bijna soortgelijke problemen hadden. Ik weet ook niet hoe ik het relais kan testen. Hij ziet er nog zo schoon en nieuw uit van binnen. Heb jammer genoeg geen relais tester liggen. Ik denk maar dat ik zo’n relais ga bestellen. Zijn nog geen 20€ en is het proberen waard.

    Edit: ik hoor de brandstofpomp ook niet voorpompen als ik het contact aanzet. Kan dit kloppen bij een AUK motorcode?
    Laatst gewijzigd door audisrollenlekker; 17-12-23 om 15:17.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Brandstof pomp doet dat 3x en dan niet meer, dus als ie het gelijk niet doet is het vreemd.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Brandstof pomp doet dat 3x en dan niet meer, dus als ie het gelijk niet doet is het vreemd.
    Net nog een keer geprobeerd nu het nog stiller is buiten, maar ik hoor echt niks voorpompen. Het is nu erg stil buiten en in de auto nog stiller. Hij zal heus wel pompen, anders zou die niet starten. Wel raar dat ik het niet hoor.

    Ik heb 2x een relais 614 erin zitten. Iemand enig idee welke waarvoor dient?

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Wordt voor meerdere dingen gebruikt, benzinepomp en esp, bij diesels het gloeien.
    Schemaatje van jouw auto opzoeken, dan weet je het.

    ook even gedaan, 614 lijkt vervangen te zijn voor 644
    https://www.audizine.com/forum/showt...d-installation
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 17-12-23 om 20:51.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Thnx! 1 ervan is inderdaad voor de benzinepomp had ik gezien, maar de ander geen idee. Ik ga ze sowieso beide vervangen.

  18. #17
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Relais even met elkaar om wisselen want het zou wel heel erg toevallig zijn dat ze beide niet goed zijn.

    Relais is ook simpel te testen met een verbruiker van bv 10 of 15 ampere eraan.
    Laatst gewijzigd door fons716; 18-12-23 om 12:17.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  19. #18

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Deksel liften is me ook wel gelukt zonder de rest los maar is niet makkelijk, de ruitenwisserarm kan vast zitten inderdaad en een ruitenwisserarm trekkertje is dan erg handig. Die arm had ik ook wel voor je gehad. heb nog een hele set.
    Denk niet dat je daar iets gaat vinden hoor.
    Bedankt voor het meedenken. Ik heb sowieso de relais besteld en kan ik vandaag afhalen bij de Audi dealer. Dit bleken idd niet de 614 meer te zijn, maar zijn de geupgrade 644 relais. Heb ook een filmpje gevonden hoe ik de weerstand kan meten op een relais, dus dat ga ik op allemaal even checken. Dan weet ik dat ook weer voor de toekomst.

    Ik heb trouwens ook een VCDS kabel overgenomen voor weinig waar maar 1vin van gebruikt is, dus met een beetje geluk kan ik van het weekend een uitdraai maken of ik moet onverhoopt eerder de tijd hebben/krijgen.

  20. #19
    fons716's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    1.375
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Op 85 en 86 is het normaal dat je weerstand meet, dat is de spoel (de 2 smalle aansluitingen)

    De 2 brede aansluitingen moeten 0 ohm zijn als het relais is ingeschakeld....12 volt op 86 en 85 zetten en het relais is dan ingeschakeld.

    De spoel in een relais
    Meestal zit er een ijzeren kern in de spoel; de koperwindingen zijn dan om een ijzeren staaf gewonden. Wanneer er stroom door de spoel loopt, wordt de ijzeren kern van het relais magnetisch. Hierdoor worden de contacten van het relais geschakeld en kan de hoofdstroom doorgang vinden.
    Laatst gewijzigd door fons716; 19-12-23 om 08:41.
    VCDS 15.7.0 aanwezig. Omgeving Nijmegen.

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: 3.2 FSI foutcode 01314 en 00289/00545 ESP/ABS lampjes noodloop

    Fons716
    En een dubbel relais heeft 1 NO en 1 NC contact, 5 pennen totaal.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •