Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Cabriokap wil niet open

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Cabriokap wil niet open

    We hebben onze A5 net een twee dagen. Bij de proefrit ging het dak prima open, na aflevering niet meer.
    Gelukkig wel gekocht met bovag garantie (niet bij dealer) maar ik probeer het liever toch eerst zelf op te lossen.
    Onze auto is import dus de dashboardmeldingen zijn in het Duits en de boekjes zijn in het Frans.
    Bij het openen van het dak krijg ik de volgende melding op het dashboard: Verdeckwanne nicht abgesenkt. Bitte Hindernis entfermen.
    Ik denk dat in het Nederlands betekent: de kuip van de kap staat niet in de lage stand, los dat eerst op anders kan het dak niet open.

    Tijdens de proefrit heeft de verkoper de bagageruimte gedemonstreerd. Hij gaf aan dat je bagage tot aan een dwarsbalk kon stapelen, de ruimte erboven was voor het dak.
    Indien je meer bagageruimte nodig hebt dan kan je die dwarsbalk naar boven klappen, maar dan gaat het dak niet meer open. Hij heeft dat ook gedaan.
    Dus dat het dak niet open wil snap ik, die balk staat verkeerd.
    In mijn Franse boekje heet die balk 'fond rétractable du bac de capote' en staat beschreven op blz 48 afbeelding #40 .
    Bij afbeelding #41 staat een hendel afgebeeld waarvan ik denk dat ik daarmee de balk weer kan laten zakken., maar ik zie die hele hendel niet in het echt.

    Wie helpt aub ?

    gr. Ronald

  2. #2
    Sandertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2015
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard re: Cabriokap wil niet open

    Gefeliciteerd met je mooie auto! Heb zelf de facelift versie maar daktechniek zal grotendeels dezelfde zijn.
    Die balk dient automatisch weer omlaag te gaan op het moment dat je het dak gaat openen. Het zou niet nodig hoeven zijn om dat handmatig te doen.
    Ik heb zelf enkele keren gehad dat de balk weliswaar omlaag geklapt werd door het systeem maar ik toch nog die melding die je beschrijft kreeg. Een paar keer balk weer omhoog drukken en dak proberen te openen totdat het uiteindelijk lukte was in zo'n geval voldoende (stuk of drie keer was voldoende toen). Ik heb de indruk dat dat veiligheidssysteem vrij 'strak' is afgesteld en snel een fout geeft als de balk maar een beetje scheef uitklapt toevallig.

    Klapt je balk helemaal niet omlaag? In dat geval zit er waarschijnlijk echt iets klem en zou ik even terug gaan naar je verkoper aangezien hij hem omhoog gedrukt heeft...

    Ik heb ook een keer gekeken naar het hendeltje wat in de manual beschreven staat om de balk handmatig te laten zakken. Hier is ook een ander topic over in dit a5 forumgedeelte. Maar ik kon dat hendeltje ook niet vinden vreemd genoeg.

    Hoop dat het je lukt en op naar mooi weer💪

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Cabriokap wil niet open

    Dank, ben vandaag inderdaad maar even teruggegaan. Een monteur heeft het tijdelijk gefixed, het dak kan weer open en dicht, maar voorlopig niet meer de balk opklappen.
    Ergens in- of aan de balk zit iets met teveel links-rechtsspeling dat eerst verholpen moet worden. Hiervoor maak ik later een afspraak
    Wat je zegt gevoelige materie.

    Gelijk maar open naar huis gereden, alhoewel het koud en winderig was.
    Zonder wind-blocker niet aangenaam, veels-te-veel wervelingen in de cabine.
    Met wind-blocker een heel stuk beter, maar bij koud weer is de kleine tweezits cabine van de MX-5 toch wat beschutter.

    gr. Ronald
    Laatst gewijzigd door Ronaldc5; 11-01-17 om 15:07.

  4. #4

    Standaard Re: Cabriokap wil niet open

    Het is gevoelige materie. De opvangbak werkt met magneten. Als er ook maar 1 magneet geen contact maakt geeft hij een foutmelding in de boordcomputer. De balk waar jij over praat raak ik niet eens aan. Bij de audio-inbouw-boer heeft een monteur weleens aan die balk gezeten, het dak kon niet meer normaal open. Blijkbaar lag het toch aan een van de magneten die geen contact meer maakte.
    TTS (8S) Roadster + S5 Sportback (B9) + S3 Sportback (8Y) + VAG-COM v16.8.0 + OBDEleven Ultimate

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •