Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Plaatsen trekhaak / verwijderen bumper

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Plaatsen trekhaak / verwijderen bumper

    Hallo allemaal,

    Sinds een week of drie ook trotse eigenaar van een B9! Nu wil ik wel nog graag een trekhaak gemonteerd hebben, en daarvoor heb ik een westfalia trekhaak incl. kabelset laten komen. Het gaat om deze: https://www.westfalia-automotive.com...5447691101.pdf

    Nu weet ik niet zo goed hoe ik de bumper op een gecontroleerde manier loskrijg (de achterlampunits lukken wel); is er iemand die hier al ervaring mee heeft en enkele aanwijzingen kan geven? Of misschien zelfs de relevante plaatjes uit een werkplaatshandboek?

    Heb op het forum gezocht en nog niet dergelijke input gevonden; maar ik laat me graag corrigeren!

    Koen
    Laatst gewijzigd door kjsmeets; 18-04-17 om 19:48.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Plaatsen trekhaak / verwijderen bumper

    Hi, hierbij even een reactie van mijzelf :-) Na twee vergeefse pogingen op zoek gegaan naar officiële reparatiehandleidingen. Deze gevonden op erwin.audi.com. Daar kun je voor 7 euro een uur lang grasduinen in de officiële werkplaatshandleidingen en ze downloaden.

    Kortom, heb nu de PDFs, zie voorbeeld bijgesloten. Helaas is mijn vrouw nu met de auto weg, anders had ik alweer een poging ondernomen :-)

    Wellicht heeft iemand anders nog iets aan deze post.

    Knipsel.jpg

  3. #3
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Plaatsen trekhaak / verwijderen bumper

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kjsmeets Bekijk Berichten
    Hi, hierbij even een reactie van mijzelf :-) Na twee vergeefse pogingen op zoek gegaan naar officiële reparatiehandleidingen. Deze gevonden op erwin.audi.com. Daar kun je voor 7 euro een uur lang grasduinen in de officiële werkplaatshandleidingen en ze downloaden.

    Kortom, heb nu de PDFs, zie voorbeeld bijgesloten. Helaas is mijn vrouw nu met de auto weg, anders had ik alweer een poging ondernomen :-)


    Wellicht heeft iemand anders nog iets aan deze post.

    Knipsel.jpg
    Ik denk dat je geen ervaringen gaat krijgen. Het model is nog niet zo lang op de markt de groep mensen die zelf een trekhaak monteren onder een nieuwe auto is denk ik niet zo heel erg groot.

    Heb je trouwens wel gezien dat je bijgevoegde document over het B8 model gast en niet over de B9?

    Ik hoop dat het je gaat lukken om de bumper te demonteren, maar dat moet haast wel. Zo complex is de bevestiging over het algemeen niet.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Plaatsen trekhaak / verwijderen bumper

    Dank voor de reactie; inderdaad was dat nog het vorige model dat ik in ERWIN in PDF vond.

    Heb nog maar een keer 7€ ex BTW uitgegeven en de juiste plaatjes opgezocht; helaas waren die nog niet zo mooi in PDF beschikbaar, maar met screenshots is het ook gelukt.

    De trekhaak zit er nu netjes onder; mechanisch verder alles aangebracht. Enige wat ik nog wil doen is de bumper toch nog iets verder uitsnijden zodat de stekerdoos ook omhooggeklapt kan. Ik verwacht dat dat gezaagd kan worden terwijl de bumper gemonteerd is (fijne steekzaag oid).

    Hieronder het aantal schroeven / stappen dat ik nodig had, zie voor wat meer details de bijlage:
    - Beschermkapje in goot achterlichtunits verwijderen; aan elke zijde twee torx schroeven lossen en met een wiebelende beweging de units uit de carrosserie recht naar achteren trekken. Connector voor stroom ook lossen.
    - Ook de borgpen die je kunt zien verwijderen (omhoog wippen met platte schroevendraaier) en de borging naar de kofferbak toe wegdraaien.
    - In beide wielkasten zijn 4 torx schroeven te verwijderen; 3 eenvoudig zichtbaar en de 4e moet de bekleding iets opzij geschoven.
    - De beschermstrip in de kofferbak waar de sluiting van de achterklap ingrijpt (met dat klepje erin) vanaf 1 zijde met beleid omhoog trekken, moet als het goed is eenvoudig loskomen.
    - Hierdoor komen twee moeren (verdiept) in het zicht; lossen.
    - Vergelijkbare moeren vind je links en rechts in de opbergruimtes (opbergvakjes verwijderen; rechts de 12V stekerdoos even connector loshalen; links meteen even de connector voor de achteruitrijd detectie lossen.) Genoemde moeren lossen; hiermee is de bumperafdekking feitelijk aan het chassis bevestigd.; de tule van de kabel aan de achteruitrijd detectie naar duwen.
    - Aan de onderzijde van de bumper nog twee kunstof moeren lossen en nog een torx schroef aan de rechterzijde.

    - De bumperafdekking zit nu op zich los; trek aan de rechterkant vanaf de wielopening de onderbumper naar buiten; deze komt met een aantal kliks los. Idem aan de linkerzijde. De bumperafdekking kan nu afgenomen worden.
    - De bumper zelf is nu te lossen met rechts 3 bouten aan de buitenzijde; 1 zit contramoer aan de binnenzijde; links is de bumper met 3 moeren bevestigd. Deze allemaal lossen en de bumper afnemen. Ik bewaar deze voor het geval deze (lease)auto weer ingeleverd word en in originele staat terug moet. De 6 bouten plaatste ik dan ook terug in de carrosserie.

    - Nu is het een kwestie van de binnenkleding in de reservewielruimte (waar bij mij een aardige accu zit) rechts te lossen; hier moeten namelijk de bevestigingsschroeven geplaatst die de trekhaak op hun plek houden; als je de trekhaak geplaatst hebt zie je vanzelf waar je ongeveer moet zijn. Links uiteraard hetzelfde.

    - De bumperafdekking moest ik dus toch nog iets verder uitzagen, maar daar is idd niets van te zien. Zal morgen denken om een fotoke te maken.

    De elektriek volgt wellicht morgen, had ik vandaag geen zin meer in.

    Goed, wellicht heeft iemand hier iets aan; in elk geval graag gedaan!
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    • Bestandstype: pdf 3.pdf (524,4 KB, 64 keer bekeken)
    Laatst gewijzigd door kjsmeets; 23-04-17 om 22:18.

User Tag List

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •