Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 24 van de 24

Onderwerp: Smallere banden op 9J x 20 ET29?

  1. #21

    Standaard Re: Smallere banden op 9J x 20 ET29?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    - Slechter velgrand bescherming
    Leuk bedacht, ligt meer aan type band dan aan afmeting band, en met 255 of 265 op 9" maakt het geen moer uit. Met 20" rij je toch alles aan gort bij een stoeprand; geen likje rubber dat daar tegen kan beschermen.

    - Kleinere omtrek, dus een mindere volle wielkast
    Ga jij 6mm totaal diameterverschil zien? Dat is al bereikt met een band die licht versleten is. Bron: zie onder.

    - Mindere lucht inhoud, dus minder comfort
    Ik kan hier wel een berekening op loslaten, maar dat verschil zal zodanig minimaal zijn... Bandendruk bepaalt het comfort, niet zozeer een verwaarloosbaar verschil in volume. Sidewall verschil betreft hier 3mm, ook verwaarloosbaar.

    - Mindere lucht inhoud, dus bij een klein lekje, rijd je sneller je velg aan gort, als je het niet in de gaten hebt
    LOL. Dat je serieus dit opschreef.

    - Kleinere omtrek, dus meer slijtage van je lagers (meer rpm's)
    0,9% verschil. Nul punt negen procent. Denk je echt dat dit iets uitmaakt? Het verschil tussen OE zomerbanden en OE winterbanden is al meer dan dat..

    - Kleinere omtrek, dus de hulp systemen, zoals ABS en ESP, rekenen dan met de verkeerde waarde
    Al sinds jaar en dag is een marge van 3% een goede vuistregel. Het grootste probleem met ABS/ESP etc. ontstaat wanneer je verschillende banden gaat meten. Het maakt voor ABS geen klap uit of je 100km/u of 100,9km/u rijdt: het kijkt naar omwentelingen. Als je 4 dezelfde banden monteert gaat daar niets mis mee. Reinste onzin, beste kerel.

    - Kleinere omtrek, dus de dead reckoning functie (bij wegvallen gps signaal) van de Navi, geeft de verkeerde waarde
    Iets zegt me dat 0,9% al minder is dan de tellerafwijking vs GPS signaal, en zelfs een GPS signaal zal een marge hebben qua positie. Again, bull****.

    Ik snap dat OE voorschriften met een reden te volgen zijn, maar 0,9% (!!!!) is echt onzin. Volgens die standaard zou jij je banden bij 5,5mm moeten weggooien, omdat ze dan al 0,9% afwijken van de fabriekswaarden bij nieuw. Volgens je eigen argumenten (buiten dan de luchtinhoud en velgbescherming) zijn je banden dus bij 5,5mm niet meer geschikt voor jouw auto, en moet je nieuwe kopen. Leuk, doe mij maar zo'n klant .

    Nee, je hebt gelijk vwb fabrieksvoorschriften, maar zoals Tim Captein terecht opmerkt: OEM is NOT the only way.


    Code:
    Specification  Sidewall  Radius  Diameter  Circumference    Revs/km  Difference
    265/30-20          80mm   334mm     667mm         2095mm        477        0.0%
    255/30-20          76mm   330mm     661mm         2077mm        482       -0.9%
    275/30-20          82mm   336mm     673mm         2114mm        473        0.9%
    @kobold - 255/35/19 is precies even groot als 255/30/20. Neem aan dat dit dus de goede maat is!
    Blij dat je mijn opmerkingen bevestigd (minimaal = ook een verschil)
    En jou mening, hoef je voor mij niet dik gedrukt neer te zetten, lijkt wel een beetje intimiderend, zeker niet wanneer je mijn opmerkingen bevestigd

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  2. #22

    Standaard Re: Smallere banden op 9J x 20 ET29?

    @Peeet - excuus, dikgedrukt is puur voor onderscheid. Volgende keer doe ik het andersom, ok? Jouw tekst dik, reply in dun. No offence. Maarrem, ik bevestig eigenlijk niets van jouw opmerkingen, behalve dat 6 van de 8 compleet onzin zijn
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #23
    JakeZeSnake's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    197
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Smallere banden op 9J x 20 ET29?

    Nou, Ik heb er 275/30/20 zomersloffen op 9J onder liggen en dat geeft in ieder geval aan iedere kant van de velg 1 cm extra rubber in de breedte ten opzichte van een 255/30/20 op dezelfde velg.
    Dat heeft me wel al een paar keer gered bij het fileparkeren, hoewel een velgbeschermer op de band ook al voor dat extra stukje rubber kan zorgen.
    Overigens zie je optisch het verschil echt wel t.o.v. mijn 255/35/19 winterbanden op 8,5J. Het ziet er van achteren massiever en van opzij stukken gevulder uit.
    De cijfermatige discussies zijn behoorlijk semantisch als je over procenten hebt en als je binnen de toleranties blijft. Ik ben het dus helemaal eens met @Peeet (vwb zijn cijfermatige berekeningen), maar ook met @Bastet (vwb zijn slijtage-voorbeeld).
    Waar ik het niet mee eens ben zijn kwalificaties zoals het woordje "onzin". Laten we de discussie vooral op inhoud blijven voeren met respect voor elkaars mening, daar gaat het tenslotte om.
    Don't speak unless you can improve the silence.

  4. #24
    tim captein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    846
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Smallere banden op 9J x 20 ET29?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    - Slechter velgrand bescherming
    Leuk bedacht, ligt meer aan type band dan aan afmeting band, en met 255 of 265 op 9" maakt het geen moer uit. Met 20" rij je toch alles aan gort bij een stoeprand; geen likje rubber dat daar tegen kan beschermen.

    - Kleinere omtrek, dus een mindere volle wielkast
    Ga jij 6mm totaal diameterverschil zien? Dat is al bereikt met een band die licht versleten is. Bron: zie onder.

    - Mindere lucht inhoud, dus minder comfort
    Ik kan hier wel een berekening op loslaten, maar dat verschil zal zodanig minimaal zijn... Bandendruk bepaalt het comfort, niet zozeer een verwaarloosbaar verschil in volume. Sidewall verschil betreft hier 3mm, ook verwaarloosbaar.

    - Mindere lucht inhoud, dus bij een klein lekje, rijd je sneller je velg aan gort, als je het niet in de gaten hebt
    LOL. Dat je serieus dit opschreef.

    - Kleinere omtrek, dus meer slijtage van je lagers (meer rpm's)
    0,9% verschil. Nul punt negen procent. Denk je echt dat dit iets uitmaakt? Het verschil tussen OE zomerbanden en OE winterbanden is al meer dan dat..

    - Kleinere omtrek, dus de hulp systemen, zoals ABS en ESP, rekenen dan met de verkeerde waarde
    Al sinds jaar en dag is een marge van 3% een goede vuistregel. Het grootste probleem met ABS/ESP etc. ontstaat wanneer je verschillende banden gaat meten. Het maakt voor ABS geen klap uit of je 100km/u of 100,9km/u rijdt: het kijkt naar omwentelingen. Als je 4 dezelfde banden monteert gaat daar niets mis mee. Reinste onzin, beste kerel.

    - Kleinere omtrek, dus de dead reckoning functie (bij wegvallen gps signaal) van de Navi, geeft de verkeerde waarde
    Iets zegt me dat 0,9% al minder is dan de tellerafwijking vs GPS signaal, en zelfs een GPS signaal zal een marge hebben qua positie. Again, bull****.

    Ik snap dat OE voorschriften met een reden te volgen zijn, maar 0,9% (!!!!) is echt onzin. Volgens die standaard zou jij je banden bij 5,5mm moeten weggooien, omdat ze dan al 0,9% afwijken van de fabriekswaarden bij nieuw. Volgens je eigen argumenten (buiten dan de luchtinhoud en velgbescherming) zijn je banden dus bij 5,5mm niet meer geschikt voor jouw auto, en moet je nieuwe kopen. Leuk, doe mij maar zo'n klant .

    Nee, je hebt gelijk vwb fabrieksvoorschriften, maar zoals Tim Captein terecht opmerkt: OEM is NOT the only way.


    Code:
    Specification  Sidewall  Radius  Diameter  Circumference    Revs/km  Difference
    265/30-20          80mm   334mm     667mm         2095mm        477        0.0%
    255/30-20          76mm   330mm     661mm         2077mm        482       -0.9%
    275/30-20          82mm   336mm     673mm         2114mm        473        0.9%
    @kobold - 255/35/19 is precies even groot als 255/30/20. Neem aan dat dit dus de goede maat is!
    Amen

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •