Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 26 van de 26

Onderwerp: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

  1. #21

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    @iheijthuisen Hi Ivo ik lees mee en dank voor het plaatsen van je update. Ik heb ook dit probleem met mijn A3-Etron ineens sinds vorige maand. Ik ben zo'n iemand die altijd er nog even een extra litertje bij in wilt gooien na de eerste keer afslaan omdat ik dan denk dat die niet echt vol is... Dat doe ik dus ook nooit meer.

    Ik heb verschillende mogelijke oorzaken gehoord (volledig kapotte techniek, een één of ander terugslagklepje in de hals van de Etron die door een andere vorm in deze auto's nog weleens wilt afbreken) en de bedragen lopen enorm uiteen.. Zo'n koolstoffilter lijkt mij eigenlijk ook het meest logische als ik het zo lees.. Hebben ze jou misschien ook verteld waar dat ding zit? Makkelijk bereikbaar of moest alles onder de auto uit om dat te diagnostiseren? Wisten zij direct waar het aan lag? Mijn dealer heeft namelijk geen idee, nooit eerder van gehoord; "we zullen moeten zoeken."

    Had jij ook dat je eigenlijk helemaal niet meer normaal kon tanken? Dat die dan om de 2 seconden af sloeg en alleen maar heeeel traag kon tanken?
    Alle aanvullende info is welkom voor de werkplaats, dank alvast!
    Laatst gewijzigd door SHIFTYxx; 23-04-24 om 00:40.

  2. #22

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Leeftijd
    42
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    Hoi SHIFTYxx, ik kon inderdaad ook niet meer normaal tanken, om de 2 seconden sloeg hij af en alleen als ik heel langzaam tankte ging het goed.

    De eerste keer dat ik dit meldde bij mijn eigen vertrouwde garage (geen Audi-dealer) is er naar gekeken en is de koolstoffilter losgekoppeld van de tank en geprobeerd te tanken, toen sloeg hij ook af. Er werd dus eerst gedacht dat het daar niet aan zou liggen. Iets anders konden ze niet vinden en mij werd aangeraden naar een Audi-dealer te gaan om te kijken of dit een bekend probleem was bij Audi. Nadat ik dit had gedaan kreeg ik al snel een telefoontje van de Audi-dealer dat het een 'verzadigde actieve koolstoffilter' was en dat deze vervangen moest worden.

    Dit schijnt (volgens de Audi dealer) een onderdeel te zijn ter grootte van een broodtrommel en deze zit naast de tank. Hoe deze te vervangen is weet ik ook niet, wellicht via de achterbak (zijkant openmaken?) maar dat zal een monteur snel kunnen opzoeken in hun systeem lijkt me. De Audi-dealer gaf aan dat dit een reparatie zou zijn van rond de 450,-. Met dit verhaal ben ik vervolgens weer naar mijn vertrouwde garage gegaan en deze heeft de reparatie uitgevoerd voor 360,-. Dit was ook nog inclusief het vervangen van het motortje voor de tankklep (deze ging ook niet meer automatisch open en het plastic koordje via de achterbak was ook afgebroken).

    Hopelijk heb je er iets aan en is dan het probleem bij jou ook opgelost. Niets zo frustrerend als een tankbeurt van 10 minuten terwijl er auto's achter je staan te wachten. :P

  3. #23
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    Ivo, voor “ons” misschien nog interessant om te weten…… de oorzaak van het verzadigde / verstopte filter.
    Inderdaad door “aftoppen” van de benzinetank? 😉
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #24
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    tja, ik heb bij mn A5 ongeveer 12 jaar lang altijd de tank tot de nok gevuld.
    dus ná het afslaan van het pistool, nog 1-2 liter erbij.
    geen enkel probleem.
    dus om te stellen, dat het volledig aftanken een probleem oplevert, is wel een beetje kort door de bocht.

  5. #25
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.667
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    Daarom vraag ik ook aan @iheijthuisen of dat bij hem mogelijk het geval is/was….
    Heb je het tweede filmpje in mijn post #20 bekeken? Er zijn meer filmpjes over dit onderwerp te vinden.

    Het zal heus niet altijd het gevolg zijn hoor, dan hadden wij en de garages er al veel vaker van gehoord. Het hangt ook af van hoe je wegrijdt na het tanken, veel bochten ja/nee enz. De lay-out van het EVAP systeem kan natuurlijk ook verschillen, niet elk type zal er even gevoelig voor zijn.

    Bovendien heb ik gesteld dat het “mogelijk” de oorzaak is, dus hoezo kort door de bocht?
    Kun jij dan een andere oorzaak van het verzadigen met benzine van het actieve kool filter aangeven?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #26

    Standaard Re: Pomp slaat steeds af tijdens tanken

    Een update: Mijn dealer gaf aan dat ze konden gaan zoeken en dan inderdaad wel zouden beginnen met dat filter te bekijken... "Grote kans wel dat dat het is, maar we weten het natuurlijk niet zeker....."

    Ik heb gezegd laat die diagnose maar zitten (30 minuten €80,-) bestel dat onderdeel maar gewoon en zet maar op de werkorder direct vervangen. Scheelt weer qua kosten en dat gokje wilde ik wel nemen. En inderdaad: Het filter was compleet verzadigd. Dit konden ze voelen aan het gewicht. De dealer heeft keurig de slangen uitgeblazen en dat ding vervangen voor een prijs van ongeveer €340,-. Eigen garage vroeg overigens €300,- voor hetzelfde werk. Bij Audi laten doen voor de onderdelengarantie en een andere openstaande klus.

    Nogmaals dank @iheijthuisen voor het verhaal, hopelijk helpt dit anderen ook. Waarschijnlijke reden is dus echt het overvullen van de tank in combinatie dat het EVAP systeem van die benzinedampen dus iets gevoeliger is bij deze auto's en ook bijvoorbeeld bij GTE's. Waarschijnlijk liggen die slangen net anders door het accupakket achterin, maar dit kan in principe bij elke auto gebeuren.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •